Search
Close this search box.

Yedoo Dragstr – podrobný test

Celý článek Jak jsem už na Přibližovadlech avizoval, z hliníkové řady Yedoo Alloy Collection jsem zatím otestoval malý model Friday a dva velké stroje Trexx a Wolfer. Střední velikost doposud v našich recenzích chyběla. Minulý čas ale dnešním dnem pozbývá platnosti, protože právě teď můžete číst test modelu Yedoo Dragstr.

 

Aby bylo ihned jasno o čem bude řeč: Yedoo Dragstr je koloběžka moderní koncepce se stejně velkými koly – v tomto případě o průměru 20 palců. O výhodách stejně velkých kol jsem toho už na Přibližovadlech napsal vcelku dost, nyní se nebudu opakovat. Pokud ale tento text dočtete až do konce (a já věřím, že ano), v závěrečném hodnocení se o přednostech osazení koly „1 : 1“ samozřejmě zmiňuji. Pojďme tedy rovnou ke konstrukci koloběžky Yedoo Dragstr.

Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr
Konstrukce

Nová hliníková „jedůčka“ jsou v podstatě stavebnice – to už víte, pokud jste četli rozhovor s jejich duchovním otcem Kubou Bostlem. Stupátko z protlačovaného hliníku je u všech modelů stejné, podobně je to se zadní stavbou nebo konstrukcí hlavního rámového profilu (samozřejmě v závislosti na velikosti zadního či předního kola). Čili testovaný Dragstr má stejnou zadní stavbu jako velké stroje Trexx nebo Wolfer, hlavní rámový profil je pak shodný s modelem Rodstr (s koly 20/16″). 

Yedoo Dragstr (Údaj hmotnosti s hvězdičkou je pro koloběžku tak, jak ji vidíte na fotografii – tedy s blatníky a stojánkem)
Yedoo Dragstr (Údaj hmotnosti s hvězdičkou je pro koloběžku tak, jak ji vidíte na fotografii – tedy s blatníky a stojánkem)
Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr

Zůstaneme-li u srovnání s velkými koloběžkami, konkrétně s Trexxem, pak díky menšímu přednímu kolu má Dragstr samozřejmě kratší rozvor (1 075 vs. 1 140 mm) i celkovou délku (1 590 vs. 1 700 mm). Hmotnost koloběžek s 2× 20″ koly obvykle není o mnoho menší než při osazení 26/20 palců. V tomto případě činí rozdíl hmotnosti Dragstra vs. Trexxe rovného půl kilogramu. Pochopitelně ve prospěch Dragstra (7,4 vs. 7,9 kg). 

Nejde sice o velké odchylky, ovšem mnohdy se počítá každý milimetr i dekagram (např. při převážení koloběžky v autě či jiném dopravním prostředku, apod.). 

Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr

Stejně jako všechny modely Yedoo Alloy Collection, má i Dragstr dvojité zadní patky, díky nimž můžete zvýšit světlost této koloběžky. Jak jste viděli na rozměrové fotografii výše, v nižší poloze (zadní kolo v horním uložení dvojité patky) je stupátko vpředu mírně zvednuté. Pod patou má luxusní světlost 45 mm, vpředu je pak stupátko o 10 mm výš. Jakmile zadní kolo namontujete do spodního uložení dvojité zadní patky, stupátko se srovná tak, že světlost bude činit rovnoběžných 65 mm v celé jeho délce. Jako obvykle jen podotýkám, že budete muset navíc „přeštelovat“ zadní brzdu a pokud jej používáte, tak i zadní blatník. A dodávám, že s odřením „spodku“ si vůbec nemusíte lámat hlavu – viz tento článek.

Dvojité zadní patky Yedoo Dragstr. Na fotografii si všimněte také příplatkových plochých šroubů, které nahrazují obvyklý rychloupínák. K čemu je to dobré? Abyste si o rychloupínák neukopli kotník…
Dvojité zadní patky Yedoo Dragstr. Na fotografii si všimněte také příplatkových plochých šroubů, které nahrazují obvyklý rychloupínák. K čemu je to dobré? Abyste si o rychloupínák neukopli kotník…

Jen aby nedošlo k mýlce: Já jsem si Dragstra vzhledem k takříkajíc proměnlivému podzimnímu počasí vyžádal na test s blatníky a stojánkem. Ani jedno, ani druhé ale není součástí standardní výbavy – ostatně tak je tomu u většiny výrobců. Ale pro jistotu to zde udávám. Udávám… lépe řečeno informuji vás také o tom, že Yedoo Dragstr si můžete pořídit nejen ve „svítivě zeleném“ provedení, které jsem testoval, ale v jedné z dalších tří barevných variant. Více následující obrázek.

Zdroj foto Yedoo
Zdroj foto Yedoo
Komponenty

Když jsem v úvodu napsal, že jde o koloběžku se dvěma dvacetipalcovými koly, začnu tedy tuto část recenze právě jimi. Celá řada Alloy Collection od Yedoo má kola na úzkých nábojích (kromě předních kol velkých modelů) s průmyslovými ložisky, a Dragstr samozřejmě není výjimkou. Kola jsou zapletena 32 nerezovými černěnými dráty, ráfky jsou dvoukomorové se soustruženou brzdovou plochou. Podle mě je sice 32 drátů zbytečných, klidně by stačilo 24, ale budiž. Takhle se na Dragstra nemusí bát stoupnout ani „přesmetrákoví“ koloběžkáři. Obutí dodala firma Kenda, konkrétně jde o pláště Kwick Roller Sport o šíři 1,5 palce (38 mm). Tyto pláště s jemným vzorkem a hustotou kordu 60 TPI se dají nafoukat až na 100 PSI (7 barů) – ze zbytečně velkého valivého odporu tedy nemusíte mít žádné obavy.

Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr

Chválím použití mini-V brzd od Tektra. U hliníkových „Jedůček“ je sice pravým důvodem pro mini-Véčka stavba zadní vidlice, kam by se klasické V-brzdy nevešly, nicméně zároveň je třeba dodat, že ani přes kratší ramínka brzd, na jejich účinnosti neshledáte žádný rozdíl oproti „normálním“ Véčkům. Účinnost brzd Dragstra je perfektní. Páčky Tektro ML-520 mají výborný tvar, hodnotím je mnohem výše nežli pogumované páčky Trexxe nebo Wolfra.

Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr

Co se mně naopak nelíbí, to jsou řídítka Dragstra, která nazývám „danajským darem od Mezka“ :-) Ano, jsou to ta stejná hliníková řídítka s naprosto zbytečnou hrazdou, kterými Yedoo osazuje také svůj model Mezeq. Řídítka nemají z mého pohledu správný ergonomický tvar, jejich konce jsou příliš zvednuté nahoru – po delší jízdě je to nepříjemně cítit v dlaních. Ostatně zbytečná je i šířka řídítek 64 cm. Klidně bych z každé strany centimetr až centimetr a půl ubral. Řídítka Dragstra jsou jedinou komponentou, kterou bych při koupi této koloběžky ihned vyměnil. Pěnové gripy firmy Velo bych ale ponechal, ty jsou výborné.

Přiznávám, že jsem vzal na milost závitové hlavové složení a tomu odpovídající představec – což jsem kritizoval v recenzi modelu Yedoo Friday. Nastavení výšky řídítek je s tímto „setupem“ skutečně mnohem jednodušší nežli u A-headu a navíc… ocenil jsem to u Dragstra vybaveného předním celoobvodovým blatníkem. Když jej totiž chcete převézt „naplocho“ v autě, musíte o 90 stupňů otočit řídítka. A to jde se závitovým hlávkem respektive s představcem s jediným šroubem velmi rychle.

Zde je dobře vidět, jak se trubka představce zasouvá do krku vidlice, ukončeném maticí a pojistnou kontramatkou. Pod nimi je pak horní ložisková miska.
Zde je dobře vidět, jak se trubka představce zasouvá do krku vidlice, ukončeném maticí a pojistnou kontramatkou. Pod nimi je pak horní ložisková miska.
Jízdní vlastnosti

Tohle bude krátké… Yedoo Dragstr má – stejně jako všechny ostatní modely řady Alloy Collection – výborně navrženou geometrii, prostor pro jezdce je dostatečný i pro uživatele vyšších postav, stupátko má optimální výšku. Díky tomu a dvěma kolům stejného průměru nelze jízdní vlastnosti označit jinak než jako výborné.

Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr

Dragstr je hbitý při kličkování v hustém provozu nebo na chodníku, ale zároveň dobře drží stopu ve vyšších rychlostech. Díky nízké hmotnosti zrychluje tak nějak sám, bez zbytečné námahy jezdce. Asi nemusím dodávat, že rám je – opět jako u ostatních „hliníkovek“ od Yedoo – příkladně tuhý, takže energie odrazu je přenesená s maximální efektivitou. Ale trošku to drncá, s tím je třeba počítat :-)

Celkové hodnocení

Nechcete-li z jakéhokoliv důvodu velkou koloběžku, a to stejné platí i pro malé modely, pak v případě Dragstra není takříkajíc o čem přemýšlet. Jde o technicky a technologicky vychytaný lehký stroj moderní koncepce, s nímž si užijete spoustu nakoloběhaných kilometrů k vaší naprosté spokojenosti. Tečka.


Plusy a minusy

elegantní design (včetně kvalitního laku)
výborně navržená geometrie
lehký a tuhý rám
výborné jízdní vlastnosti

…ale

nevhodná řídítka

Yedoo Dragstr
Yedoo Dragstr

Konkurence

Byť Yedoo svoje koloběžky vyrábí v Číně, fakticky jde o českého výrobce – a u tuzemských producentů má také Dragstr dva, respektive spíše čtyři konkurenční modely. Kostkovic Twenty v pevné nebo skládací variantě, plus modely Express a Royal od Miba.

Základním rozdílem všech čtyř strojů je materiál rámu – na rozdíl od Dragstra se jedná o koloběžky s ocelovým rámem. S tím samozřejmě souvisí vyšší hmotnost, kdy Kostka Twenty je v pevné verzi těžší oproti Dragstru cca o 1,5 kg, ve skládacím provedení Fold je to pak ještě o další kilogram více. U Mibo pak počítejte s ještě větším nárůstem hmotnosti, protože pevný Express má přes 10 kg, skládací Royal dokonce více než 11 kg.

Z pohledu geometrie či prostoru pro jezdce nebo jízdních vlastností jde ale u konkurence Dragstra o v podstatě srovnatelné koloběžky. Podobně je to s komponentovým osazením, jen u Miba je třeba počítat s tím, že nepoužívá úzké „koloběžkové“ náboje, ale klasické 100mm cyklonáboje.

Cenové srovnání
(k datu 24. 11. 2017, ceny uváděné výrobci /dovozci/)

Yedoo Dragstr | 10 590 Kč

Kostka Twenty Max | 8 590 Kč
Kostka Twenty Fold | 12 690 Kč
Mibo Express | 10 100 Kč
Mibo Royal | 11 500 Kč


Výrobce

INTREA-PIKO, s.r.o.
Sasanková 2657/2 | 106 00 Praha 10

Showroom a prodejna
Radlická 80 | 150 00 Praha 5
+420 251 556 205
+420 604 636 367
info@yedoo.cz


Galerie fotografií Yedoo Dragstr


Koloběžka Yedoo Dragstr byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

9 komentáře

  1. Dobrý den,
    chtěl bych se poradit ohledně řidítek na Dragstra.
    Tento model mám vyzkoušen na dvou víkendových výletech po 10 km(lehký terén/zpevněný povrch)+
    několikakilometrový závěrečný sjezd po silnici do půjčovny :) a můžu nic než souhlasit se vším uvedeným v recenzi-jediné co se mi negativně připomínalo je ergonomie řidítek,jiank jsem z tohoto stroje měl velmi dobrý dojem už od prvního testovacího kolečka kolem půjčovny.
    Proto bych se chtěl zeptat,jakými vhodnějšími řidítky by se ty výrobní daly nahradit?
    Děkuji,Honza

  2. Honza: Řídítek je spousta druhů a je těžké takhle naslepo poradit – navíc, když jste neuvedl, co vám na originálních řídítkách vadí :-) Navíc mnohdy stačí si jen pohrát s výškou a sklonem a je to ok. A ještě jedna důležitá věc – není dobré dělat generální závěry po 10km testovací jízdě – chce to najet více kilometrů a pak se teprve rozhodnout jestli ano nebo ne…

  3. Pravda,lépe nejdřív pracovat s tím co mám…
    Originální řidítka mi přijdou trochu moc široká(měřím 175 cm),konce by mohly být rovnější,přijde mi že takto
    se dlaně rychleji unaví.
    Kouknul jsem na stránky výrobce čím je osazen sousední model Trexx,jeho
    „vlaštovky“ se svými udávanými 60 cm a (soudě dle vyobrazení) lepším sklonem mi přijdou
    ok,navíc bez hrazdy tahle kolobka i líp vypadá :)

  4. Zvazujem kupit pre otca (68rokov ale vyborna kondicia) kolobezku do mesta (Bratislava, rovina). Favorizujem Sixteen koli dizajnu, ale zvazujem aj rodstr/dragstr (ma to kamarat – ram je velmi tuhy a rychly ale trochu tvrdy). Porovnavam to s K7, ktoru mam asi 6 rokov a K5 ktoru ma syn na mesto super komfort a aj relativne rychla. Preto nechcem Friend ale nieco ine ako Kbike. Su nejake alternativy sixteen 16/16, 20/16 ktore su lahke, pevne, zaujimave, respektive ma sixteen nejake vyrazne negativa proti Yedoo Rodstr/Dragster? Dakujem, Martin

  5. Martin: Alternativou k 16/16 je ještě Yedoo Friday nebo Yedoo Frida & Fred. Jinak u Sixteen nevím o žádných výrazných negativech oproti Yedoo. Jen je v základu cca o kilogram těžší, jinak je to skvělý stroj.

  6. Dobrý den Petře,
    předně mi dovolte pochválit web, dlouho jej sleduji a moc Vám fandím.
    Chtěl bych se zeptat na rozdíl Dragstru a Twenty 3 (s XT brzdami). Mně se u Dragstru moc líbí hmotnost, ale nelíbí se mi osazení. Zejména mi jde o kola. Ta jsou u Kostky opravdu parádní (Jezdím na Kojacích). Nejsem si jist, zda lehčí koloběžka udělá velký rozdíl, když budou těžší kola. Kostku jsem už odlehčil na nějakých 8,3kg..ale láká mě mít stroj pod 7,5 :-).
    Jak to vidíte?
    Díky předem za odpověď.
    Lukáš

    1. Mno… :-) Lehká kola jsou důležitější nežli lehký rám, i když těžko říct, jaký bude rozdíl u těchto „malých“ kol. Každopádně Kostkovic kola na Dragstra stejně nenasadíte – je tam jiná šířka náboje – takže stejně je o tom nutné uvažovat jako o celku. Já jsem obecně zastánce myšlenky, že lehčí koloběžka je zkrátka lepší – a to nejsem žádný závodník, v podstatě jsem jen hobby jezdec. Ale líp si to vždycky užiju na lehčím stroji. Tak to dobře promyslete ;-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *