Ani se mi nechce věřit, že už je to pět a půl roku, co jsem testoval první verzi patrně nejlehčí koloběžky s nafukovacími koly (nepočítám skládací „hliníkovky“ s minikolečky) na světě – Kostku Rebel. Letos se s Rebelem začaly dít věci, přičemž největší novinkou je jeho skládací verze. Mrkněte na ni!
Prolog
Původní Rebel byl koncipován jako „rostoucí koloběžka“. Na stroji s koly 16/12 palců mohli jezdit koloběžkáři od řekněme 4–5 let až do seniorského věku. Stačilo jen podle aktuální výšky jezdce jednou za pár let vyměnit řídítka (a brzdové bowdeny). Více o původním Rebelovi najdete v naší recenzi.
Po pěti letech u Kostky udělali změnu – Rebelové s označením G5 v závorce jsou nyní dva. Dospělácký nebo spíše univerzální – skládací – model, a dětský pevný model s označením Rebel Max Kid (G5). Můžete namítnout, že i dříve prodávali u Kostky zvlášť „velkou“ a samostatně dětskou verzi původního Rebela. Ano, dokonce původní dětská se ještě doprodává. Nicméně rozdíl je v tom, že Rebelové G5 se od sebe neliší jen řídítky jako dříve, nýbrž také rozvorem a délkou či výškou stupátka. Zkrátka a dobře rozdílnými rámy. My se ale vrátíme ke skládacímu Rebelovi Max Fold (G5).
Konstrukce
Stále se jedná o malou, řekněme městskou koloběžku s koly 16/12 palců. Stále se jedná o koloběžku s ocelovým rámem, a stále je to – v případě Rebela – chrom-molybdenová ocel dovolující použít trubky menšího průměru a slabší stěny při zachování požadované pevnosti. Hlavní rámová trubka má, stejně jako hlavová trubka, průměr 32 mm. Trubky tvořící stupátko a zadní vidlici jsou pak o 10 mm tenčí.
A nyní malé srovnání se „starým“ Rebelem: Původní Rebel byl hodně „inspirován“ K-bikem K7 – a to nejen po designové stránce, ale i téměř všemi rozměry. Na rozdíl od hranatých profilů Kábajku se ale lišil použitím Cr-Mo trubek v konstrukci rámu a přední vidlice. Nicméně i tak měla hlavní rámová trubka, stupátko a dokonce i přední vidlice zalomené svařované „ohyby“.
Nový Rebel je už z pohledu designu „čistá Kostka“. Hlavní rámová trubka má typické zaoblení, pouze je zde na rozdíl od větších koloběžek použitá kulatá trubka, nikoliv kostkovic kapkovitý profil. Typicky „kostkovité“ je i stupátko, které je však o 10 mm vyšší – světlost činí 60 mm vs. 50 mm staršího modelu. Také řídítka již nejsou hranatá svařovaná, ale ohýbaná (na snímcích nejsou originální řídítka z původního „velkého“ Rebela, jejich fotografie najdete v recenzi).
Rebel Max Fold (G5) má také o 35 mm delší rozvor, což se mimochodem pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech. Ale o tom až o něco dál v tomto článku. Daní z možnosti skládání je pak přesně o jeden kilogram vyšší hmotnost nového modelu (6,6 vs. 5,6 kg). Skládací mechanismus holt něco váží. Stále se ale jedná o velmi lehkou koloběžku, jejíž přenášení nečiní potíže ani majitelům subtilních postav spoře obdařených svalovou hmotou.
Skládání
Nejmenší skládací koloběžkou značky Kostka – kolobka byl doposud model Rubik (naše recenze zde) s koly 2 × 16 palců (nepočítám starší Rebel Fold, kde se skládala jen řídítka). Nový Rebel Max Fold (G5) využívá de facto shodné technologie skládání, ale v jednodušší podobě. Odpadá zde otáčení řídítek, respektive předního kola (tzv. Drive Lock), a výrobce si v případě kompaktnějšího Rebela odpustil také systém Brake Off pro rychlé rozpojení zadní brzdy v případě sundání zadního kola. Samotné skládání je tedy pouze otázkou sklopení řídítek a „zlomení“ rámu. Mrkněte na video:
Průměrně zručný koloběžkář Rebela napoprvé složí či rozloží za cca půl minuty. Jak získáte cvik, sborka i rozborka jsou záležitostí dvaceti sekund. Budete-li koloběžku balit do transportního futrálu, musíte počítat s o něco delší dobou, ale ani tak vás tato činnost nijak výrazně nezdrží.
Složený Rebel je velký zhruba 83 × 63 cm a balíček může být „placatý“ jen 18 cm. Co si představit pod slovním spojením „může být ‚placatý‘ jen 18 cm“? To je zkrátka hloubka složeného Rebela s – pro tento účel – optimálně nastavenými řídítky. Tedy tak, jak to vidíte až na jednu výjimku na všech fotografiích v tomto článku. Čili když jsou řídítka mírně nakloněná směrem k jezdci. Jakmile je začnete pokládat více dopředu, což je samozřejmě mnohem lepší pro ergonomii jízdy, hloubka balíčku se tím zvětšuje. Takže si musíte vybrat, zda chcete kompaktnější složenou koloběžku nebo pohodlnější jízdu. Ale o tom podrobněji až v části Jízdní vlastnosti této recenze.
Vraťme se ale ještě k transportnímu obalu a popruhu, respektive popruhům. Ta brašnička na řídítkách totiž ve skutečnosti není běžnou brašnou na nezbytnosti, bez kterých nikdy nevyjedete, nýbrž vtipně navrženým obalem právě na onu brašnu a popruhy. Maličkým bonusem je síťovaná kapsa na zadní stěně. Ale… třeba lehkou bundu či pláštěnku můžete vozit i v přední části. Navíc pomocí gumicuků lze na řídítka připevnit i lehký náklad. Třeba seno pro domácí hlodavce :-)
Samotný obal na koloběžku představuje vlastně jen lehký přehoz, který je dole stažený šňůrkou. V brašně také máte ramenní popruh, jehož volný konec zaháknete do bajonetu na pravé straně zadní vidlice, a koloběžku můžete pohodlně nosit na rameni bez nebezpeční umazání vašeho oděvu. Nechcete-li koloběžku nosit, můžete ji – oblečenou či svlečenou – vozit po zadním kole – k tomu slouží druhý krátký popruh na ruku. Vychytané!
Mimochodem – taška včetně popruhu pro přenášení není součástí standardního balení koloběžky. Ale v době vydání této recenze ji dostanete ke koloběžce zdarma. Takže s koupí neváhejte :-)
Komponenty
U stroje značky Kostka musím komponentové osazení rozdělit na proprietální čili česky řečeno vlastní Made in Kostka, a nakupované. Jak známo, Kostka si totiž mnoho komponent vyrábí ve vlastní režii. V případě Rebela jsou to řídítka, představec a částečně, kromě ráfků a obutí, i kola.
Řídítka jsou na rozdíl od „starého“ Rebela hliníková, a jak už jsem uvedl, změnil se i design od svařovaných k ohýbaným. Co dodat? Černě lakovaná řídítka mají šířku 570 mm, což je naprosto ideální míra pro malou skládací koloběžku. Gripy jsou z tvrzeného molitanu opatřené zámky.
Skládací hliníkový představec pochází taktéž z produkce firmy Kostka – kolobka. Laserový popis logy firmy je zde využitý takříkajíc hustě. Tuto technologii objevíte i na dalších komponentách, jako je skládací mechanismus rámu či náboje koloběžky. Jsme-li u skládacího mechanismu rámu, tak zde je nutné dodat, že i ten prošel redesignem. Nejdůležitější změnou je to, že hliníkové dosedací plochy jsou výměnné, takže se po případném opotřebení dají jednoduše nahradit novými.
Kola využívají firemní úzké náboje šířky 65 mm s průmyslovými ložisky konstruované pro radiální výplet s přímým uchycením drátů. Koloběžka není vybavená klasickými páčkovými rychloupínáky, ale tzv. šroubovacími „rychloupínáky“.
Nerezových drátů výpletu je na obou kolech po dvaceti. Jednostěnné ráfky dodal tuzemský Remerx, obutí pak německá firma Schwalbe, pečící svoje gumy kdesi v Indonésii. Konkrétně jde o asi nejlepší volbu pro malé koloběžky, dvoupalcové (50 mm) pláště Big Apple se slušným – čti slušně malým – valivým odporem. Přední lze nafoukat na max 5 barů (70 PSI), zadní pak na 4 bary (55 PSI). Oba pláště mají na bocích reflexní pruh, takže z tohoto pohledu bylo učiněno zadost zákonu o provozu na pozemních komunikacích i bez nevzhledných odrazek ve výpletu.
De facto jedinou čistě nakupovanou komponentou jsou tak na Rebelu brzdy, samozřejmě včetně brzdových páček a bowdenů. Jak véčka, tak i páčky pochází od Shimana z osvědčené série 4000, kterou se lidově řečeno nikdy nic nezkazí.
Ještě jedna věta k volitelným komponentám: nový Rebel je možné osadit také hliníkovými blatníky z vlastní kostkovic produkce.
Jízdní vlastnosti
Předně je třeba uvést, že oproti původnímu Rebelovi se u nového modelu výrobci podařilo – i přesto, že má o 35 mm delší rozvor – což je u malé koloběžky hodně, zvýšit tuhost rámu. Starší Rebel byl docela výrazně „houpavý“, což se o současném modelu říci nedá. Ano, není samozřejmě tuhý jako třeba nedávno recenzovaný Racer Pro (G5), nicméně ve svojí kategorii se rozhodně nemá za co stydět. Budete-li důsledně dbát na foukání plášťů na maximum, odvděčí se vám velmi svižnou jízdou… kterou samozřejmě podporuje nízká hmotnost koloběžky. Ve srovnání s běžnými velkými stroji, které jsou mezi koloběžkáři čím dál více oblíbené, je Rebel jako pírko. Což tedy – i když to s jízdními vlastnostmi nesouvisí – u skládací koloběžky oceníte také při přenášení…
Jediné, co mně trochu vadí je, že výrobce zvedl stupátko na 60mm světlost. Chápu argumenty o tom, že typický uživatel městské koloběžky dostává vyrážku při škrtání o nerovnosti, kterých je v městském provozu požehnaně. Nicméně na druhou stranu, u malého a lehkého stroje, který bez námahy kdekoliv a kdykoliv přizvednete, se mně zdá vyšší stupátko jako zbytečná úlitba zhýčkanému metrosexuálovi.
V části Skládání této recenze jsem ale slíbil, že se ještě budu věnovat poloze řídítek. Necháte-li je nastavená „z výroby“ tak, aby byla složená koloběžka co „nejplacatější“, budou – jak už jsem psal – mírně skloněná dozadu, směrem k jezdci. Řídítka jsou tak moc blízko k tělu, při odrazu, zvláště pak při jízdě do kopce, jste nuceni krčit ruce – zkrátka nic moc ergonomického. Pokud je vaší prioritou skladnost, musíte to jednoduše brát jako daň z „placatosti“. Nevadí-li vám trochu tlustší balíček po složení koloběžky, není samozřejmě problém řídítka trochu sklonit na opačnou stranu.
Já jsem v závěru testování sklon řídítek takto velmi decentně upravil. Tloušťka složené koloběžky se zvětšila pouze o nějaké tři centimetry, takže nic dramatického. Jízdní komfort se ale mírně zlepšil, řídítka jsou o pár stupňů sklopená dopředu, což ale dělá předsunutí o 5 cm. Možná si říkáte, proč jsem tedy řídítka nepoložil ještě více. Problém není ani tak v ještě větší tloušťce sbalené koloběžky jako v tom, že řídítka pak mají tendenci se pootáčet i při složené koloběžce – pravý grip pak už totiž není zapřený o rám (viz fotografie složené koloběžky výše). A to kompaktnosti zrovna moc nepřidá.
Celkové hodnocení
Kostka Rebel Max Fold (G5) je jedna z nejmenších skládacích „dospělých“ koloběžek – tedy pokud není vůbec nejmenší ze všech. To už je sama o sobě vlastnost, která ji staví hodně vysoko. Vejde do kufru toho nejmenšího auta, doma nebo v práci ji odložíte pod stůl, v MHD či obecně ve veřejné hromadné dopravě za ni – po nastrojení do nenápadného oblečku – pravděpodobně nebudete muset připlácet. K plusům můžete přičíst i velmi malou hmotnost, výhodnou – jak jsem už psal – pro samotnou jízdu i pro přenášení.
Jízdní vlastnosti jsou dobré, i když kulhající ergonomii řídítek nemohu ještě jednou nezmínit. Sice mně vadí vyšší stupátko oproti „starému“ Rebelovi, ale popravdě – nášlap ve výšce 80 mm není nic hrozného, znám vyšší stroje. Navíc Rebel není myšlený jako polykač stovek kilometrů, nýbrž jako přibližovadlo na víceméně kratší vzdálenosti. Takže stupátko mu promíjím.
Sečteno a podtrženo: Za mě dobrý! :-)
Plusy a minusy
rychlé a „úsporné“ skládání
nízká hmotnost
dobré jízdní vlastnosti
„integrovaná“ transportní brašna a popruh(y)
…ale
horší ergonomie řídítek
Nyní v našich recenzích obvykle následuje část s názvem Konkurence. Zde ale chybí. Minimálně na českém trhu totiž nenajdete další skládací koloběžku s koly 16/12 palců, Kostka Rebel Max Fold (G5) je tak solitérem sobě vlastním…
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 12. 8. 2018: 14 990 Kč
Fotogalerie Kostka Rebel Max Fold (G5)
Koloběžka Kostka Rebel Max Fold (G5) byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
5 komentáře
Kolobka moc pekna, ovsem cena silena. Holt kde je poptavka, tam si vyrobce muze dovolit cenu nasadit. Pamatuju na predstaveni prvniho Rebela s cenou cca 8,5 tisic,coz bylo uz tehdy v porovnani s K7, ze ktere vychazel, opravdu dost. Ze za par let bude jeho nastupce stat temer dvojnasobek, bych necekal. Jsem zvedav, kolik si najde Rebel za takovouto cenu majitelu. Vzhledem k tomu, ze jde o mestskou kolobezku, bych se osobne poohledl asi nekde jinde. Moje staricka K5 plni roli mestske kolobezky minimalne stejne dobre, byt neni skladaci, na druhou stranu jeji rozmery jsou kompaktnejsi a tak ani neslozenou neni problem ji kamkoliv vzit. Za me investovat do kolobezky rozhodne, ale takovouhle sumu spise do neceho vetsiho, na cem clovek nalita precijen vic, nez po meste. Pokud ale nekdo nevi, co s penezi, urcite si Rebela hodne uzije. Kdybych ja nevedel, co s nimi, asi bych si dal taky rict :)
Kolobka popravdě hodně nepovedená, minimálně designově katastrofa, starej Rebel byl dobrá kolobka, tohle je už překroucený na všechny směry. Cena nesmyslná, nevim kam dal Kostka oči a zdravý rozum. Sám jsem Kostku jezdil, než jsem před pár lety koupil Mibo a poznal co je to jízda na pevný a poctivý kolobce. Celkově mi přijde že Kostka už neví kudy kam a tohle jsou fakt výplody nevýplody. Po delším čase jsem se svez na svý „stary“ Kostce (neprodávám mám ji stále rád) a zjistil, že oproti té mé nové Mibácké je rozdíl naprosto všude, který určuje super pocit z jízdy. Takže za mě u nového Rebela palec dole, projel jsem se na něm, vim o čem mluvim.
Jsem už přes 77jar a snad i proto jsem použival asijské skládací kolobky hlavně na dopravu pro mne už težkého ruksaku (nad 10kg) k vlaku, k autobusu- to když jsem jel do Tater, na Praděd a pod. Ruksak plandal před řiditky-povješen na ně, ale i z malěho kopečka se to dalo sjet. Nedávno mi „ZNALEC“ z německé HPV scény poradil:postavit ruksak dovnitř kolobky: na dětské stupátko od firmy OXELO. Kostka Rebel Max fold je pro tuto dopravu ruksaku asi nejlepši. Dokonce kdyz se otoči řiditka o 180°- tak to funguje ješte lépe-pochopitelně musi se jet velmi opatrně (brzdy nařidítkách otočím).
Vadí mi, ze „červené páčky“ na řiditkách se často povolují a někdy bnknu pravou nohou o zadní véčkovou brzdu.
Rád bych vědel, zda-li se na tuto skláďačku v CZ a SK musí platit příplatek, tedy při její přepravě ve vlaku, v meziměstkém autobusu, hlavně v pražském autobusu. V Německu – kde žiji, se na kolobce muže jezdit i po chodníku a i neskládací E-kola o průměru kol 20″ neplatí příplatek za jejich přepravu.
Ja mam skvelou kolobezku z inmotionczech a jsem strasne spokojenej se vsim. :) Mam typ P1F.
Zajímalo by mě to povolování šroubů během jízdy, zda se to tak opravdu děje?Případně zda je to již nějak vychytsne.?. Díky za info.