Search
Close this search box.

Umíte řídit koloběžku jednou rukou? Plus čtenářská anketa

Celý článekNe, že bychom vás nutili provádět cirkusové kousky – podle Zákona o provozu na pozemních komunikacích jsou koloběžky postavené na úroveň jízdních kol a jejich jezdci tedy musí dodržovat jistá pravidla. Mimo jiné ukazovat rukou při změně směru jízdy. Což na koloběžce není úplně triviální…

 

Držet se za jízdy na koloběžce řídítek jednou rukou a druhou ukazovat vlevo či vpravo není sranda zejména pro začínající jezdce. Což pak třeba vytáhnout si z košíku bidon a napít se za jízdy, nebo se prostě jen prozaicky podrbat za uchem. Sedlo obvyklé na kole – coby opora pro držení rovnováhy – zde chybí, a o to je „jednoruční“ jízda na kolobce složitější. Nicméně s přibývajícími najetými kilometry většina koloběžkářů zjišťuje, že zase tak složité to není a čím dál častěji se odvažuje pustit jednu ruku z řídítek.

Malá nápověda pro ty, kteří zatím jízdu s řízením jednou rukou zkouší marně: Klíčová je práce nohou, resp. váš postoj. Nic jiného totiž rovnováhu neudržuje, než vaše nohy na stupátku, plus samozřejmě druhá ruka na řídítkách. Soustřeďte se proto na nohy a jejich kontakt se stupátkem. Brzy zjistíte, jak postoj ovlivňuje rovnováhu a naučíte se ji vyrovnávat.

Malý nácvik jízdy „bez drža“. Není to legrace, ale jde to. Tedy jak komu, mně se moc nedařilo…

„Vyšší dívčí“ je pak jízda bez držení řídítek. To už je dovednost tak trochu kaskadérská a rozhodně ji nedoporučuji praktikovat v silničním provozu. Navíc ji v praxi na nic nepotřebujete, takže vás ani nic nenutí se tuto frajeřinku naučit. Jsou ale kolobkáři, kteří pár metrů bez držení řídítek ustojí bez následků…

Jak jste na tom?

Následuje tedy okamžik pravdy – hlasujte v naší čtenářské anketě, jak jste na tom s jízdou na koloběžce při držení řídítek jednou rukou. Jen pro upřesnění – bavíme se o řízení jednou rukou při pomalé rychlosti, při dojíždění ke křižovatce a podobně. Stejně tak doba řízení jednou rukou je omezená na ukázání směru jízdy, případně zmíněné napití z cyklolahve.

Hlasování v anketě bylo ukončeno

anketa


Sdílej:

19 komentáře

  1. Nejsem z těch kaskadérů co by řídili v pohodě jednou rukou. Umím se napít z bidonu, ale chtělo to trénovat. V pohodě se napiju na hladkym asfaltu a v rychlosti mezi 15-25km/h. Přijde mi že musí mít koloběžka nějakou rychlost, je pak stabilnější. Jinak jeden kamarád jezdil v pohodě jednou rukou i dlouhou dobu a na K5. Než se nepěkně vymázl…

  2. Ono taky hodně závisí na „předku“. Na Mástrovi je to docela o držku, ale jakmile jsem si namontoval nosič a ověsil ho 20 kg zavazadly, tak to šlo krásně, protože to prostě drželo…horší bylo, když jsem zavazadla po třech dnech sundal, poté jsem nedokázal ujet ani pár metrů, aniž bych začal řidítkama kvedlat…ale dost už mimo téma, spíš by mě zajímalo, jak ukazujete změnu směru jízdy? Já vždycky ukazuju nohou, ale asi u toho vypadám dost blbě, protože jsem jednou rozesmál přihlížejícího na chodníku…:D

  3. Na kazde kolobce je to neco jineho. Na Raceru s 28″ kolem muzu jet i 50 km/h a „dalo“ by se jet bez drzeni, ale s K7 mam problem udrzet kolobku v klidu na malych hrbolech.

    Nejvetsi stabilitu pak ma kdyz jedu trochu nasikmo a jednu nohu mam furt natazenou dozadu a ruku vystrcenou abych rekl vsem kam jedu – musi take vypadat velmi zajimave.

  4. Já před křižovatkama určuju směr jízdy nohama, sice asi vypadám jak pako, ale nebojím se, že bych upad :)

  5. Opravdu to záleží na postavení noh. Zjistil jsem, že když se uvolním v kolenou, tak můžu řídit jednou rukou (levou i pravou) snadno (do těch 20km/h), ale jinak jsem nahodil zpětné zrcátko, a když za mnou nikdo nejede(v tom zrcátku), tak nic nesignalizuji. Samozřejmě, že zpětné zrcátko je pouze pro ověšovače…

  6. Při „ideálně“ rovném povrchu a při přiměřené rychlosti jsem schopna chvíli řídit jednoruč. Ovšem s tou mou „zkrácenou titanovou rukou“ mi to jde opravdu velmi těžko, takže většinou nesignalizuji a dávám si jo majzla. Míním se státi ověšovačem a poříditi si zpětné zrcátko. No a ukazovat nohou, tak to mě fakt nenapadlo :-D nějak si to dost dobře nedovedu představit. Nemáte někdo fotečky? – (to myslím naprosto vážně). Radši signalizovat aspoň nějak, než pak být z titanu celá, že jo. ;-) Jakékoliv další činnosti – pití, drbání na nose, za uchem, spravování brýlí, přilby, batohu atd. – vykonávám zásadně stojíc na pevné zemi a nikdy za jízdy.

  7. No asi vyjmenuju místa, kde to neumím:
    1) při odbočování vlevo z kopce a po rovině, když je nutno intenzivněji brzdit
    2) při odbočování vpravo, když mám teď jen přední brzdu na pravou ruku
    3) no a do kopce, protože zatím nedávám odrazy současně s ukazováním
    Pozn.: jak, prosím Vás, ostatní řidiči poznají, že chcete odbočit, když ukazujete nohama? To má mít každej řidič šestej smysl.
    No a tak trochu se tu nakouslo „nebezpečný“ téma, protože vlastně při jízdě na koloběžce jdou v těch několika výše uvedených případech velmi těžce dodržet pravidla (zákon) o silničním provozu!!!
    Ještě, že mám z dlouholetýho pohybu po silnicích vypěstovanej smysl na to, že skoro vždycky správně vytuším za sebou jedoucí vozidlo (kolo vždy). Tak, když nedokážu ukázat, tak v tomto případě radši zabrzdím u kraje, či tu křižovatku přejedu po hlavní a pak se vrátím!

  8. mám K5 a crazy, na k5 je skoro nemožné jet rychleji jak 10kmh a držet se jen jednou rukou, hlavně po Praze, kde jsou často kostky, ukazuju směr nohou. Po chodníku pomalou jízdou zvládám držení rukou, protože jedu dostatečně pomalu. Brzdění zvládám jen nohou, občas pribrždění zadní brzdou, přední mi mění směr, neudržím řídítka rovně.

    Díky za anketu, je to přesně věc, kterou často řeším.

  9. Musím se přidat, když považuji za nutné ukázat směr a zrovna mi situace neumožňuje to provést rukou, ukážu nohou. Vypadá to asi vtipně, ale lepší než si rozbít hubu. A Fido, myslím si že řidiči musí mít takovej „šestej smysl“ a drtivá většina to pochopí. Musí bedlivě sledovat situaci na vozovce a kolem ní, předpokládat situace, …

  10. No sic bych na to, že někdo něco „musí“ nespoléhal, ale ta ekvilibristika při ukazování nohou asi všechny okolo zaujme natolik, že to asi funguje, protože většina řidičů, když neví, co se bude dít, tak radši nejede. Bohužel jen většina. Mých cyklistických kamarádů už přišlo o život, nebo zdraví díky té menšině až příliš. Tak omlouvám svůj pesimismus.

  11. Při odbočování doleva, kdy za mnou není žádné auto stačí zvednou tři prsty (dále se držím palcem a ukazováčkem). Je to v malých rychlostech a vždy mám oční kontakt s řidičem lbížícího se auta. Jinak brzdím a raději čekám, ač mám přednost.

  12. Já zvládám za jízdy psát SMSky, levou i pravou, nebo si vytáhnout a zapálit cígo. Jinak mé odbočovací začátky taky fungovali na ukázání nohou, jinak před odbočením vlevo kouknu za sebe jestli nemám v zádech plechovku na blízku a když je prázdno nebo za mnou jedoucí autista daleko, tak začnu ukazovat změnu směru a nacpu se do prostřed jízdního pruhu a pak odbočím jak je volno z protisměru.

  13. Už jsem hlasoval pro pomalou rychlost. Systémově se snažím vyhýbat komunikacím, kde se vyskytují motorová vozidla a celkem se mi to daří. Jinak rozhodně nejsem takový kaskadér, abych balancoval na kolobce jednoruč mezi dvěma proudy aut (třeba při odbočování vlevo). V takovém případě se bojím až s… Situaci řeším tak, že se uklidím ke kraji a počkám až smraďoši zmizí a já můžu odbočit v klidu – u nás v Č. Třebové se to takhle (vzhledem k hustotě provozu) dělat dá.
    Zákon o silničním provozu a provoz koloběžek – to je na samostatný článek. Jak například na kolobce řešíte splnění §58 (4) „Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech“ :D

  14. … nehledě k tomu, že „šlapadla“ jako terminus technicus nejsou zrovna odborným pojmem :) Ale co bychom ještě chtěli po našich zákonodárcích, že ano?

  15. Heleďte já se vždycky snažím jezdit jako plnohodnotný účastník provozu ale ikdyz jezdím podle předpisů občas se mi stane že mě ostatní řidiči mají na salámu…jednou mi na kruhaci auto nedalo přednost…prostě mi tam na prasáka vjel a já to musela položit na bok….v té rychlosti docela nic moc….nebo na křižovatce jedu v odbočovacím pruhu, nohu vytrčenou až bůh ví kam a blbeček v protisměru…no vyloženě na mě najel, pak dupnul na brzdu, vytroubil mě a z otevřeného okénka mým směrem poslal pár peprných titulu….tak kdo je tu debil?????

    1. Problém bude v tý vytrčený noze!
      U vytrčený ruky by k pochybnostem nedošlo.
      Blbečky kladně neovlivní ani jedno.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *