Search
Close this search box.

Generace sedm. Kostka Tour Max G7 – první pohled

Hanušovická Kostka – kolobka vyrábí koloběžky – jestli dobře počítám – pětadvacátým rokem. Což je, jen tak mimochodem, úctyhodné. Nepamatuji si už, kdy začali své stroje označovat zkratkou Gčíslo, nicméně jisté je, že právě dnes přichází na trh G7 – sedmá generace. První vlaštovkou je, podle mého názoru nejoblíbenější model, Kostka Tour Max. Pojďme se na něj podívat v prvním pohledu a také si ukázat novinky generace sedm.

 

G7 v pěti slovech

„Tourku“ ani není třeba na Přibližovadlech představovat, pro jistotu jen uvedu, že jde o turistickou nebo chcete-li trekovou či univerzální koloběžku s koly 26/20 palců, postavenou na ocelovém rámu.

Kostka Tour Max G7 | Zdroj foto Kostka - kolobka
Kostka Tour Max G7 | Zdroj foto Kostka – kolobka

Klíčová slova Kostky Tour Max generace sedm jsou tato:

  • Pevné osy na obou kolech
  • Hliníková přední vidlice
  • Semiintegrované hlavové složení
  • Redesignovaný představec
  • Nové metalické laky

Každé z těchto klíčových slov by za sebou mohlo mít ještě lomítko, za nímž by následoval význam této novinky nebo inovace. Takže ještě jednou popořádku:

Pevné osy na obou kolech / Zvýšení torzní (i celkové) tuhosti

Pevné osy si u Kostků vyzkoušeli na závodním Raceru Pro 28, nyní jsou součástí „normální“ koloběžky, a to hned na obou kolech. Díky tomu, že Kostka využívá vlastní náboje, mohl výrobce vzadu zachovat správnou „koloběžkovou šíři“ 65 mm, vpředu je pak klasická cyklistická stovka. Což je mimochodem také novinka, protože Tourky předchozích generací měly i přední náboj úzký.

Přední pevná osa
Přední pevná osa
Zadní pevná osa (pohled zespod)
Zadní pevná osa (pohled zespod)
Kola s náboji pro pevné osy poznáte podle velké „díry“
Kola s náboji pro pevné osy poznáte podle velké „díry“

Pevné osy (12mm) výrazně zvyšují axiální tuhost rámu čili tuhost ve zkrutu, a napomáhají také zvýšení celkové tuhosti koloběžky. V cyklobranži, kde tato problematika není díky uzavřeným rámům tak bolavá, se pevné osy stávají víceméně standardem, a jak se zdá, u koloběžek – minimálně tedy u Kostky – tomu tak brzy bude také. Což je super.

Hliníková přední vidlice / Odlehčení a zvýšení tuhosti

Na první pohled mohutnější přední vidlice, které Kostka říká kvůli tvaru svého profilu – Aero, již není ocelová, ale hliníková. Takže úspora hmotnosti (pravděpodobně, nevážil jsem ji), zvýšení tuhosti a možná také i „drncavosti“. Ale to je jen moje spekulace, i když jsem docela zvědav, jaký vliv bude mít hliníková vidlice na jízdní komfort ocelového rámu. Něco si o tom myslím, ale nebudu předjímat – reálné poznatky zveřejníme až v recenzi :-)

Přední hliníková vidlice Kostka Aero nyní také lépe ladí s kapkovitým průřezem hlavního rámového profilu
Přední hliníková vidlice Kostka Aero nyní také lépe ladí s kapkovitým průřezem hlavního rámového profilu

Semiintegrované hlavové složení / Zvýšení tuhosti kompletu rám–přední vidlice

Je-li nová přední vidle, bylo by nanejvýš vhodné montovat ji do modernějšího hlavového složení čili do semiintegrovaného hlávka (když ne rovnou do tapered hlávka). Což se stalo. Kromě zvýšení tuhosti kompletu rám–přední vidlice je to z mého pohledu i jistý designový prvek. Alespoň na mě působí zapouzdřené hlávko, integrované v hlavové trubce, elegantněji.

Semiintegrované hlavové složení Kostka Tour Max G7
Semiintegrované hlavové složení Kostka Tour Max G7

Redesignovaný představec / Odlehčení a design

Původní firemní představec z Kostkovic vývojové a produkční dílny doznal výrazného odlehčení – výrobce uvádí 15% úsporu hmotnosti. Z mého pohledu zde ale hraje hlavní roli příjemnější design, ozvláštněný laserovým gravírováním horní strany. Ten vzor sice neumím pojmenovat, ale líbí se mi :-)

Kam asi vedou nenápadné GPS souřadnice na představci?
Kam asi vedou nenápadné GPS souřadnice na představci?
Odlehčení představce je doslova a do písmene vidět při pohledu zboku
Odlehčení představce je doslova a do písmene vidět při pohledu zboku

Nové metalické laky / Barva nejezdí… ale důležitá je

Oblíbené klišé sice říká, že „barva nejezdí“, nicméně design je důležitý a barva je jedním z jeho prvků. Kostka uvádí Tourku generace sedm na trh v pěti magických metalických barvách: Magic Red, Magic Green, Magic Yellow, Magic Blue a Magic Grey. Já mám nyní na test model v barvě Magic Yellow, kterou bych popsal jako něco mezi žlutou, zlatou a titanovou – a nemůžu nenapsat, že by se mi nelíbila. Naopak.

Barevná provedení Kostka Tour Max G7 | Zdroj foto Kostka - kolobka
Barevná provedení Kostka Tour Max G7 | Zdroj foto Kostka – kolobka

Zdroj: Kostka – kolobka

Cena (04/2023): 15 990 Kč

Pokračování příště

Novou Tourku G7 teď budeme s Bolkem pilně testovat, abychom vám mohli přinést naši tradiční podrobnou recenzi. Moje první dojmy jsou nicméně veskrze pozitivní a nemůžu se ubránit pocitu, že Kostka opět definuje nový standard koloběžek. Někdo to holt udělat musí :-)

Sdílej:

4 komentáře

  1. Vzor na představci jsou přece klasické mapové vrstevnice :-) Tedy alespoň já je v tom vidím na první pohled. Jinak škoda, že docházejí už i nohy, které by ujezdily tolik koloběžek, letošek vypadá opravdu nabitě! I když člověk v srdci nosí jednu značku, zhřešil by raz dva!

  2. Souhlasím s vrstevnicemi. Dokonce jsou tam i souřadnice: N50°008 E16°965. Sice trochu divný formát, ale N50° E16° jsou Hanušovice, takže předpokládám, že to bude poloha firmy… ;-)

  3. Morče Monza má také hliníkovou vidli. A to má „nabuřenou“ 28″ . Kdo ví , co by provedla přední pevná osa …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *