Na Přibližovadlech se sice věnujeme převážně koloběžkám, nicméně občas se mezi ně vmísí i jiný druh stroje. Troufám si tvrdit, že to vždy byla přibližovadla zajímavá, netradiční, zvláštní. Dnes vám ale představíme vozítko, které zatím všechny stroje předčí – a to de facto ve všech parametrech. Seznamte se s Veleonem…
Byť koloběžky dominují, není až tak vzácnou výjimkou, když se u nás zabýváme převážením nákladu. Většina testů se však rekrutuje ze segmentu nejrůznějších brašen, představili jsme ale také zajímavý přívěsný vozík, nebo „koloběžkokufr“. Nastal čas ukázat vám pravé cargo – stroj pro převážení nákladu přímo konstruovaný a určený.
Jako na lyžích
Ano, tříkolka… Na první pohled nic zvláštního, takových strojů po světě jezdí spousta, řeknete si. Jste ale na omylu – tohle není obyčejná tříkolka – její specialitou je tzv. Carving mode, který umožňuje naklánění přední nápravy do zatáček. To ale není všechno: Kola přední nápravy – kromě toho, že jsou odpružená vzduchovým tlumičem (s možností uzamčení lockem z řídítek) – jsou zároveň nezávisle uložená. Zkrátka a dobře, konstrukce je podobná přední nápravě auta. Až na ten carving tedy…
Ještě je třeba dodat, že míru naklánění je možné nastavovat pomocí gripshift rukojeti. V „zadní“ poloze je carving téměř zablokován – náklon má jen lehkou vůli do strany. Postupným otáčením rukojeti se možnost náklonu zvětšuje, až do maxima, kdy se kolo položí odhadem v úhlu cca 30 stupňů (viz snímky výše).
Předpokládám, že teď se ptáte, k čemu je tahle relativně složitá konstrukce dobrá. Předesílám, že se to velmi špatně vysvětluje „od stolu“ a není nad to si tohle kolo osobně projet. Nicméně zkusím to popsat i tak. Já osobně bych ani nemusel mít de facto plynulou regulaci carvingu, stačily by mi dvě krajní polohy – naklánět nebo nenaklánět. Tu druhou je určitě dobré zařadit při parkování, protože nakloněné kolo má tendenci se převrátit. Oceníte ji ale také při prvním seznámení s tímto vozidlem, protože – nebudu vám nic namlouvat – carving trochu cviku přece jenom chce. Další uplatnění ale nalezne aretovaná poloha například u osob se sníženou koordinací pohybu a poruchami zejména rovnováhy.
Volný náklon samozřejmě zlepšuje jízdní vlastnosti Veleonu v zatáčkách. S těžištěm jezdce i kola pracujete naprosto přirozeně jako na „normálním“ kole, pozitivní vliv se pochopitelně promítá i na náklad, ať už jde o neživou hmotu či převáženého společníka, společnici nebo třeba zvíře. Veleon se zkrátka naklání do zatáček ze stejného důvodu, jako se naklání vlak Pendolino, a kdo někdy jel na klasické pevné tříkolce těchto rozměrů, přínos pro „kvalitu jízdy“ jednoznačně ocení. To ale není všechno.
Ve hře jsou ještě nezávisle uložená kola přední nápravy. Běžnou tříkolku s takovýmto rozchodem (zde 680 mm) každá nerovnost terénu rozkolíbá, „řidič“ nahoře na sedle vlaje jako námořník na rozbouřeném moři, níže umístěný náklad je na tom o něco lépe, ale i tak domů dovezete místo smetany utlučené máslo. Ne ovšem na Veleonu. Nerovnosti díky nezávislému uložení kol a vzduchovému tlumiči přejíždíte s naprostou samozřejmostí, aniž byste je zaznamenali, v pohodě sjíždíte běžné obrubníky chodníků apod. Sečteno a podtrženo: Konstrukce přední nápravy s carvingovým systémem je primárně určena pro zlepšení jízdních vlastností tříkolky. A že se to povedlo náramně, to musím potvrdit. S tímhle strojem si klidně můžete troufnout i do lehčího terénu, čímž myslím zpevněné lesní a polní cesty. Nezklame vás a nezklame ani převážený náklad.
Uvezu to, pane Lorenc?
V úvodu bylo řečeno, že jde o tzv. cargo kolo čili náklaďák. Vy si sice Veleona můžete koupit i samostatně bez přední korby, těžko říci, k čemu by vám ale potom byl. Začněme tedy čísly: Celková nosnost je podle údajů výrobce 160 kg, z toho plastová přední korba uveze 50 kg. To je docela dost… Musíte ale k váze, kterou se chystáte rozpohybovat, přičíst téměř 23 kg hmotnosti kola (v námi testované verzi) a dalších 6,5 kg korby.
Ona korba se k přední části nacvakává pomocí rychloupínacího mechanismu a jistí pak ještě popruhem kolem hlavové trubky. Nejsem nijak zvlášť nešikovný, ale po pravdě mi korba moc nasazovat nešla a se sundáváním to bylo ještě horší. Na tomhle systému by chtělo ještě zapracovat, a to se bohužel týká i pomocného (parkovacího) kolečka korby, jehož vyklápění také není vymyšleno úplně elegantně. To jsou jediná negativa, která jsem na Veleonu shledal. Naštěstí lze předpokládat, že většina uživatelů nebude kolo rozkládat každý den, takže se to takzvaně snese…
V korbě může živý náklad buďto sedět „na prkně“ nebo ji lze osadit dětskou bezpečnostní sedačkou. Na letošním veletrhu Eurobike, kde mimochodem Veleon dostal cenu Eurobike Award, byly představeny i zakapotované verze nákladního prostoru.
Byla-li řeč o skládání, pak je třeba vědět, že přední část tohoto kola je odnímatelná. Abyste nemuseli rozpojovat bowden přehazovačky a hydrauliku zadní brzdy, jsou řídítka značky Ergotec vtipně dělená, tak, že po rychlém povolení pomocí inbusového klíče rozpojíte tyč řídítek až za páčkami, obsluhujícími zmíněnou přehazovačku a zadní brzdu.
I rozpojený stroj by měl být použitelný jako nákladní vozík, přiznám se, že tuto variantu jsem nezkoušel.
Komponenty
Pojďme se rychle podívat na vybavení Veleonu komponentami. My jsme testovali variantu Sport, což je čistě „human power“ verze (Veleon je možné pořídit i v elektrifikovaném provedení).
Přední kola jsou dvacetipalcová s letmým uložením s náboji vlastní konstrukce Veleonu, dvoustěnné ráfky dodala firma Alexrims, poctivých 36 drátů výpletu zajišťuje deklarovanou nosnost. Zadní kolo je 28palcové, všechna kola jsou obuta do plášťů Schwalbe Marathon s 1,5palcovou šířkou.
Brzdí se hydraulickými kotoučovkami Tektro Auriga Comp, které obsluhují 160mm kotouče vpředu i vzadu. O brzdný výkon rozhodně nemusíte mít ani s plně naloženým strojem obavy, zajímavá je pak „ruční brzda“, kdy je levá brzdová páčka (brzdící přední nápravu) aretovatelná ve zmáčknuté poloze. Takhle zabrzděné kolo vám rozhodně nikam samo neujede…
„Pohon“ je poměrně zjednodušený – pouhých devět převodů (11–34 z.) obstarává přehazovačka Shimano LX. Vpředu tedy najdete pouze jeden převodník s 44 zuby, kliky mají 170 mm. Já bych se osobně nebál tento stroj osadit klidně i bajkovým trojpřevodníkem, z originálního osazení je však zřejmé, že tvůrci toto cargo kolo nekoncipovali pro příliš kopcovitý terén. Ostatně výrobce pochází z Berlína, kde je největší převýšení něco přes 40 m a to jen proto, že se Němcům nechtělo odvážet suť ze zbouraného vlakového nádraží a nechali ji na hromadě.
Třeba i v elektrice
Veleon je možné pořídit i v dalších čtyřech verzích, z nichž nejdražší je opatřena elektrickým pohonem od firmy BionX, jsou ale také verze s nábojovými převodovkami Shimano Alfine nebo Schlumpf Mountain Drive. Stejně tak nákladní box existuje ve třech různých variantách, stroj je možné dovybavit blatníky, osvětlením, přídavným stojánkem pro oddělený rám a podobně. Vše najdete v ceníku, který si můžete stáhnout zde.
Cena samotná je samostatnou kapitolou Veleonu. Nedávno jsem někde četl, že recenzent cenu nemá hodnotit, jelikož jde o parametr takříkajíc proměnlivý z pohledu kupní síly a potřeb toho kterého jedince. Zbytek si vyřeší trh sám o sobě. Ale… Nemůžu zakrývat, že je to peněz jako želez. Samotné kolo v námi testované verzi Sport stojí oficiálně 69 500 Kč, nákladní korba pak 15 990 Kč. Obojí je aktuálně v akci za cenu 59 500 + 12 990 Kč.
Základní technické parametry Veleon Sport
Rozchod: 680 mm
Rozvor: 1 110 mm
Celková šířka: 755 mm
Celková délka bez korby: 1 730 mm
Celková délka s korbou: 2 035 mm
Vnitřní rozměry korby [š × v × h]: 400–520 × 200–380 × 750 mm
Hmotnost kola: 22,8 kg
Hmotnost korby: 6,5 kg
Nosnost celková: 160 kg
> z toho korba: 50 kg
Výrobce
Distributor pro ČR
Benecykl s.r.o.
Chvalovka 1342/9
635 00 Brno
tel.:
+420 515 549 224
e-mail: info@benecykl.cz
7 komentáře
Úplně jsem z toho nepochopil – když je aktivní naklánění, tak to je aktivní vůle, a jezdec si pak drží balanc anebo se naklání jako na klasickým kole; nebo je to zpřevodovaný od řidítek a náklon je nastavitelnej násobek zatočení?
Nejdřív jsem myslel, že to je propojený, a pak jsem z textu nejistě vytušil, že se to teda jen odemkne a získá vůli?
Což mě poněkud znejistělo – jak to maj ty tříkolý motorový skútry do města? Ty se při zatáčení nakláněj, a teď už si teda nejsem jistej, na jakým principu.
Mmch, ad využitelnost bez korby
1) chassis jako u každýho jinýho užitkovýho vozidla… třeba pro zmrzlináře, pizzaře, nebo kohokoliv, kdo si chce nainstalovat vlastní nástavbu pro svůj účel.
2) Luxusnější alternativa k 3kolkám Loped – třeba pro lidi, který jsou plný sil (Loped je pro pomalou jízdu starších nebo tělesně postižených jezdců), ale neuměj udržet rovnováhu.
Ha,teď jsem si všim fotky, ze který plyne, že je to volná vůle.
To by mě předem nenapadlo, myslel jsem, že to bude propojený s řízením.
Dá se to vůbec udržet naložený?
Dyk to spojuje nevýhodu 1stopý soupravy (labilita) s 3stopou (přejedeš všechny hlemýždě a kanály, jak s velorexem).
Myslím si že pro náš národ je ta cena neúnosná. Velamoska s přidrátovanou kárkou to jistí. Navíc je mnohem širší možnost konfigurace ať už hnací jednotky, nebo návěsu. A cena bude desetinová :)
Martin: Ano, je to volné, ale není to žádný problém. Vysvětlení spočívá v jediné fyzikální veličině – odstředivé síle… :)
A ještě: Udržet naložený se to samozřejmě taky dá – těžiště je nízko. Navíc ty se můžeš rozjet se zaaretovaným carvingem a odemknout ho až získáš nějakou rychlost. Chce to prostě zkusit, však jsem psal, že se to blbě vysvětluje :)
Pěkná recenze. díky.
Musím potvrdit, že trojkolka bez naklánění umí člověka nepěkně „vykopnout ze sedla“ když se k ní nechováte slušně (např. zatáčení při vyšších rychlostech a nepřenesení těžiště co nejvíc na stranu na kterou chci zatočit) Mám zkušenosti s Tri-conem od Azubu a ten má těžiště posazené velice nízko. Ani si nechci představit co by udělala tato recenzovaná trojkolka bez naklánění s jezdcem při prudkém zatočení např. ve sjezdu a nenadálé překážce.
Zdravím a mám dotaz .- neexistuje něco podobného s dvěma koly vzadu? Dík za info. LD