Yedoo Mezeq nanečisto

Celý článek Pozor pozor, toto není recenze! I když by se tak třeba z rozsahu textu mohlo zdát (grafoman se nezapře), v redakci Přibližovadel jsme vyzkoušeli předprodukční model koloběžky, která by se na krámech mohla objevit ještě v letošním roce. Je to tedy Mezeq stejně jako ten stávající, nicméně změny zde jsou a docela příjemné.

 

Yedoo Mezeq je v současnosti největší koloběžka tohoto výrobce, kterou si můžete pořídit ve verzi s V-brzdami nebo osazenou mechanickými kotoučovkami. Jak asi mnozí z našich čtenářů ví, jde o stroj s předním 20palcovým a zadním 16″ kolem, tedy koloběžku střední velikosti. Jako všechny „jedůvky“ je charakteristická trojtrubkovým krkem a obecně spíše mohutnou konstrukcí.

Yedoo Mezeq

Se stojánkem na ráně

Prototyp pro tento rok prošel několika viditelnými úpravami. Byť „trojtrubkový brand“ zůstává zachován, rám je redesignován a z mého pohledu je určitě elegantnější nežli současný Mezeq. (Jen podotýkám, mnou ojezděný model ještě neměl finální „výsostné znaky“ – grafiku, loga a další označení.) Důležitější je však funkčnost, a ta byla povýšena dvojitými zadními patkami – viz v textu níže.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Zároveň se však nemohu zbavit dojmu značné předimenzovanosti rámu – a závěsná váha to potvrzuje – hmotnost přes deset kilogramů je velká, a také jí se budu věnovat dále v textu. Zůstanu-li nyní ještě u konstrukce, pak musím napsat, že považuji za zbytečné, aby přední vidlice byla z trubky o průměru 32 mm a trojtrubkový krk pak ze tří 29mm „hadic“. Ano, chápu, že to dobře vypadá, pak ale měl být rám hliníkový, aby nedocházelo ke zbytečnému navyšování hmotnosti.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Konstrukčními úpravami prošel také integrovaný stojánek. Přestože vypadá dobře a funkčnosti nelze nic vytknout, musím poznamenat, že stojánek umístěný naspod přední části nášlapu nepovažuji za nejšťastnější řešení. Zde je totiž takzvaně „hned na ráně“ a schytá všechno drhnutí spodkem, což u koloběžek není nic výjimečného. A nejezdit do lesa! Stojánek funguje jako sběrač větviček a dalších předmětů při cestě, jak si můžete všimnout na některých našich fotografiích.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Pár centimetrů chybí

Dobře, konstrukce je „trochu“ předimenzovaná, to třeba někomu může vyhovovat – bude se možná cítit bezpečnější (mimochodem, věděli jste, že nejslabší článek nosnosti většiny koloběžek jsou především pláště?). Jak je na tom ale prototyp koloběžky Yedoo Mezeq pro rok 2013 s geometrií rámu? Možná to bude pro někoho z vás znít překvapivě, ale i přes poměrně mohutný vnější dojem je Mezeq krátký…

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Nebudu to dlouze rozebírat – podívejte se na následující fotografii, kde jsou vedle sebe Mezeq a Rebel od Kostky, čili dvě nesrovnatelné koloběžky. Malý Rebel je však z pohledu „prostoru pro jezdce“ delší než koloběžka střední velikosti Mezeq.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Nevíte-li, jak to myslím, pak si všimněte, že náboje zadních kol, tedy jejich středy, jsou ve stejné rovině. Řídítka téměř také, byť Rebel je má ještě o pár centimetrů před Mezkem. Teď se zaměřte na konec nášlapu – tedy prostoru pro nohy jezdce. Rebel jej má minimálně o deset centimetrů více vzadu. Já vím, Mezeq má větší zadní kolo. Je ale snad problém udělat delší rozvor? Současných 1 010 mm je zkrátka na koloběžku s koly 20 + 16 palců málo.

Podívejte se nyní na další, tentokrát dvojici snímků. Vlevo je jasně vidět, jak stojím na koloběžce vzpřímeně, téměř nenahrben, vpravo pak zase při odrazu musím skrčit ruce.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

To jsou jasné důkazy i bez měření – Yedoo Mezeq má zkrátka malý prostor pro jezdce, který se tak nemůže pořádně odrazit, aniž by „klikoval“ rukama.

Bohužel tento prostor nemůžete smysluplně zvětšit volbou vyšších a zároveň dopředu položených řídítek. Protože paradoxně tak, jako je Mezeq krátký, má zároveň zbytečně vysokou horní korunku hlavového složení, které by slušelo jít cca o 50 mm níže. Takhle můžete jen vyměnit řídítka za nižší, tedy buďto rovná, nebo dát vlaštovky bez hrazdy obráceně. Nebo sehnat fakt hodně dlouhý představec s nulovým nebo negativním úhlem.

Nahoď patku na jedničku

Co však u prototypu koloběžky Yedoo Mezeq musím hodnotit na výbornou, jsou zadní dvojité patky. Díky nim jsou, respektive budou uspokojeni jak silničáři, tak i uživatelé, kteří se občas pustí i do menšího terénu. Když je zadní kolo v horním výřezu patky, je stupátko ve směru jízdy mírně „do kopce“ – vzadu je světlost cca 53 mm, vpředu o 10 mm větší. To samozřejmě nevadí – sklon není tak velký, aby překážel anatomii nohy a naopak může pomoci při sklouznutí na případné překážce.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Jakmile dáte kolo do spodní patky, nášlap se srovná na stejnoměrnou světlost asi 73 mm. Pozor, nyní je řeč o mezeře mezi zemí a spodní hranou stupátka koloběžky. Jeho horní hrana, tedy skutečná výška nášlapu, je ještě o cca 34 mm vyšší – tedy v nízké poloze 87/97 mm, ve vyšší pak 107 mm.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Osobně by se mi líbila světlost ještě asi o 10 mm nižší. To se ale dá zařídit vcelku jednoduše přezutím koloběžky na užší a tím i nižší – a rovnou také rychlejší – pláště. Osvědčená rychlá klasika, Schwalbe Marathon Racer, vám sníží nášlap odhadem až o 15 mm a získáte tím znatelně menší valivý odpor a „rychlejší jízdní vlastnosti“. Samozřejmě tak přijdete o pohodlí pružení „balónů“ Kenda Kontact, rčení „něco za něco“ však platí i v tomto případě.

Váha neklame, ale zklame

Pojďme se ještě zastavit u hmotnosti – koloběžka Yedoo Mezeq, tedy prototyp tohoto stroje pro rok 2013 v komponentovém osazení, jaké vidíte na fotografiích, váží přesně 10,5 kg. To není málo… Poohlédneme-li se u konkurence, pak Kostka Hill je o něco lehčí (ve verzi Speed to dělají lehčí komponenty), Mibo Express o něco těžší. Mohlo by se tedy zdát, že desetikilové koloběžky s koly 20 + 16 palců jsou normální. Nenechte se mýlit, nejsou.

Středně velká koloběžka s hmotností přes deset kilogramů je prostě těžká. Na druhou stranu, Mezeq je stroj výrazně levnější nežli dva zmiňovaní konkurenti (předpokládám, že nový model bude cenově podobný jako stávající Mezeq), takže bych mu v tomto ohledu mohl vyšší hmotnost prominout.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Příliš mnoho do šířky

Nehodnotím komponentové osazení, to se může u produkčního modelu změnit. Nicméně pokud bych se mohl přimluvit, tak prosím o kratší řídítka. Tyhle vlaštovky s oblíbenou – avšak naprosto zbytečnou – hrazdou (já vím, že na ověšení blbostmi se hodí…) mají totiž šířku 65 cm. Tak široká řídítka nemám ani na horském kole a na koloběžce rozhodně nejsou nutná. Šířka 55 až 60 centimetrů bohatě stačí.

No a kdybych mohl prosit ještě jednou, tak bych Mezkovi přál pláště, které by nutně nemusely být tak široké (když už jsme u toho, tak ani na tom bajku nemám 2,25″ obutí). A mohly by se foukat na víc než 65 psi (4,5 bar) – tak by totiž leckdo mohl mít dojem, že rám této koloběžky pruží. Nepruží, je tuhý, měkké jsou pláště.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013

Je to mezek!

Chce se mi napsat, že Mezeq je vzhledem ke krátké stavbě vhodný pro jezdce menších postav, s tím ale koliduje standardní výška řídítek a velká hmotnost. Ano, řídítka se dají vcelku bezbolestně vyřešit, hmotnost výrazně snížíte jen těžko. Takže? „Těžkotonážník bez jakýchkoliv sportovních ambicí“ – tak bych Mezka zkráceně nazval. Ostatně, když tak nad tím přemýšlím, tak pojmenování koloběžky s její charakteristikou poměrně přesně koreluje, co říkáte?

V tomto článku nenajdete obvyklé hodnocení s plusy a minusy. Jak jsem napsal na začátku, tento Yedoo Mezeq byl předprodukční model, u kterého se leccos může ještě změnit. Nevím sice, zdali se dají provést úpravy rámu, nicméně já bych se za to rád přimluvil. Jde mi samozřejmě hlavně o prodloužení o nějakých 30–40 mm v místě nášlapu, v ideálním případě ještě i snížení horní hrany „hlávka“ – obojí vyplývá z textu.

Yedoo Mezeq – prototyp pro rok 2013


Zapůjčil
Intrea-Piko, s.r.o.

Sasanková 2657/2, 106 00 Praha 10

Tel.: +420 251 552 217

E-mail: eshop@intrea.cz

www.yedoo.eu

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

16 komentáře

  1. Ty jo…. stojánek pod nášlapem :-o. To aby k té koloběžce přidávali jako volitelný příslušensví ještě chrániče zubů. :-)

  2. Myslím ale že stojan na tomto mieste mal už doterajší model – a typovo šlo o ešte o trochu nepríjemnejší kus. Tento sa aspoň na fotke javí pomerne plochý. To predošlý trčal nadol ešte o pol centimetra viac… Takže ideálne umiestnenie to nieje ale oproti predošlému modelu aspoň malý pokrok :)

  3. Když tak koukám na zadní brzdu koloběžek Vella, kde by asi tak bylo ideální místo pro stojánek “yedooovského” typu?:) Vzadu by určitě přežil. Mívaly to tak dětské kolobky – Puky počínaje, “samodomo” konče.
    Jinak radost z jízdy na více než deseti kilové koloběžce s nášlapem tloušťky 34mm se musí limitně blížit radosti z jízdy na kole “Ukrajina”.

  4. Precital som si ten clanok od zaciatku az do konca anemozem sa vyhnut presvedceniu, ze uz asi viem, preco je tato kolobezka masami oblubena. Pomer cena a kvalita vacsine ludi, masam staci. Uznavam, ze je skupina ludi s vyssimi narokmi, ktori si tuto vec nikdy nekupia, ale pre take to domaci jezdeni je to super. Bez ironie.
    Pri tejto prilezitosti by som sa chcel spytat, preco trva vyvoj Wolfera tak dlho? Aspon mne sa zda, ze je to dlho. Wolfer uz asi nebude kolobezka pre masy, ale aj tak by ma zaujimalo, kde to vazne.

  5. Podle mě je ta kolběžka špatná. Hmotnost 10,5 kg je pro 20″/16″ dvě kila nad normálem. Nášlapná plocha 9 – 10 cm je vhodná možná do terénu, ale na běžných komunikacích nepřijatelná.

  6. Takže pokud můžu přidat poznámku z druhé strany barikády: na mezkovi jezdím půldruhého roku, jezdím i delší výlety (což je u mně kolem 50-60km), pravidelně několikrát do týdne. Přiznávám, mezka jsem si vybral kvůli ceně (mám malé děti a peníze musí jít jinam). Když jsem ale za pár korun přepletl kola na deore xt a dal schalbe big apple, váha (kromě větších kopců) zas tak moc nevadí (přirozeně, chce to lepší fyzičku), rám je krásně tuhý na blbnutí po špatných lesních cestách, takže spousta zábavy za malý peníz. Přirozeně, jsou lepší kolobky. Rád bych ale hlavně reagoval na komentář “masami oblíbená koloběžka” (pán je patrně člen úzké elity vyvolených) nebo “radost se blíží kolu ukrajina”.

    Radost z jízdy si člověk dělá uvnitř, někomu dělá radost mezek. A jedním z důvodů proč jsem z MTB přešel na koloběžku, že je mi špatně z toho, jak bikeři řeší hardware (tj kdo má lepší stroj je větší machr). Pokud začnou blbnout i koloběžkáři, přestane to být krásně ulítlý sportl, ale klasicky komerční záležitost.

  7. Celé je to mnohem jednodušší, než bývá obecně vnímáno. Předně je třeba si uvědomit, že žádná recenze či test není 100% objektivní. Vždycky je to z nějaké části zatížené názory a zkušenostmi testera. Pokud někdo tvrdí, že jeho testy jsou objektivní, vědomě lže. Ano, jsou věci, které se dají přesně změřit. Rychlost, hmotnost, délka a jiné… To však pro recenzi nestačí. To je tedy jedna věc. Druhá věc je odborná úroveň média. Není dost dobře možné provozovat „všeúrovňový“ technický web – čtenář se v tom nevyzná a autor/autoři se z toho pose…u. Přibližovadla tedy mají „nějakou“ odbornostní úroveň. A k ní jsou naprosto logicky vztahovány výsledky testů. Yedoo je bohužel pod touto úrovní. A to je celé…

  8. Pro Pavla Richtera. Ctěl bych se zastat té, jak píšeš “úzké elity vyvolených”. Je fakt, že jsou v jiné třídě než ty nebo já, ale jsou to staří praktici (tím nemyslím věk, ale zkušenosti), kteří ví co říkají. Není to jen o penězích. Kdyby třeba u Mezka trochu jinak ohnuli trubky a jednu vyhodili, tak máš o sto procent lepší kolobku a za stejný prachy. Jestli tě koloběh baví, přečti si Horákovu “disertačku”, a pookřeješ. Horák je víc než dobrej technik a má hodně naježděno. Čtvrtník má pravdu, úplně s ním souhlasím a to jsem amatér třetí výkonostní třídy.

  9. Mám Yedoo Mezeq něco málo přes měsíc, nejsem sportovní typ a nevěděl jsem zda mne bude koloběh bavit, přesto jsem investoval necelých 5.000,- Kč do kolobky, bo jsem původně chtěl kolo. Mám Mezqa – Johanku proto, abych se hýbal a udělal něco pro své zdraví. Cena třetinová oproti kolu, pohyb mnohonásobně náročnější, než sedět a vézt se na kole. Hmotnost kolbky neřeším, bo ji mám kvůli kondici, ne abych měřil nápravové tlaky, je sice pomalejší než kolo, ale nesrovnatelně rychlejší než chůze. S Mezqem jsem maximálně spokojený, sice až našetřím na novou kolobku (doufám, že do příští sezony), tak asi koupím jinou značku, ale když jsem nevěděl, zda mne koloběh bude bavit, tak nelituji koupě. Yedoo, je kolobka první volby, jestli někdo tak jako já, newí (nevěděl) co je to pohyb, tak vřele doporučuji. Za posledních 5-10 let mne nic tak nenadchlo, jako koloběžka. Když jsem Johanku (kolobku) půjčil svým dvěma dost sportovně založeným kamarádkám, tak každá po ujetí cca 500 metrů tvrdila, že to je makačka.

  10. Ještě bych chtěl dodat, netrhám rekordy 100 km apod., jezdím trasy tak od 5 do 15 km, mám i trasu 34 km, ale účelově vybranou, převážně z kopce.

  11. Ne-zajímavý dodatek z roku 2020 :-D (Vypadá to divně, psát koment k článku 7 let starýmu, no ale což. O Mezkovi toho moc k přečtení není.) Počet kolobek u nás už převyšuje počet koloběžících členů rodiny. Mibo, Yedůčka (i hliník), tak nějak na tajňačku přibude Kickbike, páč kolobky jsou prostě mor … Jistě chápete. Jsme hobíci, kochači, užíváme si to. Moje první kolobka je Mibo GT. Jenže na ní nemůžu vozit psy. Jak jsem zjistila, naše dvě feny jsou z koloběhu jak u vytržení. Milujou procházky a vejlety. Jenže jsou malý na tahání (jorkšíra v tandemu s mixovaným jezevčíkem fakt zapřahat nechcete) a k tomu jedna už fakt důchodkyně. Jak slepá k houslím jsem teda přišla k Mezkovi (nový řadě s dvojuchycením zadku), za hubičku. Za cenu rovnající se pořizovací hubičce jsem Mezka vytunila rohama, nosičem a košem na psy a projíždí s náma cestou necestou všude, kam se vydáme na vejlety – venčíme psy. A jak je uvedeno v článku, to jméno ho fakt vystihuje. Je to Mezek, co se prostě jen tak nedá. Mně paradoxně je i příjemnej ten jeho mohutnej vzhled, prostě to tak nějak k němu patří. Připomíná mi to mýho bejvalýho koně, hafling, mohutnej a taky takovej “mezek”. Taková, jak to říct, “nákladní kolobka”, kor teď ještě s tím velkým košem, tam by se naskládal i nákup na tejden. A pořád je to v něčem příjemnej pocit, že ta kolobka se pod tím nákladem “nezlomí”. Ani vizuálně a určitě ani fyzicky. Na tenhle náš účel, takové to “domácí žvýkání”, ho mám moc ráda. Zatím nejvíc jsme odjeli 25 km přes kopce a nijak cyklisticky/koloběžkově extra přívětivým terénem. Na pohodu. Jasně, na svižnou jízdu kór po silnici, cyklostezce je GTčko lepší, pohodlnější, nižší, svižnější, … Mezek je furt vyšší, takže kór kdo má srovnání s nějakou tou silničkou, je ten nášlap při delším přesunu po asfaltu “nepohodlnej”, ale jak zapluje na nějakou tu polňačku, je to vážně fajn stroj. Mezouše mám standardně shozenýho na nižší nášlap a lesem nelesem, polem nepolem dává to v pohodě. Stojánek jsem ještě neurvala, ani jsem se o něj nezadrhla. Binec se prostě vytahá po dojezdu. Ovšemže koukám na cestu a řídím, nekrosím hlava nehlava na drsoně, i kvůli převozu živýho nákladu. Jsme v podhůří, na jednu stranu do roviny, na tři strany kopce, netrháme rekordy, prostě si tak jezdíme pro sebe, já a děcka (a psi), ale tak asi takhle nějak je ta kolobka i myšlená, řekla bych. Kór teďkonc, v roce 20 už je takovejch silniček a velkejch krosek, tolik hliníku, že kdo má ambice, jistě si vybere jinde a Mezek nebude ani ve výběru. Ale prostě takhle, nebyl v plánu, nebyl vyhlíženej, přišel mi do cesty a našel skvělý uplatnění. Aktuálně čekám až mě přejde aspoň chřipka, voklepu z něj nános zaschlýho bahna, co jsme nabrali při poslední jízdě někdy v půli ledna a zase vyrazíme na kochajdu. Holky už se nemůžou dočkat. Takže tak nějak na konec, komu se Mezek připlete do cesty a kdo chová sympatie k mohutnýmu vzhledu, případně fakt potřebuje na kolobku namontovat nosič a velkej koš, protože si na ní ty tejdenní nákupy bude odvážet, není proč říct neberte to ;-) Koloběhu zdar.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít