Search
Close this search box.

Swifty One – podrobná recenze (vč. fotogalerie)

Celý článekDospělý koloběžkář zpravidla vzbuzuje pozornost ostatních lidí, což toto přibližovadlo dělá ideálním pro (nás) exhibicionisty. Fajnšmekr ale úpí – stejnou míru všímavosti okolí totiž dostávají staré vykopávky jako vystajlované stroje. „Normální člověk“ tomu zkrátka nerozumí. Pak aby ocenil Swifty One.

 

Když řeknu, že existuje něco jako „česká koloběžková škola“, do které patří firmy K-bike, Kostka či Mibo, produkující skvělé stroje, schopné uspět v jakékoliv konkurenci, určitě nebudu daleko od pravdy. Pak je už „jen“ zbytek světa… Mezi zahraniční konkurenci se nedávno zařadil také první model britské firmy Swifty scooters, nazvaný jednoduše Swifty One. Můžete si ale být jisti, že tentokrát nejde o další „obyčejnou“ koloběžku, nýbrž o nepřehlédnutelný stroj zajímavé koncepce.

Konstrukce

Jedinou koloběžkou se dvěma šestnáctipalcovými koly na českém trhu je Mibo Turist a i tak zde najdete rozdíl – Switfy totiž, jak jsem prozradil už v prvním pohledu na toto přibližovadlo, nemá „pravá“ 16palcová kola, ale větší typy o průměru 349 mm.

Swifty OneSwifty One

Že vám to něco připomíná? Ano, stejná kola používá stejně tak britský výrobce skládacích kol Brompton a připravte se na to, že dalších podobností s ním najdeme postupně více. Ostatně hned při prvním pohledu na Swifty One vám utkví zrak na mohutné trubce krku, která Bromptonu jakoby z oka vypadla. Konstruktéři Swifty byli pouze o něco štědřejší v dimenzích. Krk One má ještě o pět milimetrů větší průměr než rám Bromptona.

Swifty One

Swifty One je poctivý „oceláč“. Hliníkový je pouze sklápěcí představec a řídítka, plus samozřejmě další menší komponenty jako brzda a brzdová páčka, náboje, ráfky apod. Abych nezapomněl, ze 3,5 mm silného hliníkového plechu je také vyrobena nášlapná plocha stupačky.

Swifty One má poměrně dlouhý rozvor, ostatně celkově – po rozložení – jde o překvapivě spíše středně velký model nežli očekávanou skládací miniaturu. To však ničemu nevadí, naopak – čtěte část Jízdní vlastnosti v závěru této recenze. Navážená hmotnost 8,3 kg je také vcelku přijatelná, byť výrobce uvádí o půl kilogramu menší (nižší hmotnosti uváděné výrobci nejsou bohužel žádnou zvláštností).

Swifty One

Skládací koloběžka z Manchesteru se vyrábí ve třech základních barvách: černé, bílé a světle modré. Každou z nich lze ještě vyšperkovat oranžově anodizovanými ráfky a náboji, takže je k dispozici celkem šest barevných mutací. Cena je u všech stejná, žádná varianta není příplatková.

Skládání
Swifty OneSwifty One

Skládání výrobce vyřešil na koloběžku velmi netypicky: „podvléknutím“ zadního kola i s vidlicí vnitřkem konstrukce nášlapné plochy, jejíž hliníková horní deska se odklápí dopředu. To podvlečení zadního kola jsme už také viděli – kde jinde než u Bromptona. Pak se ještě „zlomí“ řídítka a je to. Nicméně podívejte se na krátké video.

Zaměříme-li se nyní na detaily, pak prvním krokem je zvednutí nášlapu, který má vpředu pant. Všimněte si ale také luxusních rozměrů stupátka, které má na délku 40 cm, v nejširším místě 14,5 cm, na koncích pak 11 cm. Na horní straně je nalepený hrubý smirek – nohy tedy rozhodně nekloužou, naopak při střídání pootočením zbytečně silně drží – jak správně podotýká Martin Grill ve Druhém pohledu na konci tohoto článku.

Swifty OneSwifty One

Sklopný mechanismus zadní nápravy je aretován klasickým rychloupínákem, který je tak trochu „zbytečně moc“ vysunutý do boku, což svádí k ukopnutí kotníku. Mně se to nestalo, Martinovi ano.

Swifty One

Vrátíme-li se ještě k nášlapné desce, pak na snímku můžete vidět, že má ze spodní strany v místech kontaktu s konstrukcí stupátka nalepené korkové tlumící pásky, což kvituji s povděkem jako výborný konstrukční detail. Zde také vidíte, jak je koloběžka ve složeném stavu fixována. Může za to malá plastová „křídlomatka“ ve sklopném představci řídítek, která se zasune do oválného otvoru v nášlapné desce a o devadesát stupňů pootočí.

Swifty OneSwifty One

Rád bych věřil tomu, že tento kousek plastu koloběžku „dlouhodobě udrží“, když ji složenou budete nosit za trubku představce, ale po pravdě se mi to moc nedaří. Výrobce sice nabízí aretaci jako náhradní díl, ovšem v jednom kusu s hliníkovou objímkou, a to za cenu 22 britských liber…

Pojďme ale ještě ke skládání řídítek. Jak jste si jistě všimli na videu, ty se musí nejprve poněkud nelogicky, byť „věcně správně“ vysunout nahoru, protože jen v této poloze je umožněno jejich otočení o 90 stupňů. To je aretováno opět běžným rychloupínákem, stejně jako díky dalšímu rychloupínáku, vybaveného navíc plastovou pojistkou, drží sklápěcí mechanismus představce.

Komponenty

Hliníková řídítka typu vlaštovky s dvacetistupňovým zahnutím mají naprosto dostačující šířku 52 cm. Jsou opatřena pohodlnými měkkými 120mm gripy, které mírně tlumí jízdní vibrace.

Swifty OneSwifty One

Pokud jste si toho doposud nevšimli, Swifty One má jen jednu brzdu, a to přední. Zadní chybí – podle mě kvůli skládání – byť řešitelné by to asi bylo, kdyby se chtělo. Opět podobně jako u Bromptona je to typ ráfkové silniční brzdy, která bohužel není úplně stoprocentně kompatibilní s klasickou páčkou. Převodový poměr je jiný a tak dávkování brzdné síly není zrovna plynulé. Na druhou stranu je ale účinnost výborná a pro městskou koloběžku jedna brzda stačí.

Swifty One

Kola jsou příkladně zapletena na úzkých nábojích (vnitřní šířka 72 mm, vnější 106 mm) s kónusovými ložisky. Náboje mají pevnou osu, rychloupínáky zde nehledejte a nachystejte si čtrnáctku stranový klíč. Ráfky představují běžný standard, lépe než v surové barvě hliníkové slitiny vypadají v oranžovém eloxu – viz barevné mutace na začátku recenze. Koloběžka je obuta do plášťů Schwalbe Marathon o šířce 1 3/8 palce (37 mm) – chválím je o něco dál v části Jízdní vlastnosti.

Jak jste si jistě všimli, Swifty One nemá blatníky. U městské koloběžky to není zrovna dobrá vlastnost, nicméně výrobce slibuje, že se i na tomto doplňku pracuje. Uvidíme, u prvních kusů to ale budete muset vydržet bez nich.

Koloběžka nemá ani žádné, přesněji téměř žádné prvky pasivní bezpečnosti. Odrazky nikde, zvonek jakbysmet. Pro objektivitu je ale třeba dodat, že reflexní pruhy na pláštích Schwalbe Marathon fungují skvěle, takže co se týče bočních odrazek, ty potřeba nejsou.

Jízdní vlastnosti

Ve zkratce: výborné až vynikající… Lví podíl na tom má poměrně dlouhý rozvor. Více než metrová vzdálenost os kol není u koloběžek se stále ještě malými koly zrovna obvyklá – většinou je to méně.

Pochválit je však třeba také volbu standardního obutí do plášťů Schwalbe Marathon, které – samozřejmě patřičně nafoukané (ideálně na max 85 psi /6 barů/) – odvalují velmi lehce, bez znatelnějšího vnímání valivého odporu jezdcem.

Počítejte ale s tím, že natvrdo nafoukané pláště se navíc potkají s extrémně tuhým rámem, takže kdo je zvyklý na pohodlné pružné stroje, bude zprvu tvrdostí „Swiftyny“ možná trochu zaskočen. Sportovněji založení jedinci naopak tuhost ocení a ještě si všimnou, že zadní stavba kvůli skládací konstrukci přece jenom lehounce pruží.

Vzhledem k nulovému ofsetu přední vidlice a tedy malému závleku, je točivost v nízkých rychlostech lehce nervózního projevu, ve vyšší rychlosti drží ale geometrie Swifty One směr výborně. Protože tento stroj má jen jednu brzdu, ve sjezdech jsem brzdil častěji než obvykle a nepovolil jsem mu více než cca 40 km/hod.

Celkové hodnocení

Takže nyní již víme, že jízdní vlastnosti vůbec nejsou špatné. Skládání je úžasné. Proč lámat krk, když lze zadní kolo podvléknout stupačkou? Rozměry se sice bůhvíjak nezmenší, ale zavazadlo je ploché, takže zejména po postavení na výšku s malou nadsázkou kopíruje proporce lidského těla. Málokdo si všimne, že stojíte v tramvaji se „Swiftynou“ v objetí…

Swifty OneSwifty One

Má skvělý design. Přesněji řečeno – není to nic objevného, převratného, futuristického, naopak – design je velmi uměřený, čistý, aristokratický. Detail spojení krku s hlavovou trubkou či opačný dolní konec přechodu krku do stupátka jsou jedněmi z důkazů, že duchovní otec Swifty One Jason Iftakhar na design dbal s velkým důrazem.

Bohužel méně už bral v úvahu praktickou použitelnost. Nášlap je strašlivě vysoký a odsuzuje Swifty One pro ježdění po rovině a na krátké vzdálenosti – nechcete-li si tedy jízdu na koloběžce nadobro zošklivit. Ostatně, pouze jedna – přední – brzda vás bude limitovat i ve sjezdech. Ideálními lokalitami v Česku jsou tedy například moravská Haná nebo kraj kolem Kolína, Poděbrad či Nymburka, tedy Polabská nížina. A mám-li to ještě více upřesnit, pak jsou to města a vísky v rovinatých oblastech. Jde zkrátka o typický „urban scooter“ – městskou koloběžku.

Swifty One

Jenže zrovna třeba Hané asi bude chybět potřebná kupní síla. Tento stroj totiž stojí stejně jako závodní hliníkový Kickbike. Kolik? 13 000 Kč… Promiňte, ale k této informaci mám jen jediný, a to poněkud jízlivý komentář: Jestliže jsem doposud Swifty One přirovnával k Bromptonu, mohlo by to být v pořádku i nyní. Brompton je přece také drahý. Ano, ale je vychytaný do nejmenších detailů, kdežto „Swiftyna“ – aby si tuto cenovku zasloužila – se ještě bez pár vylepšení neobejde.

Martin Grill

Druhý pohled

Martin Grill:
„Přiznám se, že bych nebyl s to uhodnout určení této koloběžky, nebýt reklamních fotografií na stránkách výrobce. Vzpomenu-li tři klasické britské výrobce automobilů, pak má Swifty světlou výšku Land Roveru, délku Jaguáru a tvrdost Mini Cooperu. Právě ona poslední vlastnost se však do města moc nehodí, protože v rukách cítíte doslova každou spáru. Pouze přední brzda není handicapem – na přemisťování se po centrech měst bohatě stačí. Protiskluzová úprava nášlapu (princip „šmirgl“) znemožňuje dynamičtější střídání odrazové nohy, což je při nemalé výšce nášlapu od země nevýhodné. V dešti sice nepodklouznete, ale vzhledem k absenci blatníků si budete připadat jako Zdeněk Svěrák v Obecné škole.

Ale abych jen nekritizoval: Proti mechanismu skládání nemám výhrady téměř žádné a při troše cviku to zvládnete do desíti sekund, čili tak akorát, než před vámi zastaví šalina. Drobnou výtku mám ke krytu zámku řídítek, který není ve složeném stavu koloběžky aretován a pak k plastové otočné pojistce, zasouvající se do nášlapu. Pokud složenou koloběžku vezmete za tyč řídítek, visí její veškerá hmotnost právě na tomto kousku umělé hmoty…“

Názory uvedené v rubrice Druhý pohled se nemusí slučovat s postoji redakce Přibližovadla.cz.
V tomto případě se s nimi ale naprosto ztotožňujeme.

Jazykový koutek

Na úplný závěr mi dovolte malou jazykovou vsuvečku. Zajímalo mě samozřejmě, co slovo Swifty znamená česky. Moje angličtina je ale prachbídná, tak jsem se obrátil na osobu nanejvýš povolanou, dobrou duši, skvělou překladatelku a jazykovědkyni Libuši Mohelskou. Po krátké konzultaci jsme dospěli k jednoznačnému závěru: Swifty se česky řekne Svižník! Co vy na to?

Plusy a minusy

Inovativní a vtipná konstrukce skládání
Velmi vkusný design
Příkladné dílenské zpracování
Výborné jízdní vlastnosti

…ale

Vysoké stupátko
Vysoká cena

Výrobce

Swifty scooters

České zastoupení

e-koloběžka.cz
Na křivce 1074/9
101 00 Praha 10, Vršovice

tel.: +420 737 535 664
e-mail: info@e-kolobezka.cz

Cena

ke dni 29. 11. 2011
13 000 Kč

Fotogalerie Swifty One. Foto Martin Grill 


Za zapůjčení ateliéru děkujeme fotostudiu Starling

Starling

Sdílej:

17 komentáře

  1. K tomu druhému pohledu bych rád dodal, že jsem na Svižníkovi (to je luxusní pojmenování :D ) nalítal přes 30 km převážně městským „terénem“, abych zjistil, nakolik se Brno liší od Manchesteru. No, buď mají hladší přechody mezi kostkami, anebo jsou to prostě tvrdí chlapíci (potažmo tvrdá děvčata), tihle angláni (a anglánky)… Jsem sice rozmazlen balónovkami na mé K7 DeLuxe, ale i tak si nemyslím, že by musely ruce takhle trpět.

  2. S tou světlou výškou, to si snad dělají pr..l ? To mne zvedá ze židle, tohle přeci není Worker apod. Asi težko lze předpokládat, že s touto jinak krásnou leštěnkou za 13 papíru pojede někdo do lesa…

  3. Marty, pokud mne Petr nepředběhne, hodím ti sem odpoledne vyjádření výrobce. Taky mně to zajímalo… :)

  4. Dovolím si Martina předběhnout, byť to byl on, kdo komunikoval s Jasonem:) Jeho odpověď je taková:
    Existují dva důvody pro výšku nášlapu. Prvním z nich je prevence proti poškrábání rámu v městském prostředí, např. o patníky. Naše koloběžky jsou určeny spíše k projížďkám po městě, než ke sportu, což je druhým důvodem, který nás vedl k volbě tohoto rozměru. Díky němu je možné na jeden odraz urazit maximální možnou vzdálenost, stejně jako plynule překonávat nerovnosti, třeba při sjíždění z chodníků (a vjíždění na ně.) SwiftyONE je navržena velmi pečlivě, s přihlédnutím ke všem těmto faktorům. Jsme koloběžkoví nadšenci a máme s nimi dlouholeté zkušenosti. Podle mého názoru nijak citelně netrpí ani opěrná noha. Mějte na paměti také to, že vyrobit skládací koloběžku takových rozměrů je výzvou pro konstruktéry. Cítíme, že se nám podařilo vyrobit něco pozoruhodného.

  5. Pekny zpracovani. Ale jinak vse spatne. Konstrukce, nedotazene skladani, nosnost, cena.
    S tema 40km/h by jsem nesouhlasil. Predstava ze se valim z mojeho oblibenyho kopce a najednou mi praskne lanko jedine brzdy a predemnou pred krizovatkou linkovy bus nevim jak bych to resil? S tim lankem je to ma osobni zkusenost a to bylo par tydnu stary a neroztrepeny.Takze bezpecne tak do 25km/h.
    Ale jinak diky za peknou recenzi.
    Co Xootr bude nekdy?

  6. Duvody pro vysku naslapu v mestskem prostredi??? Uz vidim jak pan v saku s tim pojede pres obrubniky. Je to presne naopak, ve meste potrebuji byt co nejnize, mimo mesto a na vesnici vyse. Cituji: „koloběžky jsou určeny spíše k projížďkám po městě“ „..Podle mého názoru nijak citelně netrpí ani opěrná noha.“ Mam jeste v pameti jak mi dal znamy sveza na jeho nove cinske kolobce o vysce naslapu jak schody k nasemu baraku. Marne jsem machal nohou do prazdna a hledal zem :-) . Chci videt netrenovaneho cloveka, jak na Swifty drepuje. Ono to taky boli. Cituji:“vyrobit skládací koloběžku takových rozměrů je výzvou pro konstruktéry“ panove z britanie, chcete nam namluvit, ze je takovy problem na luxusni kolobce vyrobit vymenitelny nerez listy proti poskrabani spodku, ci navarit uchyt zadniho kola jak napr ma Kickbike a umoznit zakaznikovi volbu vysky naslapu??? Nebo predni brzda, mohla tam byt bubnova, vypadalo by to ciste a elegantne.

    Jinak kolobezka je to pozoruhodna a pekna, to jo a respektuji citeni vyrobce, …kazdy ma pravo prodat treba eskymakovi lednicku…

  7. S tou bubnovou brzdou mě to napadlo taky. Částečně by o řešilo i brzdu zadního kola – k vymyšlení by tedy zbývalo pouze vedení lanka. Světlou výšku ve městě naopak chápu a je to jeden z mála bodů, ve kterých se s výrobcem ztotožňuju. Na své K7 drhnu o 3 ze 4 patníků, vyvýšenin a hrbolů, ale na Swiftyně jsem se nezadrhnul ani jednou. Daní za to je právě bolavé stehno opěrné nohy, pokud chcete stroj donutit k jízdě do kopce, anebo svižnějšímu pohybu po rovině. Jestliže patříte k vyznavačům klidné jízdy, budete mile překvapeni minimálním valivým odporem úzkých plášťů, které ve spojení se sílou odrazu (vedlejším efektem vysokého nášlapu) umožní doplachtit na jeden „kopanec“ poměrně daleko.

  8. Promiň Martine, ale ta síla odrazu na vysokém stupátku je kardinální blbost :) Proč asi mají všichni závodníci co nejnižší nášlap? Aby se co nejvíc natrápili a navíc rádi drhnou spodkem?

  9. Zaujimavy stroj. Celkom som sa tesil na tuto recenziu. Na mna posobilo skor rusivo ako autor neustale porovnava bicykel s kolobezkou, oba skladacie, oba anglicke a oba drahsie. Urcite je co zrovnavat, ale stacilo raz spomenut.
    Co sa vysky naslapu tyka neviem, neviezol som sa na tom. Mne osobne vyssia vyska v meste nevadi, lebo tych prekazok je tam naozaj viac ako dost. Treba si uvedomit, ze aj sam autor tento produkt prezentuje hlavne ako „folding scooter for commuters “ teda ako skladaciu kolobezku pre dochadzajucich a nie ako sportovy nastroj na dlhe trasy, ci krkolomne zjazdy. Napad je to dobry, cena anglicka. A co sa tyka pana v obleku na swiftine, uplne v pohode si to viem predstavit. Panov v oblekoch som videl na ovela krkolomnejsich priblizovadlach. (Mam aj foto) Zhrnute a podciarknute: u mna v pohode aj ked si to asi nekupim, lebo nepotrebujem. Na moje dochadzanie za pracou by som potreboval skor vrtulnik, ale to uz je druhy pribeh.

  10. Nějak mi to srovnání s Bromptonem přišlo příhodné… Tak já už to nikdy neudělám, promiň Juraj ;-)

  11. Ten brutálně vysoký nášlap mi připomněl koloběžku z Vých. Německa, kterou jsem před 25 lety koupil, jezdil jsem s ní dva roky, ale na to vysoké stupátko nelze safra zapomenout. Už nikdy a nikdy více. Tak jo, je to „skládačka anglická“, něco, za co by mi vážně museli platit, abych na to stoupnul, protože ty kyčle, ty by dlouho nevydržely. Ale recenze bezva. Díky za ni.

  12. Ahoj. Recenzi považuji za velmi zdařilou, o to méně se mi však líbí stroj samotný. On se mi Svižník vlastně už od zdejšího „prvního pohledu“ vůbec nelíbí. Ani (jako vždy) skvělé fotografie to nezachránily. Vezmu-li navíc v úvahu výšku nášlapu a cenu, … no můj favorit to není.
    Proč se ale poprvé zapojuji do zdejší diskuze? Pokud se nepletu, tak je koloběžka dle naší legislativy (asi zák. č. 361, vyhláška č. 341) považována za jízdní kolo. A jako taková by měla být vybavena dvěma na sobě nezávislými brzdami. Není tedy Swifty One nezpůsobilá k provozu na pozemních komunikacích? Prosím o opravu, pokud se pletu. Taky jsem teď platnou legislativu nedohledával a možná jsem něco přehlédl, tak se omlouvám. Děkuji za reakce, Peťa.

  13. Hezká koloběžka. Ale já bych na ní jel maximálně 500 m do samošky pro rohlíky. Víc ani metr. Ta výška nášlapu 12 cm je pro mně absolutně nepřijatelná. Podívejte se na Michálkovo 16″ pro rok 2014 – výška nášlapu 6 cm – jízda báječná. Výška nášlapu je nejdůležitějším parametrem a rozhoduje o tom, zda si jízdu na koloběžce zamilujete nebo zda koloběžka skončí mezi harampádím ve sklepě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *