Taky se vám stává, že si některých věcí začnete všímat až ve chvíli, kdy začnete uvažovat o jejich pořízení nebo kdy si je sami pořídíte? Než jsem před šesti lety zakoupil svá první sluchátka Koss Porta Pro, vůbec jsem netušil, kolik lidí je nosí na hlavě. A stejné to u mě bylo i s koloběžkou…
Nejdříve si všímáte tohoto přibližovadla samotného, ale následně se soustředíte na „stájové kolegy“, nakopávající v drtivé většině černé stroje ze Zlína (značka K-bike – pozn. redakce).
Právě tato černota vás však po jisté době začne nudit a pokud už ani sami sobě nedokážete prodat ono památné ospravedlnění se Henryho Forda, že Ford T můžete mít v jakékoli barvě, pokud to bude černá, musí se zákonitě něco stát.
A stalo se! Prapůvodní inspirací, či spíše důkazem toho, že je možné s tím něco dělat, mi byla K-Bike K6 Green Fish Edition, za kterou stojí zatím stále neregistrovaná společnost Lindner Tuning z Kykyrýksdorfu (pro Nebrňany, Nekrňany či jinou neznalou veřejnost – z Kohoutovic, městské části Brna). Rozhodl jsem se však jít ještě o kousek dál a pokusit se o jakési „pseudoretro“.
Jako novou barvu rámu a vidlice jsem tedy zvolil zelenou, přesněji řečeno odstín RAL 9010 „zelená travní“, na zadní blatník pak krémovou (RAL 9001). Původně jsem uvažoval o blatníku chromovaném, ale vzhledem k ceně této povrchové úpravy, dané do poměru s životností tohoto dílu, jsem od toho upustil. A proč právě tato barevná kombinace? Inu, mlhavě si ze svého dětství vybavuji koloběžku úplně stejné barvy, s plechovým nášlapem a šlapací zadní brzdou, kterýžto stroj mi zprostředkoval úplně první pocity z jízdy na dvou kolech…
U lakování rámu bych se rád zastavil, abych upozornil na úskalí, jež mohou nastat. Určitě odstrojte vše, co odstrojit jde, tedy i misky hlavového složení a čepy pro nasazení brzdových čelistí (pokud neservete hlavy inbusových šroubů, jako já). S lakýrníkem se následně velmi pečlivě domluvte na tom, co bezpodmínečně musí zakrýt, aby se vám nestalo to, co mně, kdy jsem si vyzvedával kompletně zelený rám. I s nedemontovatelnými čepy pro zadní brzdu a miskami hlavového složení.
Komponenty
Úspěch retro vzhledu však nespočívá pouze na vhodné barevné kombinaci rámu a blatníku, ale také na vzhledu komponent. Šedá Tektra tak nahradily leskle eloxované brzdové čelisti Alhonga. Ty jsou nově ovládány brzdovými pákami (matně eloxovanými) Shimano Deore, které jsou sice o něco delší než původní černé páky Alhonga, ale ničemu to nevadí.
Vedle nich se pak nachází nejdražší komponenta celé přestavby – ergonomické kožené gripy. Konkrétně jde o výrobek americké firmy Portland Design Works, s názvem Dapper Dan Ergo, v barvě světlé kůže (natural leather). Ano, na ergonomických gripech nic moc retro není, ale nechtěl jsem dělat ústupky za každou cenu a jistotu úchopu, stejně jako pohodlí dlaní, není radno podceňovat. Výrobce má v nabídce i klasické „válce“ a pokud po nich začnete pátrat, zjistíte, že vás i s dovozem vyjdou levněji než známé výrobky firmy Brooks, jež jsou u nás notně předražené. Nové gripy a brzdové páky pak drží na chromovaných řídítkách Kalin stejného typu, jako byly původní černé. Výčet doplňků pokračuje naprosto obyčejným, leč také stříbrným košíkem na lahev a končí předním světlem klasického, kapkovitého tvaru, vyvedeným (jak jinak) v imitaci chromu. Dráty k dynamu určitě nehledejte, jelikož je trojice LED napájena třemi AAA články. Upevnění k představci pak zajišťuje galvanicky pozinkovaný držák.
Protože mi to vše nestačilo k tomu, abych se projevil jako koloběžkářský individualista, nechal jsem si na čelní trubku zhotovit „značku úpravce“ z kůže. Opravdu jsem neprověřoval, zda schéma chodidla v kroužku už někdo jako logo nepoužívá, a tak omluvte případnou shodu s něčím, co znáte. Boční polepy pak nesou hrdý název „Footzila“, s ještě hrdějším určením místa původu.
A co za to?
Nic se nevyrovná pocitu, který vás přepadne chvíli poté, co utáhnete poslední šroub. Samozřejmostí je zhodnocení celku kritickým okem, kdy jistě každého napadne, že to či ono mohl jistě udělat lépe. Pokud byste se mě v poločase přeměny zeptali, jestli bych si to rozmyslel, kdybych věděl, jaké mohou nastat komplikace, nejspíš bych odpověděl souhlasně. Ale sotva jsem uklidil nářadí a umyl si ruce, začaly se mi v hlavě rojit další nápady. Takže doufám, že bude nějaké příště, i když za peníze někoho jiného…
Seznam dodavatelů
Gripy – Charlie The Bikemonger (Po celé EU je poštovné a balné drobných komponent zdarma)
Přední světlo a držák – Retro-bike.cz
Řídítka – Nakolobce.cz (Zároveň mi ochotně vyklepli misky hlavového složení, taktéž po montáži dotáhli a zkrátili brzdová lanka. To vše coby sponzorský dar takto povedenému projektu… Díky, chlapi!)
Kožené přední logo – Kožedělná výroba-nožířství Lukáš Kučera (Výborná komunikace, doporučuji!)
Polepy – Reklama Anna Kovářová, Prostějov
Brzdové páky, brzdy a košík na lahev seženete na spoustě míst u nás, takže konkrétní e-shop uvádět nebudu.
Footzilla byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Starling
26 komentáře
Ta se povedla! Ještě třeba tenké gumy jak z Pionýra nebo rozkládací část z Esky :)
Chybí tomu už jen dvojitý zelený proužek na blatníku :)
Ahoj Peťo.
Krásná koloběžka. Na první dobrou ji vidím připoutanou na zadním kufrovém nosiči zeleného sporťáku Triumph Spitfire někde v Anglii. :o)
Opravdu povedená přestavba.
IaP
Iwosh: Původně jsem chtěl bílé pláště, anebo alespoň bílé boky, ale žádný výrobce nedělá totéž pro obě velikosti.
PN: To mě taky napadlo, ale sprejem bych odstín neutrefil a práškařům jsem už chtěl dát pokoj.
IaP: Petr poskytnul inspiraci svým strojem K7 Green Fish Edition, nicméně tenhle kousek stavěl autor článku (já) – chápu, že je to poprvé, co na Přibližovadlech vidíte v podpisu jiné jméno :)
Omlouváme se, podpisu jsme si nevšimli, nic to však nemění na tom, že je to povedená přestavba. :)
Pohodový den
IaP
Ale ten Triumph Spitfire bych si nechal líbit…!
Martine, to je nádherná retro Ká-sedmička! Nesmím zapomenout dát upoutávku na tento článek náš web a vytroubit to i dalšími kanály do světa. Ať si to přečte každý správňácký koloběžkář! Zdravím tu všechny a, Martine, děkuju za perfektní článek a skvělé fotky! Petr
Díky a zdravím největší kolobkářský klub na celé Moravě… Věřím, že se za vámi letos z Brna vypravím (Nejspíš vlakem) :)
Ta koloběžka je okuzlující. Ty kožené gripy s objímkami na konci…zvolené barvy…a Footzilla made in Moravia…a přední světlo (to si pořídím). Vskutku vymakané retro. Docela mně to dojalo…
Jen pro upřesnění (a pohlazení mého ega:-) Fotografie, tedy jejich pořízení a postprocessing jsou jako (téměř) vždy na našem webu mým dílem, byť story bylo tentokrát poněkud dramatičtější. Coby Nikonista jsem si pyšně přinesl (erární) D800, netuše, že Jindřich Špaček, majitel ateliéru Starling, pořídil nový odpalovač na studiové blesky, kompatibilní pouze s Canonem… Nebudu popisovat další story, dopadlo to zkrátka tak, že jsme si od něj museli pučit jeho „pět déčko“ a nafotit to na něj. Ale fotí mu to hezky, že jo?
vlad.: Díky za pochvalu, nebo spíše uznání.
Petr: …aneb kterak jsme chtěli zamachrovat s horkým železem, ale odpalovač se s nafoukanci nebavil… :)
Vyhýbám se pozdravu, ať to nevypadá, že zdržuji a nevím co napsat. Vlastně nevím pořádně koho první pozdravit. Odkaz na článek mám od Martina Grilla (zákazník) a píše Petr (nejprve zákazník, teď přítel a brzy asi obchodní partner).
Zkusím do toho zmatku vnést trochu řádu (když tak mě opravte). Podle e-mailu koloběžka patří Martinovi. Jde to moc rychle, prozradím pointu na začátku příběhu, vlastně prásknu Petra a jeho chystaný projekt. Snad se na mě nebude zlobit, ale podezírám jej, že mně, jako výrobce, jen popostrkává svým úžasným tuningem ke slíbené spolupráci.
Tak a je to venku. Vím co dokáži a to dělám a jsem rád že se našel někdo jako Petr Lindner, kdo chce a hlavně umí ze zlínských Káček udělat krasavice k pohledání. To že to zůstanou moravské holky už není podstatné (ale to „mozzilí“ logo je geniální :-) ).
Jestli se jeho tunigová mikro firmička rozjede a bude mít dlouhé dodací termíny, tak nadávejte na mně. Slibuji, že se budu snažit abyste nenadávali. Dost práskání, zbytek nechám na Petrovi.
Pro Martina: Komaxit by na pláště nebyl vhodný (bylo by jim docela horko :-) ) Existuje barva na kůži, tak snad ta by mohla vydržet změny tvaru pneumatiky.
Pro všechny „ladiče“: Brzdové čepy se povolují otočením čepu. Na inbus nešahejte. Při utahování použijte kvalitní klíč, dotáhněte čep v poloze -60 stupňů a dotáhněte čep do správné polohy.
Píše Martin Petře, já jsem tentokrát opravdu jen fotil. I ten koncept tuningu je celej Martinův, já jsem mu jen trochu kecal do loga a pučil mu hasák ;)
Martine nádhera!! S tímhle strojem by se ze mě stal „leštič“ a „kloboukový“ jezdec :-D Doma sice chvíli kafrali, že máme novou tapetu na noťasu,ale Footzilla je chytlavá.. Avizoval jsi účast na srazu kolobek v Ostravě, tak se pokusím dorazit,ať se pokochám in natura.
Aleš: Jo, pokud bude obstojné počasí, do Ostravy rozhodně dojedu. Hlavně doufám, že tam dorazí všichni, kteří se „napevno“ přihlásili na Ksichtbichli, aby to za něco stálo…
K-Bike: Ty čepy mě potrápily, ale mea culpa – měl jsem se zeptat. Barva na kůži mě ve slabé chvilce taky napadla, ale zjistil jsem si, že na vulkanizované pryži by držela jen chvíli. Ale nevadí – Big Apply s reflexním proužkem taky udělají nemálo parády :)
O jakém srazu je řeč?
O tomhle: http://www.facebook.com/events/367796946576422/ Každopádně věřím, že se někdo z vás ukáže i na jarní cyklojízdě – já tam budu: http://www.facebook.com/events/329456167116116/
Tomu řílám stylovka! Parádní dílo! Ta barva, ten blatník, to světlo a k tomu to (byť předražené, ale výborné) logo. Super! Jo a s těma čepama jsem nedávno bojoval úplně stejně :D
Super práce Martine!
Že by se chystala oficiální tuningová firma na K-biky? Tak na to se těšíííím!
Toho loga jsou dva kusy – druhé mám na klíčích. Možná se to jeví drahé, ale už pouhá ochota pana Kučery se tím zabývat (nejmenší zakázka jeho života jak cenově, tak rozměrově) byla hodna ocenění… A navíc na ta loga mám doživotní záruku :)
Footzilla nazivo na srazu paradni. Ja mit takhle vysperkovanou tu moji cernou krasku, tak bych se na ni bala jezdit. :-)
Sraz paradni, tesim se na dalsi. Diky vsem za povzbuzovani, ale zaver uz jsem fakt nedavala. Jesteze ma clovek dobreho pritele na telefonu, ktery me i s brndou zbytek cesty svezl autem. Mimochodem, stali jsme zrovna na svetlech u Intersparu v Porube, kdyz pres prechod projeli tri kolobkari ze srazu – timto zdravim. Mejte se, ehm vlastne si trhnete.
Moc povedená brnda, něco v tomhle stylu by se mi taky líbilo. Jinak Porty jsou dobrý sluchadla a v Kohoutovicích je taky fajn, když už se tam ze severu dostanu :)
Už dlouho jsme na tyhle stránky nezabrousil. Moc mě nebyvily ty skládačky, ale soudě podel posledních článků, bude se zas blízkat na (pro mě ) zajímavější časy. Tu první tuningovku – zrod K6, jsem měl pár týdnů i na ploše svého PC s pocitem, že nic tak decetně vyváženého (např. červené koncovky na lankách) už být nemůže. Tohle je z trochu jiného soudku a zase naprosto krásně, s citem a vtipem pojatá, precizní prácička. Tak mě napadá. Že bylo za tím prvotním nápadem setkání s těmi koženými gripíky? Dobrá finta, udělat si retro brndu pro nový článek a obhájit tak v rodinném rozpočtu nezbytné vydaje na tu luxusní záležitost :-) ? V paměti mě tak, jako u té předchozí, „červené čepičky“ , u téhle zůstane krémový blatníček. PS: Jo a už tady někdo pochválil Vaše fotky? Myslímsi to, nebo opravdu všechny fota na těchhle stránkách jsou taky z vaší produkce?
2Mlejna: díky za pochvalu :) Pokud na fotografiích uvidíš vodoznak s logem Přibližovadel (nebo dříve Lindnerovi.cz), tak jsou to snímky z naší produkce. Ostatní by měly být označené autorstvím. Trochu na to dbáme :)
Dyk to říkám,pán už je profík. Hodně zdaru a inspirace k dalším kouskům.
Mlejna: No, bydlím sám a svůj rozpočet před nikým obhajovat nemusím, takže nebyl problém tenhle projekt zainvestovat… :)
Nádherná práce. Tou zelenou, krémovými blatníky a hlavně světlem mi docela připomíná moped Stadion S11 (to je taky spíš taková koloběžka, jeden mám v garáži:)