Jestli se dá nějaká závada nebo řekněme problém označit za „neverending story“, pak jsou to jednoznačně nikdy nekončící potíže s blatníky. Vtip o tom, jak paní drnčí blatník, jistě znáte, tak ho zde opakovat nebudu. Ostatně povídal jsem ho v úvodu jednoho z dílů kolobcastu – O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků. V tomto článku se nicméně podíváme na vychytávku, která by mohla drnčení blatníků, potažmo pak ulamování vzpěr, ne-li zcela eliminovat, tak určitě výrazně omezit.
Chápu, že zapřisáhlí závodníci blatníky nevozí, ale pro běžného koloběžkáře je zejména zadní blatník požehnáním. Nedozvíte se to však, dokud nepřijedete z deštivé vyjížďky (vím, že předpověď hlásila slunečno) v botách plných vody, přesněji špinavé mazlavé hmoty, kterou vám zadní kolo – bez blatníku – naprosto spolehlivě „dopravilo“ do bot (a podle rychlosti jízdy i na lýtka, stehna až záda a hlavu) v množství větším než snesitelném.
Zatímco od předního kola spoustu nečistot a vody „pochytá“ hlavní rámový profil, doplněný případně ještě „lízátkem“ čili blatníkem typu mud-catcher, zadní blatník to zkrátka chce mít takzvaně celoobvodový. No a pokud jezdíte v „civilu“, třeba do práce, je dobré mít celoobvodový blatník i vpředu. Jenže s blatníky jsou problémy. Neustálé a nikdy nekončící…
Ve zmíněném dílu koloběžkového podcastu O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků jsem mimo jiné řekl:
„Více či méně dlouhé a subtilní vzpěry se [tedy] upřímně řečeno nejenom neustále povolují, ale také často praskají. Praskání se lze zbavit snad jen jinou konstrukcí – i když po pravdě nevím jakou…“
Je to tak. Komu ještě nikdy nepraskla vzpěra blatníku, patrně jezdí jen po absolutně rovném povrchu. Nebo má jednoduše z pekla štěstí. Větší či menší vibrace, které za jízdy vznikají, zkrátka blatníkům, připevněným obvykle pouze ve třech bodech – na rámu, plus dvě vzpěry – dávají co proto, a v podstatě se není čemu divit, že praskají.
Strojařská inspirace
Se zajímavou vychytávkou, která by tento problém měla do značné míry řešit, přišla firma Kostka – kolobka. Miniaturní silentbloky mezi rámem a vzpěrami blatníků. Myšlenka to samozřejmě není nijak převratná a už vůbec ne nová – silentbloky se ve strojařině běžně využívají. Můžete si být například jistí, že vaše auto rozhodně nemá motor přišroubovaný „natvrdo“ k samonosné karoserii, nýbrž i zde eliminují vibrace právě silentbloky. Pouze poněkud větší než tyto blatníkové silentblo(č)ky.
Kostkovic blatníkové silentbloky tvoří gumový váleček o průměru necelých 15 mm a délce něco přes 10 mm. Z jedné strany je vložená matice, z druhé strany ční šroub – oboje M5. Silentbloky jednoduše namontujete mezi rám a blatníkové vzpěry… a jedeme dál.
Přestože Kostka – kolobka dodává v sadě samojisticí matice se silikonovou vložkou, doporučuji navrch – tedy ne na vrch, ale na závity – použít „Loktajt“. Že nevíte o co jde? Říkal jsem to také v epizodě kolobcastu s názvem O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků. Jde o slangové označení pro závitové lepidlo, nebo chcete-li pojistné lepidlo na šroubové spoje, které zamezuje jejich samovolnému povolování. „Loktajt“ se mu říká podle výrobce Loctite a jeho oblíbeného středněpevnostního lepidla Loctite 243. Nicméně když v hobbymarketu či jinde koupíte závitové lepidlo od jiné značky, velmi pravděpodobně bude fungovat také.
Od Kostky k jiným značkám
Silentbloky na blatníkové vzpěry vyrábí Kostka – kolobka pro svoje koloběžky a blatníky, přičemž pokud nyní koupíte nové blatníky od Kostky, v balení najdete i silentbloky. Pro již jezdicí koloběžky je pak k dispozici pouze sada silentblo(č)ků, kterou můžete svůj stroj opatřit dodatečně.
Byť jsem v předchozím odstavci napsal, že tuto jednoduchou vychytávku vyrábí Kostka pro svoje koloběžky a blatníky, jsem skoro na beton přesvědčený, že stejně dobře budou fungovat i u koloběžek jiných značek a jiných blatníků. Tedy… jestli, a jak dobře, budou fungovat obecně, to se ještě ukáže. Já jsem je namontoval a ujel zatím pár kilometrů – samozřejmě bez problémů. Bude to však chtít delší test. Teoreticky to však vypadá jako výborné technické řešení. Necháme se překvapit. Mile, doufejme :-)
3 komentáře
Už v roce 2014 jsem zadní blatník přišrouboval přes asi 1cm kus benzínové hadice a drží (a nedrnčí) to dodnes.
Na svoji novou kolobajdu od Kostky jsem si koupil blatníky včetně silentbloků a zatím bez problémů :-)
Gumovou podložku jsem si tam už dal po tom, co jsem asi 3x zlomil hliníkový blatník od Kostky a nakonec přešel na ten odolnější do terénu, který je takřka nezničitelný