Přestože osobně mám – jak už jsem na Přibližovadlech několikrát psal – ke skládacím koloběžkám poněkud ambivalentní vztah, musím uznat, že svoje místo na trhu mají, a také vím, jak na ně nemálo uživatelů nedá z různých důvodů dopustit. Takže čtěte, jak je na tom nejnovější skládačka na českém trhu – Kostka Rubik 4.
Prolog
Ano, máte pravdu, test skládací koloběžky Kostka Rubik 4 jsem sliboval už loňský rok před Vánoci. Co bylo příčinou této prodlevy? Vysvětlení je vcelku prosté: Výrobce se rozhodl, že ještě mírně přepracuje skládací mechanismus, konkrétně zajišťovací prvek „kloubu“ rámu. Čekalo se tedy na nejnovější provedení, protože nemá příliš smysl testovat něco, co již dále nebude v prodeji. Konečná varianta je nicméně na světě, recenze taktéž. Čtěte.
Konstrukce
Protože koloběžka Kostka Rubik 4 představuje de facto skládací model Kostka Street, nebudu se v tomto článku znovu rozepisovat o detailech provedení, ale dovolím si vás odkázat na podrobnou recenzi „Streetky“ na Přibližovadlech. To stejné se pak týká také komponentového osazení. Zde se tedy budu věnovat pouze odlišnostem a zejména pak skládacímu mechanismu.
Pokud byste porovnali okótované boční pohledy na obě koloběžky, skutečně zjistíte, že jde o téměř totožné modely. Čili o „středně krátký“ stroj na 16palcových kolech, přičemž jediná míra, kterou se Rubik 4 liší od Streetu, je větší maximální výška řídítek a kratší „komín“ krku přední vidlice Rubika. Původní řídítka à la BMX nahradila nová 30 cm vysoká hliníková řídítka s šířkou 57 cm. Výrobce tím vychází vstříc jezdcům vyšších postav, respektive zde obecně podporuje myšlenku vzpřímeného postoje při typickém městském využití. Zkrátka stroj pro civilní jezdění…
Sice teď lehce odskočím k volitelnému příslušenství, ale protože byla řeč o řídítkách, je třeba dodat, že k nim lze dokoupit na míru ušitou brašnu, která poskytuje překvapivě velký prostor pro uložení nejrůznějších nezbytností i zbytečností. Transparentní kapsa na mobil či navigaci je příjemnou vychytávkou, stejně jako přední síťovaná kapsa, do které se vejde například malá láhev a dva stahovací pásky pro upevnění třebas vlhkého oblečení. Je to trochu iracionální pocit, ale bez téhle brašny Rubika považuji za tak nějak neúplného.
A ke změnám v konstrukci ještě jen drobnůstka – původní kovově lesklé zaoblené záslepky konců zadní vidlice byly nově nahrazeny „placatými ucpávkami“ opatřenými reflexními červenými samolepkami. Mně osobně to maličko mrzí, protože zadní chromované „výfuky“ se mi vždycky velmi líbily, na druhou stranu ale pochopitelně musím uznat, že odrazky plní funkci pasivní bezpečnosti, a té není na našich silnicích nikdy dost.
Skládání
Skládací mechanismus Rubika 4 se od konkurence dosti liší – rám se totiž při skládání „neláme“, tak jako to má například Mibo Tiny či Mastr nebo Kickbike CliX, ale otáčí se o 180 stupňů, čímž se dostává přední kolo nad stupátko. Ještě předtím je ale třeba otočit „řízení“ taktéž o 180 stupňů a samotná řídítka v představci sklopit. Vše je záležitostí ani ne půl minuty, ostatně podívejte se na video.
„Vidle“, stejně jako otočení rámu, je aretována, tudíž vše drží hezky česky pohromadě i ve složeném stavu. Takto lze pohodlně vozit koloběžku po zadním kole s přední částí v ruce.
Pokud byste chtěli ještě menší „balení“, můžete vyndat zadní kolo, což je urychleno šikovnou vychytávkou pro rozpojení zadní brzdy. Pro skládání samozřejmě nepotřebujete žádné nářadí, i náboje kol jsou vybaveny klasickými páčkovými rychloupínáky. Jedinou malou výhradu mám k tomu, že rám lze otáčet o více než 180 stupňů – tedy i takříkajíc do „protisměru“, což po pravdě neprospívá bowdenům vedeným od spodku stupátka nahoru k řídítkům. Prostě když krkem omylem otočíte na nesprávnou stranu, „zaškrtíte“ bowden kolem kapkovité trubky krku. Nevím, zdali je to technicky řešitelné, ale bylo by lepší, kdyby bylo otáčení horní části krku rámu umožněno jen v požadovaném rozsahu 180 stupňů.
V otočném segmentu rámu jsou podle výrobce nerezová ložiska, což by měla být záruka trvanlivosti a spolehlivosti, nicméně i přes to bych doporučil budoucím majitelům Rubika 4 dokoupit přední blatník (zadní se s tím jistě „sveze“ také), aby byl skládací mechanismus maximálně chráněn proti vodě a nečistotám od předního kola. O nových blatnících Kostky jsem před nedávnem psal zde.
Složený Rubik 4 je vysoký 61 cm, s nasazeným kolem má délku 101 cm, pokud zadní kolo sundáte, dostanete se až na 86 cm. Šířka složené koloběžky je závislá na nastavení řídítek. Pokud by vám vyhovovala řídítka ve svislé poloze, bude mít balíček hloubku 21–23 cm (záleží ještě na nastavení brzdových páček), jakmile řídítka položíte dopředu, můžete se dostat až na 30cm hloubku.
K Rubikovi 4 dodává výrobce také dva druhy přepravních brašen. Lehká brašna je „střižena“ pro složenou koloběžku s nasazeným zadním kolem (i když nic vám nebrání kolo sundat), a pokud ji pečlivě složíte, můžete ji vozit třeba na řídítkové brašničce. Druhá brašna je vyrobena z pevnějšího a odolnějšího materiálu. Umožňuje nosit koloběžku jak s nasazeným kolem, tak i s kolem vyndaným. Pro tuto variantu je brašna vybavena zipem, který ji „o kolo“ zkrátí. Uvnitř pevnější brašny je také kapsa na zadní kolo, takže to při přepravě v brašně „necestuje“.
Jízdní vlastnosti
Protože jak jsem v úvodu napsal, má Kostka Rubik 4 stejnou geometrii rámu jako dříve testovaný Street, dovolím si nyní příslušnou pasáž prachsprostě zkopírovat:
Kostka Rubik 4 i Street jsou, jak už víte, poměrně krátké koloběžka s téměř nulovým ofsetem přední vidlice. Oba parametry jsou „papírovým“ předpokladem pro živý jízdní projev – a je tomu tak i v reálu. Ve městě s ní bravurně a s dokonalou jistotou prokličkujete mezi chodci. (Ano, po chodníku byste vážně jezdit neměli, ale znáte to, zvláště ve velkých městech se čtyřproudovkami, víceúrovňovými křižovatkami a podobnými „vymoženostmi“ moderní doby někdy není vyhnutí.)
Jak se ale takováto koloběžka chová v opačném případě čili při vyšších rychlostech? Naprosto klidně… Ve sjezdu jsem sice nejel více než 50 km/h, nepředpokládám však, že byste s tímto strojem, určeným především k městskému využití, lítali osmdesátkou. Kostka Rubik 4 i ve vyšší rychlosti perfektně drží stopu, v zatáčkách je stabilní, sedí jako přibitá. Zásluhu na tom má samozřejmě velmi tuhý rám, který se neprohýbá ani nekroutí, a výborné jízdní vlastnosti podpoří také výborné 1,5″ široké pláště Schwalbe Marathon Racer.
Jedna odlišnost Rubika 4 oproti „Streetce“ zde však přesto je. U Streetu jsem si maličko postěžoval na to, že vysoká pevnost koloběžky spolu s tvrdými plášti z ní na nerovném terénu dělá tak trochu „vytřasadlo“. To platí i u Rubika 4, ale… Odlišná 30 cm vysoká řídítka této koloběžky přece jenom o něco více pruží nežli BMX řídítka Kostky Street. Co to znamená? Na jízdní vlastnosti jako takové to nemá žádný vliv, nicméně řídítka právě díky svému mírnému pružení pohltí spoustu mikrovibrací a jízda je pohodlnější, příjemnější. A pro nás, kteří jsme nadprůměrně vysocí, také méně „shrbenější“.
Celkové hodnocení
Koloběžka Kostka Rubik 4 by se dala nazvat jako povedená evoluce Kostky Street, respektive přesněji modelu Street Fold – byť jde samozřejmě o dva svébytné typy koloběžek, prodávané samostatně. Oproti Streetu je Rubik 4 vybaven možností komfortního skládání, které je z mého pohledu velmi dobře navržené. Už jen to, že tato koloběžka ve složeném stavu „drží“ čili se nerozpadá, když ji špatně uchopíte, není bohužel mezi skládacími kolobrndami samozřejmé. Také to, že ji můžete za sebou táhnout na zadním kole je velmi příjemné, o možnostech přepravních vaků ani nemluvě.
Aktuální podoba skládacího (či spíš otáčecího) mechanismu rámu a jeho aretace se zdá být navržena pro bezproblémové dlouhodobé používání. CNC frézovaná západka z hliníkové slitiny přesně obepíná kapkovitý profil krku rámu bez nežádoucích vůlí a zároveň se „tváří“ dostatečně odolně vůči necitlivému zacházení. Samozřejmě, při 14 denním testování nezjistím případné zákeřnosti tohoto systému, které by se snad mohly projevit po delším čase. To pak mohou potvrdit nebo vyvrátit jen zkušenosti dlouhodobých uživatelů.
V každém případě jízdní vlastnosti jsou výborné, komponentové osazení nadstandardní, a oceňuji také to, že se výrobci podařilo udržet hmotnost de facto stejnou jako u „neskládacího“ Streetu – čili něco málo přes 8 kg bez blatníků a dalších volitelných doplňků.
Plusy a minusy
pevná konstrukce a univerzální geometrie
kvalitní dílenské zpracování a komponenty
výborné jízdní vlastnosti
nízká hmotnost
…ale
možnost přetáčení rámu při skládání
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 24. února 2016: 10 990 Kč
Konkurence
Koloběžky jsou minorita a skládací modely pak superminorita (nyní se nebavíme o „hliníkovkách“ na inlajnových kolech). Při průměru kol 16 palců Kostce Rubik 4 konkuruje jen Mibo Mastr a Kickbike CliX. Protože s ani jedním strojem konkurenčním Rubiku 4 nemám praktické zkušenosti, mohu se vyjádřit pouze z pohledu dostupných technických parametrů výrobců (resp. výrobce a dovozce).
Obě konkurenční koloběžky mají delší rozvor (CliX pak docela šílených 1 120 mm, což je skoro hodnota rozvoru strojů s koly 26/20 palců), který by měl zajišťovat větší komfort jízdy na delších trasách. Mibo Mastr je ale s hmotností na deseti kilogramech, a to poznat je – ne, že ne. Kickbike udává hmotnost v podstatě stejnou jako Kostka Rubik 4, a o tom se nebudu hádat – hliníkový rám dělá svoje. Složený Rubik 4 je nicméně ze všech tří koloběžek nejmenší a nebojím se říci, že z pohledu „sevřenosti“ výsledného balíčku také nejkompaktnější.
Kostka Rubik 4 | 10 990 Kč |
Kickbike CliX | 13 500 Kč |
Mibo Mastr | 9 990 Kč |
15 komentáře
Jen malé zamyšlení a srovnání: Kolo Brompton složíte za 10 sekund do balíčku 54x56x25 cm. U Rubika je skládání delší a přitom balíček je v závilosti na sklonu řídítek hluboký až 30cm! Ale ikdyby 25cm, tak je to zbytečně moc. Ambicí takového stroje by mohlo být mít nějakou zásadní výhodu právě proti skládacímu kolu. Takovou výhodou může být právě plochost balíčku a nebo rychlé složení a rozložení. A to u Rubika bohužel není. Už jsem jim to na For Bikes loni říkal, že proč neudělají ploché skládání pro běžný sklon řídítek, ale asi jim je to fuk. :) I tak jsou jedni z nejlepších v Evropě. :) Asi jsme moc pedant, ale měl bych na jejich místě vyšší ambice. Každopádně v plochosti baličku vyhrává pořád Mibo Mastr. A když jde o rychlé složení bez nároku na hloubku balíčku, tak Mastr je zlomen během okamžiku.
Nevim, je to jako rict proc si kupovat kolobezku kdyz za stejne penize koupim kolo a pojede rychleji. Brompton treba vazi cca o 25% vic, a stoji cca 2.5x tolik. Myslim ze nema smysl je porovnavat, ani se honit za nejakymi cisly jako 25 nebo 30cm. Dulezite je, jak dane zarizeni chcete pouzivat. Tzn jestli je opravdu 5cm rozdil mezi tim ze kolobezku/kolo nekam zasunu nebo ne.
Robert: Ale oproti skládacímu kolu to má jednu výhodu, je to koloběžka a nebolí z toho prdel ;)
Ahoj, diky za test
Mel bych otazku:-) Zkousel jsem si tuto kolobrndu v obchode, a mel jsem z ni dobry pocit. Chtel bych neco podobneho na dojizdeni do prace, mam to zhruba 15km po kvalitni cyklostezce, pote bych stroj slozil a pokracoval vlakem nebo MHD.
a k te otazce: mam 186cm a pres 100 kilo. Neni to pro tento ucel preci jen moc male? nerupne to pode mnou? Na kolobezce pravidelne nejezdim, obcas si pujcim od deti jejich Yedoo (je to krap, ale i tak me to bavi:-)
Diky za nazory
L.
Výška určitě nevadí – já mám de facto stejnou a jezdilo se mi výborně. Hmotnost („přes 100 kilo“ je sice široký pojem :-)) se vejde do parametrů udávaných výrobcem, tak proč do toho nejít? :-)
Dobrý den, vlastním skládací koloběžku oxelo 5, se kterou jsem spokojena. Chtěla bych si k ni pořídit nějakou lepši ségru, taktéž skládací. Myslíte si, že je to dobrá volba? Kolobku oxelo chci určitě nechat už kvůli skladnosti, tahle bude přeci jen o něco větší, ale stejně…. Ještě by mne zajímalo. V jakém stavu mi příjde, když bych objednávala z netu? Nejsem zrovna technický typ…Zvládnu ji sama složit? Díky, Elis
Eliško, neboj se toho. Vsadil bych se, že to přijde v seřízeném stavu s návodem a ty si to jen složíš a vyrazíš. Být tebou, tak si před koupí vyzkouším krom Rubika i konkurenci a pak se rozhodnu.
Zdravim vsechny a pridavam par postrehu coby cerstvy majitel skladaci kolobezky:-)
Musim vsak rict, ze v prime konfrontaci (nejmenovana prodejna v Praze na Letne) jednoznacne vyhral model MIBO Mastr. MIBO pusobi mnohem bytelneji (coby cyklista mam za sebou peknou radku prasklych ramu), a take je o neco vetsi (na mou postavu 186cm/104kg lepsi). Skladaci mechanismus sice neni tak sofistikovany, ale svuj ucel splni take, a v precpanem rannim metru nemam problem.
Pro subtilni manzelku bych ovsem spise volil Rubika.
Zdarec, 90kg,175cm míry mé a chtěl bych jezdit převážně město+rekreačně po nějaké té rozumné stezce. Má někdo praktické zkušenosti a srovnání rubika/streeta a mibo mastra/crazy?Porovnával jsem na rychlo jako laik v obchodě s prodavačem ještě méně znalým, než já. Kostka působí líbivěji a více profi, je lehčí, drží pohromadě složená. Mibo je asi rychleji složené a má super stojánek, přípravu na uchycení lahve apod. Dají se shrnout pro blbce další rozdíly, především v jízdních vlastnostech? Díky osazení jinými plášti by se asi něco našlo, jiný je tvar i povrch nášlapu(přehazování nohou?), jiný profil nášlapu(rozdíl v zdolání hrbu bez škrábnutí?) Trhnoucí noze zdar :-)
Ještě jsem zapomněl-na mou postavu rozdíly ve výšce řídítek má cenu řešit? A co ta váha, má cenu hrotit 2kg?
Tak jsem měl štěstí projet i streeta. Oproti mibu mi připadal živější, obratnější a rychlejší při stejné vložené energii. Čím to je způsobeno? Váhou, nebo užšími pneu?
Street je o 1.2 kg lehčí než Crazy. Schwalbe Marathon Racer mají nižší valivý odpor než Road Cruiser. Street je kratší, než Crazy.
Stručné, výstižné, jasné.
Projel jsem jak Mibo Mastr, tak i Kostku Rubika. Zde jsou mé postřehy:
Mastr je větší, bytelnější, působí jako jistý stroj. S předsunutými řídítky dopředu je jako stvořený pro sportovní jízdu. Pod mým kolegou se 130 kg se stupátko neprohlo ani o milimetr. Drží pevně. Při složení ale koloběžka nedrží pohromadě a váha přes 10 kg i s blatníky není ideální do dopravních prostředků. Navíc se mi špatně nosí po schodech i v rozloženém stavu. Složení jsem ocenil hlavně do auta. To je super.
Rubik, jak už psal Libor, je živější, obratnější a lehčí. Ideální dravec do městského provozu. Je skladnější a především lehčí na přenášení. Doporučil bych ho i pro menší postavy a lehčí váhu jezdce. Má zkrácenou délku nášlapu a kratší rozvor kol.
Nejraději bych koupil obě dvě. Rozhodnutý ještě nejsem.
Mám Rubika asi měsíc a s mobilem je to další věc, která se stala běžnou součástí mého provozu po Praze. Dokonce i na zkoušky z kytarou na ni můžu jezdit. Prostě paráda.