V prvním dílu Přezouvání Wolfra RS, věnovanému plášťům Schwalbe G-One Speed, jsem už před nějakým tím pátkem mimo jiné napsal, že jsem od firmy Yedoo dostal k testování dvě sady různě obutých kol. A protože podzim je tady – a s tím i doba jezdění v terénu (aspoň já to tak mám) –, je na čase si představit druhé pláště. Co s tím má společné terénní koloběžkování? Jednoduše to, že pláště Pirelli Cinturato Cross H jsou… terénní. Nebo možná přesněji gravelové či cyklokrosové. Zkrátka rychlé obutí pro jízdu na nezpevněném povrchu. Pojďme se na ně podívat podrobněji.
Prolog
Tomuto setupu, tedy Wolfru RS na pláštích Pirelli Cinturato Cross H říkám pracovně „Vétřieska“ nebo „Vejtřaska“ – podle známého terénního náklaďáku Praga V3S. Pro nejmladší ročníky, kteří by snad o tomto legendárním přibližovadle neměli ponětí, sem pro jistotu vkládám odkaz na článek o Vejtřasce na Wikipedii.
Proč jsem zvolil zrovna toto přirovnání? Praga V3S – na které jsem mimochodem před mnoha a mnoha lety dělal řidičák na náklaďák– je mimo jiné typická poměrně úzkými pneumatikami (na terénní auto) s výrazným šípovým vzorkem, byť se tedy používala i s jinými plášti. No a právě vzorek obutí Pirelli Cinturato Cross H mně vejtřaskové gumy hned připomněl. Já vím, mám zbytečně velkou fantazii :-)
Ostatně s Pragou V3S má – tentokrát už obecně koloběžka jako taková – shodnou též svoji jednoduchost. Žádné zbytečné technické vymoženosti, jen dvě kola spojená stupátkem. Vejtřaska byla sice trochu složitější, ale i tak šlo o velmi jednouché auto. Nemělo to posilovač řízení, o synchronizované převodovce jste si mohli nechat zdát, kabina byla více než spartánsky vybavená. Ale jelo to skoro na všechno, co jste nalili do nádrže, a když v zimě toto auto nechtělo nastartovat, tak jste pod ním zapálili noviny, případně vstříkli do sání bombičku s éterem, a mohlo se vyrazit. Abych nezapomněl – Vejtřaska projela skoro jakýmkoliv terénem – to byla její velká deviza. Není divu, že šlo původně o vojenský náklaďák.
Teď už ale dost řečí o automobilových veteránech, pojďme se podívat na moderní terénní obutí pro kola – koloběžky nevyjímaje – Pirelli Cinturato Cross H.
Italská guma upečená ve Francii
Jak jsem se dozvěděl od Google Translatoru, slovo Cinturato znamená „opásaný“. Naštěstí trenslejtr disponuje také výkladovým slovníkem, který říká toto:
„Cinturato je obchodní název pro radiální pneumatiky vyztužené pod běhounem příčným textilním pásem, který zajišťuje přilnavost běhounu k zemi, takže každý bod zůstává nehybný, aniž by podléhal deformaci.“
Toš tak… řez pláštěm s hustotou kordu 127 TPI – mimochodem, byť je Pirelli italská značka, upečeného ve Francii – vypadá takto:
Řečí čísel se jedná o plášť rozměru 700×33C čili ERTRO 33-622, což by mělo znamenat šířku 33 mm. Moje „šupléra“ ale říká něco jiného – s bídou 31 mm. Toto obutí jsem měl nasazené na ráfku s vnitřní šířkou 16 mm, takže pokud byste ho dali na širší ráfek, pravděpodobně by se plášť o něco více rozlil do šířky a naopak mírně snížil svoji výšku. Je to ale pouze dojmologie, kterou nemám ověřenou v praxi.
Každopádně v případě obutí na sériovém Wolfru RS je dobře, že je to tak, jak to je – tedy šířka a výška pláště. Průchodnost standardní přední vidlicí je totiž velmi, ale fakt velmi naknop. Plášť dokonce o vidlici i maličko štrejchá :-( Není divu, je to silniční vidle, která je primárně určená pro úzké „žiletky“ s nízkým profilem.
Jen doplnění: Zadní vidlice je naopak úplně v pohodě – sem, když na to přijde, vejde i tlustý bajkový terénní plášť.
Každopádně v tomto případě jsem u Wolfra RS – poprvé – využil spodní patky zadní vidlice, protože pro jízdu v terénu to přece jenom chce vyšší světlost stupátka. Ta je nyní na hodnotě 63–65 mm (nezatížený stroj) po celé délce stupátka – které je tak víceméně vodorovné. Nebojím se říct, že tato světlost je pro terénní nasazení naprosto optimální. O běžných nerovnostech typu „normálních“ kořenů a „běžných“ kamenů Wolfer RS ani neví, škrtání spodkem se děje skutečně sporadicky. Nebavím se samozřejmě o těžkém terénu, ale středně rozbité cestě – něco ve smyslu lesních úseků cyklokrosových tratí.
Plášť je typu Tubeless ready čili podle výrobce ho lze při použití tmelu nasadit na bezdušové ráfky, čímž nějaké to deko hmotnosti za chybějící duši ušetříte. Já jsem měl pláště Pirelli Cinturato Cross H obuté na „normálních“ ráfcích, tedy včetně duše. Jen dodávám, že jde o pláště s kevlarovou skládací patkou.
Hmotnost kompletního originálního kola Wolfra RS (vč. rychloupínáku a duše), obutého do plášťů Pirelli Cinturato Cross H, činí 1,4 kg. Samotný plášť by měl podle výrobce vážit 380 gramů. Když ale tuto hodnotu porovnám s hmotností neobutého kola, vychází mi spíš 400 gramů. To ostatně potvrzuje také test na webu Bicycle Rolling Resistance, kde navážili 398 g. Je pravda, že hmotnost pláštů může mít v rámci více kusů vykazovat jistý rozptyl (a 20 gramů není žádný velký rozdíl), nicméně i tak to jsou hodnoty na terénní obutí výborné, to se musí nechat.
Vzorek, který vás podrží
Ještě poslední technický údaj – huštění. Pirelli Cinturato Cross H má od výrobce stanovený tlak 3–5 barů (43–72 PSI). Já jsem ho před první vyjížďkou nahustil na maximum, abych – sotva jsem dojel do lesa – okamžitě upouštěl. Doma jsem tlak změřil a… vzadu jsem měl něco málo pod 50 PSI, vpředu manometr ukazoval spodní hranici povoleného huštění. Muselo by jít o vysloveně velmi lehký, rychlý a suchý terén, abych využil vyšší, potažmo pak nejvyšší tlaky. Je to holt plášť terénní, nikoliv trekový či snad silniční…
Ještě nebyla řeč o vzorku pláště, takže pojďme na to. Jak sami vidíte, jde o terénní vzorek s ven vystouplými figurami čili špunty. Ona šípovitost vzorku, kvůli které jsem ho přirovnal ke gumám na Pragu V3S, je zde rozložená do tří samostatných figur, které jsou pak po bocích pláště doplněné z každé strany samostatnými špunty, zajišťující příčnou trakci v terénu. Střední figury mají výšku cca 2 mm, boční jsou asi o půl milimetru vyšší.
Mimochodem – toto je plášť s označením Cross, nicméně Pirelli vyrábí ještě podobný model Gravel, který má středové figury vzorku nižší a hustší – je to rychlejší guma. Z čehož vyplývá, že na Crossu se nemusíte bát ani náročnějšího povrchu. Osobně se moc těším, až ho vyzkouším na sněhu. A ten u nás včera napadl! :-) Tak doufám, že do zítřka neroztaje…
„Přezuj a jeď“ s velkým omezením
Oproti prvnímu Přezouvání Wolfra RS na pláště Schwalbe G-One Speed bude závěr tohoto druhého dílu odlišný. Tedy zpola. Dobrá zpráva je, že pláště Pirelli Cinturato Cross H rád pro terénní jezdění doporučím. Je to rychlé obutí, které si výborně rozumí se středně těžkým terénem – pláště pěkně odvalují a zároveň mají výbornou trakci jak za jízdy, tak i při ostrém brzdění. Pláště jsou lehké, a pokud je obujete na bezdušové ráfky, budou díky absenci duše ještě lehčí (tedy kola budou lehčí, pláště svoji hmotnost jaksi nezmění :-)).
Jejich použití na sériovém Yedoo Wolfer RS ve stylu přezout obutí (nebo vyměnit celá kola) a jet, má však svoje ale… kterým je v první řadě hraniční průchodnost standardně dodávané silniční přední vidlice. Vzorek se s vidlicí skutečně chvílemi potkává čili drhne. Pro jízdu na suchém povrchu se to dá snést, ale nedovedu si dost dobře představit jízdu bahnitým terénem (neměl jsem možnost vyzkoušet), kdy bláto a další nečistoty už tak malý prostůrek mezi vzorkem pláště a vidlicí budou stoprocentně ucpávat.
Řekněme na občasné použití je varianta přezuj a jeď snesitelná. Ale chcete-li udělat z primárně silničního Wolfra RS stroj terénní – což samotný rám vůbec nevylučuje –, je třeba učinit větší tuning nežli jenom změnu obutí. Předně si ona přední vidlice žádá výměnu za například gravelovou vidli, u které se s použitím podobných plášťů počítá. Takováto vidlice bude ale na 99,99 % určená pro kotoučové brzdy, takže bude třeba upgradovat i minimálně přední brzdu, tudíž také náboj kola, de facto celé přední kolo (pak už stojí za, zvolit i širší ráfek). Ostatně tento krok bude jen a pouze k dobru věci – standardní silniční brzda jednak nemá pro terénní jezdění dostatečnou účinnost, a navíc se také bude zalepovat bahnem.
Budete-li tyto úpravy dělat na sériovém Wolfru RS, pak vzadu se musíte spokojit se standarní véčkovou brzdou, což je ale, abych tak řekl, menší zlo. Ve fakt hustym bahně ji sice možná budete muset rozpojit, ale jinak bude fungovat docela dobře. Je samozřejmě lepší dát kotoučovou brzdu i dozadu, ale to byste museli stavět na rámu, který má zadní vidlici opatřenou návarkem pro třmen kotoučové brzdy. Takový rám umí Yedoo udělat také – viz například tuning Dušana Demoviče.
No a když v tom budete, tak myslím, že upgradujete i řízení, protože do terénu budou určitě lepší širší vlaštovky a kratší a vyšší představec. To už si ale naladí každý koloběžkář individuálně podle své postavy a jízdního stylu.
5 komentáře
Vůbec si nedovedu představit jak asi vypadá jezdec po jízdě listopadovém terénem. Já na svém Wolfrovi 28/20 mám jen zadní blatník a přední potřebuji jako sůl. Teď ho má Yedoo konečně v nabídce i když jen na objednání. Objednal jsem ho, ale asi ho tam nenamontuji protože ve vidli pravděpodobně nebude místo. Dal jsem tam Schwalbe 700x28C a místa je tam málo. Když jsem naposledy jezdil před týdnem byla horní část vidlice u brzd tak zasekaná bahnem, že jsem musel zastavit a deset minut čistit kouskem větvičky abych mohl jet dále. A to jsem nejezdil lesem, ale jen na polních cestách. Takže tahle koloběžka asi na mé ježdění nebude. Zadní blatník 28’ palců není v nabídce a kdoví jestli někdy bude. Což je škoda protože se mi kolobka moc líbí.
Záleží, jaké je počasí :-) V suchu se jezdí v pohodě, v mokru je to „trochu“ horší ;-)
Pokud se ovšem člověk nedostane do stavu jisté perverzní radosti ze stříkajícího blátíčka a vody, spoléhajíc se na to, že doma čeká teplá sprcha …….
Blatník na 28″ není problém, plastových blatníků na kola, které pasují (někdy s malou úpravou) na koloběžky 28″ je poměrně hodně. Tenhle používám cca rok a půl a bez problémů.
https://www.stratilek.cz/blat-mtb-scorpion-vzp-ry?gclid=EAIaIQobChMI5O-gpN729AIVied3Ch2RrwCXEAQYBSABEgKGqPD_BwE
Mám dojem ,že Yedoo nedotahuje věci do konce.Přitom jde o detaily(jako třeba absence insertů na předních vidlicích napříč všemi modely.Což je škoda….