Jméno Maroš Lenčéš jste mohli na Přibližovadlech zaznamenat v souvislosti s karbonovým „modelem“ K-biku K5 a následně červeným karbonovým Káčkem pro Elišku. Maroš si na K-biku otestoval některé postupy práce s karbonem, aby dál zkoušel, co mu tento materiál dovolí. Nejprve na terénním speciálu s názvem Golem (ten jste na Přibližovadlech neviděli) a následně pak na silničce se dvěma osmadvaceti palcovými koly, kterou pojmenoval Žiletka. Tu máte možnost vidět právě teď.
Maroš sám o sobě říká, že se s karbonem učí pracovat. To je chvályhodné, žádný učený z nebe nespadl. O to, řekněme vtipněji, pak působí jeho strohý popis práce na Žiletce. Netuším, kolik hodin u výroby strávil, ale musely to být stovky hodin. Ostatně stačil u toho pořídit 675 fotek. Ale nebojte se, já jsem z nich vybral jen kolem padesátky, abyste si mohli udělat přesnější představu. No a co tedy Maroš napsal? Čtěte sami:
Ahojte priatelia!
Rád by som Vám predstavil moju kolobežku Žiletku, ktorú som si vyrobil doma.
Na prvý pohľad vyzerá úžasne, čo ma veľmi teší, lebo o to mi aj išlo. Mal som cieľ vyrobiť peknú kolobežku.
Nepodarilo sa mi však vyrobiť tenké stupátko, preto plánujem pokračovať vo výskume :-)
Celý postup výroby mám nafotený v albume na rajče.cz a pokúsim sa to teraz trochu rozpísať.
Začal som náčrtom. Kolobežku som nakreslil iba nahrubo, že ako by asi mohla vyzerať. Potom som objednal vysoké ráfiky na aliexprese za 100 €/kus. Keď som mal ráfky doma, nakreslil som náboje, ktoré mi potom vyrobil jeden šikovný sustružník. Objednal som špice a tenzometer, galusky a pumpu. Stolicu som už mal.
Keď boli kolesá hotové, mohol sa konečne pustiť do rámu. Na kus kartónu som obkeslil oblúky z kolies tak, aby z toho vznikla kolobežka. Na najväčší oblúk som si vyrobil jednoduché kružidlo. Tvary som prekreslil na sendvičovú penu a vyrezal som všetky časti kolobežky. Tie som potom obalil karbónom. Orieškom bola pre mňa vidlica, na ktorej som si vymyslel nezvyčajný predstavec :-)
A samozrejme povrchová úprava mi tiež dala dosť zabrať. Na povrchu je vyleštená živica (to ešte nie je hotové, lebo živica by mala 30 dní zrieť, aby sa mohla leštiť) takže veľa vrstiev živice, potom šmirgľovanie a potom leštenie. Do toho treba zohľadniť počasie, lebo dielňu mám vonku pod prístreškom a výška teploty ovplyvňuje vlastnosti epoxidu.
Skrátim to.Výroba tejto kolobežky mi dala bohaté skúsenosti, ktoré mi zostanú, aj keby mi kolobežku ukradli, alebo by som ju predal.
Teším sa na preteky a na ďalšie zážitky s ňou.
Maroš Lenčéš
2 komentáře
Zdravím, teda koukám, moc pěkný kus odvedené práce, klobouk dolů.
Přeji ať se daří i další díla.
Toto je za mě oproti Golemovi úplně jiné kafe a této koloběžce na které by se nestyděl jezdit ani Batman ;) tleskám!