Search
Close this search box.

Yedoo S2016 Disc – z terénu do města a zpátky – velký test Přibližovadel

Zatímco v loňském roce jsme na Přibližovadlech o malou nebo střední koloběžku téměř nezavadili, letos jsme začali zlatou střední cestou. I když zrovna Yedoo S2016 Disc by se klidně dalo zařadit k malým koloběžkám… ale stejně tak ke středním, tak už to tam nechme. Důležité je, že zde máme test stroje, který nikdo jiný nežli Yedoo nenabízí – „dvacet šestnáctka“ s kotoučovými brzdami, určená pro „horší než normální“ jízdní povrch. To by mohlo být zajímavé!

 

Prolog

Už podruhé na Přibližovadlech prezentujeme koloběžku od firmy Yedoo s přidaným slůvkem Disc na konci typového označení. Nejprve to byl hliníkový Trexx Disc, který se ukázal být nejen původně výrobcem deklarovaným terénním modelem, ale rovnou jakousi univerzální „šestadvacet dvacítkou“. S druhou koloběžkou se posouváme od řady Alloy k řadě Steel – čili od hliníkových profilů k ocelovým trubkám, a navíc jdeme o (více než) jednu velikostní třídu níže. Yedoo Steel S2016 (bez Disc) byste mohli znát ze starší recenze zde na Přibližovadlech, a pokud jste ji četli, pak víte, že chválou jsem nešetřil. 

Nový model – Yedoo S2016 Disc – by čistě teoreticky mohl být tou stejnou koloběžkou, pouze s tím rozdílem, že véčkové brzdy jsou nahrazené kotoučovkami. No a co je také vidět na první pohled – jsou zde baňatější pláště. Proč tyto změny oproti původní verzi S2016? Nejsou to změny oproti původní verzi, protože ta v nabídce Yedoo zůstává dál – nyní si můžete vybrat mezi dvěma modely. To je ostatně stejné jako u výše zmíněného Yedoo Trexx/Trexx Disc

Yedoo S2016 Disc
Yedoo S2016 Disc

Marketéři Yedoo používají v případě S2016 Disc slovní spojení jako „terénní verze standardu S2016“, „all-road drsňák“, „menší SUV“, nebo něco ucelenějšího: „spolehlivý stroj, se kterým se budete cítit bezpečně na venkově, v městské vřavě i horském terénu“. No a několikrát zazní také název Mezeq, s tím, že S2016 Disc by měl být jeho nástupcem. 

Jak jistě čtenáři Přibližovadel ví, Mezeq byla (a je stále) klasická původní yedoočkovská „trojtrubka“ s koly 20/16 palců, která prošla několika redesigny a vylepšeními, přičemž v jedné ze svých posledních variant měla také kotoučové brzdy. (Předprodukčnímu Mezkovi jsem se kdysi dávno trochu věnoval zde.) Dlužno dodat, že Mezeq byl a možná ještě stále je i přes své neduhy velmi, možná i převelmi oblíbeným modelem – takže Yedoo S2016 Disc má na co navazovat. Vše, i přes zdánlivý rozpor mezi tvrzeními, podrobněji vysvětlím v závěru následující již druhé „dvouautorské“ recenze :-)

Ediční poznámka: Autorem neoznačených textů je Petr Lindner, texty označené „tagem“ [B] pochází z klávesnice druhého autora, Bolka Žemlíka.

Yedoo S2016 Disc v pěti barvách. Kterou si vyberete? | Zdroj foto Yedoo
Yedoo S2016 Disc v pěti barvách. Kterou si vyberete? | Zdroj foto Yedoo

Konstrukce

Že rám je trubkový a jeho tak trochu kubistická konstrukce a design obecně dělá ze Steelek koloběžky, na které jsou jen dva názory, není třeba dál rozmazávat. Tak to prostě je :-) Mnohem důležitější význam má ta skutečnost, že konstruktéři Yedoo nesahali do geometrie rámu více než dva roky starého modelu S2016 bezDisc, protože ta se povedla vyladit už od začátku perfektně. Alespoň já jsem si ji v testu pochvaloval velmi.

Tím, že má verze Disc kotoučové brzdy, s nimiž souvisí také širší náboje kol, k nějakým úpravám přece jenom dojít muselo – ano, k rozšíření obou vidlic. Původní rozteče na úzké 74mm náboje byly předělané na „stovkovou“ cykloklasiku.

Yedoo S2016 Disc | *hmotnost bez stojánku (+300 g)
Yedoo S2016 Disc | *hmotnost bez stojánku (+300 g)
Yedoo S2016 Disc | Zadní vidlice se rozšiřuje až za stupátkem. To si zachovává běžné proporce řady Steel
Yedoo S2016 Disc | Zadní vidlice se rozšiřuje až za stupátkem. To si zachovává běžné proporce řady Steel

Ještě jedné odlišnosti mezi modely DiscbezDisc jste si ale mohli všimnout – model Disc nemá dvojité zadní patky. Halelujá! Čímž chci říct, že je to dobře :-) Nevím, kdo přehazuje zadní kolo u modelu s V-brzdami, ale myslím si, že jen mizivé procento koloběžkářů. Kromě přehození samotného kola se totiž musí přeštelovat i brzda, a to už je práce navíc. U kotoučových brzd je nezbytný jiný adaptér třmenu, takže zde to nedělá asi nikdo. Tudíž dvojité patky jsou jaksi přebytečné. Respektive nejsou, protože zde nejsou :-)

Yedoo S2016 Disc | Jednoduchá zadní patka stačí 
Yedoo S2016 Disc | Jednoduchá zadní patka stačí

Komponenty

Jsou-li zvláštností Yedoo S2016 Disc kotoučové brzdy, je třeba začít u nich. Jsou to ty stejné brzdy jakou u již zmiňovaného Trexxe Disc čili mechanické kotoučovky Tektro MD-M300 Aries se 160 mm kotouči na obou kolech. Osobně si myslím, že na tuto koloběžku by bohatě stačily menší 140mm kotouče, ale jistě bude nějaký objektivní důvod, proč je výrobce nepoužil. Každopádně s těmito brzdami nemám nejmenší problém, a nemá ho ani Bolek:

[B] Člověk by v této kategorii nečekal zázraky, ale musím říci, že brzdy mě příjemně překvapily. Po vybalení z krabice bylo třeba jen minimálního seřízení, páčky jdou zlehka a brzdy fungují výborně. Testoval jsem i ostřejší sjezd po šotolině a nejistota ve sjezdu pramenila pouze z velikosti kol. [/B]

Yedoo S2016 Disc | Minimálně zadní kotouč mohl být klidně menší. Ale budiž :-)
Yedoo S2016 Disc | Minimálně zadní kotouč mohl být klidně menší. Ale budiž :-)

Jak už jsme uvedli, s kotoučovými brzdami souvisí také další konstrukční úpravy, potažmo samozřejmě také komponenty. No prostě celá kola! :-) Všimněte si zajímavých nábojů, které tato koloběžka využívá. Jsou to náboje Novatec s průmyslovými ložisky, což je společné všem Yedůčkám, nicméně běžné náboje pro kotoučové brzdy jsou asymetrické, respektive jejich výplet je asymetrický – na straně protější od kotouče jsou dráty delší. Tyto náboje jsou však symetrické, takže na oné straně protější od kotouče je tak trochu prázdno… jen vypodložkovaná osa. Vypadá to divně, nicméně na funkčnost to, alespoň podle našeho testování, nemělo žádný vliv. Podle vyjádření Yedoo se po těchto nábojích sáhlo kvůli příznivější ceně. Což je samozřejmě regulérní důvod.

Yedoo S2016 Disc | Symetrický náboj pro kotoučovou brzdu
Yedoo S2016 Disc | Symetrický náboj pro kotoučovou brzdu

Výplet tvoří 32 křížených nerezových drátů, ráfky z hliníkové slitiny jsou samozřejmě dvoukomorové.

Obutí zajišťuje jako obvykle u Yedoo značka Kenda, v tomto případě se jedná o 2,25″ (58 mm) pláště Kenda Kontact s decentním trekovým vzorkem. Maximální povolený tlak u těchto plášťů činí 65 PSI (4,6 bar.)

Yedoo S2016 Disc | Vzorek plášťů Kenda Kontact
Yedoo S2016 Disc | Vzorek plášťů Kenda Kontact

Ne, toto vážně nejsou terénní pláště. Jsou to jenom trochu objemnější trekové nebo spíše univerzální pláště. Ale pozor, to jaksi není nic proti ničemu. V závěru této recenze uvádím, že do opravdového terénu s touto koloběžkou stejně jezdit nebudete. Tyto pláště mají jiný význam – Bolek to shrnuje velmi výstižně v jedné větě: [B] Pláště krásně žehlí nejen terén, ale i nerovnosti ve městě, koleje nebo dlažbu. [/B]

Jinak řečeno: Chce to trochu si pohrát s vychytáním správného tlaku huštění pro konkrétní podmínky. Pak se vám široké pláště odmění výbornou přilnavostí, komfortní jízdou a rozumným valivým odporem. Je třeba si uvědomit, že plášť je to jediné, co by mělo na koloběžce úmyslně pružit. Není vždy účelem „nabušit“ ho vzduchem na maximum. To platí u závodních strojů, nikoliv u koloběžek na pohodu – kam Yedoo S2016 Disc jednoznačně patří.

Yedoo S2016 Disc | Řízení
Yedoo S2016 Disc | Řízení

Řídítka už vážně komentovat nebudu, ale jejich příznivce možná potěší Bolek :-) [B] Řídítka, se kterými jsem měl problém u S2020 v předchozí recenzi, mi zde tolik nevadí – zdá se, že se ke geometrii této menší koloběžky hodí více. [/B]

Fotografii řízení zde mimochodem uvádíme také proto, abyste viděli, že brzdové páčky mechanických kotoučových brzd se shodují s běžnými páčkami pro V-brzdy.

Jízdní vlastnosti

[B] Na začátek této kapitoly testu musím uvést, že mě jízda na Yedoo S2016 Disc opravdu bavila. Jak je u malých koloběžek zvykem, má dosti živý projev, a dobře se s ní manévruje. Zároveň je díky širokým plášťům a většímu přednímu kolu dostatečně stabilní a navozuje pocit jistoty, jak v zatáčkách, tak na mokrém povrchu (speciálně testováno) nebo (do značné míry) i v terénu. Koloběžka je dobře vyvážená a díky tomu se také dobře přenáší – což oceníte typicky ve městě, při kombinování jízdy na koloběžce s jejím převážením v MHD, čili při nakládání a vynášení stroje z (trolej)busu, tramvaje nebo šaliny :-) [/B]

Yedoo S2016 Disc | Testovací jezdec Bolek Žemlík
Yedoo S2016 Disc | Testovací jezdec Bolek Žemlík

[B] Co mi při testování vadilo? Hned při první zhruba desetikilometrové jízdě jsem se asi třikrát kopl do kotníku. A to tak, že dost. Zdálo se, že zadní 100mm náboj perfektně odpovídá místu, do kterého při odrazu švihám nohou. Druhá a třetí jízda, které jsem provozoval po menší pauze, se obešly bez okopávání, nicméně čtvrtá, která trvala jen pár minut, při přinesla další modřinu. Tak nevím, jestli je to náhoda, ale rozhodně mi to testování dost pokazilo… Ale možná je to kvůli mému stylu odrážení, a vám se to stávat nebude. V každém případě širší náboj je u krátké koloběžky znát mnohem více než u stroje s dlouhým rozvorem. [/B]

Celkové hodnocení

Tentokrát to bude trochu delší, ale zkuste prosím vydržet. Začnu trochu provokativně: Kdybychom to vzali čistě technicky, tak Yedoo S2016 Disc je v podstatě nesmyslný model nebo řekněme nesmyslná varianta původního modelu bez slůvka Disc na konci. Mechanické kotoučovky sice brzdí o něco líp nežli véčka, ale pokud se nechystáte sjíždět mnohakilometrové alpské serpentiny, přináší tyto brzdy čistě technicky pouze nevýhody – vyšší hmotnost, širší náboje (viz Bolkovo stěžování si na šíři zadního stavby), potažmo pak o něco vyšší cenovku. Ne, vy to ještě nevíte, ale do opravdového terénu, kde mají kotoučové brzdy své opodstatnění, s tímto strojem fakt jezdit nebudete. Na to má příliš malá kola. Dvacítka je do terénu malá na zadním kole, natožpak vpředu. Ostatně ono ani standardní obutí nelze nazvat terénním (byť ho obecně v tomto článku chválíme). 

I přes to, co jsem právě napsal, si dovolím prorokovat, že model Yedoo S2016 Disc bude koloběžkovou veřejností přijatý výborně, a půjde na odbyt minimálně stejně jako před tím legendární Mezeq. Že bych měl přestat blouznit z hladu? Ne, myslím to smrtelně vážně.

Yedoo S2016 Disc | Ne, tohle vážně ještě není skutečný terén :-)
Yedoo S2016 Disc | Ne, tohle vážně ještě není skutečný terén :-)

Takže postupně: Koloběžková veřejnost považuje V-brzdy za zastaralé a nefunkční. Proč? Protože to tak prezentuje cykloprůmysl. Koloběžková veřejnost proto chce kotoučové brzdy za jakoukoliv cenu. Klidně i za cenu okopaných kotníků. Kotoučovky jsou prostě in, kdežto véčka jsou pravěk. Dinosauři. Kdo nemá kotoučové brzdy je lúzr. Tečka. Koloběžkové veřejnosti nevysvětlíte, že pravda je trochu jiná. Oukej, dáme jim tedy kotoučovky. Náš zákazník, náš pán!

Koloběžková veřejnost chce jezdit do „terénu“. (Byť to, co za něj považuje, se dá v pohodě sjet na jakékoliv silniční koloběžce.) A terén, jak známo, vyžaduje terénní obutí. To nevadí, že samotná šířka pláště ještě nic neříká o jeho vhodnosti do terénu. Je to dostatečně baňaté, tudíž je to dobré do terénu! Oukej, dáme jim tedy balóny. Náš zákazník, náš pán!

Že je koloběžka kvůli těmto „cool úpravám“ o kilo těžší, jinak řečeno, že váží víc než velký model s koly 26/20 palců (na normálních pláštích a V-brzdách samozřejmě :-))? Komu to vadí? Tuhle koloběžku nebude nikdo z koloběžkové veřejnosti převažovat a porovnávat si ji s ostatními. Důležité je, že řídítka mají hrazdu, na kterou jde navěsit spousta zbytečností :-)

Yedoo S2016 Disc
Yedoo S2016 Disc

A teď ještě pár vět čistě technicky, „po koloběžkářsku“. Tento „nový Mezeq“ je o několik tříd lepší než jeho předobraz díky moderní geometrii rámu, která je navržená – nebojím se napsat – bezchybně. Stejně tak je S2016 Disc o level výš tím, že je níž :-) Yedoo už vyrostlo v sebevědomého výrobce, a nebojí se uživateli jasně říct: „Vysoké stupátko je na nic – tady máš jakési optimum. Budeš spokojený, to nám můžeš věřit.“ Toto jsou dva základní parametry koloběžky, všechno ostatní se už tak nějak odladí postupně. 

Že baňaté pláště nejedou tak, jako jeden a půl palcové obutí nafučené na 100 PSI, to je nasnadě. Ale Yedoo S2016 Disc taky není žádný polykač kilometrů. Je to stroj na „blbnutí kolem baráku“, ve městě, v perimetru řekněme 20–30 kilometrů. S takovou koloběžkou se nejezdí na stokilometrové vyjížďky. 

Pro to všechno, a pro cenu, která je těsně pod magickými deseti tisíci korunami (i když i to je pro koloběžkovou veřejnost za obyčejnou koloběžku docela hodně) si myslím, že Yedoo S2016 Disc bude mít úspěch. I takovéto paradoxy dokáže vytvářet tržní prostředí…

Yedoo S2016 Disc
Yedoo S2016 Disc

[B] Malá úvaha na závěr: Totiž, Yedoo koloběžku S2016 Disc prezentuje jako terénní. Jenže pro jízdu v terénu potřebujete hlavně stabilitu, a ta přímo úměrně roste s velikostí kol. Kola o 20 a 16 palcích jsou z tohoto pohledu zkrátka malá. Ano, pro lehké „vyblbnutí“ v terénu, proč ne, ale čistokrevná terénní speciálka z této koloběžky zkrátka nebude. Na druhou stranu, podle mě je naopak koloběžka ideální spíše do prostředí, které spousta lidí považuje za opačnou stranu spektra – do města. Díky širokým a hrubším plášťům krásně překonává nerovnosti, kterých je město plné – koleje, dlažbu, obrubníky. 

Proto bych ji klasifikoval spíše jako městskou speciálku pro ty, kdo si rádi trochu zablbnou, a chtějí projet centrem města bez zbytečného „drncání“ a strachu z klouzání na mokrých kolejích. Pro tento účel by sice mohl být nášlap o chloupek nižší, nicméně takto je zase koloběžka univerzálnější, a pokud jezdíme jen několikakilometrové trasy po městě, případně kratší výlety v lehkém terénu, dá se vyšší nášlap skousnout. [/B]

Yedoo S2016 Disc a spokojený tester Bolek
Yedoo S2016 Disc a spokojený tester Bolek

Cena (bez konkurence)

Protože přímá konkurence Yedoo S2016 Disc – tedy koloběžky s koly 20/16 palců, vybavené kotoučovými brzdami, neexistuje… uvádíme zde jen cenu.

Yedoo S2016 Disc – cena (duben 2022):
9 990 Kč

Sdílej:

Jeden komentář

  1. Na S 2016 Disc jsem se svezl na For Bikes (na tamní hladké dlažbě a v civilním oblečení – džíny) a byla mi nesmírně sympatická, pocitově skvělá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *