Na Rodstru jsem jezdil už loni v září – ostatně na fotografiích poznáte, že nejsou pořízené v zimě. Jenže do toho přišla nová řada Yedoo Steel – první model S2620 – a já jsem zkrátka chtěl nejdříve představit novinku. Tak se stalo, že rozpracovaný test Rodstra u mě zrál na disku počítače jako víno. Je ale nejvyšší čas jej otevřít.
Prolog
S testováním „Alojek“ jsem začal hned po uvedení na trh „jezevčíkem“ Friday, následovala dvojrecenze velkých strojů Trexx a Wolfer, včetně udělení ocenění Super volba Přibližovadel pro Wolfra, poté přišel Dragstr a „rostoucí“ koloběžka Frida & Fred. V pořadí testů nehledejte žádnou logiku, jisté je, že tato recenze modelu Rodstr činí testy řady Yedoo Alloy Collection na Přibližovadlech kompletními. Zatím. Dokud Yedoo nepřijde s novými (nebo inovovanými) koloběžkami této řady. A já věřím, že přijde :-)
Krátké představení: Yedoo Rodstr je koloběžka s koly 20/16 palců čili střední velikostní kategorie, do které z řady Alloy Collection patří ještě Dragstr (kola 20/20″). Yedoo udává minimální výšku jezdce 150 cm, což je reálný údaj, se kterým naprosto souhlasím. Takže stroj pro koloběžkáře řekněme od pubertálního věku, do… Díky „dospělému“ rámu a variabilitě výšky řídítek mohou na Rodstru bez problémů jezdit i lidé vyšších postav. Sám jsem to vyzkoušel.
Yedoo Rodstr je klasika – celkově spíše menší koloběžka s větším předním a menším zadním kolem. Už jsem to psal u konkurenční Kostky Hill:
„Přesto, že se už nějakou dobu na trhu zejména v menších velikostech (plus u velkých závodních strojů) silně prosazují koloběžky se stejně velkými koly, o modely s předním dvacetipalcovým a zadním menším kolem je stále takříkajíc neutuchající zájem.“
Mimochodem, Jaroslav Juřica, designér „Jedůček“ (čtěte rozhovor zde) o Rodstru říká, že má – z pohledu designu – nejvyváženější poměr velikosti kol. Něco na tom bude!
Konstrukce
Omlouvám se, ale o unikátní konstrukci rámu z protlačovaných hliníkových profilů (na českém trhu stoprocentně, ale dost možná i celosvětově), jsem už psal na Přibližovadlech několikrát. Yedoo Rodstr využívá jakožto jeden z modelů řady Alloy Collection stejnou technologii, potažmo konstrukci, takže i zde můžete počítat s perfektně tuhým rámem, který navíc vyniká nezaměnitelnou elegancí.
U Rodstra se neodbytně nabízí srovnání s Dragstrem, který je – kromě většího zadního kola – de facto stejný. Liší se samozřejmě rozvorem a celkovou délkou, ostatní parametry jsou plus-minus stejné. Výrobce sice udává světlost Rodstra 45 mm v nejnižší zadní části, já jsem ale naměřil o 5 mm méně (vážně jsem neměl podhuštěná kola :-) ). Což ale ničemu nevadí – tato koloběžka patří mezi kratší stroje, které si nízké stupátko mohou dovolit, aniž by hrozilo nadměrné drhnutí o terénní nerovnosti. A vyžadujete-li neporušený lak na spodku stupátka, můžete využít možnosti zvednutí, kterou stejně jako ostatní „Jedůčka“, má díky dvojitým patkám zadního kola samozřejmě i Rodstr.
Ze všech těch čísel je kromě již zmíněné výšky stupátka důležitý také prostor pro jezdce. Ten je zde srovnatelný s Dragstrem, a možná trochu překvapivě i s velkým strojem Yedoo Trexx. Mno, překvapivě… ono to není nic nelogického. Koloběžka musí mít nějaké parametry, a ty začínají právě u prostoru pro jezdce. Veškeré další věci, jako je velikost kol jsou pak v rozměrech navíc, ale prostor pro jezdce musí zachovávat u každé velikostní kategorie jakési minimum. V případě koloběžky Yedoo Rodstr bych jej ale spíš nazval optimem (zatímco u zmíněného Trexxe bych o fous přidal). Takže super – z pohledu celkové konstrukce nemám, a ani nemůžu mít, žádnou výtku.
Komponenty
Začnu od kol, protože ta navazují na předchozí část Konstrukce. Díky nim, respektive díky použitým úzkým nábojům, může zachovávat i samotný rám či jeho přední a zejména zadní vidlice, potřebnou „úzkost“. Tedy vlastnost, která když chybí, platí se draze okopanými kotníky – to koloběžkáři důvěrně znají.
Není to nic nového – Yedoo používá osvědčené a kvalitní 74mm náboje Novatec s průmyslovými ložisky (s výjimkou předního kola Trexxe a Wolfra) u všech svých modelů Alloy Collection. Kola jsou shodně vypletená kříženým výpletem 32 nerezovými černě lakovanými dráty, vícekomorové ráfky mají broušené brzdné plochy. Nic, co by nemělo uvézt ani velmi rozložitého jezdce.
Standardně mají kola Rodstra rychloupínáky, které vzadu z jedné strany trochu narušují „bezpečnostní prostor“, ale dlužno dodat, že nepřesahují šíři celé vidlice. Pokud byste s nimi přesto měli problém, lze je nahradit šroubovacími „rychloupínáky“ – viz náš článek.
Obutí dodala firma Kenda, konkrétně jsou zde použité pláště Kontact s jemným vzorkem o šíři 1,75 palců. Maximální tlak je 4,6 barů (65 PSI), což se na první pohled může zdát trochu málo. Ale jsou to „balóny“, které poskytují příjemný poměr komfort jízdy vs. valivý odpor. Jsme-li u jízdního komfortu, pak v případě stroje s takto „betonovým“ rámem, jsou to právě a jedině pláště (trochu ještě gripy řídítek), které odpruží a odtlumí malé nerovnosti na jízdním povrchu. Takže se jich není třeba vůbec bát.
Klasického Rodstra brzdí klasická Véčka od Tektra. Běžná (nižší) střední třída, která však svoji práci v kooperaci s broušenými brzdnými plochami ráfků odvádí bezvadně. Na tuhle koloběžku fakt nepotřebujete kotoučové brzdy. Stejně tak chválím i páčky brzdové sady Tektro, o nichž jsem v recenzi oceláče Yedoo S2620 napsal, že se začínají čím dál více podobat páčkám Avid FR-5, což je z pohledu uživatele jen dobře. A na tom trvám :-)
U citování sebe sama ještě zůstanu. V recenzi Yedoo Dragstr jsem k řídítkům, která jsou stejná i na Rodstrovi, napsal toto:
„Co se mně naopak nelíbí, to jsou řídítka Dragstra, která nazývám ‚danajským darem od Mezka‘ :-) Ano, jsou to ta stejná hliníková řídítka s naprosto zbytečnou hrazdou, kterými Yedoo osazuje také svůj model Mezeq. Řídítka nemají z mého pohledu správný ergonomický tvar, jejich konce jsou příliš zvednuté nahoru – po delší jízdě je to nepříjemně cítit v dlaních. Ostatně zbytečná je i šířka řídítek 64 cm. Klidně bych z každé strany centimetr až centimetr a půl ubral. Řídítka Dragstra jsou jedinou komponentou, kterou bych při koupi této koloběžky ihned vyměnil.“
A na tom trvám taky! :-) Naopak u mě už zůstane v milosti závitové hlavové složení, díky němuž lze rychle a snadno měnit výšku řídítek aniž by to ubralo na funkčnosti. V představcích, určených pro toto hlávko, má Yedoo velmi slušnou nabídku jak co se týče délky, tak i sklonu, čili pokud vám standardně dodávaný představec nebude sedět, není nic jednoduššího než jej vyměnit za ergonomičtější.
Jízdní vlastnosti
Co vám budu povídat… už jsem psal o optimálním prostoru pro jezdce, perfektní tuhosti rámu a „nízkosti“ stupátka, malé hmotnosti, osvědčených a kvalitních nábojích plus dobrém obutí. Co k tomu dodat, aby bylo všechno možné shrnout do jízdních vlastností? Ano, ještě nebyla řeč o geometrii přední vidlice s poměrně malým ofsetem. Nemusíte se bát, i toto výrobce skvěle vyladil. Yedoo Rodstr ochotně spolupracuje při kličkování v členitém provozu, stejně jako dobře drží stopu ve vyšších rychlostech.
Rodstr zároveň není žádná nafintěná městská slečinka, se kterou byste mohli (d)randit jen na hladkém asfaltu. Velmi dobře se cítí i na polních a lesních cestách – dvacetipalcové přední kolo už je dostatečně velké na překonávání větších nerovností. Což ostatně znáte i z českých silnic, jelikož mnohé si, jak známo, s běžnými „polňačkami“ příliš nezadají. Takže univerzál…
Celkové hodnocení
Vím, jak jsem byl nadšený, když před lety přišly první koloběžky s koly 20/20 palců. Upřímně řečeno jsem si trochu myslel, že kategorie 20/16″, tedy třída, do které spadá i Yedoo Rodstr, prostě vyhyne. Nevyhynula, a já jsem rád, že jsem se ve svém úsudku mýlil. Protože zrovna testovaný Yedoo Rodstr je po všech stránkách (tedy až na ta řídítka :-) ) výborná koloběžka, která si svoje místo na slunci právem zaslouží. Vřele doporučuji!
Plusy a minusy
vysoká tuhost rámu
výborně navržená geometrie
výborné jízdní vlastnosti
jedinečný design
…ale
„nesmyslná“ řídítka :-)
Konkurence
Pokud bych to měl brát striktně, pak „v hliníku“ nemá na našem trhu Yedoo Rodstr žádnou konkurenci. Musíme jít tedy do oceli. Když jsem v předchozí části psal, že jsem za existenci koloběžek s koly 20/16″ rád, trochu jsem si naběhl – protože v Česku na tuto vartu přikládají jen tři výrobci: Crussis, Kostka – kolobka a Yedoo. Paradoxně si ale nejvíce konkuruje samo sobě Yedoo – má totiž v nabídce hned pět modelů: Four, Mula, Mezeq, Steel S2016 a „dotyčný“ Rodstr. Máme-li se však bavit o skutečné konkurenci, nikoliv o „výskytu“ modelů se stejně velkými koly, pak z pěti vyjmenovaných koloběžek Rodstru šlape na paty pouze nová Steelka S2016. Ta je při de facto stejné geometrii a podobné tuhosti rámu sice o 1,5 kg těžší, ale zase o dva tisíce levnější.
Ze skutečně konkurenčních značek je Rodstru nejblíže Kostka – kolobka s modelem Hill Max (G5). Co do geometrie si spolu nezadají – oba jsou to skvělé stroje s výbornými jízdními vlastnostmi. Kostka mírně boduje lepšími komponentami, pochopitelně, protože je to oceláč, ztrácí body za více než kilogram hmotnosti navíc, a je také dražší.
Crussis má v této třídě model Active s širokou zadní (i přední) stavbou, z mého pohledu podivnou geometrií (nejel jsem na něm, ale fotky prozradí hodně) a hmotností o kilo a půl vyšší než Rodstr. Cena je pak mírně nižší.
Cenové srovnání
(k datu 9. 2. 2020)
Yedoo Rodstr | 8 990 Kč
Crussis Active | 8 690 Kč
Kostka Hill Max (G5) | 9 599 Kč
Yedoo Steel S2016 | 6 990 Kč
Výrobce
Galerie fotografií Yedoo Rodstr
Koloběžka Yedoo Rodstr byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
Jeden komentář
Uz som si ju kupil,je to fakt super kolobezka