Search
Close this search box.

Obutí – tentokrát Bromptonovic – a ještě druhé dějství

Celý článekObutí se na našem webu věnujeme docela intenzivně. Pokud to zrovna aktuálně nejsou pětiprsťáky našich extravagantních příznivců, probíráme třeba pláště na problematický dvanáctipalcový rozměr „malých“ koloběžek. A do toho navíc občas nějaká ta 28“ plášťovka nebo Fidovy zatím neexistující galusky

[ad#sklik-468-x-60]

Nicméně jak přesně ví všichni příznivci skládacích kol Brompton, i tato legenda má svá specifika, co se týká obutí. Jak jsme prozradili hned v několika článcích, ráfky Bromptona nejsou „čistokrevně“ šestnáctipalcové, ale o fous větší. To je samozřejmě specifikum, které naznačuje, že nabídka plášťů zde nebude nepřeberná – naopak – její hranice budou velmi jasně přehlédnutelné.

Plášťování

Standardním obutím pro skládací kola Brompton jsou pláště charakteristické svým decentním „rozplácnutě šestiúhelníkovým“ vzorkem, jehož černý běhoun doplňují šedé trojúhelníkové boční gripy.

Standardní pláště Brompton
Standardní pláště Brompton ©Brompton Bicycle Ltd

Plášť je široký 1 3/8 palce, což je nějakých 37 milimetrů, maximální tlak představuje úctyhodných 6,8 bar, tedy de facto přesně 100 psi. To je hodnota, která zaručuje minimalizovaný valivý odpor, přičemž pohybovat se s tlakem v pláštích v její blízkosti vřele doporučuji. Ostatně řeč o tom bude ještě na konci tohoto článku.

Komu z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje standardní Bromptonovic obutí, má možnost vybrat z dalších dvou běžně dostupných plášťů. Oba produkuje známá „pneumatikárna“ Schwalbe a ani jeden z nich není bez zajímavosti.

Plášť Schwalbe Marathon
Plášť Schwalbe Marathon
©Brompton Bicycle Ltd
Plášť Schwalbe Kojak
Plášť Schwalbe Kojak
©Brompton Bicycle Ltd

První zobrazený – Schwalbe Marathon – představuje vpravdě univerzální plášť, který vám díky vzorku a konstrukci umožní jezdit nejen po asfaltovém povrchu, ale také po nezpevněných cestách. Bavíme se samozřejmě o komunikacích typu zvětralých šotolinových cest, zpevněných lesních pěšin apod.

Schwalbe Marathon by měl být ještě asi o dva milimetry užší než standardní plášť Brompton (o němž si stejně – zcela nepodloženě a iracionálně – myslím, že jej produkuje taktéž „švalbe“), fouká se až na 7,5 barů a co je pro mnoho uživatelů velmi zajímavé, je vybaven 3 mm silnou vložkou proti defektu, vyrobenou zčásti z recyklovaných materiálů. Také boky tohoto pláště jsou zpevněny, aby vydržely přetížení způsobené podhuštěním. Prostě držák… Marathon má ale drátovou patku s níž je spojená docela vysoká hmotnost 420 gramů.

Naopak „Kožak“, věrný svojí filmové či televizní předloze, je zcela bez vzorku. Jde tedy o typický plášť typu slick, který však na asfaltu drží perfektně a není důvod se obávat o zhoršení jízdních vlastností, jak se tomu zhusta děje u nepoučených cyklistů. Schwalbe Kojak je také nejužší z naší trojice – má jen 32 mm šířky (to mimochodem také znamená, že je i nejnižší – ale u kola je to nezajímavá hodnota – na rozdíl od koloběžek). Coby nejsportovněji založené obutí také umožňuje nafoukat nejvyšší maximální tlak – až 8 bar. A je také nejlehčí. Jeho hmotnost v provedení s kevlarovou patkou je 175 gramů. Pro mě to je adept na náhradu za standardní Bromptonovic pláště. Jenže ty než sjedu…

Všechny tři pláště mají po obou bocích reflexní proužek pro zvýšenou viditelnost za špatné viditelnosti či za tmy, takže pasivní bezpečnosti bylo učiněno zadost.

Trocha galanterie

Jsou dva druhy Bromptonistů. Jeden si toto skvělé kolo koupí, jezdí na něm a takříkajíc nic neřeší. Druhý – a to jsme my na Přibližovadlech – si pořízením Bromptona uvědomí svoji výlučnost. Příslušnost do speciální kasty lidí. Výjimečnost. Nadřazenost…
Samozřejmě s lehkou ironií přeháním, nicméně pravdou je, že někdo skutečně „jen“ jezdí a mnoho (z nás) o tom rádo mluví, fandí Bromptonu a zcela oprávněně se považuje za výjimečnou skupinu cyklistů. Berte to tak, že třeba jen počtem majitelů Bromptona.

Jak se ale pozná Bromptonista když s sebou zrovna nemá svoje přibližovadlo? Přece podle pásku u kalhot!

Pásek do kalhot z pláště Brompton
Pásek do kalhot z pláště Brompton

Kruh se uzavírá. Poznáváte ten charakteristický vzorek? Ano, pásek je skutečně vyroben ze standardních plášťů pro Bromptona. V Česku jej – pokud vím – koupíte výhradně u Ládi Bláhy v jeho pražské prodejně a nedávno spuštěném e-shopu Velorama.

Opasky jsou vyrobeny z použitých plášťů, jimž jejich majitelé nestačili sjet poměrně silnou vrstvu běhounu, protože jezdili na podhuštěném obutí. Co to? Jasně, logika zde je – u podhuštěných plášťů jsou extrémně namáhané jejich boky. Ty ale na takovéto zatížení nejsou stavěné, takže se „prožvýkají“. Pneumatika je tím pádem ve smyslu obutí na kolo nepoužitelná, nicméně jak je vidět, recyklace nemusí spočívat jen v šetrném zlikvidování produktu.

Jeho maličkost autor článku se svým Bromptonem a nezbytným páskem do kalhot z pláště tohoto kola
Jeho maličkost autor článku se svým Bromptonem a nezbytným páskem do kalhot z pláště tohoto kola

Takže je třeba vzít do rukou kudlu, odřezat zničené bočnice pláště, poté vysekat pár děr a nanýtovat přezku. Opasek Brompton je hotov. Cena slušná, pocit (sounáležitosti) výjimečný!

Byla-li zmíněna cena, pak ke dni vydání tohoto článku lze Brompton pásek pořídit za 390 Kč, pokud si dodáte vlastní materiál – tedy plášť – ušetříte stovku peněz.

Sdílej:

7 komentáře

  1. Na kolo používáš normální autotlakoměr, nebo nějaký jiný? Nejistota, na jaký tlak mám nahuštěno, se mi ani trochu nelíbí :)

  2. Kola hustím půl atmosféry méně než je napsán max. load na pneumatice. Každopádně na podhuštěných pneu se člověk zbytečně nadře :)

  3. Pneumatiky hustím na maximální dovolený tlak (pro jízdu po asfaltě), pumpička má manometr přímo na sobě a měří oba typy ventilků. Jinak ten nápad s pneumatikou kolem pasu není špatný :)

  4. Ještě, že nejsem urážlivej!
    Ty galusky samo že už dávno existujou a pomalu ty 28″ roztahuju na ráfkách, jen REMERX se mně trochu zadrh s výrobou ráfků 27″ (650C) a 20″ (450C).
    Jinak problém s huštěním tohoto matroše je dlouholetý a sehnat pumpu, která by uměla (skutečně uměla a ne jen měla tenhle údaj uvedenej na budíku) 15atm je docela problém. Tlustou pumpu (píst) při tomhle tlaku nestlačí ani Schwarzeneger. Do 10atm žádnej problém s běžnou dílenskou pumpou s manometrem.
    Hustit lze a doporučuju to nejen já až na max povolenej tlak. Většinou lze bezpečně pro plášť i cca 10% přes tuto hranici, ale spíš bych se bál vyvalení ráfků. Pro větší „balóny“ (šířky plášťů) a 10atm už to je na hraně hlavně u opotřebovaných (obržděných) ráfků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *