Search
Close this search box.

K-bike K5 Green Fish Edition

Celý článekKdyž jsem se chlubil tuningem svojí Ká sedmičky, na závěr jsem slíbil zužitkovat zbylé komponenty ke stavbě koloběžky pro dceru. Slovo dělá muže a blížící se narozeniny Aničky jen popohnaly zamýšlené úpravy. Dnes tedy mohu představit stroj K-bike K5 v úpravě pro dítě (skoro) školou povinné.

 

S koloběžkami pro děti ve věku kolem první třídy a o něco výš je docela potíž, tedy nechcete-li „skládačku“ s malými polyuretanovými koly. Se supermarketovou produkcí Made in China, prodávanou pod mnoha rozličnými názvy jsme se nehodlali spokojit. Tyto koloběžky mají nesmyslně vysoké stupátko, podobně naddimenzovaná řídítka, která jsou navíc ještě široká jak u motokrosové motorky, konstrukce je zbytečně robustní, geometrie nevhodná pro nic jiného než blbnutí kolem baráku. Ano, jsou levné, ovšem také použité komponenty tomu odpovídají.

V Česku máme slušný výběr tuzemských výrobců, ale pouze Kostka a Mibo mají ve svém portfoliu modely deklarované jako dětské koloběžky. I k některým z nich bych měl jisté výhrady, nicméně toto není rešerže trhu dětských koloběžek, takže pojďme k našemu stroji. Takto vypadal před tuningem a to další z něj „zbylo“.

Koloběžka K-bike K5 Green Fish Edition

Moje úvahy byly jednoduché – kromě toho, že se mi nechtělo vyhodit nebo někomu darovat či prodat starší rám K-biku K5, byly impulsem k malé přestavbě zejména vynikající zkušenosti s koloběžkami zlínského výrobce. Předně: K-bike K5 má výbornou světlost 4 cm (ne, opravdu to není málo), tedy při konstrukci z 20 × 20 mm profilu je to 6 cm vysoký nášlap. Většina ostatních koloběžek na této míře začíná se světlostí. Jezdec – v tomto případě malé dítě, s nohama mnohem kratšíma než dospělý – má tedy k dispozici stroj, na kterém se nenadře ve smyslu podřepů stojné nohy. Nenadře se ovšem ani obecně – stroj, který vidíte na snímcích, váží přesně 6,66 kg.

K-bike K5 Green Fish EditionK-bike K5 Green Fish Edition

Vzhledem k tomu, že K-biky jsou koncipované jako sportovní koloběžky s krátkou geometrií, lze je výborně využít také právě pro děti věku základní školy. Faktická odbočka: naše Anna nyní, v šesti letech, měří 114 cm a to je spíše menšího vzrůstu. Hmotnost není při nosnosti koloběžky kolem stovky kilogramů v tomto případě jaksi podstatná.
Jediné, co tedy bylo třeba oproti sériovému provedení změnit, je představec a řídítka. Představec musí být kratší, řídítka nízká, rovná (mohly by být i dětské vlaštovky) a dostatečně úzká. A abych nezapomněl, malým dětským rukám je třeba přizpůsobit také brzdové páčky.

K-bike K5 Green Fish Edition
K-bike K5 Green Fish Edition

Takže jsem zakoupil krátký představec světoznámé značky Kalin a k tomu rovná řídítka Zoom. Na ty jsem hned vzal pilku – přišla z každé strany o dobrých sedm centimetrů – aktuálně tedy mají 43 cm. Na tomto místě jen předesílám: každý, kdo mi bude chtít v diskusi tvrdit, že jsem udělal řídítka úzká a nízká, to se mnou bude mít hodně těžké. Ale to zatím nechme být.

Dětské brzdové páčky obstarala firma Promax. Bohužel v tomto segmentu není moc na výběr. Původně jsem si myslel, že seženu páčky s možností nastavení brzdného účinku, nakonec jsem byl rád, že mám aspoň tyhle. Na fotografii si můžete všimnout, že jsou ještě o kousek „poštelované“ blíž k řídítkům – holka má prostě krátké prstíky. 110 mm široké gripy Sram jsou původně určené k řídítkům s grip-shift řazením, proč je ale nepoužít na koloběžce, zvláště, když mají tu správnou délku oproti dospěláckým 130mm gripům, že ano?

Koloběžka K-bike K5 Green Fish EditionKoloběžka K-bike K5 Green Fish Edition

Brzdy zůstaly původní Tektro, nicméně v tomto případě jsem u přední brzdy nectil konstruktéra – bowden je veden napřímo, a to z jediného důvodu – aby šla brzda co nejlehčeji. Promiň Petře, už to nikdy neudělám.
Proč se kolobka jmenuje Green Fish Edition, to asi nemusím vysvětlovat. Udělal jsem pro ni tedy speciální design, byť nemohu zapřít, že rybí hlava pochází ze vzorku plášťů. Vlastně jsem tím dal i takové blbosti, jako jsou pláště s rybím dezénem v zelené či chcete-li modrozelené barvě, konečně ten pravý smysl. Práškový vypalovaný lak samozřejmě zajistila specializovaná firma, sprejem jsem to fakt nechtěl pokazit.

Koloběžka K-bike K5 Green Fish EditionKoloběžka K-bike K5 Green Fish Edition

Nyní ke dvěma zajímavým doplňkům této koloběžky. Oranžový chránič paty zde není myšlen jako designový výstřelek. Teď čtěte pečlivě, protože následující zprávu mám z velmi dobře informovaného zdroje z Bruselu: v Evropské unii je totiž těsně před schválením zákon, který říká, že chránič paty jakékoliv koloběžky bude muset mít právě takovouto oranžovou barvu (přesný odstín je RAL 2007). Takže my jsme vpředu…

Blikačka ve tvaru lebky je sice vzhledem k červeným LEDočím určená jako zadní, uznejte však sami, že s bílými by nevypadala tak dobře. A navíc je to jedno, protože ji ani ne po 24 hodinách z kočárkárny někdo ukradl. Samozřejmě, jsme blbí, že jsme ji tam nechávali.

Trochu jsem to potajmu obrečel, protože k tomuto doplňku se váže jedno moje malé bezvýznamné životní story. Když mi totiž bylo asi tolik co Aničce, spíš o něco málo více, dostal jsem od svého slavného strejdy umělce (to je zase jiný příběh) kolo. Celý černý „Arab“ se zlatými linkami podél rámu a na hlavovém složení co jiného? Taktéž zlatěnkou vyvedená umrlčí lebka se zkříženými hnáty. Myslím, že tam ještě něco bylo napsáno, ale to si nepamatuji. Co vám ale budu povídat – VŠICHNI kluci v okolí mi to kolo záviděli! Takže taková malá reminiscence, která se vzhledem k nenechavým rukám některého ze sousedů (ať ti uhnijou u samé prdele ty šmejde!) trochu nepovedla.

K-bike K5 Green Fish EditionKoloběžka K-bike K5 Green Fish Edition

Koloběžka se předávala v pátek rozložená na prvočinitele, protože jsem teprve přivezl rám z lakovny. Ještě ten večer jsem ji nastrojil a v sobotu celý den pršelo… Nevadí, Anička si ji vyzkoušela v neděli a byla velmi spokojená. Nevadila jí ani ztráta blikajícího lebkouna, protože jí táta na řídítka přidělal sedačku pro panenku Hubenku, kterou to – jak můžete vidět na snímcích – trochu unavilo.

Nicméně jak se zároveň můžete na fotografiích naší předškolačky na Green Fish Edition stroji sami přesvědčit, K-bike K5 je rám, který je skutečně perfektní pro přestavbu na dětskou koloběžku.

A kdyby se vám doma válel nepotřebný rám K-bike K6, dejte na kola lehké a nízké pláště Schwalbe Big Apple – a budete mít Big Apple Edition. Viděl bych to na kombinaci oranžové, červené a žluté barvy na rámu, možná by se hodila i malá vlaječka s jablkem, nejlépe nakouslým…

Základní technické údaje

Rozvor 800 mm
Celková délka 1 125 mm
Světlost 40 mm
Výška stupátka 60 mm
Výška řídítek 630–680 mm (aktuálně 650 mm)
Šířka řídítek 430 mm
Hmotnost 6,66 kg
Nosnost 110 kg

Za zhotovení samolepek na koloběžku děkuji Anně Kovářové – Reklama Kovářová Prostějov

Sdílej:

2 komentáře

  1. Dobrý den Petře.

    Můžu se zeptat, kolik vás stál práškový vypalovaný lak a kde jste si ho nechával dělat? Hrozně se mi líbí teď ta svatební rose gold barva od Kostky, ale nabízí jen model Twenty a Tour a já potřebuju nějakou vyloženě městskou kolobězku typu Kostka City nebo Yedoo Friday. Zjišťovala jsem to jak v Yedoo tak u Kostky a jsou mi schopni koloběžku přelakovat, cena zatím orientačně od 2-3tis a to si nejsem jistá, jestli je v tom jen rám nebo i ostatní části. Tak zjišťuju, jak by to vyšlo, kdybych si to řešila na vlastní pěst. Díky moc! Jinak ta koloběžka pro Aničku se vám neskutečně povedla, nádherná! Kde jste sháněl barevné pneumatiky??

  2. Míša: Uff…, je to devět let a moje paměť je děravá :-) Nicméně nechal jsem to dělat v nějaké brněnské lakovně a stálo to řádově stovky, určitě ne tisícovky. Donesl jsem jim odstrojený rám a přední vidlici, oni otryskali starou barvu a hodili na to novou. Kde jsem sehnal barevné pláště, to si vážně nepamatuju :-( Mám pocit, že je tehdy prodával Petr Vavruša – výrobce K-biků, ale jistě to fakt nevím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *