Search
Close this search box.

Trocha hliníku na konci roku. Crussis Cobra se představuje

Jakkoliv se mohlo zdát, že letošní koloběžková sezóna už má své za sebou (byť jak všichni víme, v našich krajích se dá koloběžkovat – sezóna nesezóna – v podstatě pořád), před Vánoci přece jen přišlo ještě jedno překvapení. Firma Crussis oznámila novou řadu koloběžek. Strojů se zajímavým hliníkovým rámem v deseti barevných provedeních. To zní zajímavě. Pojďme se tedy na nové koloběžky podívat – i když zatím jen od stolu. Crussis Cobra, seznamte se!

 

Cobra je jen jedna

Přestože na webu Crussisu najdete dvě modelové řady – Cobra a One Cobra. Ty se od sebe totiž liší jen barevným provedením rámu, kdy One Cobra je nabízená v pěti uměřených jednobarevných variantách, kdežto Cobra přináší dalších pět dvoj- až tříbarevných modelů. Ale co je to ta Cobra? Velká hliníková koloběžka pro dospělé s koly 26/20 palců, obutá na trekových pláštích, takže lehký, víceméně univerzální stroj na silnici i do lehkého terénu typu zpevněných polních a lesních cest.

Asi nejbarevnější Cobra v národní trikolóře | Foto Crussis
Asi nejbarevnější Cobra v národní trikolóře | Foto Crussis

Je-li Cobra v něčem jedinečná, pak je to konstrukce zadní vidlice. Ta je totiž integrovaná se stupátkem – není zde žádný spoj, žádný svár – stupátko a zadní vidlice je z jednoho profilu, který je vzadu ohnutý, a pochopitelně je zde vytvořený prostor pro samotné kolo. Mohli byste namítnout, že nejde o nic nového, protože podobný princip se využívá už dlouhé roky u ocelových koloběžek, ostatně i Crussis to tak u svých oceláčů má. S hliníkem takto pracuje třeba Doxtor. Ale to je řeč o ohnutých trubkách nebo jeklech (K-bike, Friend). Zde se bavíme o tvarování hliníkového profilu. 

Jinak řečeno, zatímco konkurence Yedoo Alloy nebo Kickbike mají zadní vidlici na stupátku navařenou (u ocele pak například Mibo), zde je vše z jednoho kusu. Docela by mě zajímalo, jaký má stupátko-vidlice příčný profil, když po vyfrézování „drážky“ pro zadní kolo zůstávají nohy zadní vidlice trojúhelníkového průřezu uzavřené i zevnitř.

Zadní stavba Cobry. Všimněte si také úzkého 65mm náboje | Foto Crussis
Zadní stavba Cobry. Všimněte si také úzkého 65mm náboje | Foto Crussis

Zadní vidlice má také dvojité patky pro uložení kola. Pokud čtete Přibližovadla pravidelně, tak můj – řekněme ambivalentní – názor na tuto „vychytávku“ znáte. Dokud někdo nevymyslí dvojité patky (nebo jiný systém změny výšky stupátka) tak, aby se u toho nemusela přeštelovávat zadní brzda, nechávají mě chladným. Každopádně výrobce uvádí v nižší poloze světlost stupátka pod patou 45 mm, vpředu pak o 10 mm více, což jsou výborné hodnoty.

Materiál přední vidlice výrobce neuvádí, ale předpokládám, že to bude taktéž „hlína“. Na webu se dočtete o kónické hlavové trubce, která, cituji „…spolu s optimálně tvarovaným trojúhelníkovým profilem krku zvyšuje pevnost rámu…“ Trochu to svádí k dojmu, že jde o tapered hlávko, ale myslím si, že to jen tak vypadá, a Cobry mají semiintegrované hlavové složení s ložisky stejně velkého průměru. Ale to se jen domnívám, protože výrobce přesný údaj neuvádí.

Kónická hlavová trubka | Foto Crussis
Kónická hlavová trubka | Foto Crussis

Dospěla(á) v hliníku

V každém případě zveřejněné rozměry koloběžky Crussis Cobra napovídají, že jde o takříkajíc standardní geometrii se spíše lehce kratším rozvorem, ale standardním prostorem pro jezdce, a nižší výškou v horní hraně hlavové trubky. Také sklon přední vidlice se zdá být, na rozdíl od „podražených“ ocelových modelů této značky, naprosto v pořádku.

Trochu mě pobavila výrobcem uváděná hmotnost s přesností na jednotky gramu :-) Nicméně s hodnotou (cca :-) ) 7,6 kg, Crussis Cobra poráží i Yedoo Trexx (7,9 kg), který byl doposud v kategorii hliníkových trekových koloběžek nejlehčí. 

Zdroj Crussis
Zdroj Crussis

Crussis ovšem boduje i cenou, která je na úrovni ocelových strojů. Kolik? 9 990 Kč. Nevím, zdali se jedná o zaváděcí cenu, nebo bude tato cifra na cenovce Kober stabilně, nicméně konkurenci asi radost neudělala.

Co neudělalo radost mně, je příslušenství v podobě stojánku. Na některých fotografiích jsem si totiž všiml divného, poměrně velkého černého výčnělku na levé spodní části hlavního rámového profilu. Co to je?, říkal jsem si. Ejhle, stojánek!

Kobří stojánek | Foto Crussis
Kobří stojánek | Foto Crussis

Co se mi na něm nelíbí, aniž bych jej viděl naživo? Že přesahuje obrys rámu je jasné, ale to dělá více či méně každý takto umístěný stojánek. Ovšem ten design a způsob připevnění… i kdyby byly v rámu ocelové vložky se závity, nejsem si vůbec jistý, jak dlouho stojánek vydrží na svém místě. A taky cena. Nebudu ani psát číslovku, kolik stojánek na Cobry „koštuje“, uvedu jen, že je to desetina ceny koloběžky…

Oukej, stojánek nejezdí, vem ho čert. Jak jezdí Crussis Cobra se teprve uvidí. Na trhu by měly tyto koloběžky být v polovině ledna roku 2021, a já určitě požádám výrobce o zapůjčení na test. Docela se těším :-)

Crussis Cobra | Foto Crussis
Crussis Cobra | Foto Crussis

Zdroj

Crussis

Crussis Cobra a One Cobra

Foto Crussis

Sdílej:

2 komentáře

  1. Dobrý den, kdy prosím zveřejníte výseldek testování této kokoběžky? Blíží se narozeniny a já si vybírám koloběžku. A nějak se mi nedaří učinit rozhodnutí. Ve výběru jsou Kickbike SportMAX / Yedoo Trexx / nová Cuissis Cobra. nevím, zda je třeba brát v potaz moji výšku – 168cm a terén – silnice a zpevněné lesní cesty. Jakou byste doporučil ? Děkuji Sylva

    1. S testováním to tak rychlé nebude – ještě nemám Cobru ani domluvenou na půjčení…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *