Search
Close this search box.

Nechte si vědecky posoudit svůj jízdní styl na koloběžce

Ondřej Sitek, student fyzické antropologie na Přírodovědecké fakultě MU v Brně píše diplomku o ergonomii velkých koloběžek a požádal nás o spolupráci na praktickém testování. Přečtěte si, co k tomu Ondra píše:

„Ve spolupráci s fakultou informatiky provedu v příštím týdnu tzv. kinematický záznam pohybu jízdy na koloběžce. Účelem je zjistit, jak (a jestli) má častá jízda na koloběžce vliv na správné držení těla (v souvislosti s onou ‚zázračnou‘ úlevou od bolesti zad). Abych data získal, potřebuji sehnat třicet ochotných koloběžkářů, kteří se podrobí krátkému antropologickému měření.

Jak to bude probíhat?
Na fakultě informatiky nainstalujeme do série snímací kamerový systém. Na každého jezdce připevníme soustavu diod (většinou na kloubní spojení), které budou snímány fotoaparáty. Jezdec se projede koridorem a kamery jej nasnímají. Z toho vzejde tzv. kinematický záznam – počítačový model zobrazující výše zmíněné diody (resp. klouby jezdce). Rozbor záznamu přinese poznatky o technice jízdy jednotlivých jezdců. Cílem tedy není zkoumání ideální techniky jízdy, ale techniky každého jednotlivce.

Rollo liga 2014, 4. kolo – Skorkov a Stará Boleslav
Takhle jezdí „profíci“ v tuzemské Rollo lize | Jarda Odvárka mladší si jede pro vítězství v loňském závodu ve Staré Boleslavi

Z hlediska statistické relevance potřebuji takto změřit minimálně 30 lidí, kteří na větších (ne aluminiových pidi) koloběžkách poměrně často jezdí, a potom též 30 lidí, kteří s koloběžkami prakticky nepřišli do styku – kontrolní vzorek. Všem testovaným následně směle vnutím krátký dotazník týkající se bolesti zad způsobené jízdou na koloběžce, a pokud možno zkontroluji správnost držení jejich těla, tj. podívám se, mají-li rovnou páteř.

Získaná data potom vyhodnotím a zjistím, zdali spolu nějak souvisí.“

Organizační informace

Měření bude probíhat po tři dny, 11. až 13. února 2015 na půdě fakulty informatiky MU v Brně. Ve středu 11. 2. a v pátek 13. 2. bude měření probíhat od 8:00 hod do 17:00 hod s přestávkou na oběd. Ve čtvrtek 12. 2. bychom to posunuli na pozdější hodiny, ať tam můžeme vměstnat případné jedince stižené pracovní povinností. Začali bychom ve 12:00 hod a oficiálně končili ve 20:00 hod.

Doba měření jednoho koloběžkáře bude zhruba 20 min.

Vlastní koloběžku brát netřeba, všem příchozím bude zapůjčen Kickbike RaceMax 20.

Je vhodné – ale ne nezbytné – vzít si sportovní oděv.

Kontakt

Ondřej Sitek
e-mail: siiita@seznam.cz
m: 605 037 076


Sdílej:

4 komentáře

  1. Jako počin je článek a záměr chvályhodný, ale bohužel vstupní podmínky nedotažené. Aby byly výsledky jakž-takž relevantní, tak nemohou jezdci různých postav jezdit na schodně nestavené koloběžce = to je víceméně neporovnávatelné a vyjde z toho paskvil. Je nutné tu metodiku více dopracovat třebas rozdělením postojů (závodní, turistický atp.). Z pohledu techniky odrazu (ze stehna, z lýtka) aj. Je třeba zhodnotit i předkopávání a naopak zakopávání. Těch technik jízdy na koloběžce je velké množství a víceméně ještě nikdo nedal dohromady to, co už cyklisté mají spoustu let = jakési optimum (v cyklistice posed a způsob šlapání). Ale třebas právě takto to v koloběhu začne, první vlaštovka. Na druhou stranu toto už docela propracoval Hannu Vierikko:
    http://www.e-kolobezka.cz/cs/o-kolobehu/jak-spravne-dupat
    Mrkněte na ten hejbající se kinogram.

  2. Částečně souhlasím s Fidem i když jedna koloběžka a různé postavy by mohlo taky fungovat.
    Zjistí se komu daná velikost nejlépe vyhovuje a podle toho by se daly odvodit rozměry koloběžky pro ostatní postavy.
    Tovární Kicbike je ideální tak pro 175 cm vysokou postavu (Hannu Vierikko), ostatní už musí různě upravovat představce a řidítka.

  3. Milý Fido, milý Olo, jsem rád za Vaše reakce.

    Vaše poznámky jsou rozhodně na místě a dávají dobrý smysl. Též mě donutily se nad věcí znovu pořádně zamyslet. Vůči některým se však chci hájit.

    Máte jednoznačně pravdu, že jinak bude na jakési středně postavené koloběžce jezdit malý a velký jezdec, ale střední výšce postavy by měla vyhovovat střední výška koloběžky. Extrémních typů jezdců nečekám mezi 30 jedinci mnoho. Základní verze Kickbiku by navíc měla mít jakousi výškovou toleranci, do níž se, jak věřím, vejde většina účastníků (což je mimochodem záležitost, kterou se budu zabývat taky, ale jinde). Sám jsem 177 cm vysoký, což je výškový průměr mužské populace u nás. A valná většina přihlášených jsou momentálně muži.
    Větší potíž však učiní to, že jezdci nebudou na koloběžku zvyklí. Přesto určité vzorce odrazu, které mají zažité, by se neměly měnit nějak zásadně, zejména u zkušených jezdců. I proto budu hodnotit též kontrolní vzorek. Uvidím, jak variabilní vzorce pohybu na koloběžce jsou u nezkušených a zkušených jezdců.
    Přímo technika jízdy by neměla hrát v tomto výzkumu až tak významnou roli, pokud hodnotím jezdce rekreační a ne vyloženě závodní. A těch je pořád ještě relativně málo (v porovnání s cyklisty). Vlastně ani nevím, kolik se mi jich do výzkumu skutečně zapojí. Soudím, že většina účastníků bude preferovat styl jízdy turistický. A mimochodem přesně otázku ohledně stylu jízdy mám už v dotazníku. :o)
    Ohledně předkopávání a zakopávání… Popravdě vůbec netuším, jakou můžou mít souvislost s držením těla. Ona tam nějaká jistě bude, především při pravidelnosti těch pohybů, ale to bude věc vyloženě komplikovaná a věřím, že v porovnání s ostatními relativně zanedbatelná.
    Též s Vámi souhlasím, že by bylo skvělé stanovit jakousi ideální techniku jízdy, ta je ale silně variabilní už pro volnost, kterou koloběžka jezdci poskytuje a kterou máme všichni tak rádi. Různí lidé budou mít různé ideální techniky už pro to, že mají geneticky stanovený poměr rychlostní a vytrvalostní svalové složky. To potom též bude souviset s dalšími provozovanými sporty, jako jsou lyže a větší síla ve stehnech a nebo lehká atletika a větší síla v bérci.
    Hlavní je potom zhodnotit každého jedince zvlášť, individuálně spolu s vyplněným dotazníkem a postavením zad. Rozdíly mezi jednotlivci budou potom brány v potaz relativně a nikoliv absolutně, pročež nějaký relevanční šum (jak doufám) zanikne.
    A pan Vierikko je mi prostřednictvím Karla Žďárka cenným zdrojem informací. Pouze on se snažil pokud vím stanovit jakousi ideální techniku jízdy. To však už pro výše uvedené poznámky nelze paušalizovat, alespoň na základě znalostí, které mám, tomu nevěřím. Ideálních jízdních vzorců bude totiž více. Něco jiného je sjezd, kde spíš věřím v jakýsi konkrétní a dosažitelný ideál.

    Fido, nechcete se třeba taky stavit? :o) Nebo se někde potkat? Byl bych moc rád, kdybych si s Vámi mohl o celé té diplomce trochu popovídat. Z mnoha doporučení a samo sebou též z Vaší „disertačky“ vím, že byste mi mohl v mnohém poradit. Už tak jsem Vás chtěl kontaktovat a byl bych to udělal sám, ačkoliv zřejmě o pár týdnů později. Můžete mi třeba napsat na e-mail.
    Přeji všem hezký den!

  4. Setkání se nebráním, ale s časem jsem často na štíru, takže mý cestování kamkoli bývá problém. Bydlím v Náchodě, zaměstnán jsem v Hradci Králové, takže to by asi byla schůdná místa setkání. Část se dá určo udělat i písemně, stačí mi poslat nástřel, či hotové části diplomky. petr určitě ochotně poskytne můj mejl. Hoj.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *