Search
Close this search box.

V zimě na koloběžce? Proč ne? Ale s patřičnou výbavou!

Celý článek Letošní zima byla doposud jakási holandská (takže bychom nemuseli oproti Holanďanům nastupovat s obvyklým tréninkovým mankem), nyní se ale počasí mění řekněme správným směrem, takže uvidíme. O to víc se vám ale budou hodin následující rady o tom, jak připravit váš stroj na nepřízeň počasí a krátké dny.

 

Vědecky na blatníky

Do mokra, a pokud se tomu nedá vyhnout, tak i do blátíčka a jiné kaše, poslouží jednoznačně blatníky – to věděl už Zdeněk Svěrák ve slavné scéně filmu Obecná škola. Pro koloběžkové novice dovolte na začátek jen malou, ale zásadní informaci: Bez předního blatníku se dá žít. Bude-li vám ale chybět vzadu, můžete se spolehnout na to, že veškeré mokro a další „sajrajt“ posílá zadní kolo přesně a cíleně do vaší boty, kterou stojíte na stupátku. Takže blatníky – pokud jsou na koloběžce standardně dodávány – bych pro běžné ježdění ani nesundával, pokud ne, tak bych je okamžitě, ale s rozvahou zakoupil. Proč s rozvahou? I blatník se dá udělat blbě…

Co je tedy dobré mít na paměti? Není nad to, když hlavně u předního kola opásáte – blatníkem zakryjete – co největší obvod. Na koloběžce sice něco pochytá samotný rám, docela pomůže plastový blatníček na rámu, tzv. „lízátko“, klasický celoobvodový blatník však udělá nejlepší službu.

U blatníků jako takových bych rozhodně bral v úvahu jejich bezúdržbovost (plast, nerez na všem včetně šroubků, úchytů, objímek atd.), vydávané zvuky při jízdě (drnčení nás mnohé přímo ničí, že), trvanlivost v provozu a v neposlední řadě bezpečnost (ochrana – zakrytí ostrých hran, či jejich vyloučení). A v neposlední míře pak také snadnou a „dotaženou“ montáž. Ona většina věcí, i drahých, chce občas bohužel jaksi doladit. Jak?

Mně osobně se osvědčilo nahrazení kovových podložek pod šrouby, které drží vzpěry blatníku na patkách zadní vidlice plastovými (teflonovými, silonovými apod.), a to nejlépe z obou stran vzpěry. Navíc je výhodné navléci na závit tohoto šroubu tenkou hadičku z pružného PVC takového průměru, aby vytěsnila montážní vůli mezi závitem a okem vzpěry. Hadička – třeba od vzduchování akvária – by měla být tak o 1,5–2 mm delší, než je průměr drátu té vzpěry. Proč? Dotažením se jaksi „zesoudkovatí“ a úplně vyplní hluchý prostor, který zhusta bývá jednou z příčin drnčení spolu s kovovými podložkami na okách vzpěr. Navíc se toto spojení často povoluje. Přesto, že právě ona hadička sama o sobě povolování brání, doporučuji na závit šroubu, hlavně nerezového, šroubovaného do patek vidlice (zejména duralových), nanést před zašroubováním trošku lepidla proti povolování závitu.

Blatníky na koloběžku

Odstěhoval se do Humpolce

Hliník jako materiál pro blatníky se mi moc neosvědčil. Může to sice být také jeho stářím, nicméně velice rychle se „uklepal“, a tak jsem musel část blatníku zkrátit. Zadním uklepaným kusem jsem zároveň vypodložil ten zbývající a ejhle, na zbytek loňské zimy to pomohlo. Ta samodomo hliníková vzpěra na blatníku vyrobená z hliníkové trubičky pro klimatizaci se pro blikačku tohoto typu neosvědčila. Objímka blikačky se otáčela ve vodorovné rovině ze strany na stranu. Vzpěra však původně byla zamýšlena pro opravdovou zábleskovou blikačku (1W dioda s krátkým intenzívním zábleskem a dlouhou přestávkou mezi záblesky vyplněnou blikáním dvou podpůrných běžných diod), u které to ovšem dvakrát nevydržel její nedomyšlený, i když na druhý pokus i elektrikářským páskem „posichrovaný“ úchyt. Blikačky s univerzálním úchytem typu „za opasek“ prostě vymyslel… Ale o blikačkách bude řeč až na konci tohoto článku.

Blatníky na koloběžku

Vraťme se ještě k blatníkům: Pokud nejsou blatníky vybaveny zástěrkami, tak bych je okamžitě dodělal. Nemyslím ale ta pěticentimetrová šidítka, nýbrž pořádné zástěrky, sahající skoro až po zem. (Skvěle mají ve standardním vybavení vyřešenu přední zástěrku skládací kola Brompton. Čili něco pro vaši inspiraci. Pozn. redakce)

Mimochodem, jak se vám líbí ten vyplazený jazyk na konci blatníku? Výroba z „výstražky“ (chráničky) do výkopů proti prokopnutí kabelů. Na „bahňáku“ jsem to takhle vozil za zadním i za předním kolem až na zem a prodlužoval jsem obdobným způsobem i přední blatník směrem dopředu.

Ale zpět k dokončení montáže zadního blatníku. Pomocí dalších tří podložek lze přidělat předek zadního blatníku ke vzpěře zadní vidlice „profesionálně“, tedy dle mého soudu hezky a funkčně. Dvě duralové nebo mosazné podložky výrazně většího průměru (cca 15 mm při 5mm otvoru pro inbusový šroub) z obou stran plastového blatníku prodlouží jeho trvanlivost, protože právě v tomto místě se blatník často vytrhává. Třetí, distanční podložka, vyrobená z tenké duralové trubičky, slouží pro doladění mezery mezi blatníkem a obvodovým průměrem kola a zároveň pro vytvoření funkční mezery mezi blatníkem a brzdou.

Blatníky na koloběžku

Byl to docela oříšek, když jsem při požadavku stejnoměrného chodu brzdových pák nahradil klasickou 100mm zadní V-brzdu její zkrácenou 70mm sestřičkou. Chod brzdových pák, kdy levá obsluhuje klasickou silniční „picolo“ brzdu, se tím stal stejnoměrným.

Vpředu bez problému

Přední blatník, byť jej doporučuji, osobně nemám. Na závodní „Trojanku“ se nevejde – tahle koloběžka není konstruována jako turistický stroj a pod její hlavní rámovou trubku se běžný blatník prostě nevejde. Výborně ho ale nahradí ten malý plastový blatník – „lízátko“ – namontované na jejím spodku. To pochytá víc jak 90 % veškerého od předního kola házeného marastu. Navíc téměř zamezí i nahazování bot odspodu skrze stupátko.

Blatníky na koloběžku

Na Kickbiku – pokud jako já vyměníte originální trekovou vidlici za silniční a uděláte tak ze 100% univerzálu silniční „speciál“ – funkci předního blatníku z gusta nahradí ta jeho lešeňová rámová trubka. Pro běžné ježdění bych ale tu trekovku s přední  V-brzdou i originálním blatníkem ponechal – vše je dodáváno s koloběžkou v ceně.

Úprava koloběžky před zimou
Na snímku je koloběžka v úpravě à la Honza Vlášek se shodným rámem, přední vidlicí a „Alpovými řídítky“ pro tu – po loňském roce pro všechny koloběžkáře krásnou – Tour de France
Vidět a být viděn

Detail zimního kokpitu na následující fotografii předjímá další směr myšlenek – vidět a být viděn, aneb jak sebe, ale ani nikoho jiného neučiniti nešťastným. Kdo nesvítí, je dle mého soudu slušně řečeno ignorant.

Osvětlení koloběžky

Už tu sice není pozdní podzim, který i mne donutil s osvětlením něco udělat, ale zima s temnými rány a večery ještě nějaký ten pátek potrvá. Přední světlo mě před pořízením stálo navíc něco drahného času na internetu, kdy jsem zkoumal soudobé možnosti a trendy osvětlení. Nakonec jsem bez předchozích zkušeností vybral ultra mini svítilnu „maglaitku“, která umožňuje provoz jak na speciální nabíjecí články, které jsou dodané i s nabíječkou v soupravě se světlem, nebo při omezení na třetinový výkon také na obyčejné tužkovky. Má jen tři režimy svícení, tedy plný výkon, cca třetinový výkon s prodlouženou výdrží a bohužel nikoli blikání, ale do tmy nepoužitelný stroboskop. Ten je snad vhodný za soumraku, rozbřesku či mlhy – zkrátka v době, kdy už sami vidíte dostatečně, ale mohli byste být přehlédnuti. Se stroboskopem tedy určitě ne… Spíše vás budou „vyblikávat“ protijedoucí vozidla.

Gumový úchyt se výborně osvědčil – svítilna v něm drží jako přibitá a přitom se dá snadno vyjmout a použít běžným způsobem. Má i bytelnou kovovou klipsu na zavěšení a je schopná samostatně stát a svítit vzhůru, což se hodí například do stanu. Maximální výkon je 200 lm, což sice není moc (běžně lze zakoupit svítilny o mnoho výkonnější a taky dražší), ale já osobně víceméně stále jezdím na snížený výkon. Reflektor je se zoomem, což při jeho nejširším nastavení a s nejbližším okrajem osvícené plochy cca 1–1,5 m před kolem dává šířku světelného kužele tak na jeden jízdní pruh 2,5–3,5 m. Tím vy vidíte a ostatní snad tak neoslňujete – navíc i bez blikání jste dobře vidět.

A dozadu? Přece červenou blikačku…

Nejprve pár fyzikálních zákonitostí, abych předešel invektivám. Neznám přesné pojmy z optiky a konstrukce světelných zdrojů, tak se předem omlouvám za vlastní, ne možná přesná slova a slovní spojení.

Když vás světlo jaksi „zasáhne“, dostanete se do jím vytvářeného kuželu – světlo plní svoji aktivní úlohu, „zasažený“ je pasivním, mnohdy nelibým pozorovatelem. To je něco úplně jiného, než když vaše oči samy musí vyhledávat svítící plochu – v tomto případě má tedy světlo pasivní roli, aktivní roli přebírá pozorovatel. Čím větší je potom svítící plocha, tím jednodušší pro nalezení, spatření.

Blikačka navíc sama o sobě svým blikáním upoutává pozornost. To je její nejdůležitější funkce, podmíněná vlastností lidského zraku. Ten mnohokrát rychleji zaznamenává jakoukoli změnu oproti setrvalému stavu. Takže vše co se hýbe, mění se v krátkém čase, vidíme mnohem dříve a dává nám to větší podnět. To si zaslouží dvojí zdůraznění. Dokud nebyly blikačky, tak se stále rozsvíceným světlem kývalo ze strany na stranu a nahoru a dolů. Když to ještě spatříte na veřejných komunikacích, tak máte zaděláno na problém, že? No a odtud možná plyne ta nyní už scestná obliba nošení blikaček na těle a zavazadlech. Tedy pořád lepší než nic, to uznávám. Pokud bude tady blikačka zapnuta v režimu trvalého svícení, tak je to na koloběžce asi lépe – „mrmlá“ se sama s naším pohybem při odrazech.
Uznám, že blikačka mimo samotnou koloběžku má i mnoho výhod. Nemusíte ji stále sundávat a nandávat, aby vám ji někdo neukradl, pravděpodobně si ji sami sobě sotva ukopnete…

Pojďme ale k umístění blikačky na koloběžce. Nevhodné, ale jednodušší, z hlediska výrobcem připravených úchytů, je její namontování na jedno rameno zadní vidlice. Blikačky se vyrábějí především na kola, tudíž držáky pro montáž na vzpěry zadní vidlice či na sedlovku bývají v sadách přiloženy. Proč je toto umístění nevhodné? Protože existuje vždy docela velký pozorovací úhel, kdy světelný zdroj z důvodu otáčejícího se výpletu (efekt promítačky filmů) či přímo přes ráfek a plášť nevidíte vůbec.

Abych ale jen nepsal o tom, jak je to špatně, následuje malá ukázka, jak lze zadní červenou blikačku upevnit smysluplně. Důležité je hlavně místo montáže, nikoli typ blikačky a způsob provedení. Jen bych se přimluvil za jistou „velkoplošnost“ té diodami osvětlované činné plochy. I ta má svůj význam právě v okamžiku, kdy nejsme přímo zasaženi kuželem vrhaného světla, jak bylo vysvětleno výše. Takže když bude vzadu blikat samotná dioda bez jakéhokoliv reflektoru či rozptylné plochy, není to dobře…

Osvětlení koloběžky

Mimochodem, už tři roky navrhuji, aby u Kickbiku nahradili umístěním i provedením jinak skvělou odrazku na zadním blatníku blikačkou. Nejlépe i s jednou intenzívně svítící (stačí 1W) zábleskovou diodou. Taky by se mohl probudit nějaký megavýrobce (Sigma, Smart aj.) a vyrobit z nějakého svého typu, který takovou zábleskovou diodu obsahuje, maximálně funkční zadní světlo s možností přidělání na blatník. Aby bylo světlo trochu multifunkční, mělo by být naklápěcí ve svislé rovině, aby pokrylo různé průměry našich kol, že? Co takhle, kdyby ten požadavek na výrobce vzešel od našich výrobců koloběžek? Prostě by se ujaly role iniciátora. Výrobce (jakýkoli) by při slušném množstevním požadavku jistě rád vyhověl.

Takže pokud jsem předchozí ignoranty přesvědčil – a tím je a nás ostatní ochránil a nikoho přímo neiritoval – tak vám přeji naše světla v očích ostatních a neucházející vzduch v našich duších.


Sdílej:

22 komentáře

  1. Hm, tak přesně tento typ uchycení (klipsa za opasek zacvaknutá v držáku) už 2x nevydržel. Prasklo to nahoře v tý klipse. No a k tomu stínění jsem odpovídal už kdysi na Face. Do silnice dobrý, ale co takhle výjezd auta za námi zprava z vedlejší silnice? Prostě když je blatník, tak namontovat na něj!

  2. Letošní zima (než napad minulý týden sníh) byla pro jízdu na koloběžce dobrá. Od půlky prosince do 24. ledna jsem ujel 6oo km a šestkrát jsem píchnul (vždycky jehlánek z drceného posypového štěrku). Blatníky mám dobré, světla taky. Svítím stálým světlem. Blikačka je za tmy pro řidiče hodně nepříjemná. Kolobka je dobře nasolená, na zimu se hodí nějaký levnější kus – po pár letech nevypadá dobře.

  3. Sice souhlasím, že blikačka pro toho vzadu není příjemná, ale to je právě to „ono“. Právě proto je hned vidět a my nejsme přehlédnuti. Klasický stále svítící světlo už málo který řidič dostatečně v předstihu vnímá. A ten předstih je důležitý pro bezpečný vyhýbací manévr. Pokud nás řidič „zblikne“ (zaregistruje) až na poslední chvíli, tak mu připravíme o hodně nepříjemnější chvíli, než to blikání do očí. pokud „nezblikne… .

  4. Za řidiče prosím – nedávejte si světlo úplně dolů a ještě neblikací. Z auta to za tmy či šera snadno přehlédnete, lesknoucích se věcí prakticky na provrchu silnice je v změ moc, navíc to dokonale přesvítí jakékoliv protisvětlo. Nahoře na blatníku je to lepší, na zádech na batohu (či na prdeli) nejlepší, to se přehlídnout nedá.

  5. Za nás světlonoše a ověšovače: čím více, tím lépe. A řidiči se nebudou zlobit :-).
    Osobně jsem to asi dohnala do extrému, ale nestydím se za to, u nás na vsi mělo v poslední době pár lidí blízké setkání i  za dne, doba je, jaká je, řidiči jsou často unavení a přehlédnou i rozměrnější osobu na kole, koloběžkář (mám kola 20/16) je prcek (zde pomíjím svou drzost, s jakou občas sjíždím kopce „v sedu“).
    Takže: svítivě zelené tenoučké rozlišovací tílko pošito reflexními pásky z galanterie (v létě v tom není takové teplo), světlo na stroji vepředu + v batohu čelovka (nějak ty díry na vozovce nevidím), blikačky na lehkém a dobře padnoucím batohu v zimě + jako vtipný doplněk v akci zakoupené LED disko tkaničky, jimiž lze zajímavě dekorovat batoh i oděv. V létě blikačky pochopitelně na ledvinku nebo nějaké oděvní poutko (třeba právě na reflexní vestičce), nebudeme se potit zbytečně, že? Na nohy dávám reflexní pásky na suchý zip s LED diodami a kdyby mi nebylo stydno, osvětlím si i konstrukci koloběžky z boku (kabel s LEDkami), zde je dle mého mínění slabé místo i když mám reflexní návleky na drátech koleček (odrazky na šestnáctce s disky mi nějak nepřišly OK), to ještě řeším.
    Takže až potkáte na silnici osobu v prapodivném oděvu, která je oděna bez ohledu na věk barevně jako klaun, svítí jak vánoční stromeček a ještě se u toho blaženě culí jak mimino, jsem to já, koloběžka je prostě úžasný dopravní prostředek.

  6. Tak takhle upraveného RaceMaxe bych si přála také. Nebyl by náhodou na prodej? Všimla jsem si, že pokud tu nějakou koloběžku popisujete, tak ji zároveň i prodáváte.

  7. Je to origo Smart 313R mini, ale ten držák na blatník je třeba dodělat z držáku na odrazku. Takto se to neprodává. Při torše snahy se do toho daj sehnat ty pidi baterky kolem 50,-kč/2ks. Svítivost není zas tak velká, ale za to viditelnost v úhlu cca 180°. Sehnat se to dá snad všude, kde Smart prodávaj.

  8. Dobrý den, prosím všechny aby nepoužívali zábleskové zadní blikačky, je to slušně řečeno neomalenost a obtěžování jezdců za Vámi. Pro názorný příklad, zkuste se do ní nějakou tu chvilku v šeru dívat. zbytečně moc oslňuje a jezdec, který jí používá, se zbytečně vystavuje riziku, že mu tuto zkutečnost někdo brzo vysvětlí a to dost možná i za použití hrubé síly. Děkuji za pochopení

  9. # – Honza
    Souhlasím, když zadní světlo alespoň trochu svítí ( stačí 0.5 W) a bliká, tak se za ním nedá jet. Je to utrpení pro oči. Kvůli tomu jezdím s blikáním jen ve dne, jak se stmívá přepnu na stálé světlo. Jel jsem chvíli za tmy za svojí kolobkou se zapnutým blikáním a bylo to tak protivný že jsem ucítil podvědomou touhu skopnout ji do příkopu. Ať si každej svítí jak myslí, ale já souhlasím s Honzou. Silnice už jsou konečně bez sněhu, tak jsem začal jezdit. Opět jsem řešil osvětlení právě proto, že jsem si uvědomil, že přes sněhovou bariéru nemůžete uhnout na krajnici. Takže: Být viděn, ale nenasírat řidiče.

  10. Dovolím si lehce nesouhlasit. Myslím, že řidič nemá sebemenší nutnost se za koloběžkářem zdržovat, či se za ním vláčet. Tam řeším jednoznačně to, aby si mne jako koloběžkáře 100% všimnul. Proto né nadarmo se v současnosti používají místo stálýho svícení blikačky.
    Pokud budeme řešit jako samostatný problém jízdu dvojice (skupiny) koloběžkářů, tak ten poslední nechť na silnici bliká maximálním možným výkonem a ti před ním, ať klidně jen orientačně svítí. Pak by taky ten vpředu jedoucí moh mít to nejvýkonnější přední světlo, aby to skupinky neposlal spolu s sebou do nějaký jámy.
    Jak se ale budou střídat, tak už asi nebudou chtít zastavovat, slejzat a přepínat, to si iluze nedělám. Každopádně z hlediska nebezpečí od řidičů to záleží na tom posledním ve skupině a pády na tom prvním.

  11. #19 Pavel Jan. Děkuji za souhlasný názor.

    #20 Fido Nejde jen o řidiče, ale i o ostatní pomalu se pohybující jezdce, kteří třeba i jedou ještě pomaleji, než ten magor se zábleskovou diodou před ním. Tak mají dvě možnosti, buď ho přetrpět a nebo zastavit a počkat až někam zahne a nebude ho vidět.

  12. Ahoj lidi já jsem si koupil na aliku světlo do výpletu a ještě svítící ventylky jak již bylo řečeno čím více světla tím lépe a místo řešení kam dát zadní blikacku mám blikací led pásky na každé ruce jeden. Přez den je vozím v brašničce na riditkach. A myslím že jsem vidět dostatečně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *