Už se těším, jak budu jednou sedět na zápraží s fajfkou v koutku úst (elektronickou samozřejmě), a vyprávět vnoučatům o tom, jak kdysi dávno existovaly cyklokompjůtry se snímačem připojeným drátem. A jak je potom nahradily bezdrátové modely – které posléze vytlačily GPS cyklopočítače. Na jeden takový jsem se podíval podrobněji.
Prolog
Když jsem se rozhodoval jaký „džípíeskový“ cyklopočítač otestovat jako první, došel jsem k názoru, že by to měl být jednak značkový výrobek, nikoliv nějaká „čína“, a zároveň by mělo jít o základní, řekněme nejjednodušší a levnější model. Zkrátka začátek od píky…
Garmin je firma, která má s podobnými zařízeními dlouholeté zkušenosti a je na špici vývoje těchto produktů, tudíž volba padla na něj. A onen základní (přesněji druhý základní) model? Přece Garmin Edge 25. Seznamte se!
Menší, než byste čekali
Už podle fotografie vidíte, že Garmin Edge 25 je skutečně menší než mnohé „klasické tachometry“. Ostatně dokládají to rozměry 42 × 42 mm při tloušťce 17 mm a hmotnosti pouhých 25 gramů. Tou se Garmin oprávněně chlubí, dlužno však připočíst hmotnost univerzálního držáku na řídítka nebo představec. Celkem pak zatížíte svůj stroj 31 gramem, což je i tak skvělá hodnota. Byla-li řeč o držáku, pak musím pochválit provedení se dvěma gumičkami, které zejména na představci nebo oversize řídítkách zaručuje perfektní upevnění. Trochu horší je to vzhledem k většímu poloměru zahloubení držáku na běžných 22,2mm řídítkách, ale i tak je provedení výborné.
Samotný cyklocomputer čtvercového tvaru se „zkoseně-zaoblenými“ rohy je samozřejmě plastový, výrobce však deklaruje krytí IP x7 (Chráněno proti ponoření do vody. Ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr.), takže nepřízně počasí se obávat nemusíte. Ostatně provozní teplota se pohybuje od –15 do 60 °C a také odolnost proti vibracím v hodnotě 6G dává záruku, že Edge 25 vydrží i nelidské zacházení.
Displej o rozlišení 128 × 160 px je monochromatický, dotykové ovládání však v této třídě nečekejte. K ovládání slouží čtyři tlačítka – po dvou na levém a pravém boku přístroje. Tlačítka musím velmi pochválit. Mají aretaci „tak akorát“ čili v tom smyslu, že nehrozí náhodné stisknutí, ani není třeba vyvinout nadměrnou sílu. Výborně se mačkají také v rukavicích, což zejména v tomto období oceníte. Samotné ovládání Garminu Edge 25 je jednoduché, menu je přehledné, nikterak složitě větvené, komunikace probíhá v češtině (omlouvám se za fotky s anglickým menu).
Provozní data jsou zobrazovaná na displeji ve třech řádcích na dvou obrazovkách, přičemž rozložení jednotlivých údajů na každé z obrazovek lze uživatelsky nastavit. Číslice jsou dostatečně velké, čitelnost je skvělá. Kromě toho zde máte ještě navigační obrazovku (viz dále v článku). Mezi těmito obrazovkami se můžete přepínat ručně nebo si zapnout automatické rolování v jedné ze tří rychlostí. Pro použití za snížené viditelnosti je displej samozřejmě podsvícený.
Od řídítek na rukuPokud vám nevyhovuje umístění na představci či řídítkách a potřebujete tento „tachák“ vysunout více dopředu (například když používáte časovkářská řídítka), můžete si pořídit volitelný předsazený držák. Vyrábí se ve dvou délkách, ale upozorňuji, že stojí nekřesťanských 1 090 Kč… Cyklocomputer Garmin Edge 25 můžete také používat jako sportovní hodinky, což se ostatně vzhledem k jeho velikosti a hmotnosti nabízí samo o sobě. Je třeba si jen dokoupit řemínek s držákem kompjůtru, který má Garmin v nabídce také. Cena? 449 Kč. |
Co mně trochu vadí, je speciální USB kabel s nacvakávací koncovkou pro Edge 25. Těžko říci, zdali toto technické řešení bylo zvoleno kvůli úspoře místa, nicméně klasický mini USB konektor bych uvítal více. Speciální kabel je totiž jednou z věcí, která se ráda nechá zapomenout doma, pokud jedete ven na více dní. Já jsem jeho používání v praxi omezil jen na nabíjení, pro stahování dat ze zařízení jsem raději využíval mobilní aplikaci. Ale o tom až dále. Nyní zůstaňme ještě u energie.
Garmin Edge 25 „pohání“ vestavěný Li-Ion akumulátor. Jeho parametry výrobce neuvádí, říká však, že udrží toto zařízení v chodu až 8 hodin. Podle mých zkušeností záleží na tom, zdali využíváte kromě GPS ještě také ruský polohový systém GLONASS (v menu lze vypnout), protože ten výdrž sníží. Spotřebu energie samozřejmě ovlivňuje také teplota. V současné zimě jsem se tak dostal na průměrné hodnoty výdrže kolem 5–6 hodin se zapnutým GLONASSem. Nabíjení pak trvá cca 2–2,5 h, přičemž při nabíjení nelze přístroj používat.
Chytřejší, než byste mysleli
Cyklopočítač Garmin Edge 25 je – už jen proto, jak vypadá „obyčejně“ – vybaven skutečně velkou spoustou funkcí. Já se v tomto článku nebudu věnovat vyčerpávajícím způsobem úplně všem – vyberu jen ty nejdůležitější a nejzajímavější. Nicméně na konci této části pak najdete přehledný seznam všech funkcí a vlastností tohoto zařízení.
Že toto zařízení měří aktuální rychlost, spočítá průměrnou rychlost, či zobrazí „maximálku“ nebo odhadne na základě vámi zadaných tělesných proporcí spotřebu vaší energie, to je pochopitelně samozřejmost. Protože jde o cyklokompjůtr, který pracuje s GPS (nebo GPS a GLONASS) pozicováním, vyplývají z toho další funkce. Garmin Edge 25 dokáže například také změřit nadmořskou výšku a dodávat tak údaje o převýšení. Ale pozor, nemá barometrický výškoměr, takže data nemusí být (a většinou ani nebývají) zcela přesná.
Přesnější je už ale záznam ujeté trasy do tracklogu a také… navigace. Ano, tento prcek vám umí ukázat správný směr jízdy! Ovšem pozor, nečekejte navigaci, jakou znáte z vašeho smartphonu nebo třeba autonavigace. Edge 25 jednak nepracuje s mapami. To je logické, na malém displeji s malým rozlišením byste z mapy stejně nic neměli. Druhá věc: do Edge 25 musíte trasu – po níž chcete být navigování – buďto nahrát nebo použít tracklog z již zaznamenané jízdy tímto zařízením. V prvním případě si tedy trasu musíte nejprve naklikat na webu Garmin Connect (ale klidně třeba i na Mapy.cz) a poté nahrát do zařízení.
Jak ale Edge 25 naviguje, když nemá žádnou mapu? Jednoduše – na displeji se zobrazí čára odpovídající profilu vaší trasy a po ní „jede“ trojúhelníková šipka. Jednoznačně tak vidíte, zdali se správně držíte trasy, navigace navíc umí pracovat s odbočovacími pokyny. Je to velmi převelmi jednoduché – byť lehce náročnější na přípravu –, ale perfektně funkční a spolehlivé!
Přehled všech funkcí cyklopočítače Garmin Edge 25
Bez spojení není velení
Garmin Edge 25 je – na rozdíl od stejně vypadajícího levnějšího modelu Edge 20 – vybaven technologií Bluetooth a firemní garminovskou konektivitou ANT+. Bluetooth se stará o propojení se smartphony s operačním systémem iOS nebo Android. Aplikace Garmin Connect umí stahovat ujeté trasy, spravovat je, synchronizuje vše se stejnojmenným webem Garminu, lze pomocí ní nastavovat samotný Edge 25 atd. Zkrátka plnohodnotný mobilní sporttester. Mimochodem, Edge 25 je kompatibilní také s aplikací Strava.
Kromě toho ale Bluetooth zajišťuje také notifikaci příchozích hovorů a SMS z vašeho smartphonu, který máte třeba v bezpečí baťůžku na zádech. Abyste si ale nemysleli, že si na tomto mrňousovi přečtete SMS zprávu – notifikace jen vypíše jméno odesílatele na jeden řádek a první slova zprávy na druhý řádek svého malého displeje. Nicméně jste informovaní, že vám volala nebo psala manželka či váš šéf a to musí stačit.
A co je to ten ANT+? Jde o bezdrátovou technologii, která umožňuje připojení přídavných zařízení. V případě Garminu Edge 25 je to hrudní pás pro měření tepu (u modelu Edge 25 HR je součástí balení), připojit můžete ještě bezdrátový snímač rychlosti a pro cyklisty také čidlo kadence šlapání. Já jsem testoval právě verzi HR a co k tomu říci? Funguje to :-)
Když lítají satelity
O tom, že ovládání je snadné a přehledné, jsem už psal výše. Stejně tak o Bluetooth a ANT+ konektivitě. Nastává tedy čas, podívat se na zoubek příjmu satelitního signálu. Předně musím napsat – a v tom se shoduji s několika dalšími testery –, že zapnutí příjmu sítě GLONASS nepřináší nijak citelné zlepšení příjmu satelitního signálu. Naopak, jak jsem už uvedl, aktivace GLONASSu zhorší výdrž vestavěného akumulátoru. Takže spíše radím GLONASS vypnout…
Zároveň ale nemůžu napsat, že bych byl z příjmu GPS obecně nadšený. Ano, v otevřeném prostoru je příjem vynikající, trasa a další data se zobrazují a zapisují s velkou přesností. Když jsem však zabloudil do lesa nebo jezdil mezi domy po centru Brna, zkrátka pohyboval se v místech se zhoršeným výhledem na oblohu, několikrát se mi stalo, že signál vypadl. To je nevýhoda zařízení, jehož jediným zdrojem je GPS (či GPS a GLONASS). Například smartphony upřesňují polohu ještě podle základnových stanic a Wi-Fi sítě, takže tam, kde Edge 25 selhal, můj iPhone SE přesně zaznamenal trasu bez zaváhání.
A jsme-li u porovnání s iPhonem, pak je třeba uvést, že Garmin má také takříkajíc zvláštní interpretaci dat GPS – vždy naměřil délku jízdy o něco málo kratší nežli iPhone. Já samozřejmě nevím, které zařízení měřilo správně, nicméně když jsem tracklog z iPhonu nahrál do Edge 25, respektive aplikace Garmin Connect, ta interpretovala data tak, že naopak ukázala více nežli iPhone. To jsem z toho jelen.
Klíč je v „malosti“
Možná se ptáte, k čemu je dobrý takovýto cyklopočítač, když všechny jeho funkce, ale navíc ještě mnoho dalších – a s větším komfortem – zvládne v dnešní době každý smartphone. Proč pořizovat další zařízení, když chytrý telefon máte stále u sebe a stačí jen dokoupit držák na řídítka?
Také jsem se nad těmito otázkami zamýšlel a došel jsem k tomuto názoru: Garmin Edge 25 je téměř absolutně miniaturizovaný chytrý cyklokompjůtr, tudíž jeho využití se odvíjí právě od velikosti a hmotnosti. Kdo potřebuje malé a lehké zařízení tohoto typu? Třeba závodníci. Když si vzpomenu, jak zejména na prvním Etapáku někteří účastníci bloudili, jsem přesvědčen, že trasy etapy nahrané do malého Edge 25 na řídítkách jejich strojů, by je do cíle dovedly zcela spolehlivě.
Pak tu máme obecně takzvané „gramaře“, kteří více než na cokoliv jiného, hledí na hmotnost stroje a příslušenství. Do však hry vstupují také „ověšovači“, na jejichž řídítkách už přes samé zbytečné serepatičky zkrátka není dost místa pro větší zařízení. A dost místa nemají ani dálkoplazové na svých expedičních koloběžkách, ověšených bágly s výbavou pro přežití…
Využití tohoto malého GPS cyklopočítače je zkrátka docela dost. Jste-li ochotni zaplatit cenu kolem pěti tisíc korun, a skousnout horší příjem GPS signálu v zastíněných místech, jděte do něj, zklamaní byste být neměli.
Plusy a minusy
malé rozměry a hmotnost
jednoduché a přehledné ovládání
jednoduchá navigace
možnost připojení externích čidel
notifikace volání a SMS ze smartphonu
…ale
horší příjem GPS v zastíněných místech
nabíjení speciálním kabelem
vyšší cena (oproti „tradičním“ cyklopočítačům)
Zdroj
Garmin Czech s.r.o.
Evropská 176/16 (budova Olympus CZ)
160 41 Praha 6 – Vokovice
tel.: 221 985 465
e-mail: info@garmin.cz
Cena
Garmin Edge 25: 4 490 Kč
Garmin Edge 25 HR: 5 490 Kč
3 komentáře
díky za recenzi :-)
akorát nevím, jestli bych (vzhledem k ceně) nesáhl třeba radši po garminovi etrex 10 nebo po něčem takovémto: https://www.czc.cz/canmore-gp-102-zluta/165309/produkt
leda to druhé už má menší vodotěsnost, takže otázka, jak v dešti…
Je to určitě pěkná hračka. Zajímalo by mě, jak pracné je naklikání trasy včetně upozornění na odbočky. Mám Garmin FR910XT, který také umí navigaci po nahrané „stopě“, ale příprava byla očistec. Navíc se mi několikrát stalo, že prostě zamrzl a konečná. Někdy pomohl až restart a někdy jen tovární nastavení. Jednou se mi to stalo dokonce při závodě (jsem bloudící typ :-)) a tak bylo po závodě.
Proč to vlastně píšu? Tak úplně nesouhlasím s důvody, proč to vlastně pořizovat a mám srovnání. Pokud bude někdo gramařit, stejně bude mít mobil v kapse/batohu/jinde. Pokud ne, tak si dá mobil do držáku na řidítka a zapne si mapy.cz s hlasovými pokyny. S vypnutým displejem to baterku moc nežere (k tomu případně za pár stovek klasický tachometr). Závodníci asi jak kdy, ale na krátkých závodech se nebloudí a na delší (přejezd republiky) si ten mobil stejně zase vezmou, protože dobíjet by museli tak jako tak a ten mobil přitom umí i zaznamenávat.
Náramek na ruku by byl fajn věc, pokud by to umělo běh. Ale chodit s tím mezi lidi – nevím nevím. :-) Navíc se držák časem vyběhá a jde otáčet až nepříjemně lehce (riziko ztráty).
Velkou výhodu vidím v možnosti snímání tepu a tedy pro lidi, co se třeba snaží něco shodit. Ale zase, spousta hrudních pásů už má Bluetooth, který jde spárovat s mobilem, takže sestava Garmin Edge 25 + pás vyjde přes 5.000 Kč. Ale každé zboží si najde svého kupce. :-)
David: Trasa se dá naklikat třeba na Mapy.cz a pak převést v GPX do Garmina.