News: Na Slovensku spatřen karbonový K-bike K5!

Celý článekPředpokládám, že „Ká pětku“ ze zlínské garážovky Petra Vavruši každý pravověrný koloběžkář zná nebo o ní alespoň slyšel. K-biky jsou poctivé oceláče, materiálem budoucnosti je však karbon. Co takhle zkusit udělat karbonovou kopii K-biku K5? Maroš Lenčéš se do toho pustil, a jak to dopadlo, to si můžete nyní přečíst.

 

Mistry v kopírování čehokoliv jsou Číňané, to každý ví. Mimochodem, docela se divím, že jsem ještě neviděl na trhu čínské kopie třeba koloběžek Kostka. Nebo spíše Kickbike či Yedoo Alloy Collection, které se v Číně vyrábí. Mno…, je to malý a specifický trh, takže to asijským klukům asi nestojí za to. Nicméně taktéž na východ od nás, ale co by kamenem dohodil, ve slovenské Nitře žije koloběžkář Maroš Lenčéš. A ten, jen tak, aby se neřeklo, – či spíš, aby si dokázal, že to půjde –, vyrobil kopii K-biku K5. Ale ne jen tak lecjakou kopii. Karbonový duplikát. Tedy jen rámu :-)

Obyčejný „Kábajk“ K5? Chyba! Je to jeho karbonový brácha | Zdroj foto Maroš Lenčéš
Obyčejný „Kábajk“ K5? Chyba! Je to jeho karbonový brácha | Zdroj foto Maroš Lenčéš

Minus 1 400 gramů

Já jsem karbonovou Ká pětku naživo neviděl. Všechno, co zde uvidíte vy, znám i já jen díky internetu z virtuálního Marošova vyprávění. Ten sám přiznává, že je ve zpracování karbonu začátečník a K-bike K5 vznikal metodou pokus-omyl, učením se na vlastních chybách. Samozřejmě nechtěl kopírovat legendární dvanáctipalcovou koloběžku proto, aby se na tom obohatil. Chtěl si jen zkrátka dokázat, že to dokáže. A dokázal to.

Na hmotnosti rámu ušetřil díky „výměně“ oceli za karbon téměř 1 400 gramů, jeho stroj však nemá potřebné pevnostní parametry. Maroš tedy bude upravovat řídítka tak, aby na něm mohla jezdit jeho malá dcera. Jak trefně poznamenal duchovní otec a výrobce pravých ocelových K-biků K5 Petr Vavruša – kterému se Maroš vydal do Zlína se svým výtvorem pochlubit –, je to spíš takový funkční karbonový model. Ale autor karbonové prvotiny to nevzdává. Jako druhý level plánuje vyrobit rám Ká pětky „upečený“ ve formě. Přibližovadla mu drží palce!

Karbonový K-bike K5 | Zdroj foto Maroš Lenčéš
Karbonový K-bike K5 | Zdroj foto Maroš Lenčéš
Maroš Lenčéš o výrobě karbonové K5

Nyní následuje malé fotostory. Tak, jak mi Maroš posílal příběh stvoření svojí karbonové Ká pětky, zprostředkovávám ho i já vám. Bez dalšího komentáře a v původním znění bez titulků :-)

Najprv som vyrezal z polystyrénu jaklíky 5 × 5 mm | Foto Maroš Lenčéš
Najprv som vyrezal z polystyrénu jaklíky 5 × 5 mm | Foto Maroš Lenčéš
Potom som ich obalil karbónom so živicou a strhávacou tkaninou. Prichytil som ich o rám K5, aby mali správne uhly | Foto Maroš Lenčéš
Potom som ich obalil karbónom so živicou a strhávacou tkaninou. Prichytil som ich o rám K5, aby mali správne uhly | Foto Maroš Lenčéš
Na výrobu hlavovej rúrky som použil vidlicu K5. Krk som najprv obalil papierom a potom igelitom a na to som navinul asi 3 vrstvy karbónu natretého živicou a nakoniec strhávačka | Foto Maroš Lenčéš
Na výrobu hlavovej rúrky som použil vidlicu K5. Krk som najprv obalil papierom a potom igelitom a na to som navinul asi 3 vrstvy karbónu natretého živicou a nakoniec strhávačka | Foto Maroš Lenčéš
Potom som napojil hlavovú rúrku ku zvyšku rámu | Foto Maroš Lenčéš
Potom som napojil hlavovú rúrku ku zvyšku rámu | Foto Maroš Lenčéš
Tu som spojil pravý a ľavý jaklík. Inak každý krok som ten rám hodil do pece na 70–90 stupňov na asi 2 hodiny, aby som nemusel čakať celý ďeň, kým stvrdne živica | Foto Maroš Lenčéš
Tu som spojil pravý a ľavý jaklík. Inak každý krok som ten rám hodil do pece na 70–90 stupňov na asi 2 hodiny, aby som nemusel čakať celý ďeň, kým stvrdne živica | Foto Maroš Lenčéš
V tejto fáze je rámik ešte veľmi zraniteľný :-) | Foto Maroš Lenčéš
V tejto fáze je rámik ešte veľmi zraniteľný :-) | Foto Maroš Lenčéš
Drôtom som nastavil presný tvar K5 a postupne som obaľoval ďalšie vrstvy. Myslím že v tomto kroku som dal aj 5 vrstiev naraz, čo nebolo správne rozhodnutie, lebo sa zvlnili | Foto Maroš Lenčéš
Drôtom som nastavil presný tvar K5 a postupne som obaľoval ďalšie vrstvy. Myslím že v tomto kroku som dal aj 5 vrstiev naraz, čo nebolo správne rozhodnutie, lebo sa zvlnili | Foto Maroš Lenčéš
Tu už je rámik trošku tuhší, ale stále to nie je dosť, preto pokračujem vo vrstvení karbónu | Foto Maroš Lenčéš
Tu už je rámik trošku tuhší, ale stále to nie je dosť, preto pokračujem vo vrstvení karbónu | Foto Maroš Lenčéš
Musím vyrovnať zvlnený podklad, aby ďalšia vrstva bola rovná, lebo tak bude rám tuhší. Vyrovnávam živicou zmiešanou s mikrosférami (duté guličky zo skla) | Foto Maroš Lenčéš
Musím vyrovnať zvlnený podklad, aby ďalšia vrstva bola rovná, lebo tak bude rám tuhší. Vyrovnávam živicou zmiešanou s mikrosférami (duté guličky zo skla) | Foto Maroš Lenčéš
Tu som dumal, ako urobím z kruhu štvorec | Foto Maroš Lenčéš
Tu som dumal, ako urobím z kruhu štvorec | Foto Maroš Lenčéš
Na výrobu stupátka a dorazu päty som musel použiť taký počet vrstiev, aby bola kópia rozmerovo dokonalá | Foto Maroš Lenčéš
Na výrobu stupátka a dorazu päty som musel použiť taký počet vrstiev, aby bola kópia rozmerovo dokonalá | Foto Maroš Lenčéš
Pomohli mi 4 dlaždice – 2 na stupátko a 2 na doraz päty. Všetky vrstvy som naraz spiekol dokopy | Foto Maroš Lenčéš
Pomohli mi 4 dlaždice – 2 na stupátko a 2 na doraz päty. Všetky vrstvy som naraz spiekol dokopy | Foto Maroš Lenčéš
Snažil som sa navŕtať dierky presne podľa originálu, ale márne :-) | Foto Maroš Lenčéš
Snažil som sa navŕtať dierky presne podľa originálu, ale márne :-) | Foto Maroš Lenčéš
Na vytvorenie hrán mi pomohol plech | Foto Maroš Lenčéš
Na vytvorenie hrán mi pomohol plech | Foto Maroš Lenčéš
Tuhosť rámu stále nebola na úrovni originalu, ale rozmery už nepustili pridávať karbón, tak som dal aspoň zospodu aramid, nech je to trošku bezpečnejšie | Foto Maroš Lenčéš
Tuhosť rámu stále nebola na úrovni originalu, ale rozmery už nepustili pridávať karbón, tak som dal aspoň zospodu aramid, nech je to trošku bezpečnejšie | Foto Maroš Lenčéš
Takto som to vybral z pece | Foto Maroš Lenčéš
Takto som to vybral z pece | Foto Maroš Lenčéš
A môže sa vyrovnávať. Táto fáza bola najťažšia – treba na to veľa trpezlivosti | Foto Maroš Lenčéš
A môže sa vyrovnávať. Táto fáza bola najťažšia – treba na to veľa trpezlivosti | Foto Maroš Lenčéš
Náhodou sme mali doma čiernu farbu. Je to farba na školské tabule, odolná vode a šúchaniu | Foto Maroš Lenčéš
Náhodou sme mali doma čiernu farbu. Je to farba na školské tabule, odolná vode a šúchaniu | Foto Maroš Lenčéš
Ktorý rámik je ľahší? :-) | Foto Maroš Lenčéš
Ktorý rámik je ľahší? :-) | Foto Maroš Lenčéš
Pôvodný oceľový a nový karbónový rám | Foto Maroš Lenčéš
Pôvodný oceľový a nový karbónový rám | Foto Maroš Lenčéš
Prvýkrát kompletný Kábajk v dielni | Foto Maroš Lenčéš
Prvýkrát kompletný Kábajk v dielni | Foto Maroš Lenčéš

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

3 komentáře

  1. @Mikel22 ďakujem. Naozaj je to veľa práce. Myslím že použitie formy by bolo oveľa menej roboty. Alebo máte na mysli inú metódu?

  2. No Vy jste psal o dalším kuse z negativní formy..
    Osobně to můžu doporučit s tím, že opustíte napodobování jeklového rámu. Je dobré si určit, kde a jak na rámu probíhá tlak a tah. Podle toho určit velikosti průřezů a tloušťku stěn z karbonu. M.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít