Jak jsem slíbil, tak i činím – napsal jsem, že se podívám anglické skládací legendě pod kilt, abych zjistil, co na tom všichni vidí. Bromptona jsem vyzkoušel, pěkně poctivě projel a chystám recenzi. Než ji ale budu publikovat, povím pár vět o Bromptonech obecně. Doufám, že vám třeba přijdou vhod.
Pokud jste ještě neslyšeli o Bromptonu, pak jste jej možná viděli, jen nevíte, že je to on. Sice jich u nás zatím ještě moc nejezdí, nicméně poznáte jej podle charakteristicky prohnuté rámové trubky, zadní trojúhelníkové vidlice a malých 16palcových kol.
V čem však spočívá hlavní genialita Bromptona, to je způsob skládání. Zatímco drtivá většina skládacích kol se pouze „zlomí“ někde v rámu, Brompton k tomu ještě přidá „podstrčené“ zadní kolo dospodu balíčku. To je samozřejmě umožněné díky použitým 16palcovým kolům – větší kola by asi podobnou ekvilibristiku nezvládla. Přesněji řečeno zvládla, ale složené kolo by samozřejmě bylo větší. Pozor: Brompton nepoužívá běžná 16palcová kola o průměru 305 mm, ale větší s mírou 349 mm – to kdybyste se chystali svého miláčka přezout na nové pneu.
©Brompton Bicycle Ltd |
Složený Brompton měří přesně 585 × 565 × 270 mm, ani o chlup víc, ani o chlup méně, a zvládnete jej složit či rozložit za zhruba deset sekund. Přesněji řečeno, velikost se může o něco málo zvětšit při použití jiné než standardní sedlovky, každopádně balík je to velmi kompaktní i z toho pohledu, že z něj nikde nečouhají bowdeny, netrčí brzdové páčky apod.
Historicky vzato
Bromptona nemusíte dlouze studovat, abyste došli k názoru, že design není zrovna nejmodernější. Bodejť, když se toto skládací kolo, které navrhnul Andrew Ritchie pracující ve firmě stále jako technický ředitel, vyrábí v téměř nezměněné podobě už od roku 1988. Než ale došlo k sériové výrobě, trval vývoj dlouhých 13 let od roku 1975, kdy se zrodil první prototyp. To ale nic nemění na tom, že funkčnost je vynikající a také jízdní vlastnosti jsou skvělé – o tom ale až příště v recenzi. Design Bromptona je prostě nadčasový.
Brompton se vyrábí v Londýně (tedy žádná Čína nebo Taiwan!), kde také dostal několik ocenění – od koho jiného než členů britského královského dvora, že ano? V roce 1995 dostal Brompton Cenu anglické královny za export, v roce 2009 Cenu prince Filipa za design a v roce následujícím přibyly do sbírky královských plaket hned čtyři ocenění královny za udržitelný rozvoj, mezinárodní obchod, inovace a podnikání. Brompton je evidentně oblíbený dopravní prostředek v Buckinghamském paláci.
Kolem tohoto kola se udržuje jakýsi kult, který je mimo jiné podporován například pomocí závodů Bromptonů, které vrcholí mezinárodním mistrovstvím světa. Letos se koná 21. srpna tradičně v Blenheim Palace na okraji legendárního Woodstocku, 8 km vzdáleného místa od Oxfordu. Jezdí se dvě kola na 6,5km okruhu, start je letmý – jezdci mají svá kola složena na startu a stojí několik desítek metrů od nich. Po startovním výstřelu běží ke svému stroji, co nejrychleji jej rozloží a jedou! Závody jsou omezené počtem 750 účastníků (!) a v pravidlech je jasně stanoveno: povinná přilba, sako nebo blejzr, košile s límečkem a kravata. Sportovní oblečení je zakázáno (není-li skryto společenským oblekem) a součástí mistrovství je také vyhodnocení nejlepšího oděvu. Doporučuji podívat se na videa na YouTube nebo na webu Bromptonu – je to vážně zábava.
Národní mistrovství Brompton se jezdí v USA, Japonsku, Španělsku, na Taiwanu a… Letos poprvé také v Česku. Prvního října nezapomeňte navštívit umělou zříceninu – Janův hrad poblíž Lednice – kde proběhne kromě jiného právě tento tuzemský závod. Bližší podrobnosti hledejte na stránkách Cyklospeciality.cz
Řídítka jako základ
Pojďme si nyní vysvětlit, co znamenají písmena a čísla v označení jednotlivých typů Bromptona.
Možná vám to bude připadat poněkud nelogické, ale první písmeno označení jednotlivých modelů Bromptona představuje provedení řídítek. Paradoxně v tom ale kus logiky je. Brompton se totiž stejně jako asi všechny skládačky vyrábí jen v jedné velikosti. Nějakým způsobem je tedy třeba jej volitelně přizpůsobit lidem s rozdílným vzrůstem. Díky velmi nízké konstrukci rámu ale není třeba řešit výšku horní rámové trubky, protože ta vyhoví jak odrostlému dítěti, tak i vysokému muži. Jedním z primárních parametrů je proto výška řídítek.
Nejčastěji se asi setkáte s Bromptonem typu M – s „vlaštovkami“, tedy prohnutými zvednutými hliníkovými řídítky. Jednoduše záležitost pro „běžné dospělé jedince“, pro které je další typ – rovná řídítka typu S – nízký. Jaký je rozdíl? Řídítka S jsou vzdálená od země 935 mm, „eMka“ pak o 80 mm výš – 1 015 mm. Písmeno S ale znamená také sport, takže tato řídítka si pořizují třeba ti jedinci, jejichž cílem je stát „na bedně“ v některém ze závodů. Váhový rozdíl 58 g v neprospěch vlaštovek nehraje roli.
Pro báby mířící na houby jsou pak určená řídítka typu P. To je samozřejmě nadsázka, byť jde o řízení uzpůsobené nejvyšší uživatelské pohodlnosti, a to jak co se týká variability úchopu, tak i celkové výšky. Zaplatíte 326 gramy navíc oproti řídítkům typu S.
Vsuvka sedlovková
Na kole samozřejmě kromě výšky řídítek záleží také na výšce (a předozadní poloze) sedla. Skládací kola – Bromptona nevyjímaje – jsou vzhledem ke svojí nízké konstrukci rámu typická velmi vysokou sedlovkou. Ostatně to je jeden z důvodů, proč se za vámi lidi na ulici permanentně otáčejí. Člověk však od přírody nedostal jednotných rozměrů a mohou se vyskytnout jedinci – hlásím se k nim – jimž bude standardní sedlovka krátká. Brompton u ní udává maximální vzdálenost rozkroku k podlaze 84 cm. Jste-li jen o něco vyšší, resp. máte-li delší nohy, měla by vám vyhovovat „extended“ – zvýšená sedlovka, která je o 60 mm delší. Největší čahouni nechť si pořídí teleskopickou sedlovku, která umožňuje až 175 mm zvýšení posedu oproti standardní sedlové trubce. To už je pro žirafu.
…následuje číslo
Číslovka v označení Bromptona říká, kolika rychlostmi stroj oplývá. Jednička je pochopitelně „singlespeed“ – jednorychlostní mašina, určená převážně do rovinatých oblastí bez znatelnějšího převýšení. Zdravím tímto kamarády z rodné Hané!
Malé kopečky zvládnete na dvourychlostním Bromptonu – změnu převodu dvou zadních pastorků obstarává jednoduchá přehazovačka. Už se blížíme k úpatí Drahanské vrchoviny.
Něco jiného je ale trojrychlostní model. U něj totiž řadíte díky planetové nábojové převodovce Sturmey Archer. Tedy žádná klasická „přehazka“, nýbrž bezúdržbové řazení uzavřené v zadním náboji. Požadujete-li jemnější přechody – a také ještě pomalejší převody – pořiďte si model s šestkou v typovém označení. Ten kombinuje planetovou třístupňovou převodovku s dvourychlostní přehazovačkou. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že na takto vybaveném Bromptonu vyjedete i ten největší krpál.
Další písmeno?
Označení běžných modelů Bromptona je ukončené písmenem E, L nebo R. „E“ je verze ekonomická, bez blatníků. „L“ představuje standard s klasickými blatníky, které jsou navíc opatřeny zástěrkami, z nichž zejména ta přední je dimenzovaná pro jízdu, ehmm, jak to říci… No prostě ve sračkách.
Typové označení „R“ ukazuje na model s typickým dozadu skloněným nosičem se čtyřmi kolečky, na kterých Brompton stojí po celkovém složení. Na tomto místě bych si dovolil upozornit, že v tomto případě nejde o příplatková kolečka Eazy Wheels – o těch až příště – toto jsou prostě standardní kolečka.
A něco navíc
Kromě „normálních“ Bromptonů označených kombinací dvou písmen a čísla se můžete setkat ještě s modely, které mají na konci za pomlčkou navíc písmeno X. A „poněkud vyšší“ cenovku, která tak trochu napovídá, že jde o luxusní typy, vybavené přední a zadní titanovou vidlicí (plus drobnosti jako držáky blatníků apod.). Kromě pocitu výjimečnosti za svoje peníze dostanete váhovou úsporu od 790 do 1 050 gramů (podle použité sedlovky), což samo o sobě není zanedbatelné. Počítejte však s navýšením ceny zhruba o 12 000 Kč. Maličkost…
Co barvy?
Jak jste si už jistě stačili všimnout, základními stavebními kameny Bromptona jsou: hlavní rám, přední a zadní vidlice (zadní rámový trojúhelník – chcete-li) a představec, tedy spíše něco jako sklopný krk řídítek. Pokud se nespokojíte s jednobarevným provedením, lze kombinovat vždy rám plus zbytek. Základními barvami pro rok 2011 jsou černá, bílá, růžová a tyrkysová, a samozřejmě jejich kombinace. Ostatní barvy jsou za příplatek.
Jednom podotýkám: připlatíte-li si za verzi X, tedy model s titanovými doplňky, počítejte s tím, že zůstanou v „surovém“ provedení – exkluzivitu je třeba dát patřičně najevo a navíc titan samotný dobře vypadá i bez barvy.
Počítejte také s tím, že většinu vašich vysněných kombinací prodejci obvykle nevedou skladem. České zastoupení Bromptona se snaží držet základní modely M3L a M6L skladem, na ostatní si ale budete muset počkat.
Do budoucna
Brompton je studnice nevyčerpatelná, takže nás ještě nějaký ten článek čeká. Pro příště chystám detailní recenzi jednoho z modelů této značky – sledujte náš web – a poté se můžeme zase bavit dalším příslušenstvím a podobně.
Jeden komentář
Brouzdal jsem brouzdal a našel tohle:
http://www.skladacikola.com/Runbike-Black,263.html
Nejste zvědaví, jak se na tom jezdí? :o)
A pak mne zaujal tenhle kousek, hlavně v poměru ceny a užitné hodnoty (a taky nevypadá špatně):
http://www.skladacikola.com/Skladaci-kolo-Agogs-Foldy-Pro,356.html