Wolfer RS | Přezouvání. Díl první – Schwalbe G-One Speed

Ještě jsem ani neměl dokončený test Wolfra RS, aby mi psal šéfkonstruktér Yedoo Kuba Bostl, že prý má dva páry kol – každý z nich jinak obutý – a jestli je nechci na Wolfru RS vyzkoušet. Když jsem zjistil, že se jedná o sadu kol s víceméně univerzálním 30mm pláštěm Schwalbe G-One Speed a druhou sadu s gravelovým obutím Pirelli Cinturato Cross H, šel jsem do toho. Aby to nebyl po standardních 25mm pláštích Continental Ultra Sport III 700×25c takový skok, zvolil jsem jako první testovací obutí Schwalbe G-One Speed. A jezdím na něm stále, a nějak se mi ta kola nechtějí sundávat…

 

Schwalbe G-One nebo obecněji pouze One, je poměrně široký brand, zahrnující obutí od zcela hladkých plášťů až po „gumy“ s jemným gravelovým vzorkem nebo i pláště s výraznými špunty. „Náš“ G-One Speed představuje v podstatě univerzální plášť na silnici nebo řekněme na silnici a rozbité české cesty, kterým se na mapách taktéž říká silnice. Ovšem naprosto s přehledem zvládne i zpevněné lesní a polní cesty, o tom žádná.

Jde o plášť s výrazněji kulovitějším profilem (nežli standardní 25mm víceméně „žiletka“ od Continentalu) a jemným vzorkem, tvořeným kulatými špuntíky o průměru asi 2,5 mm, s výškou zanedbatelnou – což znamená, že po pár stovkách kilometrů ve střední části běhounu pravděpodobně zmizí, ojedou se. Tento „vzorek“ je podle mého názoru ve skutečnosti jen designovým prvkem, a navíc jde o opatření pro ty uživatele, kteří jsou hysteričtí z hladkých plášťů a vyžadují nějaký vzorek. (Jen poznámka: Nepleťte si tento plášť s typem Schwalbe G-One Allround, který má také kulaté špuntíky, ale ty už mnohem více vyčnívají ven – to už je skutečný vzorek.)

Plášť Schwalbe G-One Speed na Yedoo Wolfer RS
Plášť Schwalbe G-One Speed na Yedoo Wolfer RS
Detail „vzorku“ pláště Schwalbe G-One Speed
Detail „vzorku“ pláště Schwalbe G-One Speed

Každopádně vypadá to pěkně, a má to i jiné dobré vlastnosti. Nejprve ale k technickým parametrům: Plášť má velikost ETRTO 30-622, tedy jinak řečeno, je to rozměr 28 × 1,20″ nebo 700×30c. Prostě 30mm plášť na 28palcové kolo. Mimochodem, Schwalbe G-One Speed patří mezi tzv. tubeless ready pláště – měl by fungovat i na bezdušovém ráfku. Já jsem jej zkoušel na klasice s duší. I tak je jeho hmotnost překvapivě stejná jak u užšího standardního Continentalu. Celé kolo i s rychloupínákem váží 1,3 kg, samotný plášť pak 330 g (údaj výrobce).

Tím, jak je průřez G-One Speedem baňatější, nezvýší se tolik nášlap. Matematicky by se mělo zvednout o 5 mm, ale realita činí cca 1,5–2 mm, které se poddají po zatížení, takže můžete počítat s výškou v podstatě stejnou jako u standardního 25mm Continentalu. Navíc na ráfcích, které Yedoo používá na Wolfru, vychází skutečná šířka „Kontíku“ větší, a „Šwalbiny“ menší – viz foto:

Porovnání šířky plášťů Continental Ultra Sport III 700×25c a Schwalbe G-One Speed 700×30c
Porovnání šířky plášťů Schwalbe G-One Speed 700×30c a Continental Ultra Sport III 700×25c

Zatím samé dobré zprávy, co říkáte? Pojďme v nich pokračovat. Maximální tlak pro huštění plášťů Schwalbe G-One Speed je 3,5–5,5 bar (50–80 PSI). To je o hodně méně, nežli standardní Continental, který dovoluje nafučet o celou polovinu větší tlak (8,5 bar/123 PSI). Hmm…, tak to bude asi měkké a blbě to pojede… Nenechte se mýlit! Jede to skvěle. Díky větší šíři běhounu si G-One vystačí s menším tlakem (čtěte článek Když širší je rychlejší. Jak je to s valivým odporem plášťů v praxi?), přičemž valivý odpor je – pocitově, bez exaktního měření – v podstatě stejný, možná jenom malinko vyšší.

Jedna jízdní vlastnost je ale výrazně zlepšená – a je naprosto zřejmá i bez jakýchkoliv vědeckých  měření – jízdní komfort. Zatímco Yedoo Wolfer RS obutý na standardních pláštích Continental Ultra Sport III 700×25c, samozřejmě nafoukaných na maximum, je zkrátka vytřasadlo, na kterém cítíte každý kamínek na cestě, po přezutí na pláště Schwalbe G-One Speed 700×30c se z něj stane pohodlný kočár. Na dokonalém asfaltu to nepoznáte, ale jakmile vjedete na horší cestu, okamžitě zpozorníte. Jakoby Wolfer najednou dostal vzduchové odpružení s účinnými tlumiči. Od té doby, co jsem nasadil kola s těmito plášti, jsem pozměnil svoji pravidelnou trasu, a asfalt úplně v klidu kombinuji s lesním úsekem s šotolinovou cestou… a pěkně svižně, bez nějakého zpomalení to valím i po špatném povrchu! 

Pláště Schwalbe G-One Speed na Yedoo Wolfer RS. Nějak se nemůžu zbavit pocitu, že ty černé ráfky Wolfrovi sluší více nežli standardní bílé :-)
Pláště Schwalbe G-One Speed na Yedoo Wolfer RS. Mimochodem, nějak se nemůžu zbavit pocitu, že ty černé ráfky Wolfrovi sluší více nežli standardní bílé :-)

Doporučeníhodné obutí

Musím suše konstatovat, že obutí Yedoo Wolfra RS do plášťů Schwalbe G-One Speed 700×30c mě překvapilo. Velmi překvapilo. Velmi mile překvapilo :-) Zejména ono zvýšení jízdního komfortu je opravdu citelné. Možná, že na ocelovém rámu, například na Mibu Revoo, by to nebylo tak znát, ale tuhý hliníkový rám Wolfra RS tuto změnu pocítil skutečně výrazně. 

Důležité ale je, že se zároveň nezhoršily vlastnosti, jako je hmotnost kol nebo výška nášlapu. No a chcete-li experimentovat a ještě více snížit hmotnost, můžete zkusit přeplést kola na bezdušové ráfky a jezdit s ještě lehčími koly doslova bez duše :-) Každopádně Schwalbe G-One Speed 700×30c na raketku Yedoo Wolfer RS všemi deseti doporučuji. 

Přední silniční karbonová vidlice má ještě trochu „fóra“, vešel by sem i širší plášť
Přední silniční karbonová vidlice má ještě trochu „fóra“, vešel by sem i širší plášť

Poznámka na závěr: 
Schwalbe G-One Speed se vyrábí také v rozměru 40-406 čili v 40mm šířce pro 20palcové kolo. Když jsem před lety viděl finského koloběžkového terminátora Alpa Kuusista na Etapáku, jak měl zadní kolo svého Kickbiku Race Max 20 obuté do balónového Schwalbe Big Apple – a spolehlivě dával na prdel všem soupeřům –, říkám si, že by nebylo špatné to zkusit s pláštěm G-One Speed například na „malém“ Wolfru. Bohužel jsem ale nenašel český obchod, který by 20palcovou velikost dodával. Ale možná jsem jenom špatně hledal… navíc Alpovi nemůžu konkurovat :-)

Schwalbe G-One Speed 700×30c – orientační cena:

průměrně 1 400 Kč

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

14 komentáře

  1. Když mi před měsícem na mém Wolfrovi vybuchl standardně dodávaný přední plášť Kenda (naštěstí ve sklepě a ne za jízdy) vyměnil jsem pláště na obou kolech za Schwalbe Marathon Plus, přední 700x28c a zadní stejné šířky. Měl úplně stejné pocity z jízdy. Jízda na polních cestách je super a na asfaltu není poznat, že to jsou širší pláště. Pláště jsou sice těžší než ty v článku, ale asi budou odolnější.

  2. Tak to potvrzuji. Mně Schwalbe Marathon Plus doporučili před rokem přímo v Yedoo když jsem Wolfera objednával a konzultoval právě takový druh jezdění. Nemohu si je vynachválit. Jsou sice těžší než G- One Speed, ale dají se pořádně nafučet a jezdí to excelentně. Nejsem závodník, spíš takový romantik na kolech a stupátku.
    Ondřej

  3. Take bych rád na svého Wolfera obul něco pohodlnějšího. Rád jezdím delší trasy, ale přesně jak píšete, stav silnic natož cyklostezek v ČR na úzké a tvrdé pneu moc není. Šlo by přední 28″ osadit do popisovaného Schwalbe G-One Speed 700×30c, samozřejmě bez blatniku ? Vim, že výrobce uvádí jako limitní tu 700x28c, tak si nejsem jisty. Na zadní 20″ mi 40×406 už přijde příliš zvedající stupátko. Není tam něco mezi, třeba těch 30c ? Díky Petr

    1. Přezuti jsem konzultoval přímo v Yedoo a bylo mi řečeno, že rozměr 28c je maximální šířka, která se vleze do přední vidlice. Na zadní kolo jsem dal stejnou šířku. Jirka

  4. Přezuti jsem konzultoval přímo v Yedoo a bylo mi řečeno, že rozměr 28c je maximální šířka, která se vleze do přední vidlice. Na zadní kolo jsem dal stejnou šířku. Jirka

    1. Odpověď výrobce Yedoo Wolfer na dotaz, zda je možné na přední kolo (bez blatníku) osadit pneu 30c je:
      „Osazení Vámi navrhovaných pneu je možné, nutno však podotknout, že to není ideální řešení. Konstrukce je řešená na pneu 700x28C. Při osazení 700x30C může docházet ke kontaktu při nabrání nečistot z asfaltu (kamínky apod.) Proto toto řešení nedoporučujeme i když je to možné“

  5. Dobrý den.
    Chtěl bych si koupit Wolfra 28/20, ale právě s plášti 30. Mohl by mi někdo poradit jestli je možné vyměnit za jinou vidlici, abych tam ten plášť dostal? Třeba za vidlici z Wolfra RS? Nebo přímo doporučit někoho, kdo se těmito přestavbami zabývá právě u této kolobky a kolobku by mi postavil?
    Děkuji.
    David F.

    1. Dobrý den,

      vyměnit vidlici samozřejmě můžete, potřebujete krk 1,1/8″, kde délka nohou u sériového modelu je 378mm a ofset 45mm +-2.

      Karbonová tapered vidlice, kterou osazujeme v sérii Wolfer RS má krk 1,5″ (tapered) a délku nohou 370,5mm a ofset 35+-2mm. na Wolfer ji lze použíta, ale je potřeba použít hybridní hlavové složení (ideálně NECO H151S), které naredukuje ten tapered krk. Výsledná dílka nohou (=vč.té redukční misky hlavového složení) je pak +-shodná se sériovou vidlicí Wolfer. Přínosem této změny je nižší váha (380g vs.620g) a vyšší tuhost celku (=celé koloběžky).

      Pokud zvolíte vidlici s rozdílnými parametry, může to ovlivnit krom světlé výšky (vč.náklonu stupátka) i celkovou geometrii a tuhost koloběžky.

      Z hlediska velkosti plášťů pak není limitující jen prostor ve vidlici, ale také použitá silniční brzda (caliper brake)

      Nicméně poslední dobu jsem se dost zabýval testováním různých větších trekových (či cestovních/gravelových) plášťů, které by mohly být vhodnou alternativou za ty sériové silniční Kendy. Vždy záleží na tom, co od koloběžky čekáte, resp.kde, na jakém povrchu s ní budete chtít využívat svůj volný čas :).

      Tedy pokud plánujete vyměnit pláště za tlustčí, mohu předpokládat váš záměr ježdění na takovém kombinovaném, ale zároveň zpevněném terénu, čili asfalt silnice jakékoli kvality, pevné lesní/polní cesty. je to tak?

      Pokud ano, tak při použití sérové vidlice (ať hliník či karbon) mohu pro tyto účely vřele doporučit tyto pláště:

      Schwalbe G-one speed přední 700x30C / zadní 20×1,5

      Continental Contact speed přední 700x32C / zadní 20×1,1

      Continental Contact přední 700x28C nebo 700x32C / zadní 20×1,4

      Možná si teď říkáte, že najednou doporučuji až 32C? No ono jsem zjistil, že zejména ty Continental pláště i když jsou 32C se vlivem použitých ráfků tváří spíše jako 30C a minimální prostor kolem vidlice/brzdy 4mm stačí na bezpečnou jízdu vzhledem k použitému vzorku na těchto konkrétních pneumatikách. Není možné nabrat kamínek (či střep apod.) a ucpat tím tento minimální prostor. Samozřejmě když se vydáte do blátivé cesty a bláto je tak zlobivé, že se nalepí na plášť, tak začnete dřít, to je jasné, ale zase předpokládám, že do těchto končin se s tímto typem koloběžky vydávat nebudete a když jo, tak to nebude dlouhý úsek na to, že ho radši obejdete nebo koloběžku přenesete :).

      Jinak tyto pláště vám trochu zvednou světlou výšku, což pro ten plánovaný povrch je ideální, valí moc hezky na jakémkoliv povrchu a člověk se nemusí bát (oproti silničním), že pokud pojede po té rozbité cestě, tak za hcíli píchne :).

      Mám na to vytvořené takové amatérské videorecenze, kterými informuji zejména kolegy na prodejně či přátele. Kdybyste o ně měl zájem, mohu interně zaslat :).

      Toť asi vše, snad jsem vám pomohl a mějte se krásně

      Za Yedoo, Jakub Bostl

      Vše zatím jsem došle k

      1. Děkuji za obsáhlou odpověď. S tím povrchem na ježdění jste se trefil a vzhledem k hned třem uvedeným možnostem přezutí (což jsem nečekal a jsem mile překvapen) vůbec pro mě nemá cena přestavba stroje. Zadní širší až na 1,5 je taky super, tak jsem to i plánoval.
        Tato věc s Wolfrem se už několikrát řešila ve skupině na fb, bohužel nikdo nedal tyto alternativy.
        Tímto je můj problém s koupí nové kolobky vyřešen.
        Za videorecenze budu moc rád.
        Ještě jednou děkuji a přeji hezký víkend.
        David F.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *