Search
Close this search box.

Foldy 2012 – dlouhodobý test – měsíc první

Celý článekJak jste si mohli přečíst v recenzi skládacího kola Foldy, verze 2012, testovací kousek v naší redakci i po vydání recenze zůstal. Dohodli jsme se totiž s výrobcem, že „Foldynu“ podrobíme dlouhodobému testu, abychom mimo jiné zjistili, jaká je trvanlivost komponent a dalších součástí kola.

[ad#sklik-468-x-60]

Protože srpnové počasí bylo vpravdě letní, Foldy nezahálela. V pracovních dnech jsem na ní velmi často jezdil do centra Brna, což je denně nějakých dvacet kilometrů. Než jsem si ale uvědomil, že jsme toto kolo nepodrobili našemu testu rychlosti. Takže rychle namontovat tachometr s měřičem kadence a do toho!

Dovolte mi parafrázovat jednoho nechvalně známého politika: Kdo z vás (na) to na skládačce má? Bezdrátový „tachák“ se snímačem kadence samozřejmě…

Jak dopadl test? Na nejnižší rychlost, tedy „jedničku“ se zařazeným největším pastorkem, jedete do kopce při kadenci 70–75 otáček klik za minutu rychlostí 11,5–12,5 km/hod. Pokud tyto otáčky „nedáváte“ a klesnete třeba až na 60 ot./min (při nižší kadenci už je otázkou, zdali není lepší kolo tlačit), rychlost klesne téměř přesně na 10 km/hod. To už vás předjede každý jen trochu trénovaný koloběžkář…

Opak, „kvalt“ č. 8, tedy nejtěžší převod, dává Foldy při kadenci 70–75 ot./min 30,5–31,5 km/hod – tedy pěknou cestovní rychlost. A ještě bych se měl pochlubit srpnovou maximálkou – 61,8 km/hod, pak jsem už musel brzdit před křižovatkou…

Barokní rezidence pánů z Kounic, proslulá bitvou tří císařů, a moderní skládací kolo z 21. století. A moje báječná žena…
S Foldy na výletě

Zámek ve Slavkově u Brna znají díky napoleonským bitvám v okolí nejen místní, ale doslova celý svět. S Foldy jsme se vydali do Slavkova z Brna masňácky vlakem, byť bránit se musíme tím, že jsme pak pokračovali na kolech dál.

Důležitý poznatek však je: Za složenou skládačku jsme – na rozdíl od „normálního kola“ a párkrát i koloběžky – ve vlaku ještě nikdy neplatili… Podotýkám, že jsme ani neměli přepravní obal, takže kolo bylo vždy jasně „identifikovatelné“.

Nemá cenu zde popisovat, kde všude jsme se v srpnu s „Foldynou“ pohybovali, ještě jedna cesta však za to stojí. České skládačce přibyla nečekaná německá kamarádka Birdy – také zapůjčená do testu. Birdy je však skládací kolo poněkud jiné koncepce, zaujme zejména její celkové odpružení. Les máme za barákem, tak to pojďme zkusit do terénu. Jenže přece nenecháme Foldy doma!

Pro ty, kteří ještě ani jednu z recenzí Foldy nečetli, jen podotýkám, že toto kolo je obuté do slicků, tedy hladkých plášťů bez vzorku o šířce 33 mm. Oproti Birdy s osmnáctipalcovými koly má ale o něco větší obruče (20“) a navíc bylo sucho…

Co vám budu povídat, kudy projela Birdy, to stejně dobře zvládla i Foldy. Pasáže plné kořenů nečinily zásadní problém, chtělo to jen citlivě ovládat brzdy a pracovat s těžištěm. Jediné, z čeho jsem měl strach, že pode mnou na těch kotárech praskne některý plastový skládací pedál, ale i ty vydržely. Teprve až jsme dojeli lesem dolů, uvědomil jsem si, že stejnou trasou jezdíme s naší dcerou na horských kolech – ona juniorském modelu s 20palcovými koly – tedy jako Foldy, pouze s poněkud jiným obutím a přední vidlicí odpruženou.

Nicméně abyste si nemysleli, že zde Foldy doporučuji na terénní jízdu. Toto byla jen ukázka, že výjimečnou terénní pasáž, která se vám někdy připlete do cesty, sjedete i na tomto skládacím kole. Obecně však jde o stroj určený pro jízdu na zpevněných komunikacích, takže s terénem to nepřehánět!

Zámek Slavkov u Brna a Foldy na závěr ještě jednou

Sdílej:

2 komentáře

  1. Birdy se mi zamlouva moc. Docela bych ji nekde testnul. Ale bojim se ze moje vaha pokori i netvrdsi elestomery.

  2. Jak dokládají uživatelské forky, ani v horském terénu není jezdec na Foldy zcela ztracen :) http://goo.gl/5LGHG

    Každopádně výměna slicků pneu za „standardní 1,50“ s vzorkem je otázka chvilky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *