Search
Close this search box.

Univezální suchar – řídítková brašna Ortlieb Ultimate5 L Plus na koloběžce

Celý článekNebudeme si namlouvat, že nás to – hlavně v létě – „baví“. Lepí se na nás, přesouvají naše těžiště, brání volnému pohybu, zakousávají se do ramen a taky se kvůli nim zbytečně potíme. Batohy zkrátka nejsou tím nejoblíbenějším cyklistickým či koloběžkářským příslušenstvím. Naštěstí existují alternativy.

 

Ony alternativy jsou v podobě všemožně uchytitelných brašen, jež přenesou váhu na dopravní prostředek samotný. Mezi těmi posledními, které nám uvízly ve spárech, byl i Ortlieb Ultimate5 L Plus. Pokud jste se zalekli názvu, vítejte mezi „obdivovateli“ němčiny.

Ortlieb Ultimate5 L Plus

Pro začátek si dáme strohá fakta: Jedná se o brašnu, určenou k zavěšení na řídítka, prostřednictvím držáku k tomu určeného. Vnějším materiálem samotné brašny je Cordura PS 36C, nepromokavá tkanina ze syntetického vlákna, uvnitř pak naleznete plastovou výztuž, díky které brašna jednak drží tvar, o něco praktičtější vlastností je však zvýšení její pevnosti. Obsah brašny by tak měl být o něco lépe chráněn například při pádu (prakticky nevyzkoušeno).

Ortlieb Ultimate5 L Plus
Na Kostkovic Raceru to Ortliebovic Ultimátce sluší, co říkáte?

Přední strana brašny je opatřena bílou odrazkou a logem výrobce (taktéž reflexním), po stranách jsou k dispozici kapsičky ze síťoviny, shora opatřené zipem. Do hlavního prostoru brašny se dostanete po odklopení horního víka, jištěného dvěma patentkami – ty se občas při zavírání hůře „hledají“, vlivem zpevněného okraje brašny a nutnosti přetáhnout víko přes něj. Jak se na slušně vychovanou cyklobrašnu patří, vyklápí se směrem od jezdce, aby do ní byl nejsnadnější přístup přímo ze sedla (v našem případě ze stupátka). Vnitřní kapsa o objemu 8,5 litru v základu není nijak členěna, což můžete napravit zasunutím některého z nabízených „organizérů“. V základní výbavě máte ten nejjednodušší z nich, ve tvaru písmene X, vzniknou tak čtyři menší prostory.

Na vnitřní přední stěně najdete zipem uzavíratelnou kapsu, např. na doklady. Nezapomeňme na patentky pro uchycení mapníku, vlepené do přední části vnějšku víka a plastový protikus uchycení na řídítka.

Ortlieb Ultimate5 L Plus

Na laně

Samotný úchyt na řídítka je řešen velmi funkčně: V plastovém dílci je jedním koncem napevno uchyceno lanko, které je nutno „omotat“ okolo řídítek a představce, jeho druhý konec se závitovou vložkou zasunout na druhou stranu plastového dílce a zvenčí zajistit inbusovým šroubem, čímž taktéž provedete napnutí lanka. Více řeknou fotografie. Uvolnění brašny z držáku se děje odsunutím uzamykatelné šedé páčky směrem od sebe a vysunutím z drážek nosiče.

Ortlieb Ultimate5 L Plus

Na první pohled je zřejmé, že jde o poměrně velkou řídítkovou brašnu, což je třeba mít na vědomí ve chvíli, kdy byste si ji chtěli pořídit na menší koloběžku (s koly 12/12 či 16/12 palců) – hmotnost všeho, co v ní povezete, totiž bude mít vliv na umístění těžiště a bude tedy nutno přizpůsobit tomu styl jízdy. Za dobu, po kterou jsem měl „pětku“ k dispozici, jsem v ní vezl všelicos: Výbavu kávového entuziasty (mlýnek, dózu s kávou, váhu a french press) i s krabičkou s obědem, fotovýbavu (Nikon D80 s vertikálním gripem a třemi objektivy), nebo šest lahví od piva ku vrácení. Při „plnění“ není třeba omezovat se na zarovnávání nákladu po okraj brašny – přesvědčete se, kolik prostoru pod sebou skýtá i vypouklé víko.

Ortlieb Ultimate5 L Plus

Ta káča je fakt divná

Mezi standardně dodávané příslušenství patří i popruh, pro jehož uchycení jsou na bocích brašny připraveny plastové úchytky. Tento způsob transportu však doporučuji pouze coby nouzové řešení, protože můžete nosit „Ortlieba“ buď pěknou stranou ven a dřít si oblečení o plastové uchycení, anebo právě tuhle nevzhlednou stranu brašny dávat na odiv očím kolemjdoucích. Popruh samotný také neskýtá kdovíjaké pohodlí pro nošení na rameni, a tak jeho jediný klad vidím v jeho použití coby ucha, jež na víku chybí.

Výrobce udává krytí IP54, což v technické mluvě značí částečnou prachutěsnost a odolnost vůči stříkající vodě. Ta byla prověřena v ryze domácích podmínkách, díky déletrvající nepřízni boha deště s jihomoravskými zemědělci. Jak sami můžete vidět, kačenka se stále usmívala, což bylo neklamným znamením, že ji nesmáčela byť jediná kapka vody. Ano, kachny běžně mají rády vodu, ale tahle je divná – věřte mi…

Ortlieb Ultimate5 L Plus

Celkové hodnocení

Ortlieb Ultimate 5 Plus je poctivě provedená řídítková brašna, která spolehlivě splní vaše očekávání, pokud holdujete cykloturistice a nebojíte se nějakého stupně nepohody. Ochrání to, co do ní uložíte za předpokladu, že se vám do cesty nepřiplete neplánovaný downhill, s případnou stromovou či kořenovou brzdou.

Pasivní bezpečnosti budiž učiněno zadost díky reflexní úpravě přední části brašny, poctivý úchyt zase nedá brašně sjíždět po řídítkách a neplánovaně tak měnit svou polohu vůči přednímu kolu. Zavírání víka si občas vyžádá trochu více pozornosti a při jízdě vás bude trochu rušit chrastění cvočků, určených pro uchycení mapníku.

Ortlieb Ultimate5 L Plus

Ortlieb Ultimate5 L Plus – rozměry, hmotnost a cena

Vnější rozměry: (š × v × h): 28,5 × 23 × 21 cm
Vnitřní rozměry: 23,5 × 18 (+4–5 cm ve víku) × 15–17,5 (prohnutá přední stěna) cm
Hmotnost: 590 g
Cena: 2 190 Kč vč DPH

Zapůjčil

AZUB bike
Nivnická 422
688 01 Uherský Brod

tel.: +420 777 298 229
e-mail: azub (at) azub.cz

Sdílej:

10 komentáře

  1. Docela by mne zajímalo přímé srovnání s konkurenční brašnou od Sport Arsenal. Chystá se recenze i těchto brašen?

  2. Srovnání se Sport Arsenalovou brašnou se nechystá, ale protože jsem ji svého času měl, mohu krátce poreferovat. Brašna jako taková je naprosto srovnatelná – SA sice nemá ty boční síťované kapsy, ale to je drobnost – jinak jsou opravdu velmi podobné a troufám si tvrdit, že i stejně odolné. SA má ale jiný způsob upevnění na řídítka a ten má Ortlieb určitě lepší. Jen podotýkám, že ten zámek do toho nepočítám -ten je tam stejně jen jako takové placebo… Toš tak ;)
    Petr Lindner

  3. Ja nechcem rypat, len zartujem, ale ta kapsa vyzera na Racer-ovi ako detska sedacka na Saganovom Cannondale. Hentaku kabelu by som skor zavesil na Kostkov Tour, alebo inu turisticku kolobezku, ale tu si asi nemal momentalne k dispozicii.

  4. :)Největší peklo jsou ty cvočky- bez „mapníku“ nebo dokoupených „samců“ je to poukázka na psychiatrii :)
    2Juraj : Možno by sa Saganovi nedvíhalo tak čudne predné koleso v špurtoch :)

  5. Kluci, ale já fakt nemám z čeho vybírat :) BTW, Peter Sagan (a bratři Velitsovi) – všechna čest a klobouk dolů! Když jsem ho včera viděl v tom sjezdu, pomyslel jsem si něco o sebevrahovi a šel dál čistit Bromptona… ;)

  6. Miila :
    Největší peklo jsou ty cvočky- bez „mapníku“ nebo dokoupených „samců“ je to poukázka na psychiatrii
    2Juraj : Možno by sa Saganovi nedvíhalo tak čudne predné koleso v špurtoch

    Len mu to nehovorte, lebo nabuduce nastupi s takouto elegantnou tastickou aj s kacickou. V cieli by sa mu vsak zle jazdilo na zadnom kolese, co on ma tak rad. (A my tiez).
    Po etape, kde spadol pred cielom nastupil na druhy den so zvoncekom na riadidlach. :-)

  7. Potřetí se dívám na tu cenu a konečně mi dochází, proč je brašna na racerovi a ne na jiné kolobrndě. V mém případě je to půlka ceny nové koloběžky :D Takže pěkné, ale nic pro mně.

  8. Tak třeba Intersport nabízí poměrně zdařilou kopii za čtyři stovky. V pohodě se do ní dá zabalit na celý den, nepromokne ani náhodou… A pak ti praskne úchyt na řidítka 50km od domova (stejně jako mně), proběhne reklamace na téma : „Co jste v tom vozil?“, seženeš náhradní držák, ale každou chvíli přemejšlíš, kdy to rupne zas, jestli vozit ještě jeden náhradní nebo to upravit v dílně…:) No, neříkám, že Ortlieb není snobárna :)

  9. Pořídil jsem Ultimate 5, menší 7mi litrovou verzi na Kickbika, řinčení cvočků na mapník je fakt na palici, uvažoval jsem, že pořídím v galanterii stejné cvoky a příslušný díl zacvaknu do těch na víku, ale nakonec jsem to pořešil kouskem polotvrdého 2mm tenkého plastu. Z něj jsem štípačkama vyrobil lichoběžný patvar, který jsem zatlačil do cvoku a je klid. Kdybych někdy potřeboval nacvaknout mapník, tak ten plast v pohodě vyloupnu šroubovákem. S výjimkou faktu, že přední světlo původně na řídítkách musím umístit jinam, jsem zatím spokojenej.
    Ještě den před objednáním Ortlieba jsem měl na zkoušku půjčený Sport Arsenal 510, ve srovnání s Ortliebem je měkčí, po naložení (pumpa, náhradní duše, páky, kapesní multi-imbusy, peněženka, klíče, větrovka) brašna sedla na brzdové páky, které se při brždění nevracely. Čistě subjektivně mi nevyhovovalo členění vnitřku, raději mám jeden velký prostor. Dále je SA 510 sice voděodolný, ale údajně podle zkušeností uživatelů ne nepromokavý, a to i s pláštěnkou (vypadalo to slibně, ale nakonec jsem osobně nevyzkoušel). Nepromokavá SA 310 by ale mohla být v dešti víc v pohodě.
    Jinak častým steskem a problémem uživatelů všech řídítkových brašen, především z řad cestovatelů a těch co dojíždějí na kolech/kolobkách do/z práce v jarních a podzimních měsících bývá kam instalovat přední světlo. Trošku jsem na to téma googlil a kromě čelovky nebo extenderu na řídítka se mi líbí varianta upevnění světla na vidlici. Nenašel jsem ale u nás k dostání držák, který by umožňoval nastavit úhel světla/blikačky stejně jako na řídítkách. Šikovný držák na vidlici vyrábí Minoura (JPN) nebo existuje Udělej-si-sám-držák, viz link níže. A právě na ten se chystám…
    http://www.bikeforums.net/showthread.php/722262-DIY-Headlight-mount-on-fork
    P.S. v přispěvku č.14 je vidět i ten Minoura.
    Máte někdo ještě nějakej zajímavej tip?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *