Search
Close this search box.

Tern Eclipse P9 – větší než malá kola. Podrobná recenze s fotogalerií a videem

Celý článek Za poměrně krátkou dobu, co se na Přibližovadlech věnujeme skládacím kolům, jste u nás mohli vidět stroj s 16palcovými koly (Strida) i o fous většími (Brompton/y/), skládačku na osmnáctkách (Birdy) a několik modelů s 20″ koly (Dahon, FoldyTern). Bylo tedy na čase zkusit ještě větší obruče – co takhle 24palcová kola?

[ad#sklik-468-x-60]
Prolog

Nebereme-li v úvahu dětská kola, pak dvacet čtyři palců, to jsou u „normálních“ bicyklů spíše malá kola. Jak všichni víte, běžné jsou spíše průměry 26″ nebo 28 palců. Skládací kola jsou ale jiný svět – zde je nejrozšířenější pravděpodobně 20palcová velikost a když jde o jiný průměr, jsou kola spíše menší než větší. Na druhou stranu, i mezi skládačkami najdete například horská kola s klasickými 26palcovými koly (v moderních devětadvacítkách ještě skládací kolo asi nikdo neudělal, i když…) a také třeba bicykly s koly o průměru 24 palců. A taková má právě testovaný Tern Eclipse P9, na který se podíváme naším drobnohledem.

V Azubu – u českého dovozce Ternů – tvrdí: „24palcová kola jsou budoucností skládacích kol.“ A dodávají: „Nejenže vypadají jako bicykly plnohodnotné velikosti, ale navíc se skládají do neuvěřitelně malých rozměrů, které jen malinko přesahují přes rozměry složených 20″ skládaček.“ Já bych byl na podobná tvrzení mnohem opatrnější, ale nebudu předbíhat závěry této recenze. Abych vás však zbytečně nenapínal – toto kolo má něco do sebe a rozhodně stojí za to mít jej ve svém hledáčku, neřkuli jej vlastnit a používat. Jako předvoj kol budoucnosti bych jej ale neoznačil.

Tern Eclipse P9

Konstrukce

Také velký nebo spíše střední model Ternu (tato firma dělá i skládačky s 26″ koly) zachovává i Eclipse P9 designově povedenou a funkční konstrukci hliníkového rámu (slitina 7005 AL), s níž se tato firma zhruba před rokem představila světu. Mohutný centrální rámový profil proměnlivého průřezu se v elegantním prohnutí táhne od hlavového složení dozadu, aby se kousek za skládacím kloubem rozdvojil a naprosto přirozeně tak vytvořil zadní vidlici. Tern toto konstrukční provedení marketingově „prodává“ jako DoubleTruss technologii a chlubí se extrémně tuhou prostorovou konstrukcí s vysokou odolností proti zkrutu. Co dodat? Má pravdu – tento rám se za jízdy nehne ani když stojíte v pedálech a vší silou do nich tlačíte…

Tern Eclipse P9

To, že červená linka na černém laku dodává Eclipsu tak trochu retro vzhled, nemám ze své hlavy – podobně se nezávisle na sobě vyjádřilo několik lidí, kterým jsem toto kolo ukazoval. Eclipse P9 se vyrábí kromě tohoto barevného provedení i v bílé – opět s červenou linkou. Všimněte si ale, jak tvůrci dbali na to, aby i komponenty byly barevně sladěné. Bílé jsou tak i ráfky a bowdeny, volitelně za příplatek i blatníky. (Navíc podle posledních informací od dovozce to vypadá tak, že pro příští rok bude k mání pravděpodobně jen právě bílé provedení.)

Skládací kolo Tern Eclipse P9
Tern Eclipse P9 | foto Tern

Vrátíme-li se ještě k základnímu konstrukčnímu řešení, pak je třeba dodat, že Tern Eclipse P9 je stejně jako všechny skládačky postavený na rámu jedné univerzální velikosti, která by však v pohodě měla vyhovět většině dospělé populace, snad jen extrémně malí jedinci by mohli mít problémy s výškou řídítek (to ale ostatně i velcí čahouni), která se dají výškově seřizovat jen omezeně.

Přední vidlice je stejně jako rám hliníková, kolo má devět rychlostí a brzdí jej mechanické kotoučovky. Ke komponentám se ale ještě dostaneme podrobněji ve stejnojmenné části této recenze.

Jak vidíte na fotografiích, Eclipse lze osadit plnohodnotným zadním nosičem, vpředu je pak příprava na KlickFix držák brašen a jiného příslušenství.

Tern Eclipse P9

Skládání

V systému skládání nehledejte žádné zvláštnosti – kolo se takříkajíc klasicky láme zhruba uprostřed rámu, využívá se sklad typu Z, kdy přední kolo je stále ve směru jízdy (jakkoliv je pojem „směr jízdy“ u složeného kola protimluv). Řídítka se vyklápějí směrem ven z balíčku složeného kola, což je ostatně vzhledem k „zetkovému“ lámání rámu pochopitelné – zjistíte sami v našem videu.

Jak jste si ale jistě všimli, přece jenom zde jedna „skládací anomálie“ je – představuje ji speciální představec nazývaný výrobcem Andros. Tento rozměrný kus hliníkové slitiny umožňuje jednoduše měnit předozadní polohu řídítek (a s tím také spojenou jejich výšku), ale také je třeba „vyladit“ jejich polohu při skládání – pokud tedy nechcete, aby řídítka s představcem zvětšovala hloubku složeného kola.

Tern Eclipse P9

Složený Tern Eclipse P9 má rozměry 86 × 80 × 42 cm. A teď babo raď – je to málo, moc, nebo tak akorát? Už dopředu je jisté, že s miniaturami typu složeného Bromptonu (62 × 61 × 27 cm) Eclipse moci soupeřit nebude – rozdíl velikosti kol je neoddiskutovatelný a ráfky se obvykle složit nedají. Nicméně pojďme si osvěžit, kolik průměrně měří složený bicykl s 20″ koly. Je to cca 85 × 65 × 45 cm. Ejhle… První rozměr (šířka balíčku) je stejný, poslední (hloubka) v podstatě také. Větší je tedy jen výška, a to o nějakých 15 cm – to je pochopitelně dané zmíněným větším průměrem kol.

Tern Eclipse P9

Teď si možná říkáte „Jenom 15 cm navíc, to je pohoda.“ Není. Je to pětina až čtvrtina výšky a to je dost velký rozdíl. Ten však nepoznáte, dokud nebudete nuceni sami toto kolo vzít do rukou a nosit jej třeba do třetího patra bez výtahu. K tomu se samozřejmě přidává také vyšší hmotnost. V našem případě s osazením zadním nosičem a blatníky to bylo 14,5 kg, a to hlavně pro ženy není zrovna málo.

Tern Eclipse P9

Nicméně i přes uvedené zápory jsem přesvědčen, že výrobce pro minimalizování složeného kola udělal vše, co mohl. Pokud vám cokoliv z uvedeného vadí, budete si holt muset pořídit skládačku s menšími koly, protože u 24″ obručí to už zkrátka lepší nebude. Sice se tím ochudíte o kousek toho skvělého z jízdních vlastností Eclipsu, ale o tom až zase v příslušné části recenze.

Ke skládání Ternu Eclipse P9 však ještě dovolte jednu poznámku. Rychloupínací pojistky hlavního kloubu rámu a kloubu řídítkové tyče byly vyléčeny z dětských nemocí, které jsem – nejen já – kritizoval u prvního Ternu Link D8. Ano, řeč je o lámajících se pojistkách „klapáků“. To je ale minulost, vše je opraveno, funkčnost bezproblémová, skvělá.

Tern Eclipse P9

Abych ale nezapomněl – jednu výhradu přece jenom mám – týká se však systému Magnetix, který drží obě poloviny složeného kola při sobě. Drží a nedrží… Magnety jsou pro stroj této hmotnosti evidentně slabé, takže si musíte dávat velký pozor, jak se složeným kolem manipulujete. Když jej zvednete jen za jednu polovinu rámu, v 90 % případů se „rozevře“. Myslím si, že u Eclipsu to chtělo spíše mechanický nežli magnetický systém aretace.

Komponenty

O zajímavém představci Andros již zmínka byla, zbývá tedy doplnit, že rovná řídítka s šířkou 60 cm jsou opatřena velice příjemnými ergonomickými gripy Biologic Arx, přičemž z boku pravého z nich cosi kouká… Je to integrované mikronářadí T-Tool, což je vtipně navržený jednoduchý inbusový klíč s rozměry 4, 5 a 6 mm. Ne, že byste s ním opravili celé kolo, ale je to drobnost, která potěší a neurazí.

Tern Eclipse P9

Na řídítkách pak už najdete jen opět k pravému gripu přičleněné dobře fungující otočné řazení (gripshift) Sram Attack a brzdové páčky Avid FR5. Ty prozrazují, že kotoučové brzdy jsou mechanické, nepodařilo se mi však vypátrat původ třmenů. Jsou to jednoduše „noname“ třmeny. 160mm kotouče dodal Promax.

Účinnost brzd nicméně hodnotím jako výbornou, tomuto kolu navíc kotouče jednoznačně sluší, ostatně v hodnocené cenové kategorii bych je tak jako tak očekával automaticky.

Tern Eclipse P9

Jen v superlativech mohu hodnotit přehazovačku Neos 3.0, která i přes krátké raménko naprosto brilantně zvládá řazení devítipastorkové kazety. Přiznám se, že jsem zpočátku měl právě k této komponentě malou nedůvěru – ono přece jenom ovládnout „devítku“ s krátkým raménkem není zcela triviální. Ovšem praxe ukázala, že není čeho se bát. To spíše vpředu – u převodníku se 46 zuby na 170mm klikách se kupodivu objevily nečekané problémy.

Při rychlejším přeřazení o více rychlostních stupňů zároveň mi totiž z převodníku několikrát spadnul řetěz. Nezjistil jsem, proč se tomu dělo (vím, že se má řadit pomalu a s rozvahou), ale nebyla to náhoda, řetěz padal jak při řazení nahoru, tak i dolů. Jakoby snad přehazovačka málo řetěz napínala… Neměl jsem dostatek času se tím do hloubky zabývat, věřím ale, že servisní zásah zkušeného mechanika to spraví coby dup.

Tern Eclipse P9

Nyní si něco povíme o věcech, které se nacházejí na obou koncích jezdcových nohou. Nahoře je to sedlo. Krásné úzké sedlo Biologic Impel sportovního ražení s designem s červenou linkou, ladícím k celému kolu. Tak nějak si představuji dobré sedlo na kolo, za které nemusíte utratit majlant, ale slouží výborně. Cr-Mo ližiny sice bůhvíjak nepruží, jenže zde co do komfortu pružení nestihnou ližiny, dožene dlouhá sedlovka, takže je vše v pořádku.

Tern Eclipse P9

Na protilehlé straně nohou ale taková chvála nebude. Skládací pedály – noční můra skládacích kol. Píše-li se ve specifikacích k Eclipsu, že jde o pedály s hliníkovým tělem, je to pravda. Ale jen částečně – stačí se podívat na detailní fotografii – vnitřní díl je totiž plastový. Takže jde řekněme o půl třídy lepší produkt než celoplastové skládací pedály. Osobně jsem ale ani k těmto „hybridům“ nepojal patřičnou důvěru, a když už jsem „šel ze sedla“, dával jsem si sakra pozor, abych stál nohama co nejblíž ke klikám.

Tern Eclipse P9

Jako vždy se nakonec dostávám ke kolům a obutí. Zde to Ternu vynahradím vrchovatou chválou. Koly otáčí náboje značky Formula, dvoustěnné ráfky dodal Kinetix, obě kola využívají křížený výplet nerezovými dráty, přičemž na předním jsem jich napočítal 28, vzadu pak o čtyři více. Kola jako celek jsou příkladem výborného výběru komponent i kvalitní dílenské práce.

Tern Eclipse P9 je obutý do plášťů Schwalbe Kojak, které jsou nejspíš pojmenovány podle legendárního kriminálního inspektora, protože jejich povrch je stejně hladký jako lebka zmíněného amerického policisty. Nedávno jsem to na Přibližovadlech psal – hladké pláště (slicky) jsou skvělé a není třeba se jich bát. Naopak mají malý valivý odpor, takže se na kole méně nadřete. Zde se jedná o naprosto skvělou volbu – velmi chválím a doporučuji.

Jízdní vlastnosti

Je to pohodlný kočár, žádný velký sportovec, i když rozjíždí se stále dosti svižně – je vidět, že kola jsou i přes větší průměr (vzhledem ke své kategorii) stále lehká. Takto by se daly zkráceně charakterizovat jízdní vlastnosti. K tomu je třeba dodat, že 24″ kola vám dávají výrazně větší jistotu na nerovnostech – nájezdový úhel je zkrátka mnohem příjemnější než na menších kolech. Kdo má na skládačkách s malými koly takříkajíc psychický blok, bude v případě Eclipsu P9 naprosto v pohodě. Tento bicykl se chová jako běžné „velké“ kolo.

Tern Eclipse P9

O tom, že přehazovačka řadí jedna radost, jsem už psal. Bude-li vám však někdo tvrdit, že devět rychlostí oproti osmi je velký rozdíl tak… mu věřte! Alespoň v případě tohoto Ternu tomu tak je. Smyslem 9rychlostní kazety není učinit přechody mezi jednotlivými rychlostmi plynulejší, ale zvětšit jejich rozsah. Podle naší testovací metodiky jede Eclipse P9 do kopce při kadenci 70–75 ot/min rychlostí 11–11,5 km/hod, což je takříkajíc normální a tato hodnota říká, že dlouhé a relativně prudké kopce by pro vás neměly být nepřekonatelné. Druhý konec kazety zajišťuje při stejné kadenci rychlost 32–34 km/hod – a to je zatím nejvyšší fofr, jaký jsme u skládaček naměřili. Je tedy evidentní, že devítirychlostní kazeta pomohla tomuto kolu k vyšším rychlostem na rovině nebo v mírném klesání.

Celkové hodnocení

Tern Eclipse P9 je pěkné skládací kolo… Pěkné designem i dílenským zpracováním, je osazeno pěknými komponentami, pěkně jede. Otázkou naznačenou na začátku této recenze však zůstává, proč by mělo být kolo tohoto typu budoucností skládacích kol. Protože je „velké“? To asi ne. Ostatně k velikosti bych měl následující postřeh:

Složená velikost je v případě tohoto stroje trochu schizofrenní – při převážení autem se budete dlouho rozmýšlet, zdali Eclipsem zaplnit celý kufr (pokud vám tam vůbec vejde) nebo jej raději dáte klasicky na střešní nosič. Na druhou stranu v MHD či jiné veřejné dopravě budete pořád menší ve složeném stavu, to jaksi dá rozum. A platí to stejnou měrou i pro skladování doma v bytě, protože kolo za pětadvacet tisíc jaksi ve společné kočárkárně bude nechávat jen blázen.

Čímž se dostáváme k ceně. 25 000 korun není málo, nicméně v tomto případě hodnotím cenu jako přiměřenou. Kolo je precizně dílensky zpracované, komponenty nejsou nijak šizené (trochu kazí dojem ty noname brzdové třmeny), užitná hodnota je zkrátka vysoká a dá se předpokládat, že pár let na tento stroj nebudete muset sáhnout. Ve smyslu vážnějšího servisního zásahu samozřejmě.
(Jen upřesňuji, blatníky a nosič na fotografiích testovaného kola nejsou v základní ceně a je třeba za ně připlatit.)

Tern Eclipse P9

Mám-li vyslovit krátké závěrečné resumé, tak za mě zvýšení jízdního komfortu dané většími koly nevyvažuje dostatečně zvětšení složených rozměrů, o hmotnosti ani nemluvě. Osobně bych si raději pořídil kolo, které je po složení menší (typicky „dvacítku“), protože skládačku si logicky kupuji kvůli skládání. Na druhou stranu si ale dokážu představit spoustu potenciálních uživatelů, kterým bude Tern Eclipse P9 perfektně vyhovovat. Holt není na světě bicykl ten, který by se zavděčil lidem všem…

Plusy a minusy

elegantní design
dílenské zpracování
jízdní vlastnosti

… ale
vyšší hmotnost

Tern Eclipse P9 – druhý pohled Martina Grilla

„Když jsem byl „vylosován“ jako rider pro druhý pohled, měl jsem zprvu o tohle sympatické přibližovadlo docela strach – nejezdím často na skládačkách v ceně přes pětadvacet tisíc. Strach mě však po několika prvních kilometrech přešel, na čemž by nebylo nic zvláštního, kdyby nevedly z brněnského kohoutovického kopce. Vzhledem ke své hmotnosti, nacházející se těsně pod limitem maximální nosnosti tohoto Eclipsu, jsem měl možnost důkladně prověřit pevnost skládacích mechanismů, jakož i účinek brzd a vhodnost odstupňování zadního devítikolečka.

No, dost bylo gradace – všechno dopadlo na výbornou. Jediné vrzání pocházelo od špatně dotaženého stojanu, jinak se nikde nic ani nepohlo. Gripshift sice řadí obráceně (jde samozřejmě o zvyk), leč přesně a jeho devítirychlostní sluha na zadní ose vám umožní solidní kalup po rovině, stejně jako vás nezahanbí před prudkými kopci. Stejně jisté je i brzdění: O použitých mechanických kotoučích určitě nepochybujte.

Z principu fungování skládacích mechanismů je patrné, že u jejich koncipování někdo přemýšlel, což je nejvíce vidět hlavně u řídítek, nastavitelných ve vskutku širokém rozsahu poloh, použitelných pro různé druhy jízd. Neměl jsem problém ani s Kojaky, na kterých jsem vyváděl opravdu ošklivé věci a ony všechno přežily.

A tak se jedinou pihou na kráse stala věc, která se stane, jakmile kolo složíte. Obě poloviny u sebe drží pouze magnet, který sice může fungovat u skládacích šestnáctek a dvacítek, ale takhle velká kola (a s tím související větší rám, ergo vyšší hmotnost) prostě neudrží. Vzhledem k poměrně markantní hmotnosti kola se sice nepředpokládá, že kolo potáhnete dva kilometry v ruce, na druhou stranu si však dovolím polemizovat o nadměrných výrobních nákladech, spojených s dodávkou jakéhosi transportního řemenu, kterým by se k sobě daly přikurtovat části „rozlomené“ trubky rámu.

Pokud bych někdy chtěl prodat ledvinu a koupit si kolo, s velkou pravděpodobností bych do Ternu Eclipse P9 šel. Ale byznys by byl ujednán až poté, co bych od prodejce obdržel jeho vlastní opasek. Při uvedené prodejní ceně bych se za to vůbec nestyděl.“

Zapůjčil

AZUB bike
Nivnická 422
688 01 Uherský Brod

tel.: +420 777 298 229
e-mail: azub (at) azub.cz

Cena

ke dni 13. listopadu 2012
25 990 Kč

Fotogalerie Tern Eclipse P9


Skládací kolo Tern Eclipse P9 bylo fotografované v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio

Sdílej:

6 komentáře

  1. Shrnuto podrženo, tak v ničem to pořádně nevyniká, ale taky to v ničem moc nezaostává. Ale někdy je to pro život lepší. Asi dobré jako přibližovadlo do kufru auta. Pak je však otázka, jestli rovnou nesáhnout po skládačce na 26 palcových kolech.

  2. Odpověď, proč tohle a ne skládačka na 26 palcových kolech, je asi v době skládání. Koukám, že tohle je složené za úžasných 10 sekund. Nemít skládačku na 20 palcových kolech, tak asi zauvažuji.

  3. Sehr geehrten Damen und Herren,

    können Sie liefern in die Schweiz
    1 Stück Klappvelo
    Tern Eclipse P9, Farbe schwarz?

    Freundliche Grüsse
    Panzilius

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *