Search
Close this search box.

Koloběžka Vella Speedboard – recenze

Celý článekByť výrobců koloběžek v Česku je jako šafránu, rozhodně – anebo možná spíše proto – se produkce těchto strojů nedá nazývat jednotvárnou. V podstatě každá firma má vlastní nezaměnitelnou konstrukci a design. Co byste řekli třeba koloběžce s dřevěnou nášlapnou deskou, u které je navíc umožněno měnit světlost?

 

Konstrukce

Na první pohled je Vella Speedboard běžnou koloběžkou osazenou dvěma stejně velkými dvacetipalcovými koly. Bližší zkoumání však prozradí hned dva netypické konstrukční prvky. Že je nášlapná deska dřevěná, to pozná i malé dítě, co je to však za podivnou konstrukci na trubce hlavového složení?

Koloběžka Vella SpeedboardKoloběžka Vella Speedboard

Než se ale dostanu ke specialitám této koloběžky, pojďme se podívat na Speedboard z pohledu celkových rozměrů a hmotnosti. Rozvor je ještě o deset milimetrů delší než například u velké Kostkovic šestadvacítky, což dává tušit, že půjde o pohodlný „kočár“ – o tom ale až později v této recenzi. Výška „v kohoutku“, tedy po horní hranu hlavového složení, odpovídá trochu vyšší koloběžce s dvacetipalcovými koly, tedy nic překvapujícího. Výšku řidítek lze doladit zvednutím či snížením běžného jednopalcového představce.

Maximální zatížení 110 kg představuje standardní hodnotu, poněkud zarážející je naopak (zvážená) hmotnost Speedboardu, čítající více než deset kilogramů. Vzhledem k tomu, že mohutná přední rámová trubka a zadní vidlice jsou vyrobeny z hliníkové slitiny, očekával jsem, že navážím hodnotu nižší (výrobce uvádí méně – 8,9 kg – patrně jde o hmotnost bez blatníků a rohů, což by plus-minus mohlo odpovídat).

Důsledným tuningem by se samozřejmě dala váha koloběžky docela výrazně snížit. Výrobce použil levný ocelový představec i řidítka, velký podíl na váze mají samotná kola – každé jedno váží 1,4 kg (včetně pneu Kenda Kwick), což je na 20palcový průměr hodně velké těžítko. Ocel je opodstatněná snad jen u vidlice – dvacetipalcovou vidli jinou než „železnou“ jsem snad ještě neviděl.

Koloběžka Vella Speedboard

Nejekologičtější materiál – tedy pokud by byl důvod ekologii u koloběžek vůbec řešit – je samozřejmě použit na nášlapné desce. Dřevo, v tomto případě pečlivě vybraný kus dubu, tvoří luxusně velkou 36 centimetrů dlouhou a 13 cm širokou plochu. Mezi sportovními koloběžkami, kde je naopak obvykle nášlap minimalizován, je Speedboard skutečnou bílou vránou. Stačí však, když se podíváte na výrazné negativní prohnutí přední rámové trubky, tak ihned zjistíte, kde se vzalo tolik místa. K téměř dva a půl centimetru silné desce jsou na obou koncích dvakrát osmi šrouby pevně namontovány hliníkové části koloběžky.

Na tomto místě je třeba doplnit informaci, že Vella vyrábí také model Offroad, který se kromě světle modrého nástřiku liší od Speedboardu hlavně pevnou hliníkovou nášlapnou deskou.

Koloběžka Vella Speedboard

Nyní se dostáváme ke druhé specialitě koloběžky Vella Speedboard – systému pro uživatelské nastavení světlosti. Všimněte si na fotografiích, že samotná trubka hlavového složení zde není součástí rámu, jak je běžné u všech ostatních kolobek či třeba kol, nýbrž tvoří skutečnou trubku (je to ta stříbrná, vyčnívající nahoru nebo dolů), která je pohyblivá v přední části rámu. Ta je vybavena rychloupínákem, takže změna polohy obnáší tři dílčí pracovní operace: povolit rychloupínák, nastavit výšku hlavového složení-světlost koloběžky a konečně utáhnout rychloupínák.

Koloběžka Vella SpeedboardKoloběžka Vella SpeedboardKoloběžka Vella Speedboard

Tři fotografie ukazují postupně nejnižší polohu-nastavení, kdy je nášlap vodorovně a vpravo pak nejvyšší zvednutí. Mám-li snímky navíc doplnit i čísly, pak při normálním vodorovném nastavení činí světlost 6 cm. Pozor – po zatížení se deska prohne, takže pod mými devadesáti kilogramy se světlost sníží na 5 cm. U nejnižší polohy je nášlap mírně „z kopce“ – v přední části činí světlost 4 cm (po zatížení 90 kg je pak méně než 3 cm), vzadu pak 5 cm. Při opačném extrému, kdy koloběžka vypadá, jako by se chystala ke skoku, jsem naměřil vepředu těsně pod deset centimetrů světlosti, v zadní části pak centimetrů sedm.

Jak jste si jistě všimli, se změnou výšky nášlapu se mění také hlavový úhel přední vidlice neřkuli geometrie celé kolobky. Zatímco u nejnižší polohy se oproti normálnímu nastavení v podstatě neděje nic zásadního, nejvyšší zvednutí rámu již přední vidlici značně pokládá. Vadí vám to? Koukněte se na sjezdová kola, vypadají skoro stejně. Předpokládám-li správně, že s takovýmto nastavením po rovině jezdit nebudete (protože by vám odešly nohy po prvním kilometru), není se vlastně čemu divit.

Komponenty

O osazení „kokpitu“ již řeč byla – pro připomenutí – jde o laciná rovná 59 cm široká ocelová řidítka, stejně jako je obyčejný železný i představec. Kola tvoří taktéž levné náboje s kónusovými ložisky, vybavené rychloupínáky pro snadnou demontáž (ke koloběžce si můžete dokoupit brašnu). Obyčejné jednokomorové ráfky Remerx asi nemusím na našem webu představovat, byla o nich řeč už mnohokrát. Hustý křížený výplet unese – dámy prominou – i vola. Já bych to viděl spíše na takový čtyřiadvaceti paprskový radiální výplet nerezovými dráty, samozřejmě lepší náboje a ráfky, ale budiž…

Koloběžka Vella SpeedboardKoloběžka Vella Speedboard

Véčkové brzdy patří taktéž do kategorie běžných, nicméně zde takříkajíc není co zkazit, protože jejich výkon stejně z 99 % dělají kvalitní špalky.

U brzd se ale ještě zastavím, přesněji řečeno u zadní brzdy. Všimněte si na fotografiích, že zatímco plech zadního šroubení je od škrtání o zem celý podřený, samotná brzda nenese žádné známky kontaktu s vozovkou. Ne, nejde o zázrak, ani jsme pro účely focení neměnili brzdu. Vysvětlení je prosté – představte si, že najíždíte na vyšší obrubník: nášlapná deska si škrtne, po obrubníku se sveze, než však dojde ke kontaktu s brzdou, převezme záchranu zadní kolo, které na obrubník vyjede. Za dva týdny ježdění se mi skutečně nestalo, že bych brzdou zavadil o překážku, a to jsem koloběžku nešetřil. Ostatně to stejné potvrzují i ostatní uživatelé Speedboardu.

Koloběžka Vella SpeedboardKoloběžka Vella Speedboard

Než se podíváme na jízdní vlastnosti, nabízím ještě dvě fotografie technických detailů. Jednak vtipně využitá tloušťka nášlapné desky pro vyfrézovanou drážku na vedení bowdenu zadní brzdy – o jeho případné poškození opravdu strach mít nemusíte. A na snímku vpravo lze vidět kousek dole vyčnívajícího v rámu posuvného hlavového složení a konečně stylově žlutou magnetickou tyčinku ze stavebnice Geomag dokazující, „železnost“ přední vidle.

Jízdní vlastnosti

V komentáři k rozměrům Velly Speedboard jsem se zmínil o dlouhém rozvoru a tím i předpokladu komfortních jízdních vlastností. Na rozdíl od zadní brzdy jsem zde trefil hřebíček na hlavičku. Speedboard je velmi stabilní, skvěle drží stopu – to samozřejmě nejen na nedělním výletě s rodinou, ale také ve vysokých rychlostech, kdy šedesátka na tachometru znamená poklidnou jízdu s předvídatelným chováním. Na druhou stranu je ale tato koloběžka méně obratná třeba ve městě, při kličkování mezi chodci apod.

Koloběžka Vella SpeedboardKoloběžka Vella Speedboard

Na pohodlnosti jízdy má samozřejmě svůj nezanedbatelný vliv také pružná nášlapná deska. Dlouho jsem hledal vhodné přirovnání a jediné smysluplné, které mě napadlo, je podobnost s celoodpruženým kolem. Rozdílů je samozřejmě milion, ale chci poukázat na jeden fakt, že koloběžka s pružící deskou je úplně něco jiného než kolobka s odpruženou přední vidlicí. A chce se mi dodat: „s blbě fungující těžkou odpruženou přední vidlicí“.

Každopádně jízda je nesrovnatelně pohodlnější než u jakékoliv jiné pevné koloběžky, a to můžete mít pláště nafoukané jako kámen. Koloběžka se s vámi jen lehce pohupuje, přičemž přirozené vlastnosti tvrdého dřeva zajišťují nejen pružení, ale do jisté míry fungují také jako tlumič.
U takovéto konstrukce se ale vyskytují hlasy, které tvrdí, že dochází ke ztrátě energie při odrazu. Sám jsem byl zvědav, jak se bude tento stroj chovat, ale… Buď jsem rozdíl nepoznal, nebo se energie neztrácí, případně je to zanedbatelné. Jen jedno musím podotknout – chvíli mi trvalo, než jsem se naučil na Speedboardu správně odrážet. S průhyby desky se totiž musíte takříkajíc zesynchronizovat, jinak vás bude prkno „kopat“ a ke ztrátám energie skutečně dojde. Ovšem realita je taková, že si dáte pár kilometrů a máte to v nohách.

Celkové hodnocení

Vella Speedboard je velmi komfortním strojem, který je doslova stvořený pro dálkové cestování. Pro jízdu po městě se spolehněte na kolobky s dvanáctipalcovými koly – budou stoprocentně obratnější. Jste-li náročnými uživateli, ještě Speedboard lehce vytuníte – čti odlehčíte – přičemž budete-li trvat na svém, Vella vám prodá jen rám a zbytek si nastrojte jak je vám libo. (Cenu „light verze“ v tuto chvíli bohužel neznám, jakmile se ji dozvím, určitě tuto informaci poskytnu.)

Pružící nášlap i posuvné hlavové složení jsou super vychytávky, jež neslouží jen pro ego jezdce, nýbrž mají velký praktický význam – v tomto Vella nemá konkurenci.

Já jsem se pozastavil jen nad cenou. Tedy nad cenou vzhledem k osazení komponenty, které – co si budeme nalhávat – zrovna komfortní nejsou. Vella si svojí výjimečnosti cení dost vysoko, ovšem nemůžu se ubránit pocitu, že cenotvůrce byl v tomto případě poněkud hyperoptimistický. To však ale nijak nebrání finálnímu hodnocení, které zní: skvělá kolobka!

Ve zkratce

Originální koncept s praktickým využitím
Vynikající jízdní vlastnosti
Jízdní komfort
…ale
Nepříliš příznivá cena
Nezanedbatelná hmotnost

Výrobce

Vella s.r.o.
Drtinovo nám. 197/II
547 01 Náchod
tel.: +420 491 433 910
fax: +420 491 423 437
e-mail: vella@vella.cz

Zapůjčil

Půjčovna a prodejna koloběžek
Pekařská 41a
602 00 Brno
tel.: 605 186 200
e-mail: info@nakolobce.cz

Cena

ke dni 31. 12. 2009
8 590 Kč (nakolobce.cz)

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *