Search
Close this search box.

Skládací kolo Tern Link D8 – podrobná recenze

Celý článekSice jsem nedělal žádnou podrobnou rešerši, ale přesto si troufám tvrdit, že skládacím kolům kralují modely s dvacetipalcovými koly. Ostatně je to velmi dobře vidět i na portfoliu nového výrobce Tern, který nabízí 13 takových modelů. My se nyní budeme věnovat zlatému nebo spíše nižšímu středu.

 

Abych upřesnil vstupní informaci – Tern má skládačky s 20palcovými koly rozprostřené ve dvou modelových řadách: top-stroje řady Verge (6 modelů) a kola „pro normální lidi“ typu Link, kde najdete ještě o jeden model více.

My se nyní budeme věnovat právě Linku, a to modelu D8. Ten z pohledu ceny představuje druhé nejlevnější kolo, nicméně pokud bych si měl nyní zahrát na proroka, myslím, že půjde o jeden z prodejních hitů. Čtěte dále, pochopíte sami.

Konstrukce

Na první pohled běžné skládací kolo. Musíte ale uznat, že zejména pozvolna prohnutá zadní stavba mu dává kus „přirozené elegance“. Jen umírněnost hlavní rámové trubky jej odlišuje od sportovnějšího vzhledu nejvyšší řady Verge. Takže fešák k pohledání. Že jde o stroj s dvacetipalcovými koly, to jsme si již řekli, stručnou vstupní charakteristiku je třeba doplnit počtem rychlostí přehazovačky, kterých je osm.

Tern Link D8Tern Link D8

Elegantní, ale zároveň mohutné a extrémně tuhé zadní stavbě říká Tern ve svých marketingových materiálech DoubleTruss (česky něco jako dvojitá vzpěra). V praxi to znamená, že horní vzpěry zadní stavby nejsou navařeny – jak bývá obvyklé – na sedlovou trubku, ale „potkávají se“ až u skládacího kloubu rámu. Sedlová trubka vede mezi nimi.

Tern Link D8

Materiálem, převažujícím v konstrukci je hliník, přesněji jeho moderní slitiny. Rám, stejně jako sedlovka či sklopný představec a další hliníkové komponenty využívají slitiny AL-6061. Pozor – přední vidlice je ocelová (to je jeden z rozdílů oproti modelům vyšší řady Link P, které mají přední vidlici taktéž jako rám hliníkovou).

Tern Link D8

Zatímco taiwanský Tern na svém webu anoncuje až deset barevných kombinací tohoto kola, v Česku jsou zatím k mání dvě – my jsme testovali model D8 s matně bílým rámem, logem na světle modré grafice a černými komponentami, ten stejný stroj můžete mít s rámem černým a logem na oranžovém podkladu. Oba jsou hezké, na bílém budete více vidět…

Skládání

Způsobu skládání Tern říká „N-Fold Technology“. V principu jde o prachobyčejné „zlomení“ rámu někde přibližně v polovině, na rozdíl od běžných řešení zde ale udržujete přední kolo ve stejné rovině (podobně to má například Brompton). Tím se zkrátí délka druhé poloviny o závlek přední vidlice, což jsou řádově nezanedbatelné centimetry. Ostatně podívejte se na video:

Než ale teoretizovat o přínosu toho či onoho technického řešení, nechme promluvit čísla. Složený Tern Link D8 má rozměry 78 × 72 × 35 cm (š × v × h). To jsou v podstatě standardní míry, byť šířka je o pár centimetrů menší než u konkurentů (klidně to může být právě tím závlekem).

Tern Link D8Tern Link D8

Složené kolo pohromadě drží Magnetics systém, tedy to stejné, čím jsou známé Dahony. Na rozdíl od testovaného Dahona Mu SL jsem se ale v tomto případě nemohl ubránit pocitu, že magnety Ternu nejsou ani zdaleka tak silné. Zatímco Dahon jsem měl docela problém „roztrhnout“, u Linku D8 se to často stalo mimoděk při přenášení. Ještě k aretacím – jak jste si jistě všimli, řídítka se skládají směrem ven (myšleno „ven z balíku“). K upevnění v této poloze slouží velmi jednoduchá vychytávka – gumový pásek v přední části rámu, kterým se přichytí sklopný představec řídítek.

Dalším konstrukčním prvkem, kterým se Tern – částečně oprávněně – chlubí, jsou zámky skládacích mechanismů a vůbec konstrukce „zlamovacích částí“ kola. K proklamované robustnosti kloubu řídítek a hlavního kloubu na rámu nemůže být jediná výtka, to stejné platí o výborném dílenském zpracování, kdy jednotlivé části na sebe dosedají s velkou přesností – o nějakých vůlích nemůže být ani řeč.

Tern Link D8Tern Link D8

Oba zámky jsou vybavené rozměrnými rychloupínacími pákami (páčka je v tomto případě opravdu nemístná zdrobnělina), opatřenými pojistkami. Právě ty jsou příslovečným kamenem úrazu, na rovinu řečeno nedokonalostí celého systému. Problém je v tom, že vnitřní mechanismus pojistek je plastový. V praxi to znamená, že jakmile se zapomenete a pojistku neodaretujete, naprosto hravě ji ulomíte.

Tern Link D8Tern Link D8

Mně se to stalo na testovacím kole u zámku sklápění řídítek, ohlasy uživatelů prvních kusů z celého světa hovoří podobně – plastová pojistka je k ničemu. Ale… Na druhou stranu není třeba sdílet hysterii snažící se namluvit ostatním, že by se snad mohlo kolo za jízdy složit apod. Mechanismus totiž využívá předepnutí rychloupínáku, spojeného táhlem s rámem (představcem). To je velmi důležitá informace. Toto konstrukční provedení jednak umožňuje nastavit míru předepnutí (stranový klíč č. 6 to jistí) a druhak vtipně přidržuje obě rychloupínací páky ve složeném stavu jako jakési kryty mechanismů. Nikde nic volně „neblembá“, nebezpečí, že se zašpiníte, je menší.

Na druhou stranu, abyste si snad nemysleli, že dělám výrobci v tomto směru advokáta. Nikoliv. Plastové pojistky jsou špatně vymyšlené a žádají si nápravu. Že by ale tato drobná chyba ohrožovala životy uživatelů, o tom bych si dovolil velmi vážně pochybovat, neřkuli být přesvědčen o opaku.

Komponenty

Jestliže jsem v první části napsal, že „Déčkový“ Tern(y) se od vyšší řady „P“ liší ocelovou přední vidlicí oproti hliníkové, pak zásadnější budou rozdíly v osazení komponenty. Tam, kde mají „Péčka“ dvoustěnné lehké ráfky s frézovanými brzdnými plochami, mají levnější modely ráfky pouze jednostěnné. Tam, kde mají modely D obyčejné kónusové náboje, mají modely P náboje s průmyslovými ložisky a tak bychom mohli pokračovat. Nicméně můžete být v klidu – funkčnost je samozřejmě všude zajištěna, po cca měsíčním testu si troufám tvrdit, že bude výborná i životnost, na své si tak přijde hlavně ručička váhy. Lepší a dražší komponenty obvykle bývají i lehčí.

Tern Link D8Tern Link D8

„Kokpit“ ovládají rovná řídítka o šířce 58 cm. Kratonové ergonomické gripy nelze než pochválit, všimněte si také rychloupínáku u představce, umožňujícího natočit řídítka při skládání tak, aby ven netrčely brzdové páčky a bowdeny.
K brzdovým páčkám nemám výhrady, stejně jako ke grip-shift řazení od Sramu. Zde jen malá poznámka – řazení má velmi krátký chod – nacpat osm rychlostí na otočnou rukojeť tak, abyste jí nemuseli otáčet dokola, si prostě krátký chod vyžaduje. Přehazovačka je navíc inverzní – tahem k sobě volíte těžší převody, pružina řadí lehčí – vše je to ale jen o zvyku, funkčnosti nelze nic vytknout.

Jestli mám pro nějakou komponentu skutečně velkou pochvalu, tak je to sedlo Ternu Link D8. Na první pohled se svým tvarem tváří zbytečně sportovně, opak je ale pravdou – sedlo má totiž slabou, ale účinnou gelovou výstelku, což spolu s pružností ližin a plášťů (více v části Jízdní vlastnosti) dělá jízdu velmi pohodlnou.

Tern Link D8Tern Link D8

Osmistupňovou přehazovačkou je nejnižší typ Neosu – speciální přehazovačka pro skládací kola, vyvinuté Dahonem. Všimněte si, že oproti konvenčním přehazovačkám není upevněna poblíž osy zadního kola, ale posunutá dopředu a maximálně zvednutá nahoru ke spodní vzpěře zadní stavby. To umožňuje použití krátkého ramínka i pro relativně velký rozsah osmi převodů na kazetě. Kromě zajištění správné funkčnosti jde hlavně o to, abyste netahali řetěz po zemi, což by se v případě použití běžné „bajkové“ přehazovačky s dlouhým ramínkem klidně mohlo stát.

Zajímavý pohled skýtá přední vidlice, resp. upevnění přední V-brzdy. Ano, zatímco jak globální web Ternu, tak i lokální zastoupení využívají k prezentaci těchto kol fotografie nějaké pravděpodobně předprodukční verze, kde jsou brzdy klasicky v přední části vidlice, to, co vidíte na našich fotografiích je… Jak to říci… Prostě realita. Přední „véčka“ jsou upevněna zezadu vidlice. Na funkčnost to samozřejmě nemá žádný vliv – naopak brzdy musím velmi pochválit. Po krátkém zajetí, kdy si sedly na ráfky, podávaly naprosto skvělý výkon!
Nicméně vraťme se k nezvyklému konstrukčnímu řešení. Nemám oficiální vyjádření Ternu, logicky je to ale spojené se způsobem skládání N-Fold. Ne že by brzdová raménka nemohla být vpředu, jádro pudla bude spíš v délce bowdenu, který u zadní montáže lépe „lícuje“ s ostatními bowdeny na řídítkách. Zkrátka vychytaný detail.

Tern Link D8Tern Link D8

Komponentou, kterou ovšem pochválit nemohu ani náhodou, jsou skládací plastové pedály Suntour. Už jsem to psal u recenze skládačky Foldy – pedály jsou strašně měkké, pořádný chlap má strach se do nich opřít. Výrobce sice neuvádí hmotnostní limit, ale já bych to viděl tak do 70 kg, víc rozhodně ne. Osobně se domnívám, že by bylo lepší odepřít uživateli těch pár centimetrů ve složeném stavu a dát na kolo pořádné kovové, byť pevné, pedály.

Zajímavou vychytávku najdete na rámu u středového složení. QR kód, který dnes přečte každý trochu lepší mobil, vás přenese na globální web Ternu, kde si svoje kolo můžete zaregistrovat. V době, kdy jsem Link D8 testoval, registrace ještě plně nefungovala, nicméně dovedu si představit, že pro uživatele, kteří si svoji skládačku „vozí“ třeba letadlem po všech možných končinách, by celosvětová registrace a na ni navázané služby mohly být zajímavé.

Jen pro úplnost, kola s obyčejnými jednostěnnými ráfky jsou vypletena vzadu 28 dráty, vpředu pak úsporněji dvaceti špicemi. Úzké náboje s pevnými osami využívají běžná kónusová ložiska. Stroj byl obutý do plášťů Schwalbe Citizen o rozměru 42–406, v šířce a tedy i tlumení jde o rozumný kompromis, ostatně více hned v následující části Jízdní vlastnosti.
Kliky mají délku 170 mm, blatníky ani nosič nepatří ke standardní výbavě. Nejde však o závratné částky – sada blatníků od německé firmy SKS stojí stejně jako zadní nosič s nosností 10 kg tři stovky.

Jízdní vlastnosti

Teď si držte klobouky, budeme se totiž pohybovat ve sféře, kde je Tern Link D8 jako ryba ve vodě. Předně: rám, včetně skládacích řídítek, je mimořádně tuhý. Jestliže jsem u Bromptona napsal, že je to tvrďák, pak oproti tomuto Ternu jde o pohupující se limuzínu. Jenže Link D8 je zároveň i pohodlné kolo. Už jsem zmínil výborné sedlo, k tomu se přidávají pláště Schwalbe Citizen, které mají malý valivý odpor i při menším nahuštění. Kratonové gripy pak pohlcují rázy do rukou. Zkrátka radost jezdit… Díky tuhé konstrukci kolo přenáší téměř veškerou vaši energii (kromě pedálů samozřejmě, kde se něco ztratí) a zároveň vám umožní pohodlné svezení. Tern Link D8 nemá problém ani ve velkých rychlostech (kolem 60 km/hod), zároveň je ale obratný při jemném manévrování ve městě.

Tern Link D8Tern Link D8

Univerzální velikost rámu a geometrie Ternu Link D8 vyhoví jak vyšším postavám, tak i menším „velikostem lidí“. Vyšší postavy budou při požadavku na pohodlný posed možná trochu žehrat na nemožnost výškového nastavení řídítek, standardní sedlovka by jezdcům do cca 190 cm tělesné výšky měla vyhovovat.

U tohoto kola jsme poprvé na Přibližovadlech.cz udělali exaktní měření krajních rychlostí přehazovačky. Předně je třeba říci, že osmistupňová kazeta s rozsahem 12–32 zubů je poměrně jemně odstupňovaná, takže řazení je plynulé bez citelných skoků – to je pro komfort jízdy samozřejmě dobrá zpráva. Dalším pozitivem je, že nejlehčí převod kazety vám ve spolupráci s předním pevným převodníkem o 52 zubech umožní zdolat i docela strmé kopce.

A jaká jsou tedy naměřená čísla? Nejtěžší převod vám umožní při kadenci šlapání 75 ot./min jet rychlostí téměř přesně 30 km/hod (viz naši testovací metodiku). To po rovině běžný městský cyklista nedá a bude spíše volit lehčí převod – jde tedy o naprosto dostačující zpřevodování, kdy vám budou zuby na kazetě přebývat jen při jízdě z prudkého kopce.
Naopak do kopce na nejlehčí převod pojedete při kadenci 70–75 ot./min rychlostí kolem 10 km/hod, což je, jak jsem napsal o pár řádků výše, pro zdolání velkých převýšení pořád ještě rychlejší než kolo tlačit.

Celkové hodnocení

Pěkné, „průměrně dobře“ vybavené skládací kolo s vynikajícími jízdními vlastnostmi, spojující pevný rám s komfortním jízdním projevem. Osazení převody je v podstatě ideální – to kromě obvyklého ježdění potvrdily i naše exaktní testy. Brzdy brzdí, a to tak, že perfektně, pláště jsou výborným kompromisem mezi sportovním a pohodlným pojetím jízdy.

Jako v podstatě jeden z prvních modelů nové firmy Tern ale Link D8 také trpí dětskými nemocemi – nejhorší jsou nedořešené pojistky skládacích mechanismů, pitomé pedály bohužel nejsou negativem jen tohoto kola či výrobce, trpí jimi více producentů skládaček.

Co je však velmi pozitivní, to je pořizovací cena, v době vydání této recenze kolem 13 000 Kč. Pokud bychom na našem webu udělovali ocenění typu „výborný poměr cena/výkon“, Tern Link D8 by jej získal naprosto s přehledem. Jak jsem již naznačil v úvodu tohoto testu – věřím, že tato skládačka bude patřit mezi prodejní hity Ternu.

Plusy a minusy

Elegantní design a propracovaná konstrukce
Vynikající jízdní vlastnosti
Výborný poměr cena/výkon

…ale

Nedořešené pojistky skládacích mechanismů
Plastové skládací pedály

Výrobce

Mobility Holdings, Ltd.

Zapůjčil

AZUB bike
Nivnická 422
688 01 Uherský Brod

tel.: +420 777 298 229
e-mail: azub (at) azub.cz

Cena

ke dni 27. prosince 2011
13 000 Kč


Za zapůjčení ateliéru děkujeme fotostudiu Starling

Starling

Sdílej:

10 komentáře

  1. Výborná recenze! Díky. Při pátrání po informacích o tomto kole jsem prošel v podstatě „celý web“ včetně asijských a můžu s klidem říct, že je to nejpodrobnější celosvětová recenze a taky první video skládání tohoto kola. Myslím, že můžete klidně přemýšlet i o internacionalizaci :)

    Co se týče pojistek, tak jsem se dočetl, že je základem důrazně odhánět všechny, kdo by chtěli rozkládání zkoušet. Ale je to mrzuté. Snad budou alespoň snadno dostupné náhradní.

    Jak se vám s kolem manipulovalo? Je možné ho „tahat“ ve složeném stavu?

  2. Díky za pochvalu, na internacionalizaci bohužel není ani čas ani peníze. Ale uvidíme časem ;)
    „Tahat“ složené se to dá držením za sedlo (je to vidět na videu), ale samozřejmě má to 13 kg a není to placaté, takže nic pohodlného – jako každá skládačka. Nicméně třeba pro ty, kdo bydlí v paneláku a nechtějí kolo nechávat v kočárkárně či ve sklepě, je to na vyběhnutí a seběhnutí pár pater v pohodě. Na nošení do officu, z baráku do auta a podobné krátké cesty samozřejmě naprosto bez problémů…

  3. Aha:) Tak to jsem nezkoušel, ale kola v žádném případě nejsou rovnoběžná (stejně jako u Dahonu). Takže to půjde podobně jako u Dahonu ;)

  4. Jako vždy moc pěkná recenze. I kolo vypadá slušně. Jen by mě zajímalo, jestli by byl problém kritizované pedály vyměnit za kvalitnější? Děkuji ;-)

  5. Pedály se dají vyměnit jako u každého jiného kola, to problém není. My spíš kritizujeme výrobce, že tam tyhle měkoty vůbec dává.

  6. Díky, moc pěkná recenze. Tern jsem dost očekával, možná si jednou takovou skládačku pořídím, do Prahy by to bylo dokonalé….

  7. Ahoj, kolo mám měsíc a používám ho každý den. S kolem jsme spokojený. Skládání je super. Rám je pevný, samozřejmě není to klasické kolo, ale i tak je pevný. Jen při silnějsí zatáhnutí za řidítka mi ve spoji trochu „lupne“ nevím jak to nazvat, ale asi to je jak se ty kovy o sebe třou.
    Přehazka má 8 rychlostí a jeden tác, je zde tedy zvýšené kroucení řetězu, no chce si s laděním trochu pohrát, ale i tak mi největší kolečko furt trochu zlobí.. pujdu na první garanční prohlídku, tak uvidím, taky se lanka museli vytahat.
    Jezdím po praze, takže největší dvě kolečka skoro nepoužiju, poslední dvě také skoro ne.. možná při jízdě z kopce. Standardně jezdím mezi 3-6 rychlosti, což po praze uplně dostačuje.
    Na řízení si musím zvyknout .. je hodně citlivé, super na kličkování po chodníku mezi lidma a lampama, horší při jízdě s jednou rukou (zatáčení), ale je to o zvyku, mě to trochu dělá problém.
    Pláště jsou dobré a rychlé, reflexní proužek vypada cool :) bohužel hodně cest mám po dlažbě ta je na kole nic moc (to na žádném kole), zkusím vyměnit za balony a uvidím, možná pomohou, jinak nemám s nimi problém.
    Šlapky .. plaveš..ale zvykneš si, mě už to teď ani nepřijde..lepší by byly prima, ale nechci nasazovací, skládání šlapek považuji za výtečné řešení ..(např na eskalátorech, doma atd.. ), teže nemám problém.
    Jízda.. kolo si jede to své, jak jsem zjistil, nemá cenu to rvát, příjde mi, že to ani rychleji nejede. Ideální do města, nebo na výlet za prahu. Delší jízdu nemám ozkoušenou. Ve městě to stejně nejde moc rvát takže ideální, srát na to že tě předjíždějí velká kola, ani nevím kolik jedu nemám tacho. Posez je vzpřímenější..také to chce si více zvyknout..při silném větru mám pocit, že jsem plachetnice > aerodynamika nic moc.:)
    Manipulace je fajn. Kolo řekl bych váží tak akorát, každy další kilo je znát (zámek, mikina atd..) mám i nosič a blatníky. Nicméně při cestě v metru je to super.. jezdím v zadním vagonu, kolo chce opřít o zed a dobře podstrčit (doporučuji), pak se o něj nemusíš starat. a zabírá minum místa..člověk si ho může dát mezi nohy a sednout si na zadní sedadla..všichni koukaj :)
    Kolo je super, doporučuji, kdo přemýšlí o kole do prahy (města), hrozně mě baví a je i pěkný … jo doma složím a dám do kumbálu což je taky +
    Napište, když by byl čas a zíjem mužem projet (ukázat).

  8. D8-čku používam každý deň a musím povedať, že na pražské pomery asi najideálnejšia voľba v pomere cena/výkon. Snáď drobná výtka jedine ku slabším magnetom a tendencii rozkladať sa počas transportu a nestabilita zloženého balíčku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *