Velké koloběžky jsou v posledních letech čím dál více oblíbené, a vybírat lze z mnoha typů různých výrobců. Tato kategorie přibližovadel má navíc také miniaturní podtřídu – skládací velké koloběžky. Že to zní divně? Nenechte se mýlit. Skládací velké koloběžky jsou super. Mohl by vás o tom přesvědčit test Miba GT Split.
Prolog
Co je Mibo GT Split? Že by Mibo GT ve speciální edici pro chorvatské přístavní město Split? Ne, to není. Takže je to „GéTéčko“, na kterém jezdí hlavní hrdina amerického filmu Rozpolcený (orig. název Split). Bohužel jste také vedle. Ale jen těsně, protože anglické slovo split – použijete-li jej jako sloveso – v češtině znamená mimo jiné zlomení. Dobře, přestaňme si hrát se slovíčky, nejsme na lingvistickém webu. Nicméně realita je taková, že Mibo GT Split je skládací koloběžka, jejíž rám se při složení láme. Nikoliv však trvale, naštěstí :-)
Split, jak budu Mibo GT Split v tomto textu zkráceně nazývat, drží jedno prvenství, které mu už nikdo neodpáře. Pokud mě paměť neklame, tak je to první koloběžka – velká koloběžka s koly 26/20 palců –, která kdy spatřila světlo světa ve skládací podobě. A není tomu tak dávno, událo se to loni nebo předloni, čili v roce 2017, možná už 2016. O tom, proč je dobré mít velkou koloběžku skládací, se krátce zmíním dále v textu recenze – takže pojďme rovnou na věc. Test „GéTéčka“ s pevným rámem jsem publikoval v půli léta (čtěte zde), a v této recenzi budu oba stroje také srovnávat – kdyby pro nic jiného, tak pro společné označení GT.
Konstrukce
Pokud jste si mysleli, že Mibo GT Split vzniklo přidáním skládacího mechanismu na pevné Mibo GT, tak sice nejste úplně na omylu, nicméně odlišností je zde více. První je samotná koncepce. Pevné GT, výrobcem deklarované jako sportovní koloběžka, je stroj s koly 28/20 palců, obutými na první pohled lehce schizofrenně vpředu do 28mm „žiletky“, vzadu je osazen širším 35mm pláštěm s negativním psychedelickým vzorkem. Stupátko je velmi sportovně nízké – pod patou má světlost méně než 40 mm. Jak je na tom Mibo GT Split?
Skládačka má menší přední kolo, byť jeho průměr 26 palců stále řadí Split do kategorie velkých koloběžek. Taktéž pláště jsou jiné než u pevného GT. Shodně jsou obě kola obutá do osvědčených 1,5palcových (40 mm) trekových plášťů Schwalbe Marathon Racer. Split má také o 10 mm vyšší stupátko, což ale může být částečně způsobené právě použitými plášti. Každopádně u turistické koloběžky je světlost 50 mm běžný standard, proti tomu nelze říci ani popel.
Co jste ale jistě na srovnávací fotografii zaznamenali, to je jiný sklon přední vidlice. Split má hlavový úhel strmější nežli pevné GT. Vzhledem k tomu – a k menšímu přednímu kolu – má tedy také kratší rozvor (o 20 mm) i menší celkovou délku (1 700 vs. 1 725 mm). To celé pak má samozřejmě vliv také na jízdní vlastnosti, ale o tom až v příslušné části recenze.
Všimněte si ale také, že díky odlišné konstrukci hlavního rámového „dvojprofilu“ a jeho napojení na stupátko, má Split cca o 15 mm větší prostor pro jezdce. Což je samozřejmě dobrá zpráva pro všechny uživatele větších postav. Integrovaný stojánek je oproti GT kvůli skládacímu mechanismu na pravé straně koloběžky. Což na jeho funkci pochopitelně nemá žádný vliv.
A ještě jedna odlišnost: Mibo GT Split má klasické jednopalcové závitové hlavové složení – kvůli skládání, respektive otáčení řídítek při skládání koloběžky. O tom ale také až za chvíli.
Pardon! Ještě je tu hmotnost. Skládací mechanismus něco váží, také pláště jsou těžší, takže Split oproti pevnému GT nabyl 600 gramů hmotnosti. To ale není vůbec špatné.
Zůstaneme-li ještě u konstrukce, pak můžu klidně opisovat z textu o pevném GT: Stupátko využívá dvou „jeklů“ 25 × 25 mm, hlavní rámový „dvojprofil“ a obě vidlice pak profilů 30 × 15 mm. Profily jsou tenkostěnné (tloušťka stěny 1,5 mm), takže ani jejich relativně větší průřezy nemají vliv na zvýšenou hmotnost. Dlužno dodat – to vše při zachování vynikající tuhosti rámu.
Stejně jako pevné GT, má i skládací Split dvoje uchycení pro držák bidonu na hlavní rámové trubce, a také inserty pro montáž nosiče na přední vidlici. A stejně jako u GT, se mně ani u Splitu nelíbí „plechové“ patky vidlic. Podrobněji jsem o tom psal v recenzi Mibo GT.
Skládání
Firma Mibo je průkopníkem skládacích koloběžek u nás, a než se do této kategorie vrhla Kostka – kolobka, dlouhou dobu byla také jediným výrobcem, který skládačky nabízel. Princip skládání a skládací mechanismus koloběžek Mibo se za ty roky de facto nezměnil. (Možná se změnily některé detaily, ale „technologie“ je stejná.) Rám se láme v šikmo uloženém kloubu, umístěném ve spodní části hlavního rámového profilu. „Zlomením“ se koloběžka vlastně složí na polovinu. Kloub je opatřený rychloupínákem, složení je rychlé – viz dále ve videu.
Aby řídítka nezůstávala kolmo na složenou koloběžku, je u Splitu, jak už jsem psal výše, použité jednopalcové závitové „hlávko“ – plus představec taktéž s rychloupínákem. Díky kterému lze řídítka bez použití nářadí povolit a otočit. Případně – pro maximální zmenšení složené koloběžky – také úplně vytáhnout. Nebo jen rychle nastavit jejich výšku.
Na konci videa jste viděli menší zápolení se složenou koloběžkou. Zatímco řídítka po natočení o 90 stupňů rychloupínákem zase zajistíte, hlavní rámový kloub žádnou aretaci nemá. Jak to jen napsat… no prostě se s tím blbě manipuluje. Navíc pokud řídítka otáčíte vně rámu (lze to i dovnitř – viz dále), složený rám rozevírá pružina stojánku, která se dole u kloubu opírá o druhou polovinu rámu. Pružinu lze samozřejmě přetlačit a obě poloviny stisknout až k sobě, ale bez aretace je to k ničemu.
A přitom by stačilo málo – standardně dodávat ke Splitu pásek se suchým zipem nebo krátký „gumicuk“, ideálně pevně připojený k rámu, abyste jej neztratili – který by rám ve složeném stavu fixoval. Možná si řeknete, že je to maličkost. Že si to může každý koloběžkář vymyslet a udělat sám. Já říkám: Proč? Kupuji snad stavebnici nebo hotový produkt? Tohle mně vážně vadí, a vadí mi to také proto, že jde skutečně o maličkost, která by výrobce skoro nic nestála, ale uživateli by udělala bez přehánění velkou službu.
Pojďme tedy k příjemnějším vlastnostem složeného Splitu. Tím jsou rozměry ve „zlomeném“ stavu. Ještě než se k nim ale dostanu, musím splnit slib, který jsem dal v úvodu této recenze. Napsal jsem, že krátce okomentuji význam skládání velkých koloběžek. Tak tedy čtěte: Malé koloběžky jsou malé samy o sobě. Udělají-li se skládací, stanou se samozřejmě ještě menšími. Ale rozdíl není markantní.
Složíte-li naopak velkou koloběžku, která vám rozložená za žádnou cenu nevejde například do výtahu nebo do auta, najednou zjistíte, že zmenšení je velmi citelné. Stroj sice není kapesní, nicméně najednou se vejde tam, kam se dřív nevešel ani náhodou. A pořád je to velká koloběžka se svými jízdními vlastnostmi velké koloběžky a dalšími vlastnostmi velké koloběžky. Tohle je ve zkratce důvod, proč mít právě velkou koloběžku ve skládacím provedení. Amen! :-)
Pojďme ale ke slibovaným mírám ve složeném stavu. U balíčku, který sám o sobě stojí jen na ideálně rovném povrchu za úplného bezvětří – čili de facto sám nestojí –, se velmi těžko určují nejmenší rozměry. Já jsem to pojal jako na předchozí fotografii (kde stojí, i když normálně stát nechce :-) ), jiná varianta je níže v rámečku Do pytle s ním!, kde je koloběžka se sundanými řídítky v transportním obalu. Ať ale měříte odkud chcete, nic to nemění na skutečnosti, že Mibo GT Split je ve složeném stavu menší než jeho jediná konkurence, Kostka Tour Fold.
Ale abych byl objektivní – zmíněná Kostka Tour Fold je po složení „placatější“, a to tak, že poměrně výrazně. Aniž byste u ní museli vytahovat řídítka (což ani nejde), má balíček tloušťku 17–19 cm. Mibo GT Split se sice dostane na 20 cm, ale pouze při demontáži řídítek. Necháte-li je nasazená, na méně než 25 cm se nedostanete. A to ještě pokud sklopíte brzdové páčky neergonomicky kolmo dolů, a řídítka natočíte co nejvíce k jezdci – u varianty s řídítky otočenými dovnitř složeného rámu (proto to rozmezí velikosti u předchozí fotografie).
Každopádně z mého pohledu jsou důležitější spíše než „půdorysné“ rozměry neboli hloubka, míry šířky a výšky, a ty jsou u Splitu výborné.
Do pytle s ním!Nebudu zde vypisovat důvody, proč se nezřídka hodí složenou, avšak „nahou“ koloběžku zabalit. Nikoliv však do prostěradla či do deky, ale do speciálně k tomu určené přepravní brašny. Mibo v nabídce nic takového nemá, ale produkt z dílny Ilony Nistlerové, krásnější polovičky týmu Koloběžky pro dospělé, vás jistě uspokojí na sto procent. Vak na Mibo GT Split je vyrobený z materiálu Cortex 600D, což je polyesterová tkanina s vysokým stupněm odolnosti proti oděru, opatřená z rubové strany PVC vrstvou s vodoodpudivou úpravou. Koloběžka se do brašny vkládá se sundanými řídítky, čili v nejmenší skladné podobě. Cena: 900 Kč Zdroj: www.kolobezky-pro-dospele.cz |
Komponenty
Tuto část recenze vezmu jen telegraficky, protože kromě obutí, o němž již řeč byla, a představce, který jsem také zmiňoval, je komponentová skladba shodná s pevným Mibem GT. Takže opět budu trochu opisovat sám od sebe :-)
Kola se točí na 100mm nábojích typu A141SB od Novatecu s průmyslovými ložisky. Vpředu najdete klasický páčkový rychloupínák, vzadu je použitý šroubovací „rychloupínák“. Malé rýpnutí: Chápu, že zadní šroubovací „rychloupínák“ je zde kvůli eliminaci okopávání kotníků, ale zrovna u skládací koloběžky bych zde viděl raději klasický páčkový rychloupínák. Kdyby bylo potřeba kvůli větší skladnosti sundat i zadní kolo…
Náboje jsou 32děrové, výplet nerezovými dráty, vícekomorové ráfky mají soustruženou brzdnou plochu. Celkově jsou kola dostatečně robustní i pro skutečně velké zatížení nebo „drsné jezdění“.
Split brzdí véčka Shimano řady 4000, stejného rodu jsou i brzdové páčky. A znovu opakuji, vše funguje jak má – brzdný účinek je naprosto dostačující i se standardními 60mm špalky. I zde jsou brzdové bowdeny vedené vnitřkem rámu.
Řízení je taktéž shodné s Mibem GT: Nízké, 620 mm široké oversized vlaštovky značky Zoom, představec stejné značky, plus gripy z tvrzené pěny opatřené zámkem. A zvonek :-)
Jízdní vlastnosti
Nejprve k více „postavené“ přední vidlici. Tato vlastnost by teoreticky měla způsobovat živější jízdní projev. Čili nutnost více se věnovat řízení – zejména ve větších rychlostech – a méně se kochat krajinou. U Splitu je to ale trochu jinak. Sice nechápu proč, ale řízení je živější jen při pomalejší jízdě. Jakmile to rozjedete zhruba přes nějakých 40 km/h, jakoby řídítka ztuhla a koloběžka perfektně drží stopu. Takže menším sklonem vidlice výrobce koloběžku zkrátil (což je u skládačky dobře), ale nezhoršil nijak citelně její jízdní vlastnosti. Zajímavé…
Už víme, že rám je tuhý, takže přenos energie jezdce je efektivní a vymlouvat se můžete jen na vlastní kondici. Totéž platí o výšce stupátka, která je standardní, tudíž se dřepováním unavíte taktéž měrou obvyklou. Stejně jako u pevného Miba GS, má rám Splitu geometrii navrženou tak trochu „na výšku“, ale oproti němu je prostor pro jezdce o 15 mm delší. Tedy ještě vhodnější pro čahouny či koloběžkáře rozložitých postav. Co více? Brzdy brzdí, zvonek zvoní, stěrače to nemá.
Celkové hodnocení
Výborné jízdní vlastnosti, kvalitní komponentová skladba, dobře vymyšlené skládání, ale… ta chybějící aretace, ta mě štve. Nicméně jako celek jde o výbornou koloběžku pro řekněme turistické jezdění, kombinované s přepravou autem, vlakem, lodí či jakýmkoliv jiným přibližovadlem. Díky možnosti složení ale Mibo GT Split ocení také majitelé malých bytů bez kočárkárny nebo garáže, překážet jistě nebude ani v nablýskaném kancelářském open spacu. A jak jsem už napsal – to vše při zachování dobrých vlastností velké koloběžky.
Plusy a minusy
výborně navržená geometrie a tuhost rámu
dobře vymyšlené skládání a (relativně) malé rozměry po složení
výborné jízdní vlastnosti
…ale
chybějící aretace rámu
technicky nedokonalé patky přední a zadní vidlice
Konkurence
Velké skládací koloběžky najdete na našem trhu jen dvě: Mibo GT Split a Kostka Tour Max Fold (G5). Jaký je mezi nimi rozdíl (kromě ceny – viz níže)?
Split je menší ve složeném stavu, ale „jen“ v šířce a výšce – Kostka je „placatější“. Kostka má také pevnou aretaci ve složeném stavu a možnost rychlého vyjmutí zadního kola. Zatímco Split překračuje magickou hranici hmotnosti 10 kg, Tour Fold je naopak těsně pod ní (10,4 vs. 9,8 kg). Kostka má v nabídce přepravní brašnu, kterou lze jednoduše přizpůsobit složené koloběžce s nasazeným nebo sundaným zadním kolem.
Komponentové osazení je na přibližně stejné kvalitativní úrovni, geometrie obou koloběžek je však poměrně výrazně odlišná. Kostka Tour Fold je oproti Splitu více sportovněji laděná – je o 30 mm delší a zároveň o 40–50 mm nižší. Má také větší prostor pro jezdce. Z pohledu tuhosti rámu ale proti „betonovému“ Splitu zaostává. Výška stupátka je u obou strojů shodná, Kostka jej ale má rovné, není „do kopce“ jako u Miba.
Takže dobře vyberte! :-)
Cenové srovnání
(k datu 14. 10. 2018, ceny uváděné výrobci /dovozci/)
Mibo GT Split | 12 990 Kč
Kostka Tour Max Fold (G5) | 13 599 Kč
Výrobce
Do testu zapůjčil
Galerie fotografií Mibo GT Split
Koloběžka Mibo GT Split byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
10 komentáře
Ďalší pekný test…. Ďakujeme! Ale chcem sa opýtať či v dohľadnej dobe neuvažujete o recenzii Mibo Malaga? Rád by som sa dozvedel Váš názor na ňu. Ďakujem za prípadnú odpoveď. Veľa ďalších úspešných testov prajem…… Pekný deň
Lukáš XXL: Omlouvám se, ale teď to nemůžu ani slíbit, ani odmítnout. Prostě uvidíme :-)
Zlepšení jízdní stability ve vyšších rychlostech je obecně způsobeno gyroskopickým efektem (roste s obvodovou hmotností, tedy je lepší s těžšími plášti = viz použité komponenty výše) a s otáčkami předního kola (menší průměr kola při stejné rychlosti stroje = více jeho otáček) ALE roste i s průměrem, takže u tý 28 a 26″ bych to s těma otáčkama neřešil a spíš tam bude výraznej vliv tý zvýšený obvodový hmotnosti.
V praxi teda kratší stopa zapříčiní větší ovladatelnost (živost, nervóznost) v nižších rychlostech a od určité rychlosti se to změní na chování zaoceánskýho parníku právě z důvodu toho gyroskopu.
Díky Fido, to mně nedocvaklo! :-)
V roce 2016 (červenec) Split určitě nebyl běžně v prodeji. To jsem vybíral zrovna koloběžku.K dispozici byla od Miba Malaga a jako novinka GT. Ani Split ani GS.První prototyp (jak GS tak Splitu) se myslím objevil až na podzim a prodávají se až od loňska. Jo a jméno mu vymysle Láďa Bláha z Veloramy.
Ahoj, jen jsem chtěl poznamenat, že vnímáme jakékoliv podněty na zlepšení. Od začátku února dodáváme ke každé skládačce pásek na suchý zip, který umožní mít koloběžku „pohromadě“ při transportu nebo manipulaci. Díky Petře za čas, který tomu věnuješ.
Sakryš, já už pomalu objednávala Mibo Royal, že nebude překážet ve městě, ale ten Split je takový estetičtější… Royal není po složení o tolik menší, ve městě asi bude praktičtější, ale já chci koloběžku krom doprovázení dítěte do školky i na ježdění po lesních cestách a neasfaltovaných cyklostezkách, na to je asi Split lepší? Děkuju za všechny odpovědi a tipy.:)
Helena: Na „nehladké“ cesty je vždycky lepší větší přední kolo – takže i v tomto případě je Split lepší než Royal :-)
Po cca ročním zkoušení a hledání „ideální“ skládací koloběžky jsem se od malých koloběžek dostal až ke Splitu, který mi od víkendu říká pane :-)
Zpětně se nejvíc usmívám nad cestou od malé koloběžky až po velkou skládačku … není nad to si koloběžky řádně vyzkoušet, a to včetně používaného dopravního prostředku, v mém případě auto a vlak. Nakonec jsem se rozhodoval mezi Kostkovic Twenty a Splitem. Co rozhodlo pro Split? Jsem toho ještě plný, musím se z toho vypsat … Pokud toho na vás bude moc dlouhé, nečtěte, případně prosím p. Lindnera, ať to jako nevyžádaný spam smaže.
1) Výška řídítek – jsem dlouhán s bolavými zády, takže z nižších mě bolí záda, naopak ve vzpřímeném postoji je to RR (RELAX a REHABILITACE), u Twenty bych se na cca potřebný metr dostal jen s adaptérem či s upraveným delším krkem vidlice rovnou z výroby (velké díky za ochotu řešit můj problém do Hanušovic), ale už by se zas koloěžka nevešla do kufru auta.
2) Váha – třeba Royal má cca o kilo a půl víc a pro mě jako hubeňoura to jednoduše bylo moc. Naopak Kostkovic koloběžky jsou nízkou vahou příkladné. Bylo by zajímavé, kdyby do skládaček praštil Yedoo, skládací hliníkovka by byla hodně zajímavá.
3) Pocit – Split jsem zkoušel až jako poslední možnou variantu … a už po prvním odražení jsem věděl, že tohle je ono. Tahle koloběžka mi jednoduše sedla. Není nad možnost si koloběžky vyzkoušet alespoň na pár dní, já nelituju, naopak jsem si při zkoušení různých typů užil spoustu legrace, nejvíc si jí užili asi členové rodiny, s čím se doma objevím příště :-)
A závěrem bych rád poděkoval Petru Lindnerovi za skvělý web, z recenzí a testů jsem čerpal mnoho informací a při výběru mi byl web skvělým rádcem. Díky.
Trhněte si!
Díky za Vaše osobní zkušenosti, myslím, že je přínosné znát i názor majitele, zvlášť když vezmu v potaz celý proces výběru :)