Search
Close this search box.

Superkros. Kostka Mushing Racer Max (G6) v podrobném testu

Říká se „do třetice…“, a dá se to aplikovat na leccos. Tak proč ne na terénní koloběžky? Po Kickbiku Cross FixYedoo Trexx Disc zde máme – do třetice terénních koloběžek – model Kostka Mushing Racer Max šesté generace. I když do třetice… Oproti prvním dvěma sobě hodně podobným modelům je totiž tento Kostkovic teréňák o dost jiný. Ale o tom až v podrobné recenzi.

 
Kostka Mushing Racer Max (G6)
Kostka Mushing Racer Max (G6)

Prolog

Opět zde máme terénní koloběžku s pevnou přední vidlicí. V čem je tedy Kostkovic Mushing Racer dost jiný? Je to Kostka, takže jde tradičně o oceláč, což je oproti předchozím hliníkovým teréňákům rozdíl číslo jedna. V čem se materiál rámu a přední vidlice projevuje jinak, to se dozvíte později v tomto textu. No a pak je tu druhý zásadní rozdíl – velikost kol. Kostka Mushing Racer Max (G6) je osazený koly o průměru 27,5/24 palců. Připomeňme si jen, že předchozí testované terénní koloběžky měly kola 27,5/20 a 26/20 palců. Možná si řeknete: „Dvacet nebo čtyřiadvacet palců vzadu – to už je jedno, ne?“ No tak to sakra není jedno! 

Čtyřiadvacetipalcové kolo má totiž blíže k většímu přednímu kolu nežli ke dvacítce. Jen považte: Průměr 20″ kola, obutého do běžného terénního pláště, je cca 51 cm. Čtyřiadvacítka má 62 cm, 26″ kolo 67 cm a 27,5palcové kolo asi 69 cm. Takže znovu opakuji, 24″ kolo má blíže k šestadvacítce nežli ke dvacítce. A to značně mění jízdní vlastnosti koloběžky. Ale o tom až později.

Kostka Mushing Racer Max (G6) se vyrábí pouze v jedné barvě – v elegantním černošedém kladívkovém laku Antic Silver, díky kterému vypadá ještě více drsňácky :-)
Kostka Mushing Racer Max (G6) se vyrábí pouze v jedné barvě – v elegantním černošedém kladívkovém laku Antic Silver, díky kterému vypadá ještě více drsňácky :-)

Konstrukce

Přestože je to terénní nebo chcete-li musherská koloběžka, stále jde konstrukčně o takříkajíc klasickou Kostku. Pořád můžete počítat s hlavním rámovým profilem kapkovitého průřezu, na který navazuje stupátko, ohnuté až po zadní vidlici z jednoho kusu palcové trubky. Bavíme se o Kostce 6. generace, takže zde můžete zaznamenat inovaci v prostřední výztuze stupátka a také nový frézovaný hliníkový chránič paty. 

Jde o stroj do těžkých podmínek, takže veškeré sváry, plus zpevňující návarky zespoda stupátka a ve vnitřním oblouku hlavního rámového profilu, jsou možná ještě festovnější než například u modelu Tour. Ale to se pouze jenom domnívám podle takzvaného „okometrického“ měření :-) Pravda ovšem je, že rám oproti modelu 5. generace pěkně citelně ztuhnul.

Přední „podkova“, která zpevňuje spoj hlavního rámového profilu se stupátkem
Přední „podkova“, která zpevňuje spoj hlavního rámového profilu se stupátkem
Vyztužení spodní strany stupátka v ohybu, kde přechází do zadní vidlice
Vyztužení spodní strany stupátka v ohybu, kde přechází do zadní vidlice

Ocelová je i přední vidlice, která taktéž pochází z produkčních dílen firmy Kostka – kolobka. A měli byste také vědět, že šířky obou vidlic jsou uzpůsobené pro 100mm náboje.

Oproti řekněme běžným modelům Kostky, má Mushing Racer (G6) semiintegrované hlavové složení, které taktéž přispívá ke zvýšení tuhosti rámu, respektive sestavy rám/přední vidlice. Tento terénně-psí model má kupodivu i otvor pro stojánek ve spodní části hlavního rámového profilu. Já osobně bych se s ním nezdržoval a nedával ho tam… ale budiž, možná si někdo na tento tank dá i stojánek.

Semiintegrované hlavové složení a držák na adaptér a vodítka pro psa
Semiintegrované hlavové složení a držák na adaptér a vodítka pro psa

Věrný svému názvu, má Mushing Racer napevno navařený držák adaptéru a vodítka pro psa. Jestli ho využijete, záleží na vás. Pokud ne, překážet ničemu nebude. A když se vás pak bude někdo ptát, k čemu je to oko na hlavové trubce, tak můžete tvrdit, že k přivázání vyprošťovacího lana, když náhodou zapadnete v bažině… :-)

Rozměry a geometrie

Vzhledem k většímu zadnímu kolu, respektive obecně větším kolům, je i celá koloběžka poněkud rozměrnější (například v porovnání s klasickou Kostkou Tour – viz foto dále), ovšem pozor zde je to jen a pouze k dobru věci! Rozměry víceméně vychází ze silničního modelu Trip se stejně velkými koly, ale zejména výška stupátka je zde přizpůsobená využití čili jízdě v terénu.

Abyste si dokázali představit velikost – porovnání s modelem Kostka Tour (26/20”). Oba stroje jsou zarovnané na chránič paty
Abyste si dokázali představit velikost – porovnání s modelem Kostka Tour (26/20”). Oba stroje jsou zarovnané na chránič paty

Kostka Mushing Racer (G6)

Kostka Mushing Racer (G6)

Mushing Racer má luxusně velký prostor pro jezdce, ovšem zároveň je třeba dodat, že není nijak zbytečně naddimenzovaný. Zrovna u výše zmíněného Tripu jsem psal, že je to model pro velké koloběžkáře, zde mně ale víceméně stejný prostor pro jezdce vyhovuje úplně ideálně. A to včetně výšky hlavového složení, které také patří k těm vyšším. Upřímně řečeno, když jsem se byl pro srovnání projet na svém Morxesu Obsidian, připadal jsem si na něm tak trochu jako vosa na bonbóně :-)

Velmi chválím uměřenou výšku stupátka a také pouze malý zdvih přední části. Rozdíl 15 mm na 45 centimetrech za jízdy vnímáte skoro jako rovné stupátko. Čímž chci naznačit, že je velké, pohodlné, dostatečně „děravé“…

A ještě poslední informace/hodnocení – velmi mile mě překvapila relativně nízká hmotnost této koloběžky. Na to, jak je to velký stroj s ocelovým rámem, s kotoučovými brzdami a s tlustými plášti, hodnotím hmotnost pod 11 kg jako velmi dobrou až výbornou. Ostatně, ony tlusté pláště… ale k tomu se dostaneme hned vzápětí.

Kostka Mushing Racer (G6)
Vzorek plášťů Schwalbe Rocket Ron

Komponenty

Ony tlusté pláště nemusí být hned těžké – a krásně se to ukazuje právě v případě Mushing Racera. Ten obouvá pláště Schwalbe Rocket Ron s šířkou 2,25″, což jsou mimochodem výborné víceméně univerzální terénní „gumy“ s dobrým poměrem cena/výkon, a… v provedení s kevlarovou patkou, jsou zároveň i lehké. Cvičně jsem zvážil kompletní přední kolo, přičemž váha ukázala těsně pod 2 kg. Udělal jsem totéž s kolem z Yedoo Trexx Disc – což je menší 26palcové kolo s pláštěm Kenda Small Block Eight a eihle… :-) Ono váží těsně přes dvě kila! A příčinou není těžší kolo jako takové, nýbrž právě těžký plášť. 

Všichni, kdo se zabýváme jednostopými přibližovadly na lidský pohon, moc dobře víme, jak velký vliv má hmotnost na obvodových částech kola. Budete-li mít těžký náboj, tak vem to čert. Ale na plášti (potažmo kombinaci plášť+duše a ráfek) je každý rozdíl velmi znát. Recenzovaná Kostka Mushing Racer Max (G6) celkově váží o 2,6 kg více než zmiňovaný Trexx Disc. Ale přesto, jsou rozjezdy a obecně zrychlování s tímto modelem minimálně stejně svižné. Jak to? Právě díky lehkým kolům. Tečka. Ne… ještě ke kolům…

Kostka Mushing Racer (G6)
Náboje Kostka HK 1024 DS

Kola využívají 100mm náboje s průmyslovými ložisky vlastní produkce Kostka, určené pro klasické šestiděrové kotouče. Křížený výplet si vystačí se 24 nerezovými dráty – kola jsou krásně tuhá, vůbec jsem neměl pocit, že by bylo potřeba více „špic“. Ráfky jsou pak samozřejmě vícekomorové.

Když jsem už nakousl brzdy, pak Mushing Racer je osazený hydraulickou klasikou od Shimana, brzdami nižší střední třídy M355. Ty ale patří k osvědčené klasice, podávající výborný výkon za nízkou cenu. Pokud by vám snad nestačil, doporučuji pro začátek vyměnit vysekávané „plechové“ brzdové kotouče o průměru 180 mm za kvalitnější, hned uvidíte tu změnu. Nicméně i standardní osazení se po krátkém zajetí osvědčilo na výbornou. Brzdy mají výborné dávkování, páčky sice nejsou „jednoprstové“, ale jeden prst pro dobrou účinnost těchto brzd úplně stačí. Nemám s nimi žádný problém.

Kostka Mushing Racer (G6)

Kostka Mushing Racer (G6)

Volně se dostáváme k řízení. Kostkovic konstruktéři v tomto případě zcela správně nesáhli po vlastních – jinak ale skvělých – řídítkách s průměrem trubky 22 mm, nýbrž zvolili běžné sériové bajkové vlaštovky značky Force ve verzi oversize čili s průměrem uchycení v představci 31,8 mm. Představec, opět od Force, je – jak se na dobře ovladatelný terénní stroj patří – dlouhý pouhých 70 mm, a je to tak správně! :-) Poměrně tenké gripy z tvrdé gumy mně vyhovovaly maximálně, ani nápad, že bych je vyměnil.

Kostka Mushing Racer (G6)

Kostka Mushing Racer (G6)

A něco navíc…

Běžně se v recenzích koloběžek nevěnuji obvyklému příslušenství k nim, zvláště pak něčemu tak obyčejnému, jako jsou blatníky. Ale u terénního stroje s plášti, které vyhazují spoustu nečistot za sucha, potažmo pak za mokra a v bahně, je to zkrátka důležitá věc. A důležitá také z toho důvodu, že blatníky rády praskají, ulamují se, upadávají a podobně. V terénu to drncá, takže z pohledu blatníků se jedná vysloveně o extrémní situaci.

Mushing Racer jsem dostal na recenzi i s tímto vybavením. Konkrétně se jedná o přední hliníkové „lízátko“ – blatník Fender, který se na hlavní rámový profil montuje ze strany jezdce. K tomu pak skvělý nástavec z odolného plastu Fender Plus – ten pochytá neskutečné množství nečistot, odlétajících od předního kola. No a nakonec ještě zadní blatník Fender Shock, který má ocelové vzpěry a opět samotné „tělo“ blatníku z tuhého plastu.

Kostka Mushing Racer (G6)

Je třeba počítat s tím, že tato „protibahenní“ opatření přidají kilo, možná i více k celkové hmotnosti koloběžky, ale… vyplatí se maximálně! Kostku Mushing Racer jsem testoval ve střídavě rozměklém a střídavě bahenním terénu. Nebýt blatníků, přijel bych z každé vyjížďky jako pras… Takto jsem byl v podstatě čistý, jen sem tam nějaký ten flíček od bláta na oblečení a pochopitelně na botách.

Všechna tato blatníková výbava byla otestovaná nejen mnou, ale hlavně borci Jindrou Prchlíkem a Richardem Štěpánkem na závodu 1000 miles adventure (rozhovor s Jindrou čtěte a poslouchejte zde na Přibližovadlech), takže jde o osvědčené řešení, které prošlo nejtěžšími zkouškami.

Kostka Mushing Racer (G6)

Že se to jmenuje Mushing, o tom jsem už (zbytečně :-) ) psal, ale nevyzkoušel. Náš pes není zrovna musherský typ, nehledě k tomu, že je to stará babča, která má raději svůj klid na lůžku :-) Ale musel jsem vám ukázat, jak je připevněný adaptér a vodítko na psa – takže jen ilustrační foto.

Jízdní vlastnosti

Jedním slovem… famózní! Musím říct, že už jsem dlouho nejel na koloběžce, která by měla tak přesnou a jasně předvídatelnou odezvu na cokoliv, co se chystáte udělat a vzápětí uděláte. Kostka Mushing Racer Max (G6) má dokonalé řízení, které reaguje naprosto přesně jak v nejtěžším terénu, tak i na pevném povrchu, třeba na silnici. Zároveň to ale není žádná nervózní závodnička, u níž je třeba držet řídítka zatraceně pevně – naopak mushingová závodnička (Mushing Racer :-) ) je i v tomto směru velmi pohodlná.

Kostka Mushing Racer (G6)Ocelový rám krásně žehlí nerovnosti. Ano, je samozřejmě měkčí nežli hliníkové modely. Ale jak už jsem napsal, oproti páté generaci došlo k výraznému zpevnění, které se mimochodem projevuje i ve zkrutu – například když nechtěně stoupnete na boční hranu stupátka, nikoliv doprostřed jeho plochy. Což se mimochodem při jízdě v terénu stává zcela běžně. Koloběžka neprotestuje a valí dál. Čemuž ostatně zdatně napomáhá velké (větší) zadní kolo, které kromě menšího valivého odporu také tolik neodskakuje jako dvacítka – na této koloběžce máte pocit, že projedete úplně v pohodě jakýkoliv terén.

Kostka Mushing Racer (G6)

Celkové hodnocení

Abych řekl pravdu, tuto koloběžku se mně ani moc nechtělo testovat. Musel jsem do toho doslova sám sebe ukecat. Proč? Když před tím recenzujete lehké devítikilové hliníkové teréňáky, moc se vám pak nechce do jedenáctikilogramového stroje. Ale sám pán Bůh mně řekl: Jdi do toho kámo, nebudeš litovat! A nelituju ani vteřinu, kterou jsem na této koloběžce strávil. Ano, není to lehká atletka jako předtím testované stroje, nicméně její jízdní a užitné vlastnosti jsou tak skvělé, že to vyváží i ta necelá dvě kila navíc.

Musím suše konstatovat, že z Kostky Mushing Racera šesté generace jsem skoro až nekriticky nadšený. Jednoduše jako z každé koloběžky, na které se mně tak parádně jezdí. Kombinace předního 27,5palcového a zadního 24palcového kola je skvělá volba pro koloběžku, na které se stále ještě dá jezdit za svoje i bez silného psího kámoše. Ale myslím, že tato koloběžka bude vyhovovat všem. Ať jste musheři se silným tahounem nebo snad dokonce dvojicí psů, ale i když prostě jezdíte za svoje v terénu jen tak pro radost, musím vám tento stroj vřele doporučit. Je to pecka!

Plusy a minusy

výborně navržená geometrie
skvělé jízdní vlastnosti
výborné komponentové osazení

…ale

já fakt nevím… jenom jedna barva v nabídce? ;-)

Kostka Mushing Racer Max (G6)

Super volba superkrosu

Píšu to u každé nové Super volby, ale musím znovu opakovat – víte, jak jsem na toto ocenění hamižný, nerozdávám ho na potkání, nevnucuji ho každému, kdo si o něj řekne… ostatně předchozí Super volbu jsem udělil téměř přesně před rokem. No a co, že to byla taky Kostka?! Můžu za to, že tahle firma jednoduše vyrábí skvělé koloběžky? 

Kostka Mushing Racer Max (G6) si nejvyšší ocenění Přibližovadel.cz zaslouží naprostým právem, protože je to zkrátka vynikající terénní koloběžka. To je můj názor, za kterým si stojím. Howgh! :-)


Konkurence

Chce se mi napsat, že není – protože fakticky opravdu na českém trhu není (nebo o ní nevím) jiná terénní koloběžka s ocelovým rámem a koly 27,5/24 palců. Ale přece jenom nějaké srovnání učiním. 

V oceli konkuruje Kostka sám sobě modelem Mushing Racer Pro (G5), který má ovšem odpruženou přední vidlici a jde o model páté generace s méně tuhým rámem než má Gé šestka. 

Nejpodobnější koloběžku tak má Doxtor – jedná se o model F112, což je pevňák se stejně velkými koly, podobně vysokým stupátkem, a navíc… s hliníkovým rámem a tím i nižší celkovou hmotností. Doxtor uvádí 9,4 kg a je tak velmi ostrou konkurencí Kostky.

Cenové srovnání
(k datu 19. 3. 2021)

Kostka Mushing Racer Max (G6) | 16 490 Kč
Kostka Mushing Racer Pro (G5) | 23 990 Kč
Doxtor F122 | 21 900 Kč

Kostka Mushing Racer (G6)

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *