Nový výrobce Morxes přišel na trh v první fázi s modely velkých koloběžek s 26″, nebo 28″ předním a 20″ zadním kolem. K prvnímu testování jsem si vybral stroj s označením Morxes Vendeta Sport čili kolobku s koly o velikosti 28/20 palců, osazený V-brzdami. Seznamte se prosím se „silničně-trekovou“ Vendetou…
Kompletní recenze je hotová – pokud jste četli první pohled, můžete směle přeskočit na část Jízdní vlastnosti.
Prolog
Ptáte se, proč jsem si k první recenzi Morxesu nevybral některý z atraktivních modelů s kotoučovými brzdami? O mém takříkajíc ambivalentním vztahu ke kotoučovkám na koloběžkách byste mohli vědět už z tohoto článku. Hlavní důvodem ale byla jistá exkluzivita modelu Vendeta Sport. „Silničně-trekovou“ koloběžku s koly 28/20 palců totiž u přímé konkurence budete hledat velmi těžko. Kostka Tour 3 nebo Mibo Malaga mají přední kolo šestadvacetipalcové, Kickbike Sport G4 má vzadu zase osmnáctku. Kostka Racer nebo Kickbike Race Max 20 sice mají stejné velikosti kol jako Vendeta Sport, nicméně jsou to závoďáky pro žiletkáře s úzkými plášti. Takže proto…
Konstrukce
Všechny Morxesy, Vendetu Sport nevyjímaje, mají společného jmenovatele: rám je tvořen jednopalcovými trubkami s charakteristickými šikmými příčníky v oblouku krku. Konstrukce stupátka se částečně podobá Kostkám – dvě boční trubky stupátka plynule přecházejí v zadní vidlici. Zde ale jakákoli další podobnost končí. Morxes přidává uprostřed stupátka ještě třetí trubku, vpředu plynule navazující na krk, vzadu pak mírně ohnutou a přivařenou k příčce. Toto konstrukční řešení, spolu s použitým materiálem (viz dále), dává rámu neobvykle velkou pevnost.
Aniž bych chtěl předjímat závěry recenze, musím už nyní uvést, že rám Vendety se nijak neprohýbá a i přes širokou zadní stavbu – a tomu odpovídající šířku stupátka – se vůbec nekroutí. K tuhosti také nemalou měrou přispívá výborná přední vidlice. Konstrukce této koloběžky je zkrátka příkladem pevnosti.
Možná si nyní říkáte, že materiálu je na rámu Vendety až příliš a koloběžka tedy bude těžká. Není tomu tak. „Na vině“ je použitý materiál – výrobce sáhl po CrMo oceli, jejíž pevnost (a také menší pružnost ve srovnání s běžnou ocelí) mu umožnila použít trubky se slabší stěnou. Morxes Vedeta Sport osazená komponenty tak, jak vidíte na fotografiích, váží slušných 9,1 kg.
Chrom-molybdenová je také přední vidlice. Zrovna u této komponenty je patrný důraz na propracované detaily – je zde připraveno uchycení nejen pro blatník, ale také pro přední nosič, patka vidlice má bezpečnostní osazení bránící vypadnutí kola při nechtěném povolení rychloupínáku. Zaujmout by vás mohlo také to, že vidlice je opatřena komplexní povrchovou úpravou, tedy nejen pouze na viditelných vnějších plochách, ale také zevnitř a na krku. Zadní patky jsou frézované.
Tím, čím se Morxes Vendeta (nejen model Sport) liší od konkurence typu Kickbike Sport G4 nebo Kostka Tour 3, je šířka zadní stavby. Na rozdíl od zmíněných koloběžek nevyužívá Morxes úzkého zadního náboje, nýbrž setrvává u klasického 100mm cyklonáboje. Důvodem je podle výrobce standardní servisovatelnost této komponenty v Česku i v zahraničí. Je pravda, že když přijedete do běžného cykloservisu s úzkým nábojem, většina mechaniků něco takového vidí poprvé v životě. Na druhou stranu ale nemohu zatajit, že už jsem se během testování – mám najeto zhruba sto padesát kilometrů – párkrát kopl. Ano, může to být moje nešikovnost, nicméně rozdíl šířky zadní stavby je zde naprosto neoddiskutovatelný.
S povděkem kvituji světlost podlážky 45 mm, díky níž, připočítáme-li palcovou trubku a tloušťku dvouvrstvého laku, získáme nášlapnou výšku stupátka o něco přes 70 mm bez zatížení. To jsou hodnoty, při kterých nedochází ke zbytečné únavě nohou ani na opravdu dlouhých trasách. Na polních nebo lesních cestách se musíte mít na pozoru před většími terénními nerovnostmi. Mírný terén však Morxes Vendeta Sport zvládne s přehledem.
Komponenty
Když už byla výše řeč o nábojích, začnu kapitolu Komponenty právě těmito a jim „příbuznými“ součástkami. Morxes Vendeta Sport je osazena koly tuzemského výrobce Remerx. Zmíněné 100mm cyklonáboje s průmyslovými ložisky využívají 5mm šroubovací „rychloupínáky“. Křížený výplet je tvořen 28 černými nerezovými dráty, dvoukomorový ráfek se soustruženými brzdnými plochami má nýtované otvory pro niple. Váhový limit zatížení kol odpovídá 120 kilogramům.
Kola jsou obuta do plášťů Continental Contact s lehkým trekovým vzorkem. Vpředu má plášť šířku 32 mm, vzadu 37 mm, oba jsou po bocích opatřeny reflexní páskou a využívají technologie Safety system, což je marketingový název Continentalu pro ochrannou vrstvu proti defektu umístěnou pod běhounem pláště. Větší kolo lze „nafučet“ až na 85 psi (necelých 6 barů), zadní na 70 psi (necelých 5 barů). Přestože by se mohl zdát maximální tlak v zadním kole poměrně malý, konstrukce pláště, zejména pak bočnic, zabraňuje nežádoucímu borcení.
Brzdění obstarávají véčka Avid Single Digit 5 se širokými 70mm brzdovými špalky, páčky od stejné firmy jsou typu FR-5. Hodnocení brzdného výkonu se nedá popsat jiným slovem nežli excelentní. Ve spolupráci se soustruženými ráfky zastaví široké špalky Avidů Vendetu Sport naprosto bezpečně i ve velké rychlosti. Volbu Avidů velmi chválím také kvůli výborným páčkám, jejichž „ergonomicky podobný“ ekvivalent najdete například u mainstreamového Shimana až ve vyšší řadě XT.
Testovaný stroj je osazen rovnými hliníkovými řídítky značky Logic Prime o průměru 25,4 mm a šířce 60 cm, gripy jsou gumové s on-lock hliníkovou objímkou na vnitřní straně. 100mm hliníkový představec je obrandován logem Force. K „řízení“ je třeba doplnit, že výrobce ponechává nad horní miskou hlavového složení 3 cm krku vidlice, jezdci menší postavy tedy mohou výšku řídítek o tuto hodnotu snížit (v kombinaci s jiným představcem mohou jít samozřejmě ještě níž).
Koloběžka Morxes Vendeta Sport je standardně vybavena plastovým košíkem na bidon a rozměrným „spojlerem“ – předním rámovým blatníkem typu mud-catcher, který je dvojdílný. Díky upevnění semitransparentní plochy blatníku pomocí druků k pevnému plastovému držáku můžete blatník velmi rychle odejmout. Zadní blatník vlastní konstrukce Morxesu (ne, že by se nedaly nasadit blatníky od konkurence) nebyl v době vydání tohoto článku ještě k dispozici, na trhu by se však měl objevit cca do 14 dní.
Jízdní vlastnosti
Několik málo údajů, z nichž by se daly jízdní vlastnosti odhadnout předem, jsem zmínil už v prvním pohledu na Morxes Vendeta Sport. Cituji sám sebe:
„…rám Vendety se nijak neprohýbá a i přes širokou zadní stavbu – a tomu odpovídající šířku stupátka – se vůbec nekroutí. K tuhosti také nemalou měrou přispívá výborná přední vidlice. Konstrukce této koloběžky je zkrátka příkladem pevnosti…“
Tuhost rámu, kromě toho, že je základním a velmi důležitým předpokladem pro efektivitu přenosu energie odrazu jezdce, také nemalou měrou přispívá k perfektnímu vedení stopy zejména při vyšších rychlostech. U Vendety Sport to znamená, že se s trochou nadsázky (ale lepší příměr mě fakt nenapadl) ani v padesátikilometrové rychlosti nebojíte řídit jednou rukou. A jak se číslice na tachometru zvyšuje, zalehnete na řídítka a „hrnete“ to sedmdesátkou, jako by se nechumelilo.
To, co činí koloběžku Morxes Vendeta Sport takto „sebejistou“, není samozřejmě jen zásluha tuhého rámu, ale také přední vidlice. U té se nyní chvíli pozastavím. Jak jste si jistě všimli na produktových fotografiích, závlek vidlice je poměrně velký, což je pro rychlou a stabilní jízdu pochopitelně výborný předpoklad. Otázka ale zní: Jak se Vendeta Sport chová při rychlém manévrování, například na úzkých klikatých stezkách, ve městě a podobně?
Nebudu zakrývat, že před vyzkoušením jsem byl přesvědčen o neochotě tohoto stroje k zatáčení, nicméně praxe mě poněkud vyvedla z omylu – Vendeta Sport je stejně tak dobře točivá, jako je jistá v přímé jízdě. Větší závlek navíc při prudkém zatáčení lehce zvedá předek stupátka, což zamezuje nepříjemnému škrtnutí v ostré, krátké zatáčce. Zkrátka a dobře, geometrie rámu je skutečně velmi povedená. Ale… dolní polovina krku s příhradovou konstrukcí stoupající od stupátka kolmo vzhůru malinko omezuje prostor pro jezdce. Pokud bych se svými 187 cm tělesné výšky nestál až na zadním konci stupátka, měl bych tendenci kopat se kolenem do vnitřní trubky krku. Naštěstí mě nic nenutí stát více vpředu. Když jsem však, zejména při jízdě do kopce, na stupátko špatně naskočil (čti: stoupnul si více dopředu), ke kontaktu kolena s trubkou přece jen došlo. Nehodnotím to jako zápor, jen bych rád upozornil potenciální majitele Vendety Sport vyšších postav čili dvoumetrové a větší čahouny s dlouhýma nohama, že toto nebezpeční existuje. Abych však nevyvolával zbytečnou paniku, vězte, že průměrná výška obyvatel ČR je u mužů 180 cm a u žen 167 cm…
Pochvalu zaslouží výška stupátka (světlost 45 mm/výška 71 mm), kterou považuji za naprosto optimální pro běžné nezávodní jezdění. Stojná noha se při dřepování o sedm centimetrů jen tak hned neunaví a zároveň koloběžka příliš neškrtá o terénní nerovnosti.
V části Jízdní vlastnosti se nemohu ještě jednou nezmínit o standardním obutí plášti Continental Contact. Už jsem psal o tom, že nejde o bůhvíjak vysokotlaké pláště (přední max. 85 psi, zadní 70 psi), a komentoval jsem tento fakt takto:
„Přestože by se mohl zdát maximální tlak v zadním kole poměrně malý, konstrukce pláště, zejména pak bočnic, zabraňuje nežádoucímu borcení.“
Co k tomu dodat po několika stovkách najetých kilometrů nejen po asfaltu, ale částečně také po zpevněných lesních cestách?
Vedle – u koloběžek – obvyklé nabídky typu Schwalbe, Rubena a Kenda, působí pláště Continental Contact jako velmi příjemné a smysluplné oživení. Pozor! Netvrdím, že prvně jmenované značky produkují špatné obutí, u „Kontaktů“ jsem si však doslova liboval. Decentní trekový vzorek umožňuje jistý průjezd lehkým terénem a zároveň nezhoršuje odvalování na hladkém povrchu. Profil pláště a konstrukce kordu je přizpůsobená relativně nižším tlakům, což zaručuje stálý tvar, a tedy i dobrou přilnavost. Zadní kolo nemá díky větší šířce (37 mm) a profilu pláště při rychlém průjezdu zatáček tendenci odskakovat. Zkrátka a dobře jde o skvěle navržené obutí pro univerzální nebo chcete-li trekovou koloběžku, které perfektně doplňuje už tak výborné jízdní vlastnosti Morxesu Vendeta Sport.
Celkové hodnocení
Chvála jízdních vlastností ještě doznívá a do ní se vkrádá jeden falešný tón, který prostě nelze přeslechnout. Jedná se o širokou zadní stavbu této koloběžky. Netvrdím, že si na širší zadní vidlici nejde zvyknout, jsem ale přesvědčen, že k modernímu stroj tohoto typu prostě patří úzký zadní náboj a k tomu patřičně široká stavba rámu, stupátko nevyjímaje. Snad tedy u další generace Morxese…
Při testování koloběžek obvykle automaticky přemýšlím, jak bych sériově vyráběný stroj vytunil, tedy které komponenty bych vyměnil za – podle mého soudu – kvalitnější, za takové, jež by lépe vyhovovaly mojí postavě a mému jízdnímu stylu, zkrátka jak bych stroj k obrazu svému ještě vylepšil. Morxes Vendeta Sport je jednou z mála výjimek, u níž nemám důvod cokoliv měnit… Snad jen maličkost. Pro delší cesty bych na řídítka přidal krátké ergonomické rohy, nikoliv však kvůli změně postoje, nýbrž za účelem větší variability úchopu, která by odlehčila rukám. Jinak jsem ovšem náramně spokojen. Výborné pláště jsem chválil o kousek výš, brzdy ještě výš, a ani k ostatním komponentám nelze mít žádné výhrady.
Označení Výborná koloběžka tedy stroj Vendeta Sport nové značky Morxes nemine. Výrobce odvedl velký kus skvělé práce, což je o to chvályhodnější, že se jedná o prvotinu, respektive o jeden z prvních modelů této moravské koloběžkové manufaktury. Všem, kteří mají zájem o velkou a víceméně univerzální koloběžku, Vendetu Sport doporučuji.
Plusy a minusy
příkladně tuhý rám
výborné jízdní vlastnosti
komponentové osazení
…ale
široká zadní stavba
Konkurence
Už v úvodu jsem napsal, že Morxes Vendeta Sport, co se týče velikostí kol, a pokud do srovnání nezahrnu čistě závodní stroje, nemá žádnou přímou konkurenci. Řekl bych, že nejbližším soupeřem by mohl být Kickbike Sport G4, což je taktéž výborná koloběžka, která však trpí horším dílenským zpracováním čínské produkce a nijak oslnivou komponentovou skladbou. Za kvalitní české konkurenty pak lze označit Kostku Tour ve verzi Twenty-six 3 a Mibo Malaga.
Cenové srovnání
(k datu 12. 4. 2015, ceny uváděné výrobci /dovozci/)
Morxes Vendeta Sport | 14 900 Kč
Kickbike Sport G4 (kola 26/18″) | 9 700 Kč
Kostka Tour Twenty-six 3 (kola 26/20″) | 11 174 Kč
Mibo Malaga (kola 26/20″) | 9 400 Kč
Výrobce
CONSIGLIERE a.s.
Hněvotín 530
783 47 Hněvotín
tel.: +420 588 208 337
e-mail: info@morxes.com
Cena
ke dni 12. dubna 2015
14 900 Kč
Fotogalerie Morxes Vendeta Sport
Koloběžka Morxes Vendeta Sport byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
29 komentáře
Moc pěkná kolobka, těším se na pokračování recenze. Zajímavé, že Kostka u Rebela CrMo trubky ohnout nezvládla a Morxes to zvládne.
Rovněž děkuji za první nástřel téhle krasavice :-), a budu se těšit na pokračování.
To čemu říkáš “ bezpečnostní osazení bránící vypadnutí kola při nechtěném povolení rychloupínáku “ je standardní tvar patek, který přinesly do cyklistiky kotoučové brzdy. Brždění kotoučovkou způsobuje moment síly vytahující kolo z vidlice a tak dnes skoro na všech vidlicích najdeš výstupky bránící vyskočení kola s nedostatečně utaženými maticemi či rychloupínákem.
Tenhle tvar patek se i na kolech s v-brzdy používal dávno předtím, než byly kotoučovky. Měl jsem je na starých Olpranech i Superiorech. Na svém Touru ho nemám a jednou už se mi vzpříčilo přední kolo (moje chyba utažení, ale kdyby tam ta všivá zarážka byla, tak nesjede tak nízko) a jednou mi vypadlo při nepodařeném skoku z obrubníku a nárazu podlahou o něj zadní kolo. Takže jsem docela rád, že to někdo konečně přenesl do koloběžek :)
Láďo, nic to nemění na tom, že to u koloběžek standardem není… Tím nechci říct, že Morxes je výjimka a ani si nemyslím, že bych to tak v textu psal. :)
Standardní šířka zadního náboje je v dnešní době jednoznačně přežitá a žádný řeči o servisovatelnosti to nezmění. Rám se mi ovšem líbí :-).
A proč by měla být přežitá? Protože to nepoužívá Kostka? Já mám Tour 2 a trojku bych nechtěl jen kvůli těm dementním úzkým nábám. Podle některých je přežité i 1″ hlavové složení a na K-biku je pořád. A nejen na něm. Jestli to nebude tím, že některé řešení, které jsou dlouhověké, musí být přežité, aby mohlo nastoupit „modernější“ komerční řešení. Cyklistika je plná těchto vynálezů moderní doby, které nejdou opravit, ale jdou vyměnit …
Šířka náboje by měla odpovídat průměru kola tak, aby paprsky levé a pravé strany svíraly pokud možno stoletím prověřený úhel. proto 100mm náby u 28″ a 26″ kol a u menších kol užší náby nebo alespoň flanže (příruby). Jinak se dráty ohýbají až lámou.
No a to, že se eliminuje riziko okopávání kotníku je, myslím, docela příjemnej bonus úzký zadní náby. To pochopili už před sto lety i dementi z Kickbiku :-).
sem si nevšiml že před 100lety uměli v Číně držet pilník a vyrábět koloběžky..
Radim:mam doma kostku 20″+20″ na uzkem naboji, ted jezdim BCS a popravde, kdyz jsem si nedavno pujcil starsi model kostky, kde je sirsi zadni naboj a stupatko se smerem k zadni casti rozsiruje, tak to kotnik pocitil:( a musel jsem si davat pozor
radeji se svezu na kolobce, kde je stupatko stejne siroke
asi tak ani nejde o siri naboje, ale kolobka s uzkym nabojem ma stejne siroke stupatko po cele delce, kdyz je ovsem vzadu 100naboj, tak se vetsinou stupatko rozsiruje a to mi proste vadi a memu kotniku taky
Je to naprosto jednoduché. Pokud si někdo delší dobu zvykne na úzkou zadní stavbu a pak třebas náhodou stoupne na širší, tak to velmi brzy bolestivě pocítí. A to vůbec nemluvím o tom, že teprve po té dlouhodobější zkušenosti ocení tu úzkost a na tý široký se pak cejtí jak „kačena“ s roztaženejma nohama.
Tak asi jsem divný … Máme doma tři kolobky, 2 Kostky (Laser 20 a Tour 2) a K7. Nemám problém vyměnit kus za kus aniž bych to bolestivě pocítil. Na Tour 3 jsem za víkend strávil cca 90km. Po přesednutí zpět taky nic. Akorát dvojka byla nižší a tužší a v rychlosti v zatáčce se nevlnila jako zmije (přední kolo na trojce je horší než na Tour Cross) :D
Takže vlastně vlastnosti jak Tour 3,ale dražší.
@Jan: asi těžko, podívej se do místní recenze Tour 3.
Mají nějak vyřešený stojánek?
@Jan: Zkus na Tour 3 ve vyšší rychlosti řídit jednou rukou :D Ne teď vážně – rozdíl ve stabilitě při jízdě a tuhosti je naprosto značný. Po 3 Kostkách je už i Sport doma a nelituji toho ani vteřinu. Na druhou stranu Tour 2 půjde z domu, jelikož by asi už jen zahálela :(
Stojánek vyřešený není. Asi by se dal nějak dodělat, ale myslím že k takovému stroji skoro nepatří.
Ačkoliv je to zdánlivě taková docela maličkost, osobně mám často problémy s takovými ježatými košíky na bidon. Většinou jezdívám oděn v třičtvrťákové kalhoty, jejichž proklatě nízké nohavice se do oněch „ježků“ velice ochotně zachytávají. Obzvlášť při bočním větru je nohavice vyloženě hnána, aby se zachytila a při pokusu o odraz vrtala díry v kalhotách… V sériové výrobě bych byl asi spokojenější s čímsi pacifističtějším, oblejším.
Síťa. Mě se osvědčila ledvinka /Deuter Pulse/. Bidon v ní nepřekáží na rámu, nepráší se na ni a, což považuji za docela velkou výhodu, pití zůstává podstatně delší dobu studené. Kolem pasu sedí dobře, netlačí, občas se hodí i úložný prostor – mobil, klíče, peníze, vestička :-).
@Síťa: Pokud jde o díry v kalhotách, tak je to ještě dobrý. Mě se takhle zachytila o něco nohavice při švihu odrazové nohy, zřejmě o upínák na přední vidli nebo stojánek nebo mudcatcher. Kalhoty nepovolily a tak jsem letěl plavmo vpřed přes řidítka. Od té doby si na konec nohavic dávám svinovací reflexní pásky, aby mi neplandaly nohavice.
Já nejraději používám nejlehčí verzi Camelbaku. 1,5 litru tekutin je slušná zásoba a pořád to ještě není příliš velká váha, která by byla i při 100km výletu na obtíž
Tak jsem měl možnost se na Vendetě povozit.Sundejte si prosím růžové brýle.Ale stejně všem přeji,mnoho pěkných zážitků a pohodových kilometrů.Trhněte si!!!
Ty „růžové brýle“ by chtělo trošku rozvést, Jane. Pokud ses svezl, tak by pár osobních dojmů nebylo od věci. Ahoj
Proč bych si měl sundávat „růžové brýle“? Protože najezdím 4 – 5000km ročně a nebojím se říci svůj názor? Protože mi koloběžka (tak jako dalším 7 lidem v mém okolí) neskutečně sedla a jezdí se mi na ni lépe než na čemkoliv jiném? A nebo jen nový výrobce, který dělá dobře svou práci někomu leží v žaludku a potřebuje si léčit své ego … ?
Já měl na Vendetě taky možnost jet, a za mne jde o neskutečně pevný stroj s výbornými pohodlnými pneumatikami, pohledově moc hezký a lehký jako pírko. Pokud jde o výtky, mi prostě chybí stojan, ale ten je prý v řešení.
Nechápu zmínku o „růžových brýlích“ pokud nebude rozvedeno tak nevím co si o tom myslet. Každopádně normální člověk kolobku nekupuje jen podle recenzí na netu ale pěkně se na ní projede, takže pokud mi nějaký stroj sedne, tak není o čem, ni?
dobrý den,
bude něco i o 26-kách? – Krásné stroje.
Dnes :)
Velká paráda :)