Cestování na kole či koloběžce je zpravidla spojeno s nutností uložení nezbytných věcí, jejichž počet, velikost a hmotnost se s délkou trasy úměrně zvětšuje. Běžným i méně obvyklým cyklobrašnám se na Přibližovadlech věnujeme pravidelně, ještě jsme ale netestovali žádný skutečný náklaďák – přívěsný vozík…
Přiznám se, že ExtraWheel, přesněji ExtraWheel Voyager, jsem měl „v merku“ už delší dobu. Ve zkratce totiž představuje malý, lehký přívěsný vozík s vysokou užitnou hodnotou a velmi zajímavou konstrukcí. Ale nepředbíhejme.
Jedno kolo musí stačit
Voyager patří do kategorie jednostopých nebo chcete-li jednokolových přívěsných vozíků. Očekáváte-li ale klasiku s dvanácti- až šestnáctipalcovým kolečkem, budete možná překvapeni – ExtraWheel využívá běžné 26palcové nebo i 28″ kolo. Tedy po pravdě – je možné jít i níže – až na 20 palců, nicméně standardní prodejní verze jsou s 26 nebo 28palcovými koly.
Přívěs lze také pořídit bez kola – kdyby se vám doma nějaké přebytečné válelo nebo vám dodávané kolo nebylo dost dobré. V námi testovaném provedení měl vozík obyčejné 26″ kolo s běžným kónusovým nábojem, pravděpodobně vícekomorovým ráfkem a kříženým výpletem s poctivými 36 dráty. Obutí zajistil tchajwanský plášť značky Deestone o šířce 1,95″ s poměrně hrubým terénním vzorkem. Když jsem kolo zvážil, váha ukázala rovné dva kilogramy – pro gramaře tedy představuje zakoupení verze bez kola dobrou příležitost k tuningu.
Kromě toho, že se velké kolo podílí na výborných jízdních vlastnostech – viz dále v recenzi – má podle výrobce i druhotný efekt. Může sloužit jako rezerva, byť samozřejmě jen předního kola. Co pak ale při jejím použití budete dělat s vozíkem bez kola, to nevím. Takže lepení bych s sebou vozil tak jako tak…
Nicméně koncept je prostý – jedno kolo, jednoduchá celková konstrukce i pomocné rámečky k uchycení brašen. ExtraWheel využívá výborného ortliebáckého systému QL1, kdy se brašny zavěsí na rám, kde jsou proti vyskočení aretovány jednoduchou pojistkou. Celé to pak váží 4,7 kg (bez brašen).
Černá konstrukce ExtraWheelu – zadní vidlice – je hliníková, přední vidlice opatřená kladívkovým lakem, je z pružinové oceli. A právě tento konstrukční prvek si zasluhuje nejvíce pozornosti.
Na následující fotografii si všimněte dvou detailů – na zadním kole je speciální rychloupínák – ten má delší a také zaoblené vnější konce. Najdete jej v balení s ExtraWheelem. Na rychloupínáku je nasazená přední vidlice přívěsu. Nikde žádný šroub, pojistka, závlačka… V mírně modifikovaném provedení pak je stejný princip uchycení použit také na druhém konci přední vidlice Voyageru.
Jak jsem již uvedl, přední vidlice je vyrobena z pružinové oceli a právě tento materiál zajišťuje držení – vidlice je samosvorná, předepnutá. Zadní část spojená s vidlicí kola přívěsu je vcelku v pohodě, když se ale zaměříte na úhel, jaký svírá s rychloupínákem tažného kola, patrně nebudete věřit tomu, že to ExtraWheel udrží za jízdy.

Udrží a fest… Až se v následující části Jízdní vlastnosti podíváte na video, které jsme natočili, zjistíte, že ExtraWheel za vámi jede i v terénu a rozhodně nemá v plánu se odpojovat a vydat se vlastní cestou. Další videa pak najdete na webu výrobce. Na druhou stranu – při větší kolizi by se vozík samozřejmě odpojil – to je ale třeba brát jako výhodu. Jedna věc je dělat kotrmelce s kolem, druhá s kolem a ještě naloženým vozíkem…
Hlavně vyváženě
Jak jste si už možná všimli, brašny nejsou na Voyageru umístěny v ose kola trajleru, nýbrž jsou posunuté více dopředu, aby vahou bylo částečně zatěžováno také zadní kolo tažného bicyklu. To je samozřejmě správně a tento fakt je dalším parametrem, který se podílí na výborných jízdních vlastnostech.
Standardně je ExtraWheel připraven na osazení dvěma bočními brašnami, za pětistovku si můžete dokoupit ještě přídavný horní nosič, na nějž lze umístit další zavazadlo. Blatník je v ceně, stejně jako vlaječka, kterou můžete umístit vlevo nebo vpravo od zadního kola (případně si pořídit dvě).

Jízdní vlastnosti
Výborné, podobně jako celá koncepce ExtraWheelu. Přiznám se, že než jsem jej poprvé projel, žil jsem v přesvědčení, že se vozík za kolem bude chovat jankovitě, bude plápolat jako třtina ve větru, zkrátka tropit neplechu. Ani nevím, proč jsem si to usmyslel, protože i teoretické předpoklady dávají odlišný výsledek – vozík s krátkou, symetricky uchycenou ojí a rovnoměrně rozloženým nákladem by se měl chovat naopak velmi klidně a spořádaně. Však to tak v reálu je…
ExtraWheel za vámi jede jako poslušný pejsek, přesně reaguje na změnu směru jízdy, díky krátké konstrukci není třeba nijak nadjíždět do zatáček, vzhledem k bočním brašnám musíte počítat pouze s větší šířkou „vozidla“. Ani naprostý začátečník nemusí mít před jízdou s ExtraWheelem žádné obavy. Souprava se chová klidně, jenom při opravdu velkém naložení, blížícím se limitu 35 kg, cítíte hmotnost vozíku při manévrování v nízké rychlosti. V normální a vyšší rychlosti působí gyroskopický efekt, takže se působení stranových sil značně snižuje. Chce to samozřejmě náklad rozložit pokud možno symetricky mezi levou a pravou brašnu.
Je samozřejmě nutné počítat s tím, že Voyager je nebrzděný, což – v závislosti na hmotnosti nákladu – prodlouží vaši brzdnou dráhu. Málo naložený přívěs má tendenci na nerovnostech poskakovat – v tomto případě trochu pomůže snížení tlaku kola ExtraWheelu. Mimochodem: k výborným jízdním vlastnostem nemalou měrou přispívá také velké kolo vozíku. Tam, kde obvyklé 12–16palcové kolečko reaguje na každou nerovnost poskakováním, šestadvacítka přepluje terén jakoby nic.
Celkové hodnocení
ExtraWheel Voyager je přívěsný vozík za kolo (koloběžku), který budí zaslouženou pozornost. Pozitivních faktorů je několik: Hned první vznikl na rýsovacím prkně – samotná konstrukce, respektive způsob připevnění k tažnému vozidlu je minimálně nezvyklý, ale plně funkční a překvapivě spolehlivý a evidentně i bezpečný.
Dalším skvělým parametrem je malá hmotnost při zachování slušné nosnosti. Pětatřicet kilo nákladu versus necelých pět kilogramů prázdného vozíku, představuje perfektní poměr. Jistá univerzalita – možnost vlastního výběru brašen – díky systému uchycení Ortlieb QL1, se také počítá do plusových bodů. Dalším pozitivem jsou pak vynikající jízdní vlastnosti.
Jedinou zápornou vlastností, kterou jsem na ExtraWheelu našel, je jeho cena. Nemusíte se mnou souhlasit, ale bezmála šest tisíc za Voyager bez brašen (přesně 5 790 Kč) se mi zdá mnoho. Odečtu-li kolo v ceně čtyř stovek (přesně o tolik méně stojí verze bez kola), pořád zbývá pět tisíc… Za co? Chápu, že zpracování pružinové oceli není při požadavku zachování jejích vlastností úplně triviální, stejně jako dobře svařovat hliník nedokáže každý „vesnický kovář“. Ano, záruka na konstrukci je pět let, koncepce je naprosto ojedinělá a ostatní vlastnosti vynikající. Stojí tohle pět tisíc? To musí posoudit konečný spotřebitel – tím, že ExtraWheel buďto koupí, nebo se poohlédne po konkurenčním produktu. Ve druhém případě to ale bude mít těžké – skutečně srovnatelný trajler za kolo pravděpodobně neexistuje.
Zapůjčil
AZUB bike
Nivnická 422
688 01 Uherský Brod
tel.: +420 777 298 229
e-mail: azub (at) azub.cz
Cena
ke dni 19. října 2012
ExtraWheel Voyager s 26″ kolem: 5 790 Kč
ExtraWheel Voyager bez kola: 5 390 Kč
Přídavný horní nosič: 490 Kč
Brašny Ortlieb Back-Roller City (pár): 1 990 Kč
Technické parametry ExtraWheel Voyager (verze s 26″ kolem)
– rozvor (od osy zadního tažného kola): 840 mm
– celková délka: 1 185 mm
– šířka bez brašen: 140 mm
– šířka s brašnami Ortlieb Back-Roller City: max cca 600 mm
– hmotnost – pouze přívěs: 4,7 kg
– hmotnost s brašnami Ortlieb Back-Roller City: 6,2 kg
Bonus – tři tipy na závěr
Pro koloběžkáře:
ExtraWheel lze táhnout i za koloběžkou – stačí splnit jednu technickou a jednu fyzickou podmínku – mít na kolobrndě vzadu alespoň 20″ kolo a oplývat dostatkem kondice. Že to jde, dokázal před pár lety koloběžec Jan Janský, když se strojem Vella Speedboard a první verzí ExtraWheelu projel Skotsko. Více na jeho webu.
Já jsem to nezkoušel, protože jsem neměl v době zapůjčení ExtraWheelu patřičně vybavený tažný stroj, nicméně jako jednu z vhodných variant pro cestování koloběžkou natěžko si to představit dovedu velmi živě. Hlavně malá hmotnost samotného trajleru zde hraje velké plus.ExtraWheel
Pro kutily:
Bylo by s podivem, kdyby v dnešní době elektrifikace někoho nenapadlo motorizovat také ExtraWheel. Napadlo samozřejmě… Kolo se osadí elektromotorem, brašny se využijí pro dostatek akumulované energie a ExtraWheel je pak tlačným přívěsem. Přesvědčte se sami:
Pro podnikavé:
Co tahle založit „mobilní miniboardovou firmu“? Výrobce ExtraWheelu kromě nákladního přívěsu Voyager dodává také typ Mobile Billboard – vlek s rámem pro napnutí reklamního banneru. Máte-li obchodního ducha a jste schopni tento nápad prodat, stačí oslovit dostatek bicyklistů, kteří za mrzký peníz budou s reklamou jezdit mezi lidmi.
Mobile Billboard se vyrábí ve dvou variantách, lišících se rozměry reklamní plochy. Verze Standard má rám velikosti 110 × 80 cm, do kterého lze vložit PVC „futrál“ na bannery rozměru 96 × 66 cm. Verze Long je pak vyšší – rám 150 × 80 cm, plakát 136 × 66 cm.
8 komentáře
Nedávno jsme se na vozík přes „azubácké“ stránky dívali. Jedno z malá řešení připojení vozíku za koloběžku. Ale ta cena!! Za menší peníz člověk pořídí novou Tour Cross od Kostků. Jinak díky za pěkné video a počtení.
IaP
Parádní testík. Je to zajímavé, zvlášť pro bikové originalisty a filištíny. Podle mě by byl parádní na dlouhé výlety nebo na nákup do supermarketu. Krosnu na záda košík na kolo, vozík za kolo a je nakoupené. Nebo se podívejte na tento odkaz. http://aukro.cz/novy-privesny-nakladni-vozik-za-kolo-vcetne-brasny-i2711786028.html Na tento vozík by se jistě vlezlo víc nákladu. Myslím že nějaký podobný má pan Kostka co cestuje na kolobce vella speedboard.
2Radek: Na ten vozík z Aukra jsem se díval už mnohokrát. Psal jsem jednomu prodejci z Aukra a ten ho prej kupuje z Německa. Podle mě je to nějaká čínská kopie vozíku Bob Yak, který se prodává „poněkud“ dráž: http://www.dveplusdve.cz/nakladni-voziky-modely/bob-yak-mtb-26-vak.html BTW, ten „značkovej“ má menší nosnost než tenhle ExtraWheel… :) Tak nevím…
O tomhle vozíku jsem už mnohokrát uvažoval, bohužel mě celkem odrazuje ta cena a navíc bych ho chtěl za Kostku Hill Cross, takže se mi to 26″palcové kolo zdá pořád dost velké. Tak to vypadá, že si budu muset nějaký podobný udělat sám :) na 20″ nebo 24″ palcové kolo.
P.S. Banner celkem sranda, ale zajímalo by mě, co to bude dělat při náhlém poryvu větru ;) Nu což.
Pokud se dá náklad symetricky rozdělit do dvou brašen a člověk potřebuje dobrou průchodnost terénem, tak asi nejlepší řešení.
První co mě napadlo při pohledu na tenhle počin bylo pokusit se vytvořit „mašinku“ několika ExtraWheelů a s tím i nová soutěž Kdo víc ? – http://www.youtube.com/watch?v=0hrjF0L-cQw :D
Asi mě nebudete mít rádi, ale připadá mi to jako hloupost. Proč budu tahat brašny na vozíku za kolem, když si je můžu dát na nosič na kolo? Bral bych situaci, že kolo už máte ověšené a ještě potřebujete někam dát stan a spacák, ale na fotkách a ve videu se jezdí na kole bez nosiče, zato s tím vozíkem. Nevymyslel náhodou někdo císařovy nové šaty? Kdo nebude mít vozík, není in. Mě to připadá jako kravina, radši přední a zadní nosič s brašnama, než tuhle kravinu, která bude dělat problémy v zácpě ve městě. Příznivcům vozíku se omlouvám, ale takový mám názor.
Václave, po vážné operaci jsem přibral a teď vážím cca 100kg. S brašnami (zátěž cca 2×5 kg) jsem najel v lese do výmolu a „cinknul“ mi drát výpletu zadního kola. Mám v plánu doprovodit manželku na cyklotoulkách po Bretani. Ač se mi zdá cena vysiká, bude to asi má volba. Pokud by ty „šaty“ byli z šatníku Napoleona, možná jsou schopny dobít svět….