Search
Close this search box.

Koloběžka Mibo Express – podrobná recenze

Celý článekJe možné, že následující recenzi jste už četli – jen se koloběžka nejmenovala Mibo Express, ale Mibo Turist New. V Mibu ale časem zjistili, že není dobré mít v portfoliu dva modely s názvem Turist (ještě existuje Turist bez New) a koloběžku tedy přejmenovali. Tak jsem to udělal i já, byť na fotkách to retušovat nebudu.

 

K té „krejzině“ se určitě ještě časem prokoloběžkuji, protože ji považuji za jeden z nejzajímavějších modelů Miba, ovšem nyní se podívejme na poměrně čerstvou novinku – Mibo Express. Jde o kolobku koncepce 20/16, tedy s předním dvacetipalcovým a zadním šestnáctipalcovým kolem. Docela trefně ji okomentoval jeden chlapeček na našem sídlišti: „Mami, ten pán má ale velkou kolobku!“ Ano, na rozdíl od dvanáctipalcových strojů (kdy děti obvykle říkají: „Tati, ten pán má docela malou kolobrndu!“) už jde o nepřehlédnutelný kus hardwaru. To není jen pocit, exaktní rozměry a hmotnost tomu dávají za pravdu – o nich však až o něco později.

Konstrukce

Firma Břetislava Michálka z beskydského Rožnova pod Radhoštěm v poslední době provedla docela zásadní proměnu designu. Zatímco původní modely byly charakteristické více či méně lomenými tvary přední části rámu (ostatně mnoho typů s tímto designem je stále v nabídce), nejnovější koloběžky vynikají elegantním obloukem, tvořeným dvěma ocelovými profily 20 × 20 mm. U Miba Express tomu není jinak.

Koloběžka Mibo ExpressKoloběžka Mibo Express

Přední rámová konstrukce přechází dole do poměrně rozměrné stupačky, jejíž základ představují dva obdélníkové profily 30 × 20 mm, nahoře je pak nalepená protiskluzová guma. Stupátko je podobně jako přední rámová konstrukce prohnuté – zde však již pozvolněji. Zatímco v nejnižší zadní části má Express světlost 60 mm, vepředu je to skoro deset centimetrů. Efekt „sklouznutí“ díky této konstrukci při nechtěném nájezdu na vyšší překážku určitě oceníte. Správný postoj ale zároveň velí posunout stojnou nohu co nejvíce k chrániči paty v zadní části stupátka. To je vzadu široké 10 cm, směrem dopředu se zužuje na nejužších 8 cm. Celková využitelná délka je pak 45 cm, takže shrnuto – velmi komfortní stupátko.

Koloběžka Mibo Express
Koloběžka Mibo Express

Délka stupačky spolu s relativně dlouhou zadní vidlicí, tvořenou 6mm silnou pásovinou, se značnou měrou podílejí na celkových rozměrech tohoto stroje. Rozvor 1 050 mm je jen o dva centimetry menší než u Kostkovy Laser Star 26 s větším předním kolem a možná trochu paradoxně o 3 cm kratší než 20 + 20palcová Vella Speedboard. Každopádně jde o střední až větší koloběžku s velmi dobrou až vynikající geometrií – o tom ale více až v části Jízdní vlastnosti níže.

Koloběžka Mibo Express

Nyní se ale ještě zastavme u celkové hmotnosti testované kolobrndy. Bezmála jedenáct kilogramů není málo, co si budeme nalhávat, lepších parametrů dosahují leckterá jízdní kola. Ale… Ta v současné době nemají – až na výjimky – ocelové (čti: těžké) rámy. Obvykle nemají ani ocelová řidítka, ani ocelovou vidlici. A stojí také „trochu“ více než testovaná kolobka.

U kol vládne hliník a jeho slitiny, které pomalu vytlačuje karbon a podobné moderní materiály. Ty je možné použít při dostupných pořizovacích cenách za předpokladu statisícových výrobních sérií, což u kol není zase takový problém. U koloběžek však jde o skoro neřešitelnou situaci – kolobky jsou jasnou minoritou. Jezdí na nich pár bláznů…

Když jsem přemýšlel, jak Mibo Express vytunit – odlehčit, přišel jsem jen na pár věcí. „Zjemnit“ konstrukci nášlapu – zde by stačily profily 20 × 20 mm. Nevím ale přesně, kolik stovek gramů úspory by to reálně přineslo, takže to, prosím, berte jen jako spekulaci. Co víc? Sundat blatníky? Abych pak měl „zachvístaná“ záda a v botách mokro? Ano, něco málo by se dalo ušetřit na lehčích pláštích a duších, nicméně otázka zní – jaký je poměr cena/výkon takovéhoto tuningu?

Takže v problematice velké hmotnosti jsem skutečně schizofrenní: váha se mi nelíbí, ale nevím, jak ji smysluplně snížit.

Komponenty

Po mírně depresivní části nastává oživení – hned na začátku této kapitoly musím předeslat, že zde bude jen a jen chvála. Začnu odshora: řidítka, jak jinak než ocelové vlaštovky, mají příjemnou šířku 60 cm. Standardně na nich najdete ergonomické gripy mého oblíbeného dodavatele BBB, plus rozměrné rohy od taiwanské firmy Zoom.

Koloběžka Mibo ExpressKoloběžka Mibo Express

Stejný výrobce byl vybrán pro aheadový 110mm představec se strmým úhlem vyložení, který vám de facto umožňuje jen dvě varianty výšky řidítek – s představcem směřujícím nahoru, nebo otočeným obráceně, kdy je téměř vodorovně. Když k tomu započítáme jemné nuance ve sklonu samotných řidítek, dostanete se na nějakých šest centimetrů, mezi kterými je možné laborovat s výškou úchopu. Nic vám ale pochopitelně nebrání zakoupit si jiný představec s jinou délkou a úhlem, případně i zcela odlišná řidítka.

Koloběžka Mibo ExpressKoloběžka Mibo Express

Z čeho jsem byl v případě této koloběžky naprosto odvázaný, to byl výkon brzd. Mibo Express je osazena V-brzdami a páčkami Shimano M42x, tedy základní řadou Acera. I se standardně dodávanými špalky při pečlivém seřízení tento stroj staví na fleku a to tak, že bez přehánění. Návarky zadních brzd jsou pak vzhledem k menšímu průměru kola úmyslně nerovnoběžné s vidlicí tak, aby brzdové špalky doléhaly na ráfek pokud možno maximálně v tečně kola. Zdali to má nějaký význam, upřímně nedokážu posoudit, byť se spíše kloním k názoru, že jde o takové malé konstruktérské placebo.

Koloběžka Mibo ExpressKoloběžka Mibo Express

S brzdami samozřejmě úzce souvisí také použité ráfky. Pokud jste četli moje předchozí recenze koloběžek na tomto webu, víte, že jsem pokaždé láteřil na prachobyčejné jednokomorové ráfky slavičínské firmy Remerx. Zde jsou použity taktéž jednokomorové ráfky zmíněné firmy, ovšem mírně vyšší třídy, a ejhle! Brzdná plocha sice ještě není soustružena, nicméně kvalita spojů je vynikající, dokonce zde najdete drážku indikující probrždění. Materiál se velmi dobře snáší s brzdovými špalky použitých véček Shimano, takže není co řešit – v tomto případě následuje absolutní pochvala.

Koloběžka Mibo ExpressKoloběžka Mibo Express

Ráfky jsou součástí kol, ale ty jich mají o něco více. Obě jsou vypletena hustým radiálním výpletem o 36 drátech s průměrem 2 mm, což jim dodává zejména potřebnou boční tuhost a odolnost. „Špice“ jsou napletené do nábojů slovenského Novatecu, osazených průmyslovými ložisky. Proč jsou rychloupínáky značky Joytech, to je mi tak trochu záhadou (obvykle jsou rychloupínáky stejné značky jako náboje), pravdou však je, že svoji funkci prostě plní. Pláště Kenda Khan o šířce 1,75“ mají rozumně navržený vzorek, který vyhoví jak na asfaltu, tak i v těžších podmínkách. Ostatně aniž bych o to usiloval, otestoval jsem Mibo Express na docela extrémních „cestách“. A že mým botám ušetřily nános bláta dobře fungující standardně dodávané blatníky s plastovými zástěrkami, o tom není sporu…

Koloběžka Mibo Express

Jízdní vlastnosti

Kombinací 20“ a 16“ kola, spolu s vhodně zvolenou geometrií koloběžky Mibo Express, bylo dosaženo velmi zajímavého spojení jízdních vlastností. Díky relativně dlouhému rozvoru je stroj stabilní i při vysokých rychlostech. Šedesátka z kopce bez problémů. Vyšší rychlosti záleží na stupni vyvinutosti vašeho pudu sebezáchovy. Ovšem pozor – zároveň nejde o neovladatelnou kolobku v případech, kdy je třeba rychle reagovat. Naopak, „nový turista“ se nechá velmi snadno přinutit k rychlé změně směru na městské promenádě, po malém zácviku i přes „těžký zadek“ skočíte dolů každý běžný obrubník s patřičným gustem. Díky relativně vysoké podlážce naopak nebudete muset přizvedávat stroj před každou terénní nerovností.

Koloběžka Mibo ExpressKoloběžka Mibo Express

Zde se ale musím tak jako tak zastavit: pokud by se výrobci podařilo snížit světlost o jeden pouhý centimetr, bylo by to skvělé. Při světlosti šest centimetrů plus výšce profilu podlážky dva centimetry prostě stojná noha bolí více, než když je stupátko níže. A kolobkáři vědí, že zde se hraje málem o milimetry. Naopak při volbě terénu je plus minus centimetr světlosti téměř nepodstatný. Máte-li méně, prostě budete pečlivější ve výběru stopy.

Po uzávěrce:
Jak jsem se dodatečně dozvěděl, na testování jsem měl zapůjčený jeden z vývojových vzorků, který je oproti sériovým kusům vyšší, resp. má vyšší nášlap. Dobrou zprávou tedy je, že produkční koloběžky už mnou vytýkanou vadou trpět nebudou.

Celkové hodnocení

Jsou dvě kategorie koloběžkářů – jedni přísahají na „dvanáctky“ a na ničem větším by nikdy nejezdili, druzí naopak malé stroje považují za skateboardy s řidítky a vynucují si větší a pohodlnější mašiny. Mibo Express je docela vtipně tak trochu mezi těmito kategoriemi, byť objektivně se více přibližuje velkým kolobkám. Osobně si zároveň myslím, že míra pohodlí zde byla naplněna vrchovatou měrou – jinak řečeno: Opravdu potřebujete mít vepředu 26“ nebo dokonce 28“ kolo? Kombinace 20/16 spolu s decentní geometrií rámu, jež se tváří více – a teď mi promiňte to slovo – rekreačně než závodně, byla prostě šťastně zvolená. Ano, vadí mi velká hmotnost a pozastavil bych se i nad cenou – u obou parametrů bych klidně tisíc gramů či tisíc korun sundal dolů. Nic to však nemění na skutečnosti, že Mibo Express je výborná koloběžka.

Ve zkratce

Výborné jízdní vlastnosti
Jízdní komfort
Standardní osazení kvalitními komponenty
Nadstandardně dlouhá záruka 5 let

…ale

Nezanedbatelná hmotnost
Nepříliš příznivá cena

Výrobce

Břetislav Michálek – MIBO Koloběžky
Sokolská 105
756 61 Rožnov pod Radhoštěm
tel.: +420 571 625 650
e-mail: mibo@roznov.info

Cena

ke dni 17. 7. 2010
7 290 Kč

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *