Druhý soumar v testu: Yedoo Mula (Y40) do detailu

Na Wikipedii se píše, že v realitě není možné rozlišit mulu od mezka podle vzhledu. Jsou tím samozřejmě myšlení lichokopytníci, nikoliv koloběžky od Yedoo s těmito názvy. Ty se sice, jedna od druhé, dají poznat docela snadno, ale i tak toho mají spoustu společného. V mnohém jsou to vlastně stejné stroje. Je Mula lepší než Mezeq, nebo naopak? Anebo…

 

Prolog živočichozpytný a lingvistický

Věděli jste, že mula a mezek – myšleno tedy zvířata – jsou oba kříženci osla a koně? Rozdíl je pouze v tom, že potomkem křížení koňského hřebce a oslice je mezek, kdežto je-li tatínek osel a maminka klisna, jedná se o mulu. Jakožto mezidruhoví kříženci jsou mula i mezek obecně neplodní. Wikipedie taktéž praví, že výjimečně se objevují zpochybňované zprávy o plodných samicích mul, ale dosud nebyl potvrzen ani jediný případ plodného samce. Toš tak!

Muly v provincii Córdoba Argentina | Zdroj: Wikimedia Commons
Muly v provincii Córdoba Argentina | Zdroj: Wikimedia Commons

A ještě jazyková vsuvka: Zatímco my běžně používáme slovo mula v ženském rodu, stejně košer je i varianta mul v rodu mužském. Některé zdroje dokonce mužský rod upřednostňují a ženský považují za nesprávný. Bylo by to logické – osel, kůň i mezek jsou rodu mužského, stejný by tedy měl být i mul. Běžná čeština si však pro „oslokoně“ bůhvíproč oblíbila ženský rod, a mužský mul se – opět nelogicky – používá pro řídkou bavlněnou tkaninu či gázu. Anebo, tentokrát už v rodové shodě, mul ve smyslu složitého humusu, který se tvoří v teplém a vlhkém klimatu na půdách s dostatkem živin (zdroj).

Yedoo Mula (Y40)
Yedoo Mula (Y40)

Mula a Mezekvé

Jste-li náhodou mezi koloběžkami nováčky, pak byste měli vědět, že Mula a Mezeq (psáno s Q na konci slova) jsou koloběžky od firmy Yedoo. Ani jedna není horká novinka – obě mají docela pěknou historii, nicméně Yedoo v poslední době nejprve Mezka a poté i Mulu docela zásadně inovovalo. O novém Mezkovi jsme už psali na konci loňského roku, Mula (s tajemným kódovým označením Y40) přichází na řadu právě nyní. Jak už jsme uvedli, oba stroje mají mnoho společného, proto je také tato recenze – přestože by se de facto měla týkat jen Muly – bude vzájemně porovnávat. Tak se na nás za to nezlobte :-)

„…v realitě není možné rozlišit mulu od mezka podle vzhledu.“ U koloběžek Yedoo Mula (vlevo) a Mezeq jsou rozdíly přece jenom vidět lépe | Zdroj foto Yedoo
„…v realitě není možné rozlišit mulu od mezka podle vzhledu.“ U koloběžek Yedoo Mula (vlevo) a Mezeq jsou rozdíly přece jenom vidět lépe | Zdroj foto Yedoo

Mula (stejně jako Mezeq) je koloběžka střední velikostní kategorie s předním dvaceti- a zadním 16palcovým kolem. Ocelový trubkový rám prošel zásadním redesignem – už to není ta (nechvalně) známá „trojtrubkovka“, nýbrž elegantní koloběžka s vysoce funkčním designem a výborně navrženou geometrií.

Ve shodě s Mezkem má i Mula plastovou desku na stupátku a také praktický „nakopávací“ stojánek ve standardní výbavě. Stejné je i řízení a závitové hlavové složení, umožňující rychlou změnu nastavení výšky řídítek. Což níže Bolek chválí (a já s ním souhlasím).

Yedoo Mula (Y40) rozměry a hmotnost | *– hmotnost vč. plastové desky na stupátku a stojánku; **– světlost stupátka ve vyšší poloze
Yedoo Mula (Y40) rozměry a hmotnost | * – hmotnost vč. plastové desky na stupátku a stojánku; ** – světlost stupátka ve vyšší poloze
Yedoo Mula (Y40) – stupátko
Yedoo Mula (Y40) – stupátko

Co do rozměrů se Mula Mezkovi naprosto vyrovná. Nenechte se zmýlit o 10 mm kratším rozvorem nebo celkovou délkou. „Na vině“ jsou dvojité patky pro zadní kolo. Pokud jej nasadíte do druhé polohy (vyšší stupátko) tyto míry se srovnají.

Rozdílná je však hmotnost. Mula váží o 1,15 kg méně než Mezeq. Ručička váhy ukazuje pod značku deseti kilogramů (9,75 kg), což je dobře. I když… stroj této velikosti by mohl být ještě lehčí. Jak jsme psali v recenzi Mezka, sundáním plastové desky ze stupátka, plus stojánku, se dá ušetřit více než půl kilogramu. Toto však není koloběžka pro gramaře. Omezme se proto jen na konstatování, že Mula je lehčí než Mezeq – a je to dobře.

Yedoo Mula (Y40) – V-brzdy = užší stavba vpředu i vzadu
Yedoo Mula (Y40) – V-brzdy = užší stavba vpředu i vzadu

Čím to je? Z větší části rozdílnými brzdami. Klasické V-brzdy, které Mula využívá, jsou lehčí než kotoučovky Mezka. A z mého pohledu jsou také v této třídě koloběžek naprosto dostačující. Pro stroj s kotoučovými brzdami bych sáhl pouze, pokud se chystám často jezdit dlouhé sjezdy (myšleno opravdu dlouhé, třeba více než 10km kopce), pro které jsou „neráfkové“ brzdy určitě lepší.

Díky véčkovým brzdám může mít Mula také úzké 74mm náboje, což je důležité hlavně u zadního kola. O 20 mm menší šíře zadní stavby než u Mezka představuje skutečně citelné zúžení. Já jsem se sice do kotníku nekopl ani při recenzi Mezka – a u Muly už vůbec ne –, nicméně jak píše Bolek níže, mnohdy je to jenom otázka času (u jakékoliv koloběžky :-))

Yedoo Mula (Y40) – úzké náboje by měly patřit k samozřejmému standardu koloběžek
Yedoo Mula (Y40) – úzké náboje by měly patřit k samozřejmému standardu koloběžek
Yedoo Mula (Y40) – dvojité zadní patky
Yedoo Mula (Y40) – dvojité zadní patky

O dvojitých zadních patkách jsem se už zmínil. K tomu jen zopakuji to, co už jsem na Přibližovadlech psal mnohokrát: Osobně je považuji za zbytečnost. Vysoká poloha, kdy světlost stupátka činí 70 mm, koloběžkáři nic dobrého nepřináší. Důsledkem většího dřepování jsou akorát bolavá kolena a vůbec celkově větší námaha. Mnohem lepší je dávat dobrý pozor na terénní nerovnosti a jednoduše si tu a tam škrtnout. Bez toho není koloběh koloběhem.

Mulu si můžete pořídit v jedné z pěti barevných kombinací | Zdroj foto Yedoo
Mulu si můžete pořídit v jedné z pěti barevných kombinací | Zdroj foto Yedoo

Jízdní vlastnosti a celkové hodnocení

Na tomto místě musím zkopírovat část textu recenze Mezka. Jednoduše proto, že zde jsou obě koloběžky naprosto stejné:

„Co se týká geometrie a jízdních vlastností, patří Mezeq Mula mezi výborné koloběžky, na kterých je jasně vidět, že je navrhují lidé, kteří o koloběhu vědí své. Tento stroj ve všech rychlostech perfektně vede stopu, při jízdě ve městě – kde je mimochodem jako doma – se nemusíte bát ukazovat rukou změnu směru jízdy čili řídit jednou rukou, protože Mezeq Mula vás jednoduše podrží.“

Mula má navíc výhodu nižší hmotnosti, což hlavně při jízdě do kopců znát je, o tom žádná. Úzká zadní stavba vám dovoluje více se soustředit na samotnou jízdu čili méně si hlídat „šířku odrazu“, což sice s jízdními vlastnostmi nesouvisí přímo, ale v jistém smyslu pozitivně ovlivňuje pohodu při koloběžkování.

Yedoo Mula (Y40)
Yedoo Mula (Y40)

Přiznám se, že plastová deska na stupátku mi nějak zvlášť nevadila, ale je jisté, že po jejím sundání klesne výška nášlapu o nějakých čtyři až pět milimetrů. A to se zkrátka počítá. Nicméně chápu, že někteří koloběžkou nepolíbení zájemci klasické „děravé“ trubkové stupátko těžko dávají už napohled.

Yedoo Mula nejnovější generace (Y40) určitě můžu doporučit. Pro jízdu ve městě, pro courání mezi vesnicemi, klidně i na ujezděné lesní a polní cesty, prostě pro pohodové koloběžkování typu „doktore, vy jste se zase kochal.“

Kdybych si měl vybrat, jestli zvolit mezi Mulou a Mezkem, šel bych do Muly. Je lehčí, má úzkou zadní stavbu a navíc je i levnější. A co si budeme povídat, cena je vždy až na prvním místě :-)

 

Bolek Žemlík: Jeden za devět a půl, druhý bez tří za deset a půl

Na konci recenze Mezka jsem si položil pár otázek a nastínil naději, že v následujícím testu bych na ně mohl odpovědět. Mé přání se vyplnilo, a tak si nyní můžete přečíst něco více i o inovované koloběžce Yedoo Mula. V mých předchozích úvahách šlo konkrétně o dvě záležitosti, úzce spojené s kotoučovými brzdami, a týkaly se také hmotnosti a problematiky nechtěného setkávání kotníku odrazové nohy se zadní stavbou. S dovolením tato dvě témata proberu hned na úvod (abych náhodou nezapomněl :-))

Yedoo Mula s autorem druhé části recenze
Yedoo Mula s autorem druhé části recenze

Někdy mi přijde až neuvěřitelné, jak dokáže relativně drobná změna hmotnosti ovlivnit celkový pocit z jízdy na koloběžce a manipulace s ní. Stačí namontovat plechové blatníky, vyměnit pláště nebo celá kola. Dobrým příkladem je například rozdíl mezi Kostkou Tour šesté a sedmé generace, kdy došlo k upgradu ocelové vidlice za hliníkovou. Přestože po podobných úpravách celková hmotnost vzroste či klesne o pár procent, zkušenější koloběžkář pozná rozdíl naprosto bezpečně. A přesně totéž platí i pro „souboj“ kotoučového Mezka s véčkovou Mulou.

Měl jsem v plánu si po rozbalení a sestavení Muly potěžkat obě koloběžky zároveň, každou v jedné ruce. Ale nakonec to nebylo nutné. Mula je papírově o více než kilo lehčí a pocitově… tak o tři. Daleko lépe se vytahuje na obrubník, nosí do schodů, nadzvedává přední kolo, nebo jen otáčí vzhůru nohama hned při první úkonu, který každému po vybalení nového stroje z krabice doporučuji (stejně jako u Mezka) provést: odmontování plastového stupátka :-) Dobře, to je jednorázová záležitost, ale častější až pravidelné manipulace s koloběžkou je mnohem více. Nakládání do auta, do vlaku či šaliny, zvedání na servisní stolici k seřizování… Dobrá, už končím. Ale platí to obecně – abyste si představili, jak často se vám ve finále hodí ono kilo váhy ušetřit.

Do města je Mula jako stvořená
Do města je Mula jako stvořená

Druhým zmiňovaným bodem bylo kopání do kotníku způsobené širší zadní stavbou. I zde u mě Mula vítězí – během testování jsem se nekopl ani jednou. Což samozřejmě neznamená, že se to nemůže stát, a kdybych jezdil déle, dříve či později by se mi to možná přihodilo. Nicméně o 20 mm užší zadní stavba je prostě znát.

Zatím tedy Mula vede dva nula. Co ale kotoučové brzdy Mezka? Ty přece brzdí lépe než véčka! To je sice obecně pravda, jenže u městské koloběžky, kdy jezdíme spíše v nižších rychlostech, jsou výkonné kotoučové brzdy víceméně zbytečné (a pokud se bavíme o mechanických kotoučových brzdách, dokážou se jim kvalitní véčkové brzdy co do účinnost vyrovnat). Standardní véčka od Tektra jsou za mě na Mule pro běžné brzdění naprosto v pořádku, a kdo brzdí velmi často a chce něco jistějšího, nechť investuje pár stovek do nějaké střední až vyšší řady Shimana.

Ještě je tady otázka plášťů. Mezeq má pláště širší (2,25) než Mula (1,75). Tohle je zapeklitá záležitost. Širší pláště lépe „žehlí“ nerovnosti – bod pro Mezka. Užší pláště jsou lehčí – bod pro Mulu. Širší pláště způsobují vyšší nášlap a mají větší průjezdnost – bod pro Mezka. Jenže s nižším nášlapem se míň nadřete – bod pro Mulu. Co s tím? Mula má dvojitou zadní patku. Když dáte kolo do nižší pozice, máte stejnou výšku stupátka jako Mezeq. Když do vyšší, dostanete se ještě o chlup výše. Za mě v tomto případě vyhrává univerzalita a tedy Mula.

S lehkým terénem si Mula poradí hravě
S lehkým terénem si Mula poradí hravě

Rád bych se zkusil odpoutat od srovnávání a podívat se čistě jen na Mulu, jenže to dost dobře nejde, protože pořád se jedná o prakticky stejný rám i většinu komponent. Během testovacích jízd mě nenapadlo vůbec nic, na co bych si stěžoval. Jak už jsem zmínil, plastové stupátko muselo dolů (i když jsem pro porovnání absolvoval prvních asi patnáct kilometrů s ním) a osobně bych se nebránil, kdyby šlo nějakým způsobem sundat ještě pár dalších milimetrů výšky stupátka – ale to je holt moje závodnická duše, zvyklá na extrémní žehličky. V koloběžce nic nevrže, nepíská ani necvaká, vidlice jsou rovné a stojánek funguje perfektně.

Poslední dobou stále častěji (pro rekreační a městské užití) vychvaluji klasické hlavové složení, kdy pro nastavení výšky řídítek není třeba nic složitě montovat. Jen povolíte inbus, nastavíte si výšku dle libosti a šroub zase dotáhnete. Zbytek zkrátka platí tak, jak je popsán v recenzi Mezka. A fialová barva? Osobně bych preferoval radši tu stříbrnou, ale jak říkají latiníci, de gustibus non est disputandum.

P.S.: Možná ještě elegantnější alternativou by byl Mezeq z hliníku – něco jako kotoučový Rodstr. Tuto kombinaci má přece Yedoo úspěšně otestovanou na oblíbeném sériovém modelu Trexx Disc. Kdoví, třeba se časem dočkáme jeho mladšího brášky…

Yedoo Mula (Y40)

Plusy a minusy

  • elegantní design
  • dobře navržená geometrie
  • úzká zadní stavba
  • výborné jízdní vlastnosti

…ale

  • mírně vyšší nášlap (s plastovou deskou, kterou lze odmontovat)

Zdroj

Yedoo.eu

Cena (3/2025)

7 590 Kč

Sdílej:

Yedoo – Road to joy
reklama

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *