Koloběžky mohou být i skládací, to ví každý. Většina lidí si s tím ale automaticky spojí malé hliníkové stroje na inlajnových kolečkách. „Skládačky“ však existují i ve větším provedení, což se chystám právě demonstrovat na této recenzi modelu Master od Rožnovského Miba. Proč je ale v nadpisu i Crazy?
Na začátek však ještě malé doplnění – Mibo má totiž v nabídce hned dvě skládací koloběžky – nyní recenzovaný model Master a k tomu ještě menší stroj s oběma dvanáctipalcovými koly Mibo Komfort.
A co tedy ta Crazy v titulku? Jde o v podstatě stejnou koloběžku od Miba s tím rozdílem, že je konstruovaná jako pevná – nemá skládací mechanismus. Je samozřejmě také o fous lehčí, o pár stovek levnější, ale jízdní vlastnosti jsou shodné. Nepožadujete-li tedy možnost složení, můžete směle sáhnout místo Mastra, po „krejzyně“. Jako bonus navíc si pak budete moci vybrat z větší dostupné barevné škály.
Konstrukce
Master je ukázkovým designem Miba, jak jej poznáte i se zavřenýma očima. Typická je konstrukce krku z hranatých různě prolamovaných profilů (zde v kombinaci jäklu 20 × 30 mm a 20 × 20 mm), poměrně vysoká hlavová trubka a zadní vidlice z ploché oceli. Za sebe musím říci, že nový design s obloukově prohnutým krkem (např. u námi recenzovaného modelu Mibo Express) se mi líbí mnohem víc, nicméně musím zároveň uznat, že v případě koloběžek Master/Crazy vítězí funkčnost nad stylem. O tom ale až později.
Mibo Master je ocelová koloběžka s předním 16palcovým a zadním 12palcovým kolem, tedy „menší střední“ velikostní třída, které konkuruje například K-bike K7 nebo Kostka City Speed. Oproti oběma je však Master/Crazy výrazně delší – například vůči K7 má o 80 mm větší celkovou délku a dokonce o 100 mm delší rozvor.
Pro Mibo je charakteristická také prohnutá, vpředu zvednutá stupačka s nahoře nalepenou gumou. Všimněte si proměnlivé světlosti, kde rozdíl mezi přední a zadní hranou dělá tři centimetry. Zvednutý nášlap je výhodný při případných kolizích s terénem, kdy díky „náběžné hraně“ koloběžka bezpečně sjede například po obrubníku. Na druhou stranu je zvednutá špička nohy zpočátku nezvyklá – zejména pro jezdce, kteří dosud jezdili na modelu s rovným stupátkem. Mně návyk na tento postoj pár desítek kilometrů trval, nicméně postupně jsem se s tímto řešením sžil a nevidím v něm zásadní problém.
Skládání je řešeno hlavním kloubem v přechodu mezi krkem a stupačkou vybaveným rychloupínákem. Kloub je vybaven aretačním zámkem, takže by nemělo dojít ke „zlomení“ koloběžky za jízdy, ani kdybyste si nechtěně povolili rychloupínák. V praxi jsem to však – veden vyvinutým pudem sebezáchovy – raději nezkoušel.
Druhý rychloupínák najdete na představci – pomocí něj rychle natočíte nebo zcela vytáhnete řídítka. Složená koloběžka má rozměry 95 × 50 cm, hloubka může být podle nastavení řídítek, případně jejich plnému vysunutí z hlavové trubky od 16 do 40 cm.
Jako volitelné příslušenství si od Miba můžete pořídit také vak na složenou koloběžku, který lze vozit na řídítkách. Velmi praktické, cena 790 Kč.
Skládací mechanismus je důvodem k omezené nabídce barev – Master si můžete pořídit pouze v černém nebo stříbrném provedení. Proč? Ostatní barvy jsou totiž nanášeny v silnější vrstvě, což by bránilo správné funkci kloubu, jehož díly na sebe musí přesně dosednout bez nežádoucích vůlí. Jak jsem již uvedl, chcete-li stroj barevnější, sáhněte po pevném modelu Crazy – zde si můžete vybrat z osmi barev.
Komponenty
Začnu-li odshora, pak nepřekvapí klasické chromované ocelové vlaštovky o rozumné šířce 60 cm, naopak potěší standardně dodávané gelové ergonomické gripy. Rohy se z důvodu lepší skladnosti na tento model v základní výbavě nedodávají, nicméně být zde samozřejmě mohou.
Na tomto detailu si všimněte také gumových chráničů proti „ukopnutí“ kotníku o rychloupínák kola na boku vidlice |
Upozorňuji, že jsme netestovali sériový stroj, ale model z půjčovny koloběžek Nakolobce.cz. Vybavení tedy neodpovídalo aktuální nabídce Miba – v něčem bylo lepší, v jiném horší. Například brzdové páčky jsou – stejně jako čelisti – dodávané v základní řadě Shimana M422 (zde byly páčky no name). K brzdám musím s kloboukem dole konstatovat, že jsou perfektní. Skvěle brzdí a jdou naprosto komfortně lehce. Začínám si myslet, že šikmé návarky zadní brzdy pro dodržení kolmosti na tečnu ráfku nejsou jen konstruktérským placebem, jak jsem je nazval v recenzi Miba Express, ale skutečně významným funkčním řešením.
Stejně jako ve zmiňované recenzi většího modelu Miba musím i zde pochválit kvalitní, byť obyčejné ráfky Remerx. Radiální výplet 36 dráty unese i vola (klidně bych jej o třetinu zredukoval) a mám-li zmínit ještě jednu typickou Mibáckou charakteristiku, pak jsou to pláště Kenda Khan, vpředu ve výrobcem udávané šířce 47 mm, vzadu pak 62 mm. Těmto číslům ale nevěřte – Khany jsou ve skutečnosti výrazně užší – zadní plášť má sotva 49 mm… Pláště jsou logicky zároveň i nižší, to ale v praxi ničemu nevadí. Konstrukce Miba s touto výškou počítá, naopak kdybyste si chtěli kolobku obout například do Schwalbe CityJet, musíte brát v úvahu, že se o celých 10 mm zvedne světlost. Na druhou stranu nevidím moc důvodů, proč Kendy Khan měnit – jsou to dobré pláště s výborným poměrem cena/výkon.
Poslední komponentou jsou náboje. Testovaný stroj byl vybaven příplatkovými náboji Novatec s průmyslovými ložisky, které jsou jednoduše skvělé! Roztočené kolo je v pohybu „nekonečně dlouho“, nenajdete zde žádnou zbytečnou vůli, náboje jsou prakticky bezúdržbové, zkrátka super nadstandard. Připlatit cca 1 000 Kč všem, kdo to myslí s koloběháním vážně, vřele doporučuji. V základu pak počítejte s běžnými kónusovými náboji Joytech.
A málem bych zapomněl: v základní výbavě jsou také oba blatníky s plastovými zástěrkami. O zvonku se nebavím, to je jasná věc, jediné, na co výrobce moc nemyslel, jsou prvky pasivní bezpečnosti – koloběžka není vybavena jedinou odrazkou – byť by to mělo být jen v podobě reflexní samolepky.
Jízdní vlastnosti
Horní hrana hlavového složení je poměrně vysoká, takže pro sportovnější styl jízdy budete muset řídítka i přes větší celkovou délku koloběžky trochu položit, nikoliv však výrazně. Rekreační jezdci budou naopak i v základním nastavení na vrcholu blaha, jelikož nabudou pocitu vzpřímené jízdy a nevšimnou si ergonomického postoje, nutného pro dobrý odraz.
Rám je extrémně tuhý – to je dobrá stránka vykoupená poněkud vyšší hmotností použitých materiálů. Můžete si být jisti, že každý joul energie, který dáte do odrazu, koloběžka promění na pohyb vpřed. Z opačného pohledu se ale připravte na méně pohodlnou jízdu, protože pocítíte každou terénní nerovnost. V tomto ohledu je třeba znovu pochválit standardní dodávání gelových gripů, které ulehčí rukám.
Díky dlouhému rozvoru je stroj velmi stabilní, ale při manévrování v hustém provozu si zachovává potřebnou míru obratnosti. Při rychlé jízdě drží velmi dobře stopu, klidně si lze troufnout na rychlosti přes 60 km/hod. O brzdách jsem již psal – opakuji – jsou výborné.
Celkové hodnocení
Koloběžky Mibo Master a její pevná sestra Crazy představují lety vychytané modely – troufám si tvrdit evergreeny – nabídky tohoto výrobce z podhůří Beskyd. Jedou skvěle, jediné, co by se dalo vytknout, je vyšší hmotnost. Ano, pokud by se například použily profily 20 × 20 mm místo 30 × 20 mm, hmotnost by se snížila, ale zase by zcela jistě klesla perfektní tuhost koloběžky. Takže patová situace. Nicméně i přes to hodnotím Mibo Master/Crazy jako vynikající koloběžky. Musím ale dodat: s mírně vyšší cenou oproti konkurenci.
Ve zkratce
Možnost složení
Vynikající jízdní vlastnosti
Výborné brzdy
Perfektní tuhost rámu
…ale
Mírně vyšší cena
Větší hmotnost
Výrobce
Břetislav Michálek – MIBO Koloběžky
Sokolská 105
756 61 Rožnov pod Radhoštěm
tel.: +420 571 625 650
e-mail: mibo (at) roznov.info
Zapůjčil
Půjčovna a prodejna koloběžek Nakolobce.cz
Údolní 25
602 00 Brno
tel.: 605 186 200
e-mail: info (at) nakolobce.cz
Cena
ke dni 25. 7. 2011
5 790 Kč
12 komentáře
Dobrý den, pane Lindenere. Tyhle přibližovadla.cz jsou bezva, všechno je hezky pohromadě a dobře se v tom listuje. Na krejzynku po 4 letech nedám dopustit. Ale s profikoly a dalším tuningem je výkonnější. Vyjde to tak na sedmičku, ale snadněji se jezdí. Krom toho vždycky v lednu až březnu jsou slevy 20 %, takže po tuningu nějkých 5600, a to už se opravdu vyplatí. Zdraví Vlad. Ptaszek.
Tak už jí mám taky doma! Takže ještě jednou dík za recenzi. Zatím tedy řidítka zejí prázdnotou – Avid brzdy má ještě ve spárech pošta a já se pořád nemůžu rozhodnout co s bowdenem… hračička..
Překvapilo mě, že na předním kole je nába výrazně užší než na zadním, nebylo by to spíš rozumnější obráceně? (Novatec profi náboje..)
Užší na předním? A není o jen optický klam, protože je kolo větší?
Optický klam to není, už jsem tu dvě citace psal ale asi mizí v nějaké křemíkové jámě :)
Tak bez citace, omlouvám se za spam.. pak to klidně celé smažte.
Už jsem se radoval jaké jim tam Novatec dává super úzké náboje… a on je na tom větším kole ten užší :(
přední – http://imageshack.us/photo/my-images/12/predni.jpg/
zadní – http://imageshack.us/photo/my-images/696/zadniu.jpg/
fotky jsou mizerné ale snad je vidět že nekecám …
Jinak ale před celým Mibo klobouk dolů! Když bude čas možná něco někam napíšu.
V křemíkové jámě nic nekončí, ale pokud dáte do komentáře více než jeden odkaz, je o auomaticky považováno za spam. A já u počítače nesedím 24 hodin denně, abych o okamžitě napravil:)
Každopádně s těmi náboji je o divné… A podle těch fotek se stejně nic nepozná. Existují ale takové věci jako třeba svinovací metr… ;)
Svinovací metr by někde mohl existovat i někde v hlubinách brněnského bytu, to je pravda… šupléra je momentálně o spoustu kilometrů severněji.
Teď se montuje Avid (to co pošta stihla poslat :( ) potom to změřím, ale co jsem tak hledal na heurece novatec náboje, ten přední je pravděpodobně silniční, takže je užší. Přiznávám že ty fotky jsou fakt k ničemu :)
Davide, mozna by bylo lepsi pojmenovat ten naboj ne jako uzky, protoze opravdu uzke jsou naboje 65mm na delku v jeho ose, z tech tvych naboju ma jeden mensi prumer stredni casti a druhy vetsi prumer. Myslim, ze „na funkci to nebude mit vliv“ :-)
Zdravím všechny, vím že s mým dotazem tu budu mezi ostřílenýma za exota. Ale o kolech a všech strojům jím podobným znám jen základy. A tak se chci zeptat, co to Mibo má za hlavové složení a jestli je to kompatibilní s A-Headem. Ptám se kvůli představci Speedlifter, který používají některé Kostkovic kolobky. Ve spojení se skládacím rámem by to bylo zajímavé. Děkuji za odpověď. Hezký den.
Ještě dodatek. Za A) překlep srojům-strojích. Ale spíš za B) Je v dispozicích rámu nasadit hlavové složeni Ahead, nebo je to konstrukčně nemožné? Prosím hned mě nekamenujte s Googlem. Radši se zeptám odborníků tady :)
2Pepa: Tenhle model nemá A-head hlavové složení a taky tam nejde dát – hlavová trubka má menší průměr. Mibo používá A-head třeba u modelů Express, Turist a jiných.
v poslednej dobe ju nejako zacinam vydiet uz aj u starsich ludi co je asi dobre tym padom nad nou uvazujem aj ja kamoska si nejaku podobnu kupila a dokonca ma na nu aj sedacku pro dceru len ja som zatial nenasla tu sedacku nikde ale tak hladam dalej ked najdem sedacku kupim aj kolobežku – http://www.cyklospeciality.cz/kolobezky/kolobezka-master-skladaci