Na většině koloběžkových závodů se jaksi předpokládá, že si dovezete svůj stroj. Jsou však výjimky – ano, například Koloběžkový kros – kde vám koloběžku půjčí. To může být výhodné i pro ty, kteří svoji sice mají, ale pečlivě ji oprašují. Na letošním kolobkakrosu sice po prachu nebylo ani památky, zato bahna a vody bylo nadbytek…
I když se loňský první ročník koloběžkového krosu, pořádaného plzeňskými nadšenci v čele s Vaškem Junem v rámci seriálu Bez pedálů, jel na stejné autokrosové trati v Letkově u Plzně, jeden zásadní rozdíl zde byl. Premiéra se odehrávala na zmrzlém terénu, kdežto letos byla trasa při teplotě kolem pěti stupňů Celsia plná bahna a kaluží.
Půlka poklusem
Délka jednoho kola trati s převýšením menším než deset metrů činila něco kolem kilometru.
Kdyby byl povrch tvrdý, bylo by možné téměř celou trasu absolvovat na koloběžce, vzhledem k aktuálním podmínkám však měli výhodu dobří běžci – cca 50 % se totiž běhalo. Nešlo zkrátka o běžný závod, kde rozhoduje pouze fyzická připravenost, ale velmi důležitá byla technika jízdy, „hospodaření“ se silami a samozřejmě také zmíněná výkonnost v běhání. Například se zdálo, že takový Karel Krchňák se svým typickým silovým stylem jízdy už v semifinále všem soupeřům naloží minimálně kolo, či spíše dvě, nicméně ve finále to stačilo „jen“ na čtvrté místo, zatímco jeho nenápadně jezdící bratr Roman bral bronzovou medaili.
Brzdy nikdo k ničemu nepotřeboval – koloběžka se sama zastavila i při jízdě z kopce. Naopak bylo vhodné u Véček rozpojit bowden, aby se vidlice v prostoru brzd tolik nezanášela bahnem. Já jsem to před závodem neudělal, a tak jsem musel uprostřed „běhu bahnem“ zastavit a přední brzdu rozpojit – můžete to vidět níže na videu. Mimochodem, i průjezdy kaluží ve „filmu“ jsou vysloveně efektem pro diváky, koloběžka se totiž v takovém terénu zastaví. Kaluže se samozřejmě normálně objížděly.
Vyhoďte ho z kola ven…
Závod se jel vyřazovacím způsobem. Všichni závodníci se zúčastnili úvodních rozjezdů – zvlášť ženy s dětmi, zvlášť muži. Rozjezdy se jely na dvě kola, cílem bylo vytvořit výkonnostně srovnatelné skupiny závodníků pro semifinále. Protože ale někteří borci taktizovali, muselo být rozřazení jezdců do semifinále provedeno bez ohledu na čas, a to podle jednoduchého rozpočítadla „první-druhý“. Každopádně se však všichni účastníci seznámili s tratí, „ohmatali“ si povrch, vytipovali ideální stopu – do samotného závodu nešel nikdo bez předchozí zkušenosti.
V semifinále museli muži zdolat šest kol, ženy a děti poloviční počet okruhů. Ve finále pak všichni – tedy sedm mužů a sedm žen a dětí – měli před sebou „pouhá“ dvě kola. Proč dávám slovo pouhá do uvozovek? Jednoduše proto, že trať byla skutečně velmi těžká a když jste to na jejím začátku přepálili, měli jste „dost“ už v půlce prvního kola. Ti nejlepší však vložili do závodění všechny své síly, a tak se finále jelo velmi ostře.
Koloběžkového krosu se zúčastnilo 29 závodníků – 15 mužů, 9 žen a 5 dětí. Na trať vyrazili hobíci i ligoví jezdci. Složení účastníku bylo zajímavé také z hlediska geografického: kdo očekával pouze Plzeňáky a lidi z blízkého okolí, musel být (mile) překvapen. Na start dorazili také závodníci z Českých Budějovice, Liberce, Prahy, Tachova, Brna, Karlových Varů či Hořic v Čechách.
Fakt, že nešlo jen o lokální událost, ale o závod, který přilákal lidi z téměř celé ČR, je výbornou vizitkou pro organizátory a přispívá ke skvělému hodnocení Koloběžkového krosu 2013 v Letkově u Plzně. Šlo o mimořádně povedenou akci, která sice svým pojetím z konceptu „normálních“ koloběžkových závodů dosti vyčnívá, právě to jí však přidává na zajímavosti. Pochvalu si zaslouží i práce pořadatelů – k dispozici byla várnice s teplým čajem a také šatna se sprchami. No, a jak jsem napsal na začátku – i tu koloběžku jste si na závod mohli půjčit.
Byla to slušná zabíračka, to ani v takovém terénu jinak nejde, ale současně také výborná zábava. Pohodová akce s pohodovými lidmi. Už teď se těším na příští ročník!
5 komentáře
Nejak kameramanovi ujeli :-)
Každý logicky uvažující člověk ví, že to kameraman udělal schválně, aby byl na videu dobře vidět průběh závodu. Co by z toho diváci měli, kdyby kameraman jel vpředu? ;)
Já to pochopil Petře! Příště doporučuju vyrazit v protisměru… :-)
Taková kosa a ještě bude dělat protivítr,do toho nejdu.
super Roller habe ich schon selbst gefahren