Každý potřebuje občas sundat kolo – typicky při defektu, ale také pokud převážíte koloběžku autem či MHD a jste nuceni „minimalizovat rozměry“. Většina koloběžek používá V-brzdy, které je v takovém případě většinou nutné takzvaně rozpojit, abyste kolo dostali ven. Systém Kostka Brake Off tuto „operaci“ řeší velmi elegantně…
Prolog
Tento článek není určen ani majitelům či majitelkám strojů vybavených kotoučovými brzdami. Ani jezdcům či jezdkyním na koloběžkách s „žiletkami“ – tenkými silničními závodními plášti, jejichž šířka sotva přesahuje šířku ráfku. Ty se obvykle dají přes botky V-brzd (nebo silničních ráfkových brzd, které navíc mají vlastní „rozpojovací“ systém) „protlačit“ i bez rozpojování brzdy. Troufám si ale tvrdit, že většina koloběžkářů jezdí na širších pláštích, takže pokud potřebujete sundat kolo, je třeba V-brzdu rozpojit tak, aby se čelisti co nejvíc rozevřely a kolo mohlo jít ven. A právě těmto koloběžkářům je určen tento článek. Nebudeme si nic nalhávat, je to často špinavá práce. A pokud máte brzdy navíc blbě seřízené – nemáte vůli na seřizovacích šroubech resp. matkách na brzdových páčkách – nejde to bez použití nářadí.
Ve firmě Kostka-kolobka nad tímto problémem přemýšleli ve spojitosti se svými skládacími a „skladnými“ koloběžkami. Zatímco přední kolo není u takovýchto strojů nutné vytahovat, složí se s rámem, sundat zadní kolo se hodí – přináší to další úsporu místa. Na Přibližovadlech jste to už mohli vidět v recenzi Kostky Rubik, která je – stejně jako ostatní skládací koloběžky této značky – systémem Brake Off vybavena standardně. Možná jste to ale nevěděli – Kostka-kolobka nabízí sadu Brake Off také samostatně. Takže si tímto systémem můžete vybavit téměř jakoukoliv koloběžku jakékoliv značky…
Rozbalujeme
Jdete do krámu či e-shopu a za tři stovky si koupíte sadu Brake Off. Co najdete v balení? 1 820 mm dlouhý bowden, který má na jednom konci nasazený takzvaný rozpojovač – to je ta červená kulatá věc mírně kuželovitého tvaru. K bowdenu samozřejmě patří lanko i s koncovkou. Poslední součástí Brake Off systému je tzv. prodloužená matka – černě eloxovaná podélně rozříznutá hliníková trubička se závitem na jednom konci. Právě ona prodloužená matka je takříkajíc strategickou součástí celého systému. Vymezuje totiž rozevření čelistí brzd. Je trochu obtížné funkci Brake Off vysvětlovat verbálně – raději se podívejte na video:
Zkrátka a dobře, při vysunutí lanka z bowdenu, přesněji z prodloužené matky, se čelisti brzdy rozevřou o délku této matky čili o 65 mm (pokud se tedy dříve neopřou o vnitřní hrany /nebo obliny u trubek/ zadní vidlice). Žádné nářadí není třeba, je to čistá práce na pár sekund. Na koloběžce vám jen přibude ona prodloužená matka s rozpojovačem – tedy ten nástavec na brzdové páčce. Jednoduché, ale velmi účinné!
Dvě velikosti a dvě barvy
Systém Brake Off je vyráběný ve dvou verzích, z nichž každá má dvě barevné provedení – liší se jen barvou bowdenu.Můžete si vybrat mezi černým a bílým bowdenem. Jaké jsou ty dvě základní verze? Liší se závitem v prodloužené matce. Jedna verze je pro brzdy (přesněji brzdové páčky) Shimano Alivio a kompatibilní páčky např. Promax a jiné). Druhou verzi nasadíte na Shimano XT. Páčky těchto dvou skupin se totiž liší stoupáním závitu pro osazení prodloužené matky. V řeči kostkovic modelů koloběžek je to jedna verze pro modely Max, Fun a Uni, druhá verze (XT) pro modely Star.
Pak už jen sundat původní bowden a lanko, a namontovat nový systém Brake Off… A mimochodem, Kostka-kolobka dodává k systému Brake Off dobře zpracovaný (trojjazyčný) návod, takže kdo zvládne složit nábytek Ikea, dokáže namontovat i Brake Off :-)
Faktická poznámka na závěr: Vzhledem k délce bowdenu/lanka budete muset u malých koloběžek bowden i lanko zkrátit. S trochou šikovnosti nemusíte vlastnit speciální kleště (i když jsou vždy lepší), lze to udělat běžnými „štípačkami“ nebo „kombinačkami“. Sám jsem si kleště na bowdeny/lanka pořídil teprve před pár lety, a že jsem v minulosti zprovoznil mnoho brzd i bez nich, to nemusím dodávat.
A přesto ještě jeden dodatek: Systém Brake Off nefunguje u terénních koloběžek s širokými offroadovými plášti – viz např. moje recenze Kostky Tour s Offroad Paketem. Takovéto pláště neprojdou ani přes rozpojené brzdy, musí se prostě vypustit vzduch…
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 9. 3. 2017: 299 Kč