Search
Close this search box.

Yedoo Friday – podrobný test

Celý článek Když Yedoo – známý výrobce levných trojtrubkových koloběžek –, letos na For Bikes oficiálně představil novou hliníkovou řadu Yedoo Alloy Collection, vzbudil tím naprosto oprávněně velký zájem. Takže jakmile „hliníkovky“ přišly na trh, hned jsem se zajímal o testovací kousky. Začínáme s nejmenším modelem Yedoo Friday.

 

Na první pohled

Yedoo Friday zastupuje v kolekci Yedoo Alloy malou, řekněme městskou koloběžku se dvěma šestnáctipalcovými koly. Mezi malými koloběžkami v podobné „konfiguraci“ však jde o druhý největší, respektive nejdelší model. S rozvorem 1 010 mm a celkovou délkou 1 405 mm, jej překonává o pouhých 10 mm jen „jezevčík“ Mibo Crazy 16/16″. Je tedy zřejmé, že jde o plnohodnotnou koloběžku pro dospělé, čemuž odpovídají i další parametry, jako je délka stupátka, prostor pro jezdce, výška řídítek a samozřejmě také odpovídající, výrobcem deklarovaná, nosnost.

Ve své kategorii však Yedoo Friday vyniká – i přes svoje rozměry – ještě jedním parametrem: nízkou hmotností 7,2 kg. Díky konstrukci využívající převážně hliník, je „Pátek“ ve svojí třídě běžně o kilogram lehčí nežli konkurence. Měřit se s ním může jen Friend (7,25 kg) či Morxes Strada (7,8 kg).

Yedoo Friday
Yedoo Friday
Konstrukce

Yedoo v případě Friday, ale samozřejmě také ostatních modelů Alloy Collection, provedlo „úhybný manévr“ od ocelových trubek k hliníku (přesné označení slitiny bohužel neznám), ale nejen to. Tvůrci vsadili na technologii protlačovaného hliníku, díky níž mohli použít profily o průřezu co nejlépe vyhovujícímu konstrukci koloběžek s otevřeným rámem. Což se jim povedlo náramně – tato koloběžka je neuvěřitelně tuhá. Ale o tom až dále…

Yedoo Friday
Řez profilem krku | Zdroj foto: Yedoo
Yedoo Friday
Řez stupátkem | Zdroj foto: Yedoo

Kromě stupátka zvolili konstruktéři hliníkové profily víceméně oválného průřezu (pro obě vidlice), krk je pak tvořen dvojicí „D-profilů“ uprostřed spojených obdélníkovou komorou. Tato konstrukce už od pohledu dává dojem vysoké tuhosti a to stejné platí i pro mohutně dimenzované napojení zadní vidlice na zadní konec stupátka.

Yedoo Friday

Yedoo Friday

Yedoo Friday

Samotné stupátko, respektive jeho průřez, pak připomíná – nemohu si pomoci – mostní konstrukci. Toto přirovnání je ale pochopitelně třeba brát jako lichotku, vždyť mosty musí být pevné a odolné…

Vzhledově představuje Yedoo Friday velmi povedený stroj. Jednotlivé konstrukční prvky na sebe přirozeně harmonicky navazují, z pohledu designu nemá tato koloběžka vyloženě slabé místo. Tvůrci nešetřili ani na elegantním perleťovém laku. Vybrat si můžete z těchto barev: Silver Green (viz testovaný stroj), Red, Black, nebo Cream, což je skvěle vypadající barva s téměř titanovým „lookem“. Aby bylo detailům učiněno zadost, je třeba dodat, že samolepky „výsostných znaků“ Yedoo Friday (u některých mám pocit, že je to snad potisk) jsou pod lakem.

Yedoo Friday

Yedoo Friday

A budeme-li naprosto správně posuzovat design také z pohledu funkčnosti, ani tak není třeba cokoliv vytýkat (i když s jednou výjimkou, ale o tom až v části Komponenty). „Pátek“, jak už jsem napsal, poskytuje díky svému dlouhému rozvoru nadstandardně velký prostor pro jezdce, což platí i pro samotné stupátko s délkou bezmála 40 centimetrů.

Yedoo Friday má zadní vidlici opatřenou dvěma frézovanými patkami pro uložení zadního kola. Byť to tak na první pohled nevypadá, ale v nižší poloze – tedy s nábojem v horní patce – je nášlap mírně do kopce. Světlost vzadu činí velmi příjemných 38 milimetrů, vpředu je pak hodnota zaokrouhlena na 50 mm. Rozdíl dvanácti milimetrů není příliš znát, pokud jste ale doposud byli zvyklí na vodorovné stupátko, neřkuli nášlap vpředu nižší, vaše achilovky to asi maličko poznají. Ale znovu opakuji, nejde o nic fatálního. V praxi to naopak brání škrtání o nerovnosti v přední části stupátka, obvykle se „sklouznete“ až po jeho zadní polovině. Což je pochopitelně mnohem bezpečnější než se zastavit o nerovnost o přechod krku a stupátka…

Yedoo Friday

Profil stupátka má tloušťku 27 mm, v „základním nastavení“ tedy stojíte vzadu ve výšce 65 mm, vpředu pak 77 mm – to jsou v této třídě výborné hodnoty. Jestliže zadní kolo nasadíte do spodních patek zadní vidlice, stupátko je rázem ve vodorovné poloze se světlostí 60 mm a výškou nášlapu 87 mm.

Chápu, že výrobce tím vychází vstříc některým paranoidním koloběžkářům, kterým každé sebemenší zadrhnutí spodkem koloběžky o nerovnost nahání hrůzu, osobně si ale myslím, že zrovna v této kategorii koloběžek jsou dvojité patky zbytečné. Ale budiž, „chleba to nežere“, a je jen na uživateli, zdali této fukcionality využije. Jen ale ještě podotýkám, že změna polohy zadního kola sebou nese také nutnost „přeštelování“ brzdových destiček zadní brzdy. A navíc je otázkou, jak to bude se zadním blatníkem (blatníky – stejně jako stojánek – v době vydání této recenze ještě nebyly k dispozici).

Yedoo Friday

Komponenty

Začnu odshora a začnu rovnou kriticky. „Řízení“ Yedoo Friday je příliš vysoké… 64 centimetrů široké vlaštovky s hrazdou (čert ji vem, už se nebudu opakovat :-) ) jsou sice hliníkové, to je třeba pochválit, ovšem jsou zbytečně vysoké. Respektive možná by nebyly, kdyby šlo ocelový představec zasunout více k hlavovému složení. Což nejde. Každopádně v nejnižší poloze jsou řídítka vysoká cca 940 mm, a to je i pro mě, s tělesnou výškou 186 cm, zkrátka moc. Možnost zvýšit je „na představci“ o dalších až 80 mm pak využijí skutečně jen ti největší čahouni.

Yedoo Friday

Stížností na výšku řídítek „Pátka“ jsem už slyšel několik, není to tedy jen můj ojedinělý názor – tak snad výrobce vyslyší „hlas lidu“ a tuto svoji chybu v další výrobní sérii napraví. Použít nižší řídítka nebo představec není neřešitelný problém.

Trochu mě mrzí také využití závitového 1 1/8″ hlavového složení. „Hlávko“ typu A-head by koloběžce Yedoo Friday slušelo mnohem více a také by lépe korespondovalo s velkou tuhostí tohoto stroje. Chápal bych důvod kvůli jednoduššímu seřizování výšky řídítek u závitového hlavového složení, nicméně pokud jdou už tak vysoká řídítka dát pouze ještě výš, ztrácí to pointu.

Yedoo Friday

Dále už to bude ale veselejší. Negativům je tímto odzvoněno… Ergonomicky tvarované „odlehčené“ gripy z měkké gumy chválím – velmi dobře tlumí mikrovibrace pocházející z tuhého rámu a řídítek Yedoo Friday.

K brzdovým páčkám Tektro ML-520 nemám zásadní výhradu, stejně jako ji nemám k použitým V-brzdám ze stejné sady Tektro. Brzdy jdou lehce, k čemuž přispívá víceméně přímé vedení bowdenu uvnitř krku a stupátka (u zadní brzdy). Pouze vyústění bowdenu na konci stupátka není příliš šikovně vymyšleno – bowden mírně vyčnívá přes půdorys nášlapu a je zde malé nebezpečí jeho poškození o překážku. Ne, vážně mi nevadí bowden přitáhnout blíž ke stupátku stahovací páskou :-)

Účinnost brzd je výborná, na čemž se mimo jiné také svojí měrou podílí „druhá strana“ – soustružené brzdné plochy ráfků kol Yedoo Friday.

Yedoo Friday

Kola jsou příkladně uložena na úzkých 74mm nábojích značky Novatec s průmyslovými ložisky a klasickými rychloupínáky, křížený výplet 32 černěnými ocelovými dráty odpovídá deklarované nosnosti koloběžky (150 kg), stejně jako již zmíněné dvojstěnné ráfky se soustruženou brzdnou plochou – které však chybí indikační drážka opotřebení. Ale to je u této kategorie koloběžek víceméně podružná záležitost.

Kola jsou obuta do plášťů Kenda Kontact 47-305 víceméně „balónového“ průřezu s jemným vzorkem. Maximální huštění je 4,6 barů (65 PSI), jaká je povolená zátěž jsem se nedopátral, ale tuším, že dvojice takto obutých kol oněch 150 kg povolené zátěže prostě nedá. Ovšem to je problém de facto všech výrobců koloběžek – rám či rám a kola unesou i vola, pláště však mají svůj limit.

Yedoo Friday

Nicméně pokud se vám zdá, že pláště, kterými je Yedoo Friday obuté, nemají zrovna moc vysokou mez huštění, musím vás ubezpečit, že jste na omylu. O tom ale hned v následující části této recenze.

Jízdní vlastnosti

„Papírově“ má Yedoo Friday všechny předpoklady pro výborné jízdní vlastnosti. Koloběžka má dlouhý rozvor, dobře stavěnou geometrii, tuhý rám – respektive komplet rám/přední vidlice – náboje s kvalitními ložisky (dlouhodobou životnost bohužel nemohu po třítýdenním testování posoudit), stroj je to lehký, snad jen obutí má… prostě běžné.

Yedoo Friday

Nebudu vás napínat – teorie v případě „Pátka“ naprosto přesně koresponduje s praxí. Yedoo Friday mění energii vašich odrazů v dopředný pohyb s nebývalou lehkostí. O kilogram nižší hmotnost oproti „běžné konkurenci“ je zkrátka poznat. Stejně jako velmi tuhý rám předává každé vaše „kopnutí“ téměř stoprocentně k požadovanému rozpohybování koloběžky. Dlužno však dodat, že je to trochu na úkor pohodlí jízdy, zejména na horším povrchu, což mohou být v městském „nasazení“ třeba kočičí hlavy v historickém centru města. Ostatně – o problematice tuhosti rámů koloběžek jsem před nedávnem sepsal malou úvahu – čtěte zde.

Nicméně tímto se chci vrátit k závěru předchozí části tohoto článku. Yedoo Friday je skutečně tak tuhé, že jednak oceníte měkké gumové (nebo z čeho je to vyrobeno) gripy, a také vám vůbec nebude vadit nijak velký maximální povolený tlak plášťů, protože dost možná jej ani nebudete – v rámci zachování pohodlnosti jízdy – využívat. Tím chci ale v této recenzi říct jen to, že obutí Yedoo Friday je naprosto vyhovující. Upustit trochu vzduchu lze vždycky. (I když – dlužno dodat – tím zvýšíte valivý odpor, což se negativně projeví na vaší svalové hmotě…)

Yedoo Friday

„Pátek“ díky svému dlouhému rozvoru skvěle drží stopu i ve vyšších rychlostech. Pořád je to ale malá koloběžka, která se dokáže hbitě proplétat mezi chodci v centru měst. Jinak řečeno: sice to není univerzální stroj (jestli vůbec nějaký existuje), nemusíte se s ním však bát vyjet ani na delší vyjížďky, při kterých se mění profil trasy či snad terén. Ostatně Friday jsem vyzkoušel i na zpevněné lesní cestě, a tahle koloběžka s tím neměla nejmenší problém. Jezdění „kolem baráku“, na pivo či do krámu, to je pak samosebou.

S povděkem kvituji, že se výrobce nebál (na rozdíl od většiny svých trojtrubkových modelů) nízké světlosti stupátka – Friday jezdce zbytečně neunavuje nutností nadměrného dřepování.

Jak už jsem napsal, brzdy mají naprosto vyhovující účinnost, pouze ta řídítka… ta k dobré ergonomii postoje na koloběžce moc nepřidávají. Nejsem závodník, příliš shrbeného mě bolí za krkem, ale tahle výška je i na mě trochu moc. Prosím, příště řídítka v základu o 7–10 cm níž.

Yedoo Friday

Celkové hodnocení

Už jsem toho napsal, alespoň jak myslím, vcelku dost, takže nyní už jen krátce: Yedoo Friday je mimořádně povedená koloběžka, která, alespoň jak doufám, pěkně rozvíří hladinu rybníka malých strojů se dvěma 16palcovými koly. Je lehká, tuhá (i když, modří vědí…), elegantní, a výborně se na ní jezdí. Ano, komponentové osazení trochu drhne (vysoká řídítka, závitové hlavové složení), nicméně jako celek nemohu než chválit. Yedoo Friday mohu s klidným svědomím doporučit.


Plusy a minusy

elegantní design (včetně luxusního laku)
dobře navržená geometrie
lehký a tuhý rám
výborné jízdní vlastnosti

…ale

příliš vysoká řídítka
závitové hlavové složení

Yedoo Friday


Konkurence

Zatímco před nějakými dvěma nebo třemi lety byly koloběžky se dvěma 16″ koly skoro neznámé, v současné době jde o kategorii velmi rozšířenou – takovýto model má ve svém portfoliu každý významnější výrobce. Začněme tedy podle abecedy:

Friend konkuruje Friday (kdo ty názvy sakra vymýšlí!) docela drsně. Jeho hmotnost je téměř stejná, „Kamarád“ je však kratší, živější, byť ve vyšších rychlostech se chová stejně příkladně. Standardně se ale dodává jen v černé barvě rámu, byť „customizace“ je možná, ale za vyšší cenu.

Kickbike CliX – o tom nevím skoro nic, snad jen to, že jde také o model s hliníkovým rámem, a tato koloběžka už podle fotografií oplývá také dlouhým rozvorem. ClicX je navíc skládací, což mu budiž plusem. Mínusem je pak vyšší cena. Jeho hmotnost podle stránek výrobce činí 8 kg.

Kostka Street Fold je stejně tuhá jako „Pátek“, podobě sebevědomě se chová i za jízdy, ale je o celý kilogram těžší. Má ale skládací řídítka, což není vychytávka k zahození. Kostka Rubik 4 má stejné jízdní vlastnosti jako Street Fold – rozdíl je v celkovém skládání koloběžky – hmotnost je ale překvapivě stejná jako „Strítky“ čili o kilo více nežli Yedoo Friday.

Na aktuálním modelu Mibo Crazy 16/16″ jsem nejezdil, mohu tedy jen porovnat technické parametry. Crazy má ještě o 10 mm delší rozvor než Friday, lze tedy očekávat podobné jízdní vlastnosti, byť ty jsou dané také geometrií koloběžky. Hmotnost však činí (podle výrobce) 9,4 kg, což je o celých 2,2 kg více. A to je velký rozdíl. Skládací Mibo Mastr je sice kratší (rozvor 990 mm), ale hmotnost narostla, vzhledem ke skládacímu mechanismu, na rovných 10 kg. Na váze tedy uvedená Miba s Yedoo Friday soupeřit nemohou…

Morxes Strada je druhým nejbližším konkurentem „Pátka“ po Friendovi. O pouhých 600 g těžší koloběžka má stejně tuhý rám, výborné jízdní vlastnosti, komponentově je však osazená lépe, na druhou stranu, nebo možná vzhledem k tomu, je nezanedbatelně dražší.

A je tu ještě Sixteen – designovka z brněnské dílny 4freetime. Jak jsem napsal v článku Malé (městské) koloběžky. Víme o nich vše. Jakou si vyberete? : Koloběžka Sixteen je patrně nejzvláštnějším modelem mezi malými stroji – letmo uložená kola a kotoučové brzdy hovoří za vše. Nicméně jde o model s velmi tuhým rámem, výbornými jízdními vlastnostmi a také designem, který – ať chcete nebo ne – poutá pozornost více než jiná přibližovadla. Pro přesnost je třeba dodat, že i Sixteen je o celý kilogram těžší nežli Yedoo Friday. Také cena je vyšší.

Cenové srovnání
(k datu 14. 8. 2016 ceny uváděné výrobci či dovozci)

Yedoo Friday | 8 490 Kč

Friend | 7 000 Kč (–1 480 Kč vůči Yedoo Friday)
Kickbike CliX | 13 500 Kč (+5 010 Kč)
Kostka Street Fold | 8 990 Kč (+500 Kč)
Kostka Rubik 4 | 10 990 Kč (+2 500 Kč)
Mibo Crazy 16/16″ | 8 800 Kč (+310 Kč)
Mibo Mastr | 9 990 Kč (+1 500 Kč)
Morxes Strada | 12 900 Kč (+4 410 Kč)
Sixteen | 11 900 Kč (+3 410 Kč)


Zapůjčil

Cyklospeciality.cz
Václavská 4
602 00 Brno

tel.: +420 537 021 012, +420 775 984 253
e-mail: obchod@cyklospeciality.cz


Fotogalerie Yedoo Friday

Sdílej:

5 komentáře

  1. Moc děkuji za vaše skvěle napsané recenze. Po přečtení takřka celého vašeho webu jsem si pro moje účely vybrala Yedoo Friday. Už ji mám doma a je úžasná. Není tak strašně těžká jako Mibo Mastr a na stupátku se dá svézt i dítě, což zase třeba na mém dalším favoritovi Kostka Rebel nejde. Jen není skládací, ale to je vždy něco za něco. Navíc mám tip, na Friday krásně pasuje i stupátko pro dítě z Decathlonu.

  2. Vypadá dobře,sám mám koloběžku 16″ 12″a příští už bude jen 16″. Chtěl jsem vlastně hlavně okomentovat to hlavový složení. Za mě plus,stačí povolit jeden imbus vytáhnout řidítka a mám koloběžku pohodlně naloženou v kufru auta,je to vyzkoušený na podobný velikosti. S A-head už bych musel sklopit sedačky.

  3. Petře, něco mně napadlo ohledně těch řídítek. Vyměnit řídítka je ten nejjednodušší tuningový počin. Tady použitá řídítka mají zvýšení asi 200 mm. Kdyby výrobce měl na skladě ta samá, ale se zvýšením 150 a pak ještě 100 mm, tak to není tak hrozný navýšení výrobního sortimentu, a každej by si vybral. Závitové hlavové složení bych u malé kolobky klidně nechal právě pro tu možnost snadno šíbovat nahoru – dolů. Co tomu říkáš?

  4. Musim reagovat na tie riaditka,94 cm vobec neni vysoko ale prilis nizko.Vlastnim dve kolobezky,na jednej mam riaditka vo vyske 104 a pride mi to tak akurat a to meriam 183cm.Druha kolobezka ma riaditka vo vyske 97 cm a stale sa na nej hrbim.Manzelka ma 178 cm a tiez je pre nu vyska riaditok 97 cm malo. Neviem si predstavit preco su Vam pri vyske 186cm vysoke. Fakt nechapem. V meste sa vacsinou odrazite a stojite a byt pri tom ohnuty v chrbte nadol mi pride namahave.Firma Yedoo vie velmi dobre preco robi riaditka v takej vyske.Keby boli nizsie bola by nepredajna lebo je to kooobezka prioritne pre dospelych.

  5. Tono: Parafrází na Cimrmanovo „Můžeš i podlézt, ale pak se zase narovnej!“ říkám, že nahrbit se není žádná ostuda :-) Ale vážně – mírný předklon výrazně pomáhá efektivitě odrazu. Nechci na koloběžce ležet, ale nechci na ní ani stát vzpřímeně. To je celé.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *