Search
Close this search box.

Ať se práší za kočárem! Kostka Trip All Black (G5) – limitovaná edice v testu Přibližovadel

Celý článek Koloběžky s koly 28/24 palců nejsou úplně běžnou kategorií. Přední osmadvacítka není nic zvláštního, málo používané je ale 24palcové zadní kolo. Řekl bych, že je to trochu škoda, protože tato kombinace velikostí předního a zadního kola se mně jeví jako výborná. Čtěte v testu limitované edice stroje Kostka Trip.

 

Prolog

Na českém trhu najdete koloběžky s koly 28/24 palců pouze od firmy Kostka – kolobka. Zhruba před rokem jsem testoval závoďák Kostka Racer Pro (G5), abych v závěru recenze konstatoval:

„Kostku Racer Pro (G5) považuji za skvělý kompromis mezi ‚starými‘ stroji s koly 28/20 palců a aktuálními dlouhatánskými koráby s koly 28/28″. Oproti těm prvním má lepší jízdní vlastnosti, na druhé se těsně dotahuje.“

Takže nejde o žádný konstruktérský výstřelek, ale vysoce funkční a praktické řešení. Kostka – kolobka ale měla model s koly 28/24 palců ještě dříve – už v roce 2016, kdy představila svoji karbonovou závodničku Racer CTi.

Pojďme ale od ryze sportovní kategorie do „lidovější“ třídy. Loni totiž přišla na svět také první treková koloběžka tohoto typu. První model se, pokud se dobře pamatuji, jmenoval ještě Tour, pak došlo k přejmenování na Trip. A ten je v nabídce stále v nejnovější verzi Kostka Trip Max (G5). No a nyní testovaný stroj Kostka Trip All Black (G5) představuje limitovanou edici této „Tripky“. V čem je jiný?

Kostka Trip All Black (G5)
Kostka Trip All Black (G5)
Dlouhán vysoký

Kostka Trip je deklarovaná jako turistická koloběžka výborná pro delší trasy, a podle webu výrobce se „hodí i pro ty největší čahouny“. Což je pravda pravdoucí – pojďme se na to podívat podrobněji, protože to nejsou jen velká kola, co dělá tento stroj pravým korábem silnic.

Je to rám, jehož rozměry jsou impozantní v mnoha směrech. Jen považte: Rozvor 1 250 mm je o 10 mm delší nežli u Kickbiku Race Max 28, tedy u stroje s koly 2 × 28 palců. Ostatní výrobci koloběžek osazených dvěma 28palcovými koly rozměry neudávají, ale myslím, že to bude plus-minus podobné.

Kostka Trip All Black (G5)

Jsou-li kola daleko od sebe, musí být velká i míra prostoru pro jezdce (více o problematice prostoru pro jezdce a dalších aspektech geometrie koloběžek čtěte zde). A také, že je. Běžná hodnota prostoru pro jezdce u velkých koloběžek bývá kolem 630 mm, zde činí 680 milimetrů. To je o hodně více.

No a konečně výška hlavového složení. Ta se u jednotlivých výrobců a modelů docela liší, nicméně vezmu-li jako vzor dva stroje s předním 28″ kolem, které jsem testoval – Mibo GTMorxes Monza, pak oba mají hodnotu výšky hlavového složení 840 mm. Jak je na tom Kostka Trip All Black (G5)? 880 mm. To je také o hodně více. Tato míra samozřejmě souvisí s celkovou výškou čili výškou řídítek, která může činit i o něco více přes metr. Výrobce standardně nechává pod představcem 50mm vypodložkovaný „komín“, abyste případně mohli jít s řídítky dolů, čehož jsem využil i já při testování. Se svými 186 cm tělesné výšky jsem řídítka o 40 mm snížil – pak to bylo optimální.

Sečteno a podtrženo – Kostka – kolobka dobře ví, proč v popisu tohoto stroje píše o čahounech. Tato koloběžka skutečně není určená pro jezdce menšího vzrůstu. Řekl bych, že „doporučená spodní míra“ začíná tak na 170, raději 175 cm tělesné výšky. Menší jezdci by se mohli cítit jako dítě na dospěláckém stroji. Ale uznávám, že je to individuální, nutno vyzkoušet.

Kostka Trip All Black (G5)

Kde se výrobce držel při zemi, to je výška stupátka. Což je samozřejmě chvályhodné. Stupátko má běžnou „turistickou“ světlost 50 mm, jezdec tedy stojí nějakých 7,5 cm nad zemí. Tak to má být.

Samotný rám včetně přední vidlice je – jak už to u Kostky bývá (s výjimkou výše zmíněné karbonové závodničky Racer CTi) – ocelový. V místech napojení hlavní rámové trubky na stupátko a v ohybu, kde boční trubky stupátka plynule přechází v zadní vidlici, je rám opatřený bytelnými výztuhami. Spodní „strany“ trubek stupátka jsou vyztužené podélnými sváry, a totéž platí i pro vnitřní oblouk hlavní rámové trubky.

„Podkova“ – zpevnění v místě napojení hlavní rámové trubky na stupátko. A svislý zpevňující svár na vnitřním oblouku hlavní rámové trubky
„Podkova“ – zpevnění v místě napojení hlavní rámové trubky na stupátko. A svislý zpevňující svár na vnitřním oblouku hlavní rámové trubky

Díky tomu je rám i přes svoje nadstandardní rozměry dostatečně tuhý. Netvrdím, že nepruží. Malé propružení při odrazu nebo jízdě na nerovném terénu pocítíte, není to ale nic, co by vás mělo trápit. Naopak musím konstatovat, že při těchto rozměrech se výrobce s tuhostí rámu popasoval na výbornou. Mých 90 kilogramů živé váhy nechávalo Kostku Trip All Black (G5) naprosto chladnou.

Kostka Trip All Black (G5)
Kostka Trip All Black (G5)
Komponenty

Pokud vám v úvodu tohoto článku chybělo srovnání standardní Tripky a touto limitovanou edicí, pak to přichází právě teď. I když… rozdíly nejsou pouze v komponentách – jeden rozdíl je i v rámu. Díky jedné komponentě, zadnímu kolu. Takže koly začnu.

Na rozdíl od standardní verze má Trip All Black užší pláště – místo Schwalbe Marathon o šíři 47 mm, je limitovaná verze obutá do plášťů Schwalbe Marathon Plus, které jsou o 10 mm užší, mají tedy šířku 37 mm. Což je super. Jenže úzká zadní čtyřiadvacítka má jiný vnitřní průměr než plášť u standardní verze (ETRTO 540 vs. 507). Musel být tedy použitý také odlišný ráfek a… kvůli jeho odlišnému průměru také posunuté návarky na zadní V-brzdy. Toť ona úprava rámu Kostky Trip v limitované edici.

Foto Kostka - kolobka
Foto Kostka – kolobka

Použití užších plášťů nicméně hodnotím jako perfektní tuning. Schwalbe Marathon Plus jsou výborně odvalující „gumy“ s decentním trekovým vzorkem, umožňujícím jízdu v lehkém terénu. Maximální tlak je 6 barů (85 PSI) a můžete si být jisti, že při tomto nahuštění jsou pláště pěkně tvrdé. Když k tomu přičteme jejich až proslulou odolnost vůči defektu, není co řešit.

Ještě k samotným kolům. Jejich odlišností od standardní verze Tripu je také černé lakování 65mm nábojů (obě kola) vlastní konstrukce s japonskými průmyslovými ložisky, a černěné dráty radiálního výpletu. Nerezových paprsků je na každém kole čtyřiadvacet, což bohatě stačí i pro velké zatížení jezdcem vyšší hmotnosti, případně po naložení koloběžky natěžko. Jedinou estetickou vadou je, že přední ráfek má soustruženou brzdovou plochu v barvě kovu, kdežto zadní kolo ji má černěnou.

Foto Kostka - kolobka
Foto Kostka – kolobka

Kostka Trip (G5) Limited edition

Brzdění zajišťuje klasika od Shimana, „véčka“ řady 4000 s páčkami ze stejné sady. Už jsem to na Přibližovadlech psal mnohokrát – jsou to na mnoha modelech koloběžek nejen značky Kostka osvědčené komponenty, které sice nepatří mezi hi-tech, nicméně vynikají bezproblémovou funkčností a skvělým poměrem cena/výkon.

A jdeme k řídítkům. Ta se od standardního Tripu také liší. Výrobce limitku Trip All Black osadil novými vlaštovkami vlastní konstrukce Kostka FBH Wings 680-50 A. Kostka – kolobka už delší dobu průběžně vyvíjí kromě dalších komponent také vlastní řídítka optimalizovaná pro koloběžky. Tyto vlaštovky o šířce 68 cm mají při ergonomickém natočení v představci (taktéž vlastní konstrukce) vnitřní část nakloněnou nahoru a zároveň mírně dopředu, což dává prostor vašim kolenům při odrazu typu „čapí krok“. Vnější konce jsou pak lehce zahnuté směrem k jezdci.

Kostka Trip (G5) Limited edition

Kostka Trip (G5) Limited edition

Musím suše konstatovat, že tato řídítka se Kostkům náramně povedla. Poskytují velmi pohodlný úchop, který ani po několika desítkách ujetých kilometrů nemáte potřebu měnit. Myslím, že ani nebudete mít potřebu osadit jejich konce obligátními rohy. Ostatně ony pak s rohy také – promiňte mi ten výraz – blbě vypadají. Každý bajker ví, že na vlaštovky rohy nepatří, jen mnozí koloběžkáři to stále nechtějí pochopit :-) Jedinou výjimkou budiž firemní rohy Kostka FHB ends, o nichž jsem psal v tomto článku, a jejichž inovovanou letošní verzi si nechám na samostatný článek.

Kostka Trip (G5) Limited edition

Jízdní vlastnosti

Jedním slovem? Kočár. Nebo křižník. Nebo airbus. Zkrátka pohodlný stroj pro pohodovou jízdu. Dlouhatánský rozvor spolu s hodně položenou přední vidlicí zajišťuje perfektní držení stopy. V šedesátikilometrové rychlosti máte pocit, že jedete čtyřicítkou, nicméně do ostrých zatáček si budete muset trochu nadjíždět. Jako byste jeli s přívěsem ;-) Pro nějaké kličkování na pěší zóně Kostka Trip All Black (G5) skutečně určená není.
Užší pláště Schwalbe Marathon Plus, obuté v této limitované verzi, zajišťují malý valivý odpor a kola se díky výborným nábojům firmy Kostka točí jako o život. Rám je dostatečně tuhý na to, abyste neztráceli energii odrazu, jeho mírné pružení zároveň dobře pohlcuje mikrovibrace.

Kostka Trip (G5) Limited edition

Celkové hodnocení

Z výše uvedeného vcelku jednoznačně vyplývá, že Kostka Trip All Black (G5) je stroj pro dálkoplazy – ostatně proto se také jmenuje Trip – a… jezdce velkých postav. Tohle je skutečně velmi velká koloběžka, která je však velmi pohodlná, s výbornými jízdními vlastnostmi. Dobré také je, že se výrobci podařilo udržet celkovou hmotnost těsně nad magickou hranicí deset kilogramů. Na All Blacka není problém navěsit spoustu bagáže (viz náš článek), při jízdě nalehko bude skvěle vyhovovat lidem, jimž Bůh nadělil velkou tělesnou výšku. Rozhodně nejde o stroj pro nahrbeného závodníka – toto je koloběžka pro pohodlný vzpřímený postoj na dlouhých tratích.

Kostka Trip (G5) Limited edition

Plusy a minusy

dobře navržená geometrie
výborné komponentové osazení
jízdní vlastnosti pohodlného kočáru

…ale

limitované využití pro jezdce menších postav

Kostka Trip (G5) Limited edition


Konkurence

Není. Pokud tedy nepočítáme Kostku Trip Max (G5), tedy „nelimitovaný“ základ recenzovaného stroje Trip All Black. Máte-li pocit, že potřebujete širší pláště a jiná řídítka, nebo výběr ze dvou barev – protože All Black se dodává pouze černé –, je ve hře i standardní verze Tripky. U ní také ušetříte tisícovku. Já osobně bych ale neváhal a šel do limitky Kostka Trip All Black (G5). Čekání se nemusí vyplatit – jakmile se toto provedení vyprodá, bude z limitované verze litovaná verze :-) A to nechcete…

Cenové srovnání
(k datu 23. 6. 2019)

Kostka Trip All Black (G5) | 11 990 Kč
Kostka Trip Max (G5) | 10 900 Kč


Výrobce

Kostka – kolobka


Galerie fotografií Kostka Trip All Black (G5)



Koloběžka Kostka Trip All Black (G5) byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

3 komentáře

  1. Ještě by se mohlo uvést, že ten zadní ráfek se používá u invalidních vozíků a případné jiné pláště je nutno hledat právě v sekci invalidní vozíky.

  2. Třeba u rozměru kola 26″ (ETRTO 559) můžete pomocí plášťů měnit světlou výšku ve velkém rozsahu. Dají se koupit pláště od šířky 28 do 60mm při stále stejném rozměru ráfku. To u rozměru 24″ neplatí protože při přechodu z šířky 37 mm na 40 mm se mění průměr ráfku z 540 na 507. Takže možnosti měnit sv. výšku pomocí změny plášťů jsou značně omezené. Nehledě na dost omezený výběr v pláštích vyšší jakosti.To je hlavní důvod proč mě poněkud se zpožděním zamrzelo, že jsem při stavbě své kolobky nešel místo na 24″ na rozměr 26″.

  3. Nad touto limitovanou edicí dlouho přemýšlím. Původní trip chápu, turistická kolobežka, širší pohodplné gumy pro horší cesty. Limitovaná edice je pro mě už pochopitelná méně. Myslím, že zadní kolo mělo být rozměru 559, 1cm rozdíl na poloměru je minimální na to, aby to nějak zásadně ovlivnilo rám, přínos v možnostech volby plášťů obrovský. A to platí i pro racera g5. Tam možná ještě více, když není v rozměru 540 dostupná špičková závodní guma. Jak bylo v příspěvku přede mnou mimo, jiné to umožňuje poladit si pro své momentální potřeby světlost stupátka od 35-60mm volbou plášťů. Navíc jsou dostupné i špičkové pláště.
    Z estetického hlediska mě u limitované verze mrzí odlišný zadní ráfek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *