Předpokládám, že „Ká pětku“ ze zlínské garážovky Petra Vavruši každý pravověrný koloběžkář zná nebo o ní alespoň slyšel. K-biky jsou poctivé oceláče, materiálem budoucnosti je však karbon. Co takhle zkusit udělat karbonovou kopii K-biku K5? Maroš Lenčéš se do toho pustil, a jak to dopadlo, to si můžete nyní přečíst.
Mistry v kopírování čehokoliv jsou Číňané, to každý ví. Mimochodem, docela se divím, že jsem ještě neviděl na trhu čínské kopie třeba koloběžek Kostka. Nebo spíše Kickbike či Yedoo Alloy Collection, které se v Číně vyrábí. Mno…, je to malý a specifický trh, takže to asijským klukům asi nestojí za to. Nicméně taktéž na východ od nás, ale co by kamenem dohodil, ve slovenské Nitře žije koloběžkář Maroš Lenčéš. A ten, jen tak, aby se neřeklo, – či spíš, aby si dokázal, že to půjde –, vyrobil kopii K-biku K5. Ale ne jen tak lecjakou kopii. Karbonový duplikát. Tedy jen rámu :-)
Minus 1 400 gramů
Já jsem karbonovou Ká pětku naživo neviděl. Všechno, co zde uvidíte vy, znám i já jen díky internetu z virtuálního Marošova vyprávění. Ten sám přiznává, že je ve zpracování karbonu začátečník a K-bike K5 vznikal metodou pokus-omyl, učením se na vlastních chybách. Samozřejmě nechtěl kopírovat legendární dvanáctipalcovou koloběžku proto, aby se na tom obohatil. Chtěl si jen zkrátka dokázat, že to dokáže. A dokázal to.
Na hmotnosti rámu ušetřil díky „výměně“ oceli za karbon téměř 1 400 gramů, jeho stroj však nemá potřebné pevnostní parametry. Maroš tedy bude upravovat řídítka tak, aby na něm mohla jezdit jeho malá dcera. Jak trefně poznamenal duchovní otec a výrobce pravých ocelových K-biků K5 Petr Vavruša – kterému se Maroš vydal do Zlína se svým výtvorem pochlubit –, je to spíš takový funkční karbonový model. Ale autor karbonové prvotiny to nevzdává. Jako druhý level plánuje vyrobit rám Ká pětky „upečený“ ve formě. Přibližovadla mu drží palce!
Maroš Lenčéš o výrobě karbonové K5
Nyní následuje malé fotostory. Tak, jak mi Maroš posílal příběh stvoření svojí karbonové Ká pětky, zprostředkovávám ho i já vám. Bez dalšího komentáře a v původním znění bez titulků :-)
3 komentáře
Poklona před množstvím práce a nadšením. Není to ale nejlíp zvolená cesta..?
@Mikel22 ďakujem. Naozaj je to veľa práce. Myslím že použitie formy by bolo oveľa menej roboty. Alebo máte na mysli inú metódu?
No Vy jste psal o dalším kuse z negativní formy..
Osobně to můžu doporučit s tím, že opustíte napodobování jeklového rámu. Je dobré si určit, kde a jak na rámu probíhá tlak a tah. Podle toho určit velikosti průřezů a tloušťku stěn z karbonu. M.