Koloběžky značky Morxes byste měli – díky charakteristickému rámu – poznat už letmým pohledem z dálky. Podíváte-li se na právě testovaný stroj, mohli byste si říci „Hele, Morxes Sport.“ Chyba! Není to „Morče“ Sport, je to stroj s názvem Morxes Monza. Že by nějaký závoďák? Čtěte recenzi, vše se dozvíte…
Prolog
V úvodu zmiňovaný Morxes Sport jsem testoval jako vůbec první koloběžku této značky už téměř před rokem a půl – recenzi najdete zde. Jen ve zkratce: Jde o „sportovně-trekový“ stroj s koly 28/20″, obutými do plášťů šířky 32/37 mm s jemným trekovým vzorkem. Sport je zkrátka taková víceméně univerzální velká koloběžka, které je dobře jak na silnici, tak i v lehkém terénu.
Monza je sice Sportu velmi podobná, nicméně v jejím případě si v předchozí větě škrtněte ten lehký terén. Jde totiž o rychlou koloběžku, určenou primárně na hladký asfalt. A jako taková je tomu patřičně přizpůsobena…
Konstrukce
„Morče“ se samozřejmě nezapře ani u Monzy, to už jsem ostatně psal. Takže počítejte s velmi tuhým rámem vyrobeným z jednopalcových Cr-Mo trubek. Typická příhradová konstrukce krku rámu je však v případě Monzy odlehčená použitím jen dvou příčníků. Nevím jak vám, ale mě se tohle provedení líbí více. A že by měla tato odtučňovací kůru negativní vliv na tuhost rámu, to jsem si také nevšiml.
Zatímco rám je ocelový, přední vidlici vozí Monza hliníkovou. Opět jde o opatření snižující hmotnost, takže když už jsem to nakousl dvakrát, musím uvést, že Monza je oproti Sportu o kilo dvacet lehčí (7,9 vs 9,1 kg) – a je to znát, ne, že ne.
Protože jde o koloběžku určenou na hladký povrch, snížili její tvůrci také výšku nášlapu. Světlost Monzy činí 40 mm – čili vaše noha stojí na stupátku ve výšce 65 mm, což je velmi komfortní. Nutno však podotknout, že s touto světlou výškou – a také délkou a šířkou stupátka – už Monza škrtá o nerovnosti velmi často, takže je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Zase takový problém to však není, „nízkost“ stupátka vám toto malé negativum bohatě vynahradí.
V Morxesu bohužel u velkých koloběžek stále lpí na 100mm zadním náboji, takže počítejte s tím, že široká zadní stavba bude magickou silou přitahovat vaše kotníky. Ano, kopl jsem se několikrát, to nemohu zapřít. Na druhou stranu se na čistě silniční koloběžce lépe soustředíte na odraz, takže okopávání kotníků není tak časté. Například u Sportu se mi to stávalo hlavně v lehkém terénu, kdy odrazná noha více „poletuje“. Tím však širokou zadní vidlici neomlouvám – minimálně je to prohřešek proti současnému trendu a „dobrým mravům“ v konstrukci koloběžek :-)
Komponenty
Zůstaneme-li u porovnání Monzy se Sportem, pak posledním rozdílem jsou kola. Monza jako pravověrná silnička využívá lehká kola s radiálním výpletem dvaceti ocelovými dráty, náboje s průmyslovými ložisky využívají zapuštěné šroubovací „rychloupínáky“. Obutí, jak je u Morxesu zvykem, dodal Continental, a co jiného by Monza mohla vozit nežli pláště Grand Prix. Přední je 23mm žiletka, zadní pak má šířku 28 mm. Pláště lze nafoukat až na 8,5 bar (resp. 8,5/8 bar), tedy 120/115 PSI, takže nízký valivý odpor je zajištěn.
Kola, respektive celou koloběžku brzdí osvědčená véčka Avid SpeedDial 5, ovládaná páčkami Avid FR-5. Jen suše dodávám, že zabrzdit či zpomalit s tímto osazením nebudete mít problém ani v nejvyšších rychlostech, brzdy zkrátka fungují skvěle.
Řízení včetně hlavového složení dodala firma Logic. Standardně u Monzy najdete 110mm oversized představec se 7˚ zdvihem a rovná 630 mm dlouhá řídítka. Pod představcem je prostor pro tři centimetrové podložky – jezdci nižších postav nebo ti, kteří preferují nízká řídítka, tedy mohou „kokpit“ snížit.
Asi jedinou komponentu, kterou bych na Monze vyměnil, jsou běžné pryžové gripy. Proč? Tento stroj je velmi tuhý a když nafoukáte pláště na maximum – což jak předpokládám, u silničky uděláte – veškeré vibrace ze sebemenších nerovností nepříjemně pocítíte ve svých rukou. Gelové rukavice si beru jako samozřejmost, nicméně uvítal bych i měkčí gripy. Ale to je skutečně jen drobnost…
Jízdní vlastnosti
Když jsem na Monzu poprvé stoupl a ujel první kilometry, nevěřícně jsem kroutil hlavou. „Tuhle koloběžku snad konstruovali přesně na moji postavu!“, bručel jsem si – samozřejmě spokojeně – pod vousy. Musím skutečně prohlásit, že Monza je snad první velká koloběžka, která mi sedla naprosto bez výhrad. Velikostí rámu, výškou stupátka, prostorem pro jezdce, nízkou hmotností, zkrátka vším (tedy kromě již zmíněné široké zadní stavby – takže přece jenom s jednou výhradou).
Rychlá kola s kvalitními ložisky a obutím činí jízdu velmi svižnou, tuhý rám a přední vidlice pak zajišťují velmi efektivní přenos vaší energie pro pohyb vpřed. Jak prohlásila moje přítelkyně – Monza je prostě atletka.
Geometrie rámu je přizpůsobená spíše rychlé jízdě bez velkého kličkování. Na nějaké proplétání mezi chodci na chodníku Monza stavěná není – což je ale samozřejmě správně. Naopak ve vysokých rychlostech perfektně drží stopu, a pokud dobře zatížíte zadní kolo, nemá v zatáčkách ani při vyšší rychlosti nijak výraznou tendenci ustřelovat.
Celkové hodnocení
Morxes Monza, to je radost na silnici. Je to polykač(ka) kilometrů, které vám ubíhají rychleji a snadněji než na „obyčejných“ koloběžkách. Ano, není to takový univerzál jako v tomto článku mnohokrát zmíněný Morxes Sport, ale s tím musíte v případě pořízení Monzy počítat. Já jsem byl z Monzy téměř nadšen a mohu ji jen doporučit. Zároveň budu rád, když výrobce v další generaci či po nějakém tom upgradu dopřeje Monze zadní kolo s úzkým nábojem – a tomu odpovídající šířkou zadní stavby.
Plusy a minusy
tuhý rám s malou světlostí
nízká hmotnost
výborné jízdní vlastnosti
…ale
široká zadní stavba
Konkurence
De facto jediným konkurentem Monzy mezi „oceláči“ je Kostka Racer Pro. Kostkovic stroj má výhodu konstrukce rámu s větším prostorem pro jezdce a úzkou zadní stavbou. Hmotnost je víceméně stejná, Racer Pro ale oproti Monze nemá tak příkladně tuhý rám. Ale je levnější.
No a pak tu máme hliníkovou legendu – Kickbike RaceMax 20. Ten Monze šlape na paty co se týče celkové tuhosti, předčí ji o kilogram nižší hmotností a stejně jako Kostka Racer Pro také nižší cenou. Dlužno dodat, že ta je v tomto případě daná mimo jiné také horšími komponentami. Také nášlap je u „Bejka“ vyšší.
Aktualizace: Úplně jsem zapomněl na aktuální novinky (díky čtenáři Gobrovi – viz diskuze) – Yedoo Wolfer… Sice jsem na něm ještě nejel, ale soudě podle otestovaného Friday, bude mít i Wolfer příkladně tuhý rám. Podle údajů výrobce má navíc ještě nižší světlost nežli Monza (35 vs 40 mm), což už se mi ale zdá trochu dost, nicméně uvidíme v praxi. Stejně jako Kickbike RaceMax 20, má i „hliníkáč“ Wolfer od Yedoo téměř o kilogram nižší hmotnost, a je také o něco levnější.
Cenové srovnání
(k datu 16. 9. 2016, ceny uváděné výrobci /dovozci/)
Morxes Monza | 15 900 Kč
Kickbike RaceMax 20 | 13 900 Kč
Kostka Racer Pro | 13 690 Kč
Yedoo Wolfer | 14 290 Kč
Výrobce
MORXES a.s.
Hněvotín 530
783 47 Hněvotín
tel.: +420 588 208 337
e-mail: info@morxes.com
13 komentáře
Petře, místo breku o kopání do zadní stavby bys měl uvést správné jméno výrobce, který se už od 1.12.2015 jmenuje Morxes a.s.
Ano, veledůležité „a.s.“ za jménem výrobce, které vlastně zůstává stejné, je pro čtenáře mnohem důležitější a přínosnější než fakt, že zadní náboj má větší tendence trhat kotníky…
Omlouvám se, název firmy je již opravený. Nicméně mým koníčkem skutečně není sledování změn v obchodním rejstříku. Samotný výrobce mě o tom neinformoval, tudíž jsem jel ve „starých kolejích“. Každopádně, stejně jako KapitánBomba, považuju informaci o široké zadní stavbě za mnohem důležitější nežli název firmy, která ji vyrábí… Peace! ;-)
Ve srovnání s ostaníma koloběžkama je uvedeno akorát porovnání s kostkou, a Kickbikem. Co Wolfer od Yedoo? Hliníková 28/20 se světlou výškou 3,5 a nášlapem v 62 mm mi přijde jako konkurent?
(Sám jsem teda příznivcem Morxesu a jezdím na sportu, ale tohle srovnání by mě zajímalo)
Tohle bude hezká diskuse!
Světlost, náklony versus škrtání, nášlapná výška, sklon stupátka, hmotnost atd. Už se těším.
Gobra: To Jedůčko jsem zasklil, jsem fakt včerejší :-) Ale vážně, máte pravdu – doplnil jsem jej do článku. Díky za připomínku!
Na Monze jsem se projel, zpočátku mě děsilo tenké 28″ kolo. Kolobrnda mi ale bez výhrad „sedla“. Po 5km jsem došel k závěru, že ji nutně potřebuji..
Zadní náboj nevadil, za mě Monza 5 hvězdiček.:)
M.
Jsem pravděpodobně majitelem první Monzy, navíc s karbonovou vidlicí. Šířka zadní stavby vůbec nevadí, nekopu se. Za mě také 5 hvězdiček :-)
#5 Fido, přijdu taky se svou troškou do mlejna. Netýká se to přímo Monzy, ale vyráběných koloběžek obecně. Řeč je o hmotnosti. Jezdíme na univerzálních těžkých krámech. Výrobci staví koloběžky s nosností 150 kg. Kolik ale dejme tomu 130 kg jezdců je? Procento, nebo dvě? Pětapadesátikilová ženská asi sotva 150kg nosnost ocení. Zato jí bude asi trochu vadit, že má kolobku o 1.5 kg těžší a že podlaha (a tím i výška nášlapné plochy) mohla být o 7 mm nižší. To je dneska všechno, příště začnu rejpat třeba do stupátka, vidlice, nebo řídítek.
#9 Pavel Jan. 130kg jezdců moc nebude, ale 110kg už asi ano. Koloběžka se asi stává módou v odtučňovacích kůrách a ona tak i může fungovat, ale nikoli sama o sobě.
Narážíš na problém sériové výroby, či unifikace obecně. Dimenzování koloběžky dle jezdce je stavba na zakázku a tu téměř nikdo není ochoten zaplatit. Málokdo ji také nabízí i když většina firem jsou vlastně garážovky, pro které by to neměl být problém. Jenže se používá dostupný materiál a vyzkoušená technologie s přípravky. Cokoli změníš, tak je to o ruční práci a metodě pokus omyl pouze s využitím Tvého know-how. Pokračovat se v tomto případě dá do nekonečna = prostě indivindy stavba jako taková. Tedy nejen ta hmotnost, ale geometrie ovlivňující jízdní vlastnosti a také rozměry dle rozměrů jezdce. Nic unifikovaného není ideální. Podřídit se je vhodné u unifikovaných dílů (hlavové složení, náboje, vidlice atd, jinak to bude za cenu auta.
přesně tak, nosnost 100 kg by mohla v základu stačit. Osobně preferuju Race Max. Je to klasika, která se v průběhu času NEMĚNÍ. Ne jako Kostka 1, 2, 3 …..furt nějaká „vylepšená“ verze, která ukazuje, že ty předchozí byly špatné, stejně jako stávající příště ukáže jako stejně špatná. Je to jako Mercedes, kterému se lepí na paty Dacia, Renault, Fiat….můžou vylepšovat, jak chtějí, pořád dělají stejné chyby a mají špatnou koncepci.
Morxes a.s. zrovna z Hněvotína mě k slzám nedojme, nebudu učurávat z drahé a těžké koloběžky, kterou kluci stále zkouší na účet zákazníka montovat.
Co te kůslo Tony..?
#11 Race Max se svojí 33 mm tlustou podlahou taky není zrovna terno. A opěrka paty je taky zajímavý detail. Je fakt, že na tom jezdí půlka Evropy, ale otázkou je proč.