Pláště na stroje s dvanáctipalcovými koly, to je kapitola sama pro sebe, ostatně věnujeme se jim u nás pravidelně. Od posledního koloběžkového pneustory ale uplynuly více než dva roky, nastal tedy čas téma trochu oprášit. Koloběžky s 12palcovými koly jsou stále aktuální a problematika plášťů pro ně jakbysmet. Čtěte Koloběžkové pneustory III.
Tento článek bude vlastně porovnáním třech plášťů – všech od stejného výrobce. Jak jistě tušíte, je jím německý Schwalbe, produkující většinu cyklopneu v Indonésii (kdyby si snad někdo myslel, že to pečou v dojčlandu). Dva z nich jsou, myslím, dostatečně známé: Big Apple a City Jet, třetí – Road Cruiser – je novým přírůstkem, který v loňském katalogu ještě nebyl. Opravte mě, prosím, jestli se pletu, nicméně rozhodně to není taková stálice v nabídce Schwalbe, jako první dva zmíněné pláště.
Tři odvážní
Později se dozvíte, že věřit údajům napsaným v katalozích či na pláštích se nevyplácí. Aniž bych chtěl předjímat, tak pro začátek jen uvedu, že City Jet, ačkoliv „papírově“ nejužší (1,95″) je fyzicky nejširší, největší a nejtěžší „gumou“ v našem srovnání. Ještě než se ale dostaneme k exaktním číslům, rád bych všechny tři pláště stručně popsal. Vezmu to podle abecedy.
Big Apple
Jde o „balónový“ plášť téměř kulatého profilu udávané šířky 2 palce s huštěním od 1,5 do 4 bar (22–55 psi). Má decentní vzorek, u 12palcové velikosti na rozdíl od větších plášťů, kde byl desén změněn, zůstává loňský vzorek HS338. Na bocích jsou reflexní pruhy (Big Apple je má jako jediný z této trojice), patka je samozřejmě drátová – u těchto velikostí kevlarovou patku nenajdete. Big Apple je také z naší trojice nejlehčí, byť rozdíl oproti Road Cruiseru je zanedbatelný.
„Velké jablko“ máme docela „oježděné“ a víme tedy, že se může pochlubit malým valivým odporem (řeč je o naplno nafoukaném plášti) – Big Apple skvěle „valí“. Tato nesporně velmi pozitivní vlastnost je však vykoupena slabým gripem-přilnavostí tohoto pláště. Zejména na mokru není radno na zadní brzdu vůbec sahat, protože kolo jde okamžitě do smyku. Vzhledem k malé vrstvě běhounu se také poměrně rychle sjíždí. Bohužel nemáme na malých koloběžkách tachometry, takže nemohu uvést přesná čísla, nicméně na zadním kole počítejte s asi jen tisícem kilometrů. Záleží ale samozřejmě na hmotnosti jezdce a „zacházení“ s koloběžkou, hlavně s brzdami.
Jen podotýkám, že ani jeden z plášťů popisovaných v tomto článku není vhodný do terénu. Myšleno tedy do těžkého terénu. Pokud občas pojíždíte po suché polní cestě, nebudete mít problém s žádným z nich.
City Jet
Robustní, odolný a přilnavý plášť – takto by se dala charakterizovat druhá „guma“ od Schwalbe. Je jakýmsi opakem Big Apple – jak jsem již uvedl, i přes udávanou menší šířku 1,95″ je to plášť jasně nejširší, má největší průměr a je také výrazně těžší než zbývající dva.
Zároveň je to ale obutí o něco málo odolnější (proč o něco málo si přečtěte zde), ale hlavně přilnavější. Tam, kde Big Apple klouže jako na ledu, City Jet spolehlivě drží stopu. Opět se bavíme o mokré asfaltce, nikoliv o blátě nebo jiném terénním podkladu.
Podle rčení „něco za něco“ poznáte City Jet také na suchu, kde klade citelně vyšší odpor nežli jeho dva značkoví kolegové. Mohlo by to znít překvapivě, protože šípovitý profil pláště s minimálním vzorkem, přesněji spíše jen drážkami na odvod vody, by teoreticky měl napovídat o opaku, nicméně na vině je výrazně měkčí směs ve větší tloušťce běhounu. To pak přímo souvisí s vyšší hmotností, která je na jízdě poznat také – bohužel také v negativním slova smyslu. Pokud navíc máte stejně obuté přední kolo o větším průměru 16″ nebo 20 palců, váha se ještě nasčítá. Nicméně tam, kde je potřeba větší robustnost a lepší grip za mokra, udělá City Jet výbornou práci.
Nechci dělat paniku, mám ale trochu obavy o budoucnost tohoto pláště, protože Schwalbe má o něm v letošním katalogu jen zmínku v závěrečné tabulce a to dokonce pouze ve 12palcové velikosti (proto také v naší tabulce některé údaje chybí).
AKTUALIZACE 11. 2. 2013, 18:30 hod: Obavy se potvrzují, některé e-shopy už hlásí ukončení výroby City Jetu. Tak si je šetřte, lidi!
Road Cruiser
Novinka je velmi podobná modelu Big Apple, a to jak balónovým profilem, tak i velikostí a hmotností – viz tabulku dále v článku. Liší se od „jablka“ výraznějším a hlubším vzorkem a na první pohled také jinou směsí běhounu. Stejně jako City Jet nemá boční reflexní proužek. Oprava: Lze jej koupit jak s reflexním proužkem, tak i bez něj. Přestože jej tuzemské e-shopy jednohlasně označují jako plášť pro dětská kola, má ve shodě s City Jetem o 0,5 barů vyšší „maximálku“ huštění (4,5 bar | 65 psi) než Big Apple.
E-shopy to samozřejmě posuzují podle velikosti, aniž by si uvědomili, že na „dvanáctkách“ naprosto běžně jezdí i velcí chlapi, holky nevyjímaje… Road Cruiser je jediným pláštěm, u kterého prozatím nedisponujeme praktickými zkušenostmi. Máme jej ale nasazený na zadním kole redakční Ká sedmičky, takže po nějakém čase a nějakých ujetých kilometrech samozřejmě budeme referovat.
Čtyřikrát měř…
Big Apple, City Jet i Road Cruiser jsme poctivě zvážili – toho už jste si všimli na fotografiích. Navíc jsme využili toho, že máme aktuálně v dočasném držení dva Rebely od Kostky, takže jsme pláště obuli na stejné kolo/ráfek, vždy nafoukali na povolené maximum a změřili šířku a průměr. Protože výrobní tolerance těchto „kočárkových plášťů“ jsou pravděpodobně docela velké, každé měření bylo provedeno na obvodu čtyřikrát a zprůměrováno. Upozorňuji, že i tak můžete v reálu narazit na problém typu „co kus, to originál“.
Každopádně následuje tabulka, která by vám měla pomoci při výběru plášťů – vždyť třeba výška (průměr) je strategickou hodnotou, protože ovlivňuje světlost koloběžky. Už jsem to avizoval – všimněte si rozdílu velikosti a hmotnosti City Jetu oproti oběma zbývajícím plášťům.
Kam až doleze slimák?
Když už jsme částečně přezouvali Přibližovadlácký K-bike K7, rozhodli jsme se zároveň vyzkoušet „Slimáka“. Přípravek Slime je svítivě zelený sliz, který po odšroubování ventilku pomocí dodávané hadičky nalijete do duše. Odstředivou silou se Slime při jízdě natlačí k běhounu a vytvoří vrstvu lepivého slizu, který by měl utěsnit otvor o velikosti až 6 mm. Vtipně Slime a podobné produkty na Facebooku charakterizoval náš externí spolupracovník Honza „Fido“ Horák:
„Všechny tyhle ‚sračky‘ jsou na jedno brdo. Výrobce není tak důležitej. Vlákna plus pojivo. V případě defektu to pojivo teče směrem do díry, vezme s sebou ty vlákna, ty to ucpou a pojivo zacelí. Z toho plyne minimální – téměř nepoznatelná ztráta tlaku.“
Testování tentokrát nebude probíhat nijak exaktně – prostě budeme jezdit (tedy jezdili bychom i tak) v tom nejhorším období na píchání – kdy jsou cesty pokryté zbytky zimního posypu, plného ostrých částí. Nevím jak u vás, ale v Brně lze občas nalézt stopy posypu ještě před létem… No a budeme si dělat čárky podle počtu defektů. Souhlasím s případným názorem, že je to také hodně o štěstí, nicméně exaktních testů, kdy jejich autoři propichují kola, je na internetu dost. Mrkněte třeba na následující video.
Odkaz na video vám posílá Rtep Ransjem, coby největší píchač brněnské koloběžkové komunity. Ten zároveň v hlubinách internetu vyštrachal tento vyčerpávající (a místy poněkud úchylný) článek. Jen pozor, na 12palcová kola spousta fíglů, které se zde doporučují, nefunguje, respektive v této velikosti neexistují potřebné speciální duše apod…
14 komentáře
Čas ukáže, nakolik je Road Cruiser dobrý plášť a zda předběhne „ikonickou“ Big Apple. A ježdění v tomto období v městském prostředí bez přípravku SLIME (nebo jiných, podobných přípravků) je sotva myslitelné.
Díky za tradičně výborné počtení.
IaP
Road Cruiser je nejen dobrý plášť a kromě reflexního pruhu na bocích má všechny trumfy k tomu být lepší něž Big Apple ve starém provedení vzorku. Přilnavost je lepší než Apple, použitelné rozpětí tlaku je také větší, životnost je mnohonásobná, váha přivětivá a cena třetinová. Road Cruiser používám dva roky na vlastním stroji i pro výrobu a servis a myslím, že je to nejuniverzálnější plášť na kolobku. V případě použití ale nového vzorku Big Apple by se ale mohl pomyslný jazýček vah dostat zpět na druhou stranu. Jinak pro zajímavost, v německu se nový vzorek Applu používá již rok ve všech rozměrech, problém je jen v ČR :) Takže praktická zkušenost zatím s novým Applem není
Zajímavý článek a užitečné hodnoty, díky! Dovolím si připojit svou zkušenost se City Jety. Na K5ce jsem po městě jezdíval Rubeny Slick. Výborná guma, lehoučká, minimální odpor… ALE: Pro použití ve městě (které je dnes teritoriem většiny 12tek) je to guma z hlediska odolnosti proti defektu nevhodná. S přibývajícími defekty a počtu potupných tlačení stroje jsem přemýšlel co s tím. Volba padla na City Jet. Obvod pláště je menší než u Rubeny. Použitím CJ na K5ku bych zmenšil už tak malou světlost koloběžky. Řešení bylo nasnadě – se City Jety jsem objednal K6kový rám. Světlost zatížené K6ky na CJ je cca 55mm, což je pro městský provoz hodnota ideální. To by člověk nevěřil, kolik škrtanců ubere zvýšení světlosti o 5mm oproti K5 na RS. Teď k vlastnostem samotného pláště. Ano, CJ jsou těžký a tlustý jako k… Pocit z jízdy je oproti RS citelně horší, plášť je prostě pomalý zaviněním vysoké hmotnosti a valivým odporem. Rubeny také krásně přenášely pocity z povrchu, CJ vyvolávají takový gumový pocit. Je znát, že člověk jede na pořádným „matroši“. Musím ale říct, že jsem ochoten obětovat nějakou energii a dojem z jízdy za spolehlivost. Když jedu po městě, tak je koloběžka hlavně dopravním prostředkem, a když jsem v situaci, kdy se potřebuju za daný čas přepravit z bodu A do bodu B, tak se na svůj dopravní prostředek potřebuji spolehnout. S RS jsem bedlivě sledoval povrch, jestli na něm není rozbité sklo apod., se CJ jezdím nevybíravě přes cokoli. Vozovka se střepy, staveniště s hřebíky, sponkami a jiným bordelem, jarní štěrk… pche! Tímto stylem jízdy přes cokoliv jsem za 1000km jen po městě píchl pouze jednou! Takže gumový pocit z jízdy vynahradil pocit klidu a vědomí, že se na svůj stroj můžu spolehnout. To by byla odolnost proti defektu, teď k dalším vlastnostem ve srovnání s RS. Jak dobře zmínil Petr, CJ mají výbornou přilnavost a to i za mokra, a i při velkých náklonech drží grip „jak přibitý“. S RS jsem si v náklonech a ještě za mokra nebyl zdaleka tak jistý. Rozdíl je také poznat ve vyšších rychlostech. Se CJ je při rychlostech od 40 km/h jízda pocitově nestabilní, zatímco pro RS jsou vysoké rychlosti brnkačka (testováno do 69km/h). Kdy ale dosahujeme takových rychlostí ve městě, že? Rozdíl je také znát v měkkém terénu. Když se stane, že vjedete například do trávy nebo jiného měkkého povrchu, CJ se chovají lépe, udrží stopu. A ještě jeden poznatek pro ty co přes všechna NEgativa baví smykovat: CJ jsou tak tlusté pláště, že probrousit je i při častějším smýkání zádě (za pomoci zadní brzdy) trvá hodně dlouho.
Tohle je Míšo super. Prostě tam je srovnání obojeho, protože si zažil „závodní“ RS-ka i ty ostatní. Právě pro to srovnání je ale NUTNÝ zažít oba (všechny) póly. Jinak je to plácání prázdný slámy. Z tohohle je možnost získat názor. Prostě znova super pochvala.
malis: naprostý souhlas. hlavně s tim pocitem z jízdy, třeba na hladkym asfaltu.. Na K7 mam city jet a člověk má furt tak nějak pocivdt, že K5ka jede prostě líp, přestože mi logika řikala, že by tomu mělo bejt naopak (užší pneu, větší kolo). Teda jen do tý doby, než sem zjistil, kolik City Jet oprau váží:) Jinak na K5 mam teda ještě Barumky ;) ale pneu je to asi dost podobná
malis: svatá pravda. Vidím, že 12″ pneu jsou stále tématem nejen pro mě. Zápasím s tím také už několik let, ale pro mě jsou Rubeny z hlediska jízdních vlastností, komfortu, rychlosti a hlavně celkového projevu koloběžky nedostižné. Ale ta spolehlivost… Na takové to domácí ježdění Rubena Jumbo, které se jízdně blíží Slickům. Loni ani jeden defekt! (2000 km) Letos už ano – kamínky :-( Jen vybrat ten správný kousek bez boulí, otřepů, z nevyhřezlým kordem a prvních 50 km se ve sjezdech modlit… Přesto City Jety leží ve sklepě. Pánové, co tento kousek, asi uprostřed stránky: http://sejkora.cz/products_cz.php , RUBENA SLICK homologovaná na 100 km/h. Znáte jej někdo?
Označení je WIND a pokud se v novém katalogu kolegáčci nepřeklepli (nejspíše ano), tak je to o 110g odlehčená verze toho, co Petě Vavruša po Rubeně dávno požadoval a už dlouho nabízí a prodává.
Ano, díky za název, našel jsem. Objednávám, vyzkouším, poreferuju…
Jak pořád vidím ty články a diskuze ohledně 28´´ kolobek tak jsem si říkal, že už asi těm malým končí kariera :( Diskuze mě ale mile překvapila a udělala mi úsměv na rtu. Mimochodem mám big apple na K7 a samá spokojenost. Mimochodem na nich jezdí i světoznámá paní Vavrušová tak budou asi nejspíš dobré.
Malým kolobkám kariéra nekončí a my se jim rozhodně bránit nebudeme a psát o nich budeme dál. I když třeba méně… Ale vytrvale! :)
Díky za inspirující počtění. V červnu jsem si pořídil jetou Mibo Courage a teď už prakticky bez kolobky neudělám ani „krok.“ Jezdil jsem bez problémů na Kendách, krize přišla až na začátku ledna. V gumách se uhnízdily miniaturní kousky skla a kamínků a já začal mít pocit, že kolobka na rameni je cosi přirozeného. Když padla první krabička záplat, ztratil jsem nervy a zašel si do obchodu pro Big Apple. Teď si opatrně zaklepu, ale po měsíci provozu musím říct, že defektům odzvonilo. Kolobka jezdí jak utržená, kamení neškodně odskakuje a kola drží i když se chodník pořád zlověstně třpytí.
Na K7 s BA najeto vloni pres 1000 km bez jakyhokoliv problemu. Na Kostku Hill jsem chtel dozadu kvuli snizeni dat Kojaka. ale pry 16″ Kojak nepasuje na 16″ rafky (!), tak jsem koupil Road Cruiser a zatim spokojenost.
Nemate nekdo zkusenosti s Kojakem?
Posuzuj dle evropské normy ETRTO = průměr ráfku v místě dosednutí patek pláště. Palce, jako by nebyly, páč 18″ někde je jinde 20″ atd.
A co Continental Tour ride?:)