Search
Close this search box.

„Pani, drnči vám blatnik!“ Silentbloky na blatníky od Kostky

Jestli se dá nějaká závada nebo řekněme problém označit za „neverending story“, pak jsou to jednoznačně nikdy nekončící potíže s blatníky. Vtip o tom, jak paní drnčí blatník, jistě znáte, tak ho zde opakovat nebudu. Ostatně povídal jsem ho v úvodu jednoho z dílů kolobcastu – O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků. V tomto článku se nicméně podíváme na vychytávku, která by mohla drnčení blatníků, potažmo pak ulamování vzpěr, ne-li zcela eliminovat, tak určitě výrazně omezit.

 

Chápu, že zapřisáhlí závodníci blatníky nevozí, ale pro běžného koloběžkáře je zejména zadní blatník požehnáním. Nedozvíte se to však, dokud nepřijedete z deštivé vyjížďky (vím, že předpověď hlásila slunečno) v botách plných vody, přesněji špinavé mazlavé hmoty, kterou vám zadní kolo – bez blatníku – naprosto spolehlivě „dopravilo“ do bot (a podle rychlosti jízdy i na lýtka, stehna až záda a hlavu) v množství větším než snesitelném.

Zatímco od předního kola spoustu nečistot a vody „pochytá“ hlavní rámový profil, doplněný případně ještě „lízátkem“ čili blatníkem typu mud-catcher, zadní blatník to zkrátka chce mít takzvaně celoobvodový. No a pokud jezdíte v „civilu“, třeba do práce, je dobré mít celoobvodový blatník i vpředu. Jenže s blatníky jsou problémy. Neustálé a nikdy nekončící…

Ve zmíněném dílu koloběžkového podcastu O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků jsem mimo jiné řekl:

„Více či méně dlouhé a subtilní vzpěry se [tedy] upřímně řečeno nejenom neustále povolují, ale také často praskají. Praskání se lze zbavit snad jen jinou konstrukcí – i když po pravdě nevím jakou…“

Je to tak. Komu ještě nikdy nepraskla vzpěra blatníku, patrně jezdí jen po absolutně rovném povrchu. Nebo má jednoduše z pekla štěstí. Větší či menší vibrace, které za jízdy vznikají, zkrátka blatníkům, připevněným obvykle pouze ve třech bodech – na rámu, plus dvě vzpěry – dávají co proto, a v podstatě se není čemu divit, že praskají.

Silentbloky vzpěr blatníků od Kostky | Foto Kostka - kolobka
Silentbloky vzpěr blatníků od Kostky | Foto Kostka – kolobka

Strojařská inspirace

Se zajímavou vychytávkou, která by tento problém měla do značné míry řešit, přišla firma Kostka – kolobka. Miniaturní silentbloky mezi rámem a vzpěrami blatníků. Myšlenka to samozřejmě není nijak převratná a už vůbec ne nová – silentbloky se ve strojařině běžně využívají. Můžete si být například jistí, že vaše auto rozhodně nemá motor přišroubovaný „natvrdo“ k samonosné karoserii, nýbrž i zde eliminují vibrace právě silentbloky. Pouze poněkud větší než tyto blatníkové silentblo(č)ky.

Kostkovic blatníkové silentbloky tvoří gumový váleček o průměru necelých 15 mm a délce něco přes 10 mm. Z jedné strany je vložená matice, z druhé strany ční šroub – oboje M5. Silentbloky jednoduše namontujete mezi rám a blatníkové vzpěry… a jedeme dál.

Detail připevnění silentbloku
Detail připevnění silentbloku

Přestože Kostka – kolobka dodává v sadě samojisticí matice se silikonovou vložkou, doporučuji navrch – tedy ne na vrch, ale na závity – použít „Loktajt“. Že nevíte o co jde? Říkal jsem to také v epizodě kolobcastu s názvem O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků. Jde o slangové označení pro závitové lepidlo, nebo chcete-li pojistné lepidlo na šroubové spoje, které zamezuje jejich samovolnému povolování. „Loktajt“ se mu říká podle výrobce Loctite a jeho oblíbeného středněpevnostního lepidla Loctite 243. Nicméně když v hobbymarketu či jinde koupíte závitové lepidlo od jiné značky, velmi pravděpodobně bude fungovat také. 

Připevnění blatníků silentbloky
Připevnění blatníků silentbloky

Od Kostky k jiným značkám

Silentbloky na blatníkové vzpěry vyrábí Kostka – kolobka pro svoje koloběžky a blatníky, přičemž pokud nyní koupíte nové blatníky od Kostky, v balení najdete i silentbloky. Pro již jezdicí koloběžky je pak k dispozici pouze sada silentblo(č)ků, kterou můžete svůj stroj opatřit dodatečně.

Byť jsem v předchozím odstavci napsal, že tuto jednoduchou vychytávku vyrábí Kostka pro svoje koloběžky a blatníky, jsem skoro na beton přesvědčený, že stejně dobře budou fungovat i u koloběžek jiných značek a jiných blatníků. Tedy… jestli, a jak dobře, budou fungovat obecně, to se ještě ukáže. Já jsem je namontoval a ujel zatím pár kilometrů – samozřejmě bez problémů. Bude to však chtít delší test. Teoreticky to však vypadá jako výborné technické řešení. Necháme se překvapit. Mile, doufejme :-)

Zdroj: Kostka – kolobka

Cena: 149 Kč

Sdílej:

3 komentáře

  1. Na svoji novou kolobajdu od Kostky jsem si koupil blatníky včetně silentbloků a zatím bez problémů :-)

  2. Gumovou podložku jsem si tam už dal po tom, co jsem asi 3x zlomil hliníkový blatník od Kostky a nakonec přešel na ten odolnější do terénu, který je takřka nezničitelný

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *