Ne, v tomto článku nebudu psát o všech kolobrndách, které byly minulý víkend v pražských Letňanech na veletrhu For Bikes 2016 k vidění. Ostatně seznam vystavujících si můžete přečíst v minulém článku. Tentokrát se budu věnovat jen těm koloběžkám či konceptům a vychytávkám, které mě skutečně zaujaly.
Vezmu to jako obvykle v abecedním pořadí: 4freetime group ukázal kromě již známé produkce, tedy koloběžek Sixteen a kol Strida a Sobi 20, také několik prototypů nových koloběžek v různém stádiu rozpracovanosti.
V téměř sériovém provedení kralovala tomuto stánku dvanáctipalcová koloběžka s kotoučovými brzdami – Twelve. Tato „zmenšená Sixtýna“ je opatřena skládacími řídítky (resp. řídítky se skládacím představcem), čili do značné míry dokáže nahradit klasickou skládací koloběžku. Twelve je zajímavý počin, což bylo mimo jiné patrné ze zájmu návštěvníků. Je ale pravda, že Michal Homola, duchovní otec koloběžek z produkce 4freetime, v tomto případě tak trochu pluje proti proudu, protože od „dvanáctek“ se všeobecně spíše ustupuje. Na druhou stranu – co když tím ale vlastně vznikla díra na trhu? :-)
Michal Homola nicméně vyvíjí také další modely koloběžek. Já jsem byl na For Bikes už v pátek, stroj se jménem Emotion bohužel přijel z vývojářských dílen až v sobotu. Takže jen popisuji obrázek, který je k vidění například na webu Zkuskolobku.cz… Jde o koloběžku s 2× 20palcovými koly, která tentokrát nejsou letmo uchycena jako na Sixteen a Twelve, nýbrž jde o klasickou konstrukci vidlic. Kotoučové brzdy ale najdete i u tohoto modelu.
Aby nezůstalo jen u „železa“, vyvíjí 4freetime také koloběžky s hliníkovým rámem. Na For Bikes byla vystavena hodně hodně hodně předprodukční treková kolobrnda s koly 26/20 palců, potěžkat jste si mohli také rám na závodní stroj 28/24″. Hoši z 4freetime to prostě tak trochu rozjeli…
Pekárna Kostka
Kdybych měl v jedné větě shrnout, co představil náš největší výrobce koloběžek, znělo by to asi takto: Jedna karbonová a jedna dětská novinka, změna prodejního konceptu a spousta drobných vylepšení a nových komponent.
První – jak tvrdí Marek Kostka – sériově vyráběná karbonová koloběžka se jmenuje Kostka CTi, přičemž C znamená karbon, Ti pak nic jiného než titan, ze kterého má tento stroj vyrobenu spodní a horní ochranu stupátka. Mimochodem, karbonové Kostky CTi se „pečou“ taktéž v Jeseníkách.
Celá koloběžka v nijak luxusním osazení s de facto „obyčejnými“ koly váží cca 4,5 kg. Rám je přitom velmi tuhý. Krátce jsem se projel a musím říci, že je to tedy pěkně živý šemík!
Sotva jsem napsal článek o dětských koloběžkách, kde je řeč i o kostkovic modelech Kid Mini 2 a Kid Maxi 2, můžu jej rovnou opravit. Kostka totiž tyto dvě koloběžky ze svého portfolia vyškrtl a nahradil je jedním dětským modelem Street Kid se dvěma 16palcovými koly.
Jaké další novinky byly na stánku Kostka-kolobka k vidění? Nepřehlédnutelné byly nové barvy pro rok 2016, které jsou nyní ve znamení pastelových odstínů. Kostka vyrábí také čím dál více vlastních komponent – mně například potěšily nové vysoké vlaštovky BEZ hrazdy :-) Na stánku jste však mohli spatřit také například několik typů představců, ale i hlavové složení Made in Kostka.
No, a jak je to s tím novým prodejním konceptem? Doufám, že jej správně vysvětlím, protože ač byl prezentován jako zjednodušení, mně se to celé zdá lehce složité. Ale možná jsem to jen správně nepochopil. Takže: Základem jsou řady. Fun, Max, Star, Pro, Mushing. Řady představují komponentové osazení jednotlivých modelů. Koupíte-li si například Tourku v řadě Fun, bude mít horší komponenty nežli Tourka v řadě Max a ta zase bude mít horší komponenty než Tourka v řadě Star…
Kromě jednotlivých řad Kostka nově nabízí také tzv. Pakety – já bych je nazval tuningové pakety. Třeba takový FHB XL Paket nabízí dva druhy zvýšených řídítek pro dvacetipalcové a šestadvacetipalcové koloběžky. Paket Offroad udělá z Tourky řady Max (a vyšších) terénní stroj, mimo jiné s předním plášťovým setem Schwalbe Core. A tak dále a tak dále… Svoji vysněnou Kostku si zkrátka můžete nakonfigurovat téměř podle libosti.
Yedoo Alloy Collection? „Jedůčko“ se vší vážností
Přiznávám, že největším překvapením celého For Bikes pro mě však byly nové koloběžky Yedoo, přesněji řečeno modely Friday (16/16″), Dragstr (20/20″), Rodstr (20/16″), Trexx (26/20″) a Wolfer (28/20″), jejichž rámy jsou vyráběné s využitím technologie protlačování hliníku.
Jde o ucelenou řadu lehkých (hmotnost průměrně kolem 7,5 kg) a zároveň pevných koloběžek s vhodně zvolenou výškou nášlapu a – jak se na první pohled a svezení zdá – také dobrou geometrií. Navíc nepostrádají poměrně svěží design a nějaké ty vychytávky. Standardem jsou zde úzké náboje (kromě předních 26″ a 28″ kol), ke koloběžkám se bude dát připevnit vtipně navržený stojánek, jen trochu ošizené se mi zdá „řízení“ u menších modelů, využívající 1 1/8″ hlavové složení a tomu odpovídající komponenty. Nicméně zdržme se zatím jakéhokoliv hodnocení – Yedoočka řady Alloy Collection by měla přijít na trh až (nebo už) v červnu a na Přibližovadlech určitě nejeden model otestujeme.
Morčecí personálie
Na závěr jen malá informace, o které se před For Bikes šuškalo, aby to zde bylo potvrzeno. Vaška Pechra už v Morxesu nenajdete, na stánku v hale 3 se to však hemžilo tvářemi, které z českého koloběžkového rybníka asi budete znát také. Břeťu Krhuta jsme už u Morxesu viděli, nově je zde Brambora se Srnou (popravdě ani nevím, jak se ti lidi jmenují :-), na stánku bylo možné vidět také Kubu Rektoříka, známého tunera K-biků. Svůj expediční speciál zde ukazoval také pražský prodejce Morčat Tom Possum.
16 komentáře
Ta žlutá kolobežka od 4ft je velký peklo :D
Ty novinky ani nemají na webech. A příslušenství jako nosiče apod. bylo vystavované jaké?
Karbonový Kostka je neskutečný dělo, hmotnost 4,5 kg je famózní! Konkurence se absolutně nechytá, vedle tohoto vypadají ostatní koloběžky jak ze středověku :-). Padl nějaký odhad ceny?
Laďo, zaslechl jsme něco o 40 – 50 k
Tak jsem tu finální verzi viděl, vyzkoušel a ….. a časem to vydá určitě na článek.
Geometrie = jede jak po kolejích.
Tuhost = odpovídá nepsanému etalonu KickBike Race Max, či je spíš ještě tužší.
Obutí umožňuje širokorozsahové huštění od cca 5 do 15bar.
Ložiska zatím semiceramic = pohádka.
Řidítka = neznám lepší (5 možných úchopů), luxusní prostor pro nášvih.
Negativa – čeká se na karbonová kola. Tím se ještě zlepší aerodynamika a stroj zhubne na nějakých 4,2kg.
Pořád se bavíme o sériovce!!!
Jaká řidítka, Fido? Ty co jsou na fotce CTi nějaký velký možnosti úchopu nedávají. Psal jsem Kostkovi. Otázka ceny, zahájení prodeje. Mlčí jak ryba :-). Komunikace se zákazníkem teda nic moc. Aha, teď vidím, že stroj v rožku fotky má nějaký jiný řidítka. Nicméně, pro mě je to prostě zjevení :-).
Karbonová Kostka je sice paráda, ale jenom pro závodníka.
Proč jenom pro závodníka? Limitem pro použití může být jedině světlost. Ale pokud člověk hodlá jezdit po asfaltu, tak nevidím žádný problém. Přesně takový stroj bych si představoval „na důchod“ a to se na žádné závody nechystám. Vidina rychlosti a lehkosti jízdy je pro mě velmi lákavá.
Výrobce mi zatím napsal / komunikuje, ne že ne :-)/ :
Vážený pane Zapletale, dobrý den.
Velice nás těší Váš zájem o naše produkty.
Na veletrhu jsme opravdu představili novou závodní koloběžku, která bude mít celokarbonový rám. Tento model plánujeme v nejbližší době uvést do prodeje. Pokud budete sledovat naše webové stránky, zcela jistě na tento nový závodní model koloběžky, včetně jejího popisu a ceny, brzy narazíte.
S přátelským pozdravem
Miluše Divišová
Laďo, určitě to je parádní stroj, ale blatníky na to asi jen tak nedáš, silnější pláště pro pohodlí na mlatové stezce taky ne.
R.F. bez urážky, opravdu si myslíš, že karbonová koloběžka, která je prvoplánově určená pro nekompromisní silniční závodní použití by měla být univerzální a snadno přestavitelná do podoby trekingovýho stroje?
Co se týká Kostek a nového značení. Znamená to, že Hill Max je nebo není totožně osázené komponenty jako Hill 3? V obchodech se prodávají ještě Hill 3, ale na stránkách Kostky už figuruje jen Hill Max. Jediný rozdíl vidím v řídítkách bez hrazdy a v barvách. Může mi někdo prozradit jiné rozdíly? Geometrie, komponenty atd. Děkuju.
Fido, nemyslím si to a ani to nepíšu. Je to nekompromisní závodní stroj.
Co ty reflexní koloběžky Crussis na poslední fotce? Má s nimi někdo nějaké zkušenosti? Příští týden je u nás v Intersportu jejich předvádečka. Koukal jsem na jejich web a moc mě netěší, že mají zadní 100mm náboj a bez průmyslových ložisek….
Ta situace s V.Pechrem mě zajímá. Pechrovky byly výborné stroje a Morxes se mi taky začínal líbit.
Máte nějaké další informace o jeho osudu?
Bude nějaký test těch nových jedůček? Ta 16/16 mě zaujala, ale nikde sem to zatím ani neviděl krom webu. Navíc by mě zajímal nějaký test předních nosičů na kolobrndy, klidně jeden z kousků zasponzoruju a pak odeberu ,který bude pasovat na moju :-D
Arnost905: S Yedoo komunikuji, zatím není nic jisté. Ale testoval bychom rád :-) Ohledně nosičů… ještě uvidím :-)