Jak se blíží konec roku, dny se krátí, ráno je déle tma a večer se dříve stmívá. A po nedělní změně času bude hůř… Čili kdo chce jezdit i za snížené viditelnosti, musí holt svítit. Nabídka nejrůznějšího cyklistického osvětlení je nepřeberná, my jsme tentokrát do testu vybrali sadu předního a zadního světla od firmy Led Lenser.
Sada s typovým označením Led Lenser SEO B5R + B2R obsahuje – jak jinak – přední bílé světlo a zadní červenou blikačku. Přední světlo je de facto čelovka SEO 5R, kterou lze koupit také samostatně, v cyklistické sadě však nenajdete čelenku k připevnění na hlavu. I tu si ale můžete pořídit separátně.

Přední světlo je osazeno vysocesvítivou Cree Power LED diodou s maximálním světelným tokem 120 lumenů. Kromě toho má ještě vestavěnou malou červenou LEDku, kterou však na kole či koloběžce asi nevyužijete, byť jak se dozvíte dále, i zde svoji funkci má. Hlava je směrem dolů výklopná – cca o 45 stupňů v osmi poněkud slabě aretovaných krocích, reflektor je zoomovací.
Nejširší úhel světla využijete například při jízdě v členitém terénu, nejužší „ohnisko“ tak trochu připomíná dálková světla motorových vozidel. Já jsem nejčastěji jezdil se zoomem nastaveným tak nějak uprostřed, kdy světlo umožňuje komfortní vidění i při svižné jízdě. Na následující animaci vidíte nejprve dvakrát nejširší úhel – s nižším a poté s nejvyšším výkonem –, následuje střední ohnisko a nejužší vyzařovací úhel v maximálním výkonu.
Přední světlo Led Lenser B5R pracuje ve třech, respektive čtyřech režimech: plný výkon, plynule regulovaný výkon 100–15 %, blikání frekvencí cca 2× za sekundu a trvalé svícení již zmíněné červené LEDky, kterému výrobce říká Signal mód. Druhý režim je zajímavý tím, že si skutečně můžete plynule měnit intenzitu světla podržením hlavního vypínače. Jakmile „nějakou“ svítivost zvolíte, po příštím zapnutí již bude do tohoto módu svítilna nastavena.
Celou noc při silném světle
Napájení přední svítilny obstarává buďto dodávaný 3,7V Li-Ion akumulátor s kapacitou 880 mAh, nebo tři AAA baterie. Akumulátorový blok se nabíjí přes USB kabel, v testech jsem zaznamenal dobu cca 2,5 až 3 hodiny nabíjení ze stavu, kdy akumulátor nebyl zcela vybitý, ale již nedokázal dodávat světlu energii k maximálnímu výkonu – čili svítilo už pouze na snížený výkon. Mimochodem, úbytek kapacity baterií nebo akumulátoru svítilna „hlásí“ blikáním červené LEDky. Nestane se vám, že by se snad vypnula (ne, že by to některá světla nedělala…), pouze postupně snižuje intenzitu světla.
Co se výdrže týče, výrobce uvádí až 7 hodin na maximální výkon. Já jsem tento parametr samozřejmě pečlivě otestoval a zde jsou výsledky. S dodávaným Li-Ion akumulátorem přední svítilna B5R vydržela maximálně 5.20 h. Ovšem při napájení třemi alkalickými AAA bateriemi Energizer 03-2023 už byla výdrž 7.14 h. Podotýkám, že jsem měřil pouze výdrž v maximálním výkonu. Svítilna totiž i poté vydrží dalších několik hodit pracovat s postupně se snižující intenzitou osvětlení.
Výdrž hodnotím velmi pozitivně. Budete-li mít plně nabitou „lionku“ plus v kapse tři mikrotužkovky, vydržíte v maximálním výkonu více než dvanáct hodin, což je prostě skvělé… Jen dodávám, že jsem testoval při teplotě kolem 20 ˚C – při nižších teplotách bude zcela jistě výdrž menší.
Na gumičku…
Zadní červená blikačka B2R má vestavěný Li-Ion akumulátor, taktéž se nabíjí přes USB. A výdrž? Výrobce uvádí 30 hodin. Já jsem ji nechal svítit téměř dvacet hodit a dál už jsem na to neměl – čili údaji výrobce bych s klidem věřil.
Blikačka B2R se zapíná zmáčknutím a podržením červeného krytu a pracuje v pěti režimech: trvalé svícení, pomalé, střední a rychlé blikání a v režimu plynulého pohasínání a rozsvícení LED diody.
Připevnění na vaše přibližovadlo obstarává pružný gumový pásek, montáž je tedy otázkou několika sekund. Na koloběžkách bude trochu potíž se zadní blikačkou, ale to je známý problém. Já jsem sadu testoval na Morxesu Strada, u kterého lze využít zkosení konce trubky zadní vidlice k šikmému připevnění červeného světla. Ne, ani jednou jsem si jej neukopl.
Přední svítilna o hmotnosti 90 g (při napájení 3× AAA je to 100 g) má zejména na řídítkách s malým průměrem tendenci za jízdy trochu padat dolů. Na běžném povrchu – čti asfaltu – to není nic kritického, pokud ale jedete například po kočičích hlavách, velmi brzy budete vidět jen dolů na přední kolo. To je bohužel problém snad všech svítilen, které jsou upevněny tímto „gumičkovým“ způsobem, tedy nejsou na pevně přišroubovaném držáku.

Dobrá koupě
Sada cyklosvětel Led Lenser SEO B5R + B2R je samozřejmě vodotěsná, výrobce deklaruje krytí IPX6, čili „ochranu proti vlnobití“ (detaily zde), není třeba se tedy obávat jízdy nebo obecně použití ani v tom nejsilnějším lijáku.
Svítilny jsem testoval dva měsíce, kdy sloužily jak svému primárnímu účelu, tak i pro druhotné využití na „čundrech“ (zde mám samozřejmě na mysli přední svítilnu). Být vlastníkem této sady, hned bych si ale dokoupil čelenku, aby bylo možné přední svítilnu používat „bez držení“ také jako čelovku. Kromě zmíněného posouvání na řídítkách, které však při jízdách zejména po městě nebylo nijak fatální, si skutečně nemohu na nic stěžovat.
Výkon předního světla je exkluzivní – i můj téměř šeroslepý zrak si liboval, nebál jsem se „pustit to“ ve sjezdu vyšší rychlostí, světla bylo vždy dostatek. Funkce zoomu je skvělá – pootočením prstence přední čočky si velmi rychle a jednoduše nastavíte požadovaný vyzařovací úhel a jedete…
Led Lenser je výborná německá značka, která sice svoje produkty dokáže náležitě ocenit, nicméně kromě standardní dvouleté záruky (netýká se baterií) poskytuje po zaregistrování pětiletou záruční dobu, což se samozřejmě také počítá.
Sadu cyklosvětel Led Lenser SEO B5R + B2R doporučuji
Sada cyklosvětel Led Lenser SEO B5R + B2R
Zdroj
Pod Stárkou 33
140 00 Praha 4
Česká republika
Cena
ke dni 21. října 2015: 1 922 Kč
Jeden komentář
Vím, že za kvalitu se platí, ale cena 2000 Kč mi přijde na dnešek poměrně dost. Já používám neznačkový výrobek z číny, 1600 lumenů (chtěl bych je vidět) a světlo dává také výborné. Zpracování je takové čínské, ale již několik let to funguje (čelovku vozím jak na kolobku, tak na běžky). Cena včetně dopravy byla cca 300 Kč včetně postroje na hlavu, baterie jsou umístěné na temeni a zároveň je tam i červená ledka. Hodnocené německé světlo je ale krásné, vypadá dobře zpracované, je to takový námět pro Jéžíška …