Tuto koloběžku, přesněji celou řadu Yedoo Steel, si bez váhání dovolím označit jako největší novinku napříč všemi značkami za rok 2019. I když pro mnohé to může být až nepochopitelné – Yedoo po vítězném tažení hliníkové řady Alloy Collection z ničeho nic přichází zase s ocelovými trubkami. Je to však krok zpět?
Prolog
Omlouvám se, že v této recenzi začnu trochu zeširoka, ale je to první model nové řady, takže nejprve malé vysvětlení. Proč vlastně vznikla kolekce Steel, když hliníková řada Alloy Collection je evidentně velmi úspěšná? Hlavní důvod je jednoduchý… nižší cena. Ještě stále totiž existuje velmi mnoho potenciálních zájemců o koloběžky, kteří žijí v tom, že koloběžka musí být levnější nežli bicykl. A když se dá v supermarketu koupit kolo s odpruženou vidlicí a přehazovačkou za pět tisíc, tak přece za koloběžku nedají více. Ponechme stranou, že ono kolo je prostě šrot – tak to zkrátka je, takto mnozí lidé uvažují.

Nicméně v Yedoo pochopitelně nechtěli snížit cenu na úkor kvality. Když si dlouho a pracně budujete renomé díky vynikajícím hliníkovým modelům, tak to jednoduše najednou nehodíte do koše. „Podlézt“ magickou hranici deseti tisíc korun ale dost dobře v hliníkové sérii, která je velmi náročná na výrobu, nejde. Takže logickým krokem bylo vytvoření další, nové řady z levnějšího a lépe (čti levněji) zpracovatelného materiálu, z oceli, či chcete-li, z ocelových trubek. Mimochodem, věděli jste, že prototyp hliníkového elegána Yedoo Wolfer, vyrobeného z protlačovaných profilů, byl původně také trubkový? Je to tak, psali jsme o něm zde už v roce 2012.

Design
Většinu recenzí začínám popisem konstrukce koloběžky, nyní netradičně zahájím povídáním o designu. Protože je zkrátka… zajímavý :-) Stejně jako za řadou Alloy Collection, stojí i za designem ocelových modelů Steel brněnský designér Jaroslav Juřica. V jeho tvorbě nelze přehlédnout zaujetí, možná spíše vášeň pro kubistický design. Například dýmka Poly-pipe je prostě nádherná, stejně jako šachová souprava, která vznikla jako pocta českému kubismu. Nebo litinová bysta Kryten, kterou má Jaroslav Juřica v profilovce na své facebookové stránce.
Trubka jako taková sice není moc kubisticky „založená“, nicméně Juřica se nebojí ji v některých partiích koloběžky „zlomit“ tak, aby bylo kubistické hranatosti učiněno zadost. To je samozřejmě nejvíce vidět na hlavním rámovém profilu, jehož horní trubka se ve spodní třetině nečekaně zalamuje směrem dopředu, aby se zde napojila na mírně zvednutou špici stupátka. Ztracenou pevnost rámu pak musí dodat krátká trubka, navazující s malým stranovým posunem na původní linii hlavního rámového profilu. Ta pak jako druhý kotevní bod propojuje hlavní rámový profil se stupátkem blíže k noze jezdce. Je to hravé, trochu provokativní, ale po všech stránkách funkční.

Dlouho mi vrtalo hlavou, co mi tento specifický design připomíná. Přišel jsem na to, až jsem uviděl sám sebe na jedné fotografii :-) Ano, ten zlom horní trubky hlavního rámového profilu je vlastně „předkopnutá“ noha jezdce. Nikoliv závodní dupnutí typu „čapí krok“, ale lehký kop s nataženou nohou pro udržování rychlosti na rovině. Takové to lážo plážo koloběžkování. Co vy na to? Jak se vám design Yedoo Steel S2620, potažmo celé řady Steel líbí?
Ale ještě vsuvka: Pamatujete si design prvních koloběžek Mibo (jedna z nich třeba u nás)? Jestliže jsou nová Yedůčka řady Steel trubkovým kubismem, tak stará Miba byla vpravdě jeklovou kubistickou klasikou. Chyběl jim ale kus elegance, vzdušnosti, lehkosti bytí. Takže je dobře, že byl tento design opuštěn a nahrazen příjemným obloukem hlavního rámového profilu.
Nyní už ale zpátky k Yedoo Steel, konkrétně k modelu S2620.

Konstrukce
Rám tvoří z velké většiny 28mm ocelové trubky, pouze spodní trubka hlavního rámového profilu a ona krátká podpěra pod zalomením „kubistické“ trubky jsou palcové (25,4 mm). Pozor, přestože hovoříme o „oceláči“, přední vidlice je hliníková. Také díky ní hmotnost koloběžky těsně přesahuje 9 kilogramů, což je výborná hodnota.


Yedoo Steel S2620 je největší model nové řady Steel – koloběžka s koly 26/20 palců. Jen na okraj: mně, jakožto technicky založenému jedinci, se moc líbí způsob označování jednotlivých modelů řady Steel čísly. Je sice to méně „lidské“ nežli slovní pojmenování, možná i méně marketingově líbivé, ale je to zároveň přesné a jasné. 2620 jsou prostě kola 26/20 palců a basta. Od toho si každý odvodí, že jde o velkou koloběžku.
Z pohledu rozměrů jde o de facto běžnou koloběžku s koly 26/20 palců. Porovnám-li ji s hliníkovým Trexxem, pak je pro mě, jakožto vyššího koloběžkáře, příjemný o 20 mm delší rozvor a o rovných 40 mm větší prostor pro jezdce. Světlost stupátka je zcela správně nastavená na – v této třídě – standardních hodnotách čili 50 mm pod patou v nižší poloze. Jak je u Yedoo zvykem, zadní patky jsou dvojité, takže s výškou stupátka jde „hýbat“. V nižším nastavení je nášlap vpředu o 10 mm zvednutý, ve vyšší poloze je pak stupátko vodorovné. Jako vždy připomínám, že laborování s výškou není jen tak bezproblémové – vždy je nutné „přeštelovat“ zadní brzdu.

Jako jediný model z nové řady Steel, využívá S2620 semiintegrované hlavové složení. To není ve světě koloběžek zatím běžné – pokud vím, používá jej delší dobu jen Kickbike a pak také Mibo u svojí závodničky Revoo. Tato konstrukce hlavové trubky je takříkajíc investicí do budoucnosti. Velké koloběžky využívají přední vidlice běžné v cyklobranži, a zde už se svět kloní právě k semiintegrovanému nebo rovnou integrovanému hlávku. Z mého pohledu je to navíc i „neměřitelné zpevnění“ celkové konstrukce oproti použití klasického hlávka s ložiskovými miskami nalisovanými vně hlavové trubky.

Teď už jen pár drobností (i když to poslední úplná maličkost není). Yedoo Steel S2620 je koloběžka standardně vybavená dvojicí insertů na košík bidonu či jiný držák (například bagáže). Spodní pár je díky konstrukci hlavního rámového profilu mírně zapuštěný – běžný košík na bidon tak pěkně lícuje s rámem.
Jako volitelné příslušenství je k dispozici také „vykopávací“ stojánek. Cena 400 korun, hmotnost 300 gramů – myslím, že mnoho koloběžek bez něj jezdit nebude – je to praktické příslušenství.

Onou drobností, která úplnou maličkostí není, je kvalita či spíše vzhled svárů. Na těch je na první pohled vidět, že jde o ruční práci, kdy se Číňan před šichtou nejspíš dobře nevyspal. Chci věřit tomu, že jde jen o vzhledový defekt a na pevnost svárů to nemá vliv. Ale jsou prostě místa, kde vám na nepěkné sváry zkrátka padne oko samo od sebe. Viz například typové označení na hlavním rámovém profilu.

Komponenty
Pojďme začít od kol. Koncepce osvědčená u Trexxe byla použitá i zde. Čili náboje Novatec alloy s průmyslovými ložisky – vpředu klasický cyklo 100mm náboj, vzadu úzký 74mm náboj. Křížený výplet 32 černě lakovanými dráty, přesněji vlastně 30 černými a dvěma bílými „špicemi“. Abyste při foukání plášťů rychleji našli ventilek :-)
Vícekomorové ráfky jsou také černé se soustruženou brzdnou plochou. Jednoduše kvalitní univerzální kola, která díky svému výpletu unesou i… vola :-) Ale zcela vážně nutno dodat, že použité náboje jsou výborné, a také díky nim jde koloběžka krásně do odrazu a dobře udržuje rychlost.

Obutí dodala Kenda – jde o 1,5palcové trekové pláště Kwick Roller Sport s decentním vzorkem. Tyto pláště představují rozumnou volbu s dobrým poměrem cena/výkon. Lze je nahustit až na 100 PSI (7 bar), takže na asfaltu nebudete mít s valivým odporem žádný problém. Pozor ale na mokru – vzhledem k poměrně tvrdé směsi tyto pláště trochu kloužou.
Do lehkého terénu – který Yedoo S2620 zvládne s přehledem – doporučuji nefoukat na maximum, spíše cca na dvoutřetinový, někdy i jen poloviční tlak (zvláště u předního kola). Přilnavost na nerovném povrchu se zlepší a nebude to takové vytřasadlo.

V-brzdy dodalo, jak je u Yedoo zvykem, Tektro. Pokud jsem už několikrát použil srovnání s Trexxem, pak zde musím dodat, že tentokrát jde o „plnohodnotná“ véčka s klasickou délkou ramen 105 mm (Trexx používá mini-V brzdy s 95mm rameny). A suše konstatovat, že brzdové páčky Tektro ML 520 se začínají čím dál více podobat páčkám Avid FR-5, což je z pohledu uživatele jen dobře (ale v Avidu to asi moc rádi nevidí), protože na rozdíl od starších páček poskytují mnohem větší komfort a ergonomii při brzdění. Brzdová soustava ve spolupráci se soustruženou brzdnou plochou ráfků pracuje jako celek výborně, nemám jedinou výhradu.


A jsme u řízení. Standardně dodávané nízké oversize vlaštovky o šíři 65 cm, opatřené gumovými ergonomickými gripy s aretací proti pootáčení si zkrátka – pokud se vám budou zdát příliš široké – uříznete jak je libo. Představec testovaného stroje měl délku 115 mm, což pro mě s tělesnou výškou 186 cm bylo (a je :-) ) naprosto přesná hodnota. Pouze jsem jej po první jízdě otočil dolů a poté ještě snížil o jednu půlcentimetrovou podložku. Mimochodem – je to drobnost, ale potěší – tato koloběžka má pod představcem 45 mm vypodložkovaného krku vidlice, přičemž zde najdete hned šest podložek. Tři o centimetrové tloušťce a tři půlcentimetrové. Výšku řízení tak můžete ladit hodně přesně.


Jízdní vlastnosti
Když jsem se poprvé o nových „Steelkách“ bavil – ještě na jaře na veletrhu For Bikes – s šéfkonstruktérem Yedoo Jakubem Bostlem, říkal mi, že kromě „tlaku na cenu“ se soustředili také na komfortnější jízdní projev. Jestli jste četli moji recenzi hliníkovek Yedoo Trexx a Wolfer (najdete ji zde) víte, že jsem zmiňoval živější jízdní projev. Jak je to u oceláče Yedoo S2620? Kuba nekecal! :-) Tuto koloběžku klidně postavím na úroveň Kostky Tour, o které tvrdím, že na ní můžete ve čtyřicítce pustit řídítka. Ano, Yedoo S2620 má skutečně velmi klidné chování jak ve vysokých rychlostech, tak i v technickém terénu. Geometrie řízení se povedla… stejně jako celková geometrie. Velmi chválím velký prostor pro jezdce a hlavně rozložení hmotnosti jezdce. To bylo asi první, co mě okamžitě hned při první jízdě zaujalo. Nezkoušel jsem to, ale věřím tomu, že kdyby se koloběžka postavila předním kolem na jednu váhu a zadním na druhou – zatížená jezdcem samozřejmě –, ukázaly by obě váhy stejnou nebo minimálně velmi podobnou hodnotu. Takové BMW mezi kolobkami :-)

Ale to ještě není všechno! Při všech těch mnoha slovech o designu a konstrukci bych býval zapomněl na jednu důležitou věc – tuhost rámu. Co byste řekli, je to tuhé? Jako beton! Dobře, tak jako Morxesy nebo jako Miba. Tohle se vážně povedlo. Dokonce mám pocit, že náš přibližovadlácký hliníkový Wolfer je měkčí než tato testovaná Steelka S2620 (ale to bude spíš koly a obutím, nikoliv rámem). Takže sečteno a podtrženo: Díky vysoké tuhosti je zajištěná maximální efektivita přenosu vašeho odrazu v dopředný pohyb. Ale občas to trochu drncá, s tím je třeba počítat :-)

Každopádně pokud jsem výše vyslovil nějaké výhrady k této koloběžce, co se týče jízdních vlastností, dávám maximální hodnocení. Přesně takto se má chovat turistická či treková, nebo chcete-li univerzální koloběžka určená jak na silnici, tak i do lehkého terénu typu polních a lesních cest.
Celkové hodnocení
Já jsem to tušil, už když jsem se poprvé krátce projel na prototypu Yedoo S2620 na zmíněném jarním For Bikes. Když už jste pár koloběžek projeli, tak už to zkrátka poznáte – a podzimní testování „ostrého“ vzorku to jen potvrdilo – tohle se hodně moc povedlo! Yedoo Steel S2620 velmi rád doporučím každému zájemci o koloběžku tohoto typu. A že jich není málo – viz následující část Konkurence.
Zároveň ale nechci tvrdit, že je nejlepší ze všech. Konkurence je velmi ostrá a každý stroj má svoje výhody i zápory. Rozhodují také velikostní parametry, jemné nuance v délce rozvoru, výšce hlavového složení či prostoru pro jezdce. V hmotnosti a tak dále. Takže nezávidím tomu, kdo právě vybírá trekovou koloběžku, ale znovu opakuji – stroj Yedoo Steel S2620 patří mezi ty, které rád doporučuji vaší pozornosti. Protože je to prostě výborná koloběžka.
Plusy a minusy
vysoká tuhost rámu
výborně navržená geometrie z pohledu jízdních vlastností i rozložení hmotnosti
kvalitní komponenty
výborné jízdní vlastnosti
…ale
„neestetické“ sváry

Konkurence
Jak jsem již uvedl, konkurenčních strojů s koly 26/20 palců je na trhu docela dost – jde totiž o velmi oblíbenou třídu koloběžek. Takže co tu máme? V oceli je to – podle abecedy – Crussis Urban, Kostka Tour, Mibo Universe a Morxes Cavia. A pak ještě hliníková konkurence z vlastní stáje již několikrát zmíněný Yedoo Trexx. Ten bych ale s dovolením z tohoto srovnání vyňal, protože je to zkrátka jiná třída. A už o něm v tomto článku také padlo dosti slov.
Crussis Urban „naživo“ neznám, vím jen, že má stejnou cenovku jako Yedoo S2620 a podle údaje výrobce je zhruba o kilogram těžší. Pohled na fotografie, konkrétně na strmý úhel přední vidlice ale napovídá, že zřejmě nebude mít tak komfortní jízdní vlastnosti.
S Tourkou od Kostky si naopak tykáme a tak mohu zodpovědně uvést, že hlavní rozdíl je v tuhosti rámu – Kostka je měkčí. Hmotnost je stejná, geometrie velmi podobná – ostatně Tourka se nyní bude muset podělit o titul etalonu v jízdních vlastnostech s S2620.
Mibo Universe má ze všech koloběžek poněkud odlišné míry rámu – je více „čtvercovější“, stavěná do výšky (detaily v naší recenzi), rám je však příkladně tuhý, hmotnost o něco vyšší, ovšem nijak zásadně.
No a konečně Morxes Cavia z chrommolybdenových trubek, to je o fousíček sportovněji laděný turista s taktéž kamenným rámem, ale poněkud živějším jízdním projevem a decentně nižší hmotností. A nejvyšší cenovkou v této třídě.
Cenové srovnání
(k datu 17. 11. 2019)
Yedoo Steel S2620 | 8 990 Kč
Crussis Urban | 8 990 Kč
Kostka Tour Max (G5) | 9 999 Kč
Mibo Universe | 10 690 Kč
Morxes Cavia | 12 990 Kč
Výrobce
Galerie fotografií Yedoo Steel S2620
Koloběžka Yedoo Steel S2620 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
9 komentáře
Prosím Vás ten vykopávací stojánek, to je něco jak u Miba stojánek ovládaný nohou?
Ano, je to skoro stejné, jen s tím rozdílem, že Mibo to má uchycené v rámu z výroby a tady je stojánek volitelný – namontujete si ho sám.
1/ Ten propletenec trubek ve spodní části krku je zbytečná parádička – z hlediska mechaniky (pevnost, pružnost) úplný nesmysl.
2/ Ten střední člen podlahy je taky zajímavá vychytávka – malá pevnost, velká hmotnost, zbytečná pracnost.
Z hlediska pevnosti je pro nosnou konstrukci podlážky ideální čtyřhranná trubka – při nižší stavební výšce menší průhyb než u kulaté trubky.
Nejdřív jsem chtěl být zticha, ale pak mi to nedalo a musel jsem si rejpnout.
Jestlipak Yedoo postaví někdy i S1212?
Jinak příští rok 2020 by mohli stavět S2020:-)
Souhlas s P.Jan, a ten propletenec je fakt divnej.
Musím souhlasit s Petrem. Jezdí skvěle a to i teď v zimě. Recenze super. Perfektně ovladatelná a stabilní ??
Za me je hlavni duvod pro ocel ten, ze se skoro v kazde vesnici najde nekdo, kdo ocel svari, je to klasicky material. Ze stejneho duvodu preferuji treba ocelovy nosic pred hlinikovym.
Za me je S2620 skvela koncepce, jsem spokojeny uzivatel Mezqa (Yedoo, 3 trubky, 20/16),
ale 20palcova pneu vpredu pod bagazi viditelne brzdi.
A s2620 ma nejblize k predstave neco jako mezeq, ale 26/20.
Ocel, co jde svarit,
2 trubky, aby to drzelo tvar i pod jezdcem a bagazi,
kulate pro uchyt objimek, vyssi pasivni bezpecnost i snadnejsi noseni,
2 pary sroubu pro drzaky lahvi.
Treti trubka, potazmo prostor pro horni ramovou brasnicku pri dvou lahvich snad pujde ozelet;
chybi jen hrazda na riditkach a stupatko/podlazka.
Kubisticke svary a tvary vpredu dole jsou za me spis nevyhoda po vsech strankach vcetne subjektivni esteticke, ale asi to pujde zvladnout, i kdyz racionalni zakulaceny hezky tritrubkovy mezeq to holt neni.
Jeste jsem s2620 nazivo nevidel, ale z fotek vypada jako nadejny kandidat na roli vetsiho mezqa.
A plne souhlasim, ze oznaceni S2620 je super. Racionalni, informacni.
Omlouvam se za preklepy, napsano na displeji.
mám Mulu,což je vlastně Mezeq s V brzdami….na jaře jsem pořídil 2620 a ten skok je min.o třídu výš.A nad tolik diskutovaným zalomením netřeba přemýšlet….