Search
Close this search box.

V nejlepší formě – Kostka Hill Twenty 2014 – podrobný test

Celý článek Jako každým rokem představil největší tuzemský výrobce Kostka-kolobka novou řadu pro letošní sezónu, a už tradičně si pro to vybral pražský veletrh For Bikes. My jsme ale jeden z modelů, oblíbenou Hill Twenty, měli k dispozici už před oficiální premiérou, takže vám nyní tuto koloběžku můžeme detailně představit.

 

Aktualizace 1. 4. 2014
Podle informací firmy Kostka-kolobka nebudou nové modelové řady označovány letopočtem, ale číselnou řadou. Testovaná koloběžka se tedy oficiálně jmenuje Kostka Twenty 3. Omlouvám se proto za malou mystifikaci, ale v textu to již nechám „při starém“. Vy už ale budete vědět…

Stará známá v novém

Hillku ve verzi Twenty, čili model se dvěma dvacetipalcovými koly, už z Přibližovadel znáte – testovali jsme ji loni, a také jsme ji postavili do duelu s Mibáckým Expressem. Pokud jste recenzi nečetli, doporučuji na ni jedním okem mrknout – v tomto textu se na loňský model totiž budu občas odkazovat. Recenzi najdete zde, duel tady.

Je tedy zřejmé, že model pro letošní rok je upgradem první Twenty, aniž bych ale chtěl předjímat, jde o inovaci zásadní a nebojím se ji nazvat i do jisté míry přelomovou. Co se stalo tak důležitého, že používám tato silná slova? Laik se nad tím zřejmě nepozastaví, odborník však významně pozvedne obočí – Kostka Hill Twenty 2014 je totiž postavena na úzkých 65mm nábojích! A sluší se dodat, že to není jen tento jeden model, u kterého u Kostky použili „pravé“ koloběžkové náboje. Jak se brzy dozvíte z reportáže o veletrhu For Bikes, strojů vybavených touto vychytávkou má nyní Kostka v portfoliu více.

Kostka Hill Twenty 2014
Bílou Hill Twenty, kterou jsme testovali, v běžné nabídce nenajdete. Pořídit si ji ale můžete v „loňské“ svítivě oranžové, červené nebo v barvě Mystic Grey, což je šedo-černá metalíza. (Jiné barvy jsou dostupné, ale za příplatek 1 200 Kč.) Stejně tak místo červeně eloxovaných nábojů budou ve standardním osazení náboje bílé
Pětašedesát musí stačit

Proč jsou úzké náboje tak skvělé? To pro koloběžkáře nejsou dost dobré běžné cyklonáboje šířky 100 mm? Jsou i nejsou, mohla by znít šalomounská odpověď. Na předním 28palcovém kole silniční závodničky (což není případ této naší Twenty) nechť klasický cyklonáboj klidně zůstane, když ale půjdeme na opačný konec koloběžky, je zřejmé, že uplatnění úzkých nábojů je vzadu – u menších – v současné době obvykle dvaceti-, šestnácti- či dvanáctipalcových kol. A protože Hill Twenty má obě kola o průměru 20″, a bylo by poněkud pitomé, kdyby každé z nich využívalo náboj jiné šířky, logicky má tento stroj obě dvě kola osazená úzkými náboji. Pořád ale ještě neznáme odpověď na otázku proč…

Je to možná až překvapivě jednoduché – úzký zadní náboj umožňuje zúžit celou zadní stavbu koloběžky. Už jste si někdy „ukopli“ kotník o zadní vidlici nebo rychloupínák? Pak nyní by se vám to už stát nemělo. To je ale, řekl bych, ten nejmenší – byť možná nejviditelnější – přínos úzkého náboje. O 35 mm zmenšená šířka je přínosná také z dalších důvodů. Konkrétně u Kostkovic konstrukce s průběžnými trubkami, tvořícími boky stupátka a v plynulé návaznosti na něj i zadní vidlici, umožňuje kromě samotného zúžení zadní vidlice také zúžení stupátka. Zatímco u modelů s běžným 100mm cyklonábojem se stupátko směrem dozadu rozšiřuje, nyní bylo možné jej vyrobit po celé délce stejně široké. Kostka Hill Twenty pro rok 2014 má při délce stupátka 420 mm konstantní šířku 115 mm.

Kostka Hill Twenty 2014
Řídítková brašnička a plastové blatníky (mimochodem – už nedrnčí!) nejsou součástí základní výbavy koloběžky Kostka Hill Twenty. Až ji ale budete objednávat, doporučuji obě doplňkové položky přihodit do košíku také

Pokud čtete moje recenze koloběžek pravidelně, pak jistě víte, že jsem si v minulosti u širokých Kostkovic stupátek stěžoval na mírné příčné kroucení rámu – v případech, kdy jezdec nestojí přesně uprostřed nášlapné plochy. Výrobce tento problém postupně eliminoval jinými konstrukčními úpravami rámu, nicméně až nyní, se zúžením celé zadní stavby koloběžky včetně stupátka, příčné kroucení zcela zmizelo. Toto je důsledek použití úzkého náboje takříkajíc učebnicový.

Další úpravy rámu

Teď se prosím podívejte na počítačovou montáž „staré“ a nové Hill Twenty – právě zde si totiž nejlépe všimnete dalších úprav rámu – zúžení zadní stavby totiž není jedinou letošní konstrukční změnou rámu.

Kostka Hill Twenty 2014
Porovnání rámu modelu 2013 (oranžový) a 2014 (bílý)

Zůstaneme-li ještě vzadu, pak si všimněte celkového přepracování vidlice. Ohnutí je teď realizováno hned za stupátkem, v místě uchycení brzdy jsou příčné výztuhy (ty na fotografii nevidíte). Celá tato úprava je kvůli vyšší pevnosti zadní stavby, která u dřívějších modelů Kostky trochu pružila. Nová konstrukce je na tom výrazně lépe, byť „beton“, jako je třeba zadní stavba Kickbiků, to stále není. Dlužno ale dodat, že nová konstrukce přinesla také malou úsporu hmotnosti, a to se také počítá.

Pojďme dopředu. Hlavní rámová trubka koloběžky, tvořená pro Kostky nezaměnitelným kapkovitým profilem doznala taktéž redesignu. Na stupátko nyní navazuje v otevřenějším úhlu (u loňského modelu to bylo v pravém úhlu), což jednak poskytuje více prostoru pro jezdce, respektive jeho kolena, a spolu s taktéž mírně odlišným hlavovým úhlem přední vidlice navíc o 15 mm delší rozvor koloběžky. Jezdce, kteří mají rádi vzpřímený postoj, na svém stroji pak navíc potěší o 50 mm vyšší trubka přední vidlice.

Ovšem pozor přátelé, to ještě není všechno. U Kostků pravděpodobně lehce pozměnili názor na „univerzální světlost“ stupátka a u Hill Twenty 2014 šli o 10 mm níž! Toto opatření samozřejmě kvituji s povděkem (ostatně jako vše, co zatím bylo zmíněno). Sportovněji založení jedinci mohou standardní 1,5palcové pláště Schwalbe Marathon Racer zaměnit za oblíbené Kojaky, čímž se dostanou ještě o fous, přesněji 5 mm níže. Podle tabulek firmy Schwalbe by na použité ráfky šlo dokonce nasadit i silniční pláště Durano.

No a poslední plus – hmotnost stroje se snížila o 400 gramů, čili s mírným optimismem o půl kila. To se také hodí, co říkáte? I s blatníky letošní model váží 9,2 kg.

Kostka Hill Twenty 2014

Komponenty

Plynule jsme se dostali k osazení koloběžky Kostka Hill Twenty. Vychvalované červeně eloxované náboje (v sériové produkci bíle lakované, jak jsem již uvedl) jsou z dílen firmy Remerx, vyráběné exkluzivně pro firmu Kostka-kolobka. Jde samozřejmě o náboje s průmyslovými ložisky, stejně jako 100mm typy, kterými jsou osazována „široká“ kola. I úzké náboje se zvýšenou rozetou tedy mají čtyřiadvacet děr pro dvakrát křížený výplet. Stejné značky jsou i ráfky s brandem Scooter o vnitřní šířce 19 mm.

V-brzdy dodalo Shimano – jde opět o nejvyšší model XT v provedení pro rok 2014 (BR-T780). Zatímco ramínka se od loňského modelu neliší, přepracovány byly brzdové páčky XT (BR-L780). Ty jsou aktuálně delší, nemají už možnost přepákování, celkově působí „méně sportovně“. Na funkci to ale nemá vůbec žádný vliv, brzdy svoji práci odvádějí na výbornou. Ještě k páčkám – ty mají nově dělenou objímku, takže je lze odmontovat z řídítek bez sundání gripů. Jen si říkám, jak často to asi děláte…

Než ale „zpomalovače“ opustíme, mrkněte se ještě jednou na zadní stavbu koloběžky a všimněte si zde protiběžného vedení bowdenu, typického například pro stroje značky K-bike. Neupozorňuji na to ale z žádného důležitého důvodu – jen abyste věděli, že je to další konstrukční úprava, spojená s úzkými náboji a rekonstrukcí zadní stavby.

Kostka Hill Twenty 2014
Řídítka s hrazdou

Řídítka typu BMX s hrazdičkou patří k mým „oblíbeným“ komponentám, zvláště tato z vlastní produkce Kostky, která mi doposud nikdy nesedla ergonomií. Ejhle, i zde se dějí věci! Řídítka šířky 620 mm byla lehce přepracována a problémy jak se zdá zmizely. Abych to ale mohl tvrdit s jistotou, musel bych koloběžku pořádně otestovat bez rukavic, což ale při počasí, které panovalo při testování. dost dobře nešlo. Ale i v rukavicích lze poznat jisté „přetvarování“. Ovšem podotýkám, že velmi záleží také na sklonu řídítek. A dost možná letos také k lepší jízdní pohodě přispěla i vyšší poloha řídítek, kterou jsem si nechal po vzoru borců, jež loni jeli Kick France a letos na propagaci vysokých řídítek posazených dozadu pravděpodobně hodlají založit PR agenturu…

Bystrým očím jistě neunikl červenohnědě eloxovaný CNC představec s logem Kostka. Ne, v tomto případě nejde o žádné přebrandování sériové asijské produkce – představec je skutečně Made in Kostka. A po rozhovoru s jeho konstruktérem, Markem Kostkou jr., mohu nenápadně prozradit, že vlastních představců bude časem více typů (ostatně také skládací představec Rebela je ze stejné konstrukční kanceláře).

Kostka Hill Twenty 2014

Jízdní vlastnosti

Ke všemu dobrému – tedy hlavně výborné jízdní stabilitě v zatáčkách i ve velké rychlosti – je třeba přičíst nové vlastnosti, či spíše zlepšení, dosaženého díky konstrukčním úpravám. Budu se tedy opakovat: Vzhledem k položenější hlavní rámové trubce se nebudou kopat do kolen ani ti největší čahouni, stejně jako si v důsledku zúžení zadní stavby ukopnou kotník jen ta největší nemehla. Užší stupátko a zadní vidlice zabraňují příčnému křížení rámu a o centimetr nižší světlost přispívá k menší únavě stojné nohy – to ví každý koloběžkář.

Díky lehkým kolům tento stroj ochotně zrychluje, vcelku dobře udržuje setrvačnou rychlost a když už vám nic jiného nezbývá (kdo brzdí, nevyhrává, znáte to), také spolehlivě zpomaluje a zastavuje. Svůj podíl na výborných jízdních vlastnostech mají také velmi vhodně zvolené pláště Schwalbe Marathon Racer.

Kostka Hill Twenty 2014

Celkové hodnocení

Je to už více než rok, kdy jsme na Přibližovadlech začali vážně přemýšlet o udělování ocenění pro špičkové produkty. Ale znáte to – hlavně, když to takzvaně „chleba nežere“, se to vleče – a dokud vás něco nenakopne, uplyne rok jako voda. Už asi tušíte, že oním „nakopávadlem“ se stala právě koloběžka Kostka Hill Twenty ve verzi 2014.

Ano, je to po všech stránkách vychytaný stroj, u kterého se jeho tvůrcům podařilo odstranit starší neduhy a posunout jej tak zase o velký kus dál. Když si vážně nemohu vybavit, co bych tak na Twenty 2014 podrobil sžíravé či jen decentní kritice, bude to nejspíš ten pravý adept na prémiové ocenění Super volba Přibližovadel.cz, co říkáte?

Kostka Hill Twenty 2014


Doslov: Kostka mění budoucnost koloběžkového světa

Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když bez nadsázky prohlásím, že ne v Česku či v Evropě, ale rovnou na celém světě neexistuje firma, která by se vývoji koloběžek věnovala tak systematicky, ale hlavně inovativně a se zaujetím pro věc, jako je Kostka-kolobka. (Jen upřesňuji – řeč je o koloběžkách pro běžné uživatele, nikoliv o závodních speciálech a jiných „ultraminoritách“.) Je-li Česko nazýváno koloběžkovou velmocí, pak Kostka na tom má lví podíl. A jak říká klasik, můžete se mnou nesouhlasit, to je ale asi tak všechno, co proti tomu můžete dělat.

Kostka Hill Twenty 2014


Plusy a minusy

výborná geometrie a jízdní vlastnosti
vynikající komponenty
kvalitní dílenské zpracování

…ale

vysoká cena (v ceně nejsou blatníky, brašnička ani stojánek)

Výrobce

KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice

tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz

Cena

ke dni 31. března 2014
9 070 Kč

Konkurence
Mibo Express Top | Cena 8 990 Kč           Vella Offroad | Cena 8 890 Kč 
Mibo ExpressVella Offroad 

Fotogalerie Kostka Hill Twenty 2014


Koloběžka Kostka Hill Twenty 2014 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

65 komentáře

  1. Zdravím všechny, potřeboval bych radu. Pořídil jsem tuhle kolobku, jsem moc spokojen, ale manželka má Mibo Express a musím říct, že ta nižší světlá výška je na Mibu je poznat. Takže otázka zní: Dá se s Kostkou pohnout tak o 5-10mm níže?

    Díky, Filip

  2. Téměř s každou kolobkou se dá pohnout níž (snížit světlou výšku (u týhle Kostky bych nešel pod 3,5cm!) a to výměnou obutí. Kojak, Durano od Schwalbe a adekvátní typy od jiných značek. Ovšem s tloušťkou nášlapu to nepohne, tam je na tom MIBO lépe. Zas je ale o cca 15% (1.5kg) těžší, což je znát do kopce tím více, čím je jezdec lehčí.

  3. Díky za info. Našel jsem jen jediný plášť s nějakým vzorkem a tloušťkou menší než 1,5 a tím je Schwalbe Marathon Plus (1,35), ale kolobka by byla o necelých půl kila těžší než teď, tak ještě popřemýšlím.
    Nicméně díky, Filip

  4. Mám ji z výprodeje Pusteven z Radhoště, jezdím jen terén a je super,:) Jezím na Moravě takže rovinky, asfalt je fajn, ale klid v lese je s twenti super. Za mě jsou 20 kola super agilní (reakce na rychlé změny směru). Větší kola spíš na silnici a štrečky, (zkoušel jsem) , kdo ovšem dneska má ten čas dávat 50km denně po silnici.. Tato Hillka je skvěle postavená, jezdil jsem jako malý tydýt za komančů takže je s čím srovnávat :) Přeji úspěšný výběr.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *