Search
Close this search box.

Mibo Universe – pohoda na silnici i v lehkém terénu. Podrobná recenze

Celý článek O Mibu Universe jsem na Přibližovadlech psal koncem února jakožto o první jarní novince našeho koloběžkového trhu. V závěru představení tohoto stroje jsem slíbil podrobnou recenzi. Protože sliby se mají plnit, test je tady! Universe jsem změřil, zvážil, vyfotil a samozřejmě také ojezdil. Jaká je tahle „dvacet šest dvacítka“?

 

Prolog

Před časem jsem se při psaní recenze skládacího Miba Split nevyhnul srovnání s pevným modelem Mibo GT. Bohužel jsem ale netušil, že se brzy objeví právě Mibo Universe… protože toto je ta správná pevná koloběžka, kterou jsem měl se Splitem porovnávat. Nevadí, začnu tedy znovu :-)

Nejprve ale představení v jedné větě: Mibo Universe je ve shodě se svým názvem univerzální či chcete-li trekový stroj s koly 26/20 palců – jde tedy o zástupce aktuálně nejoblíbenější kategorie koloběžek pro dospělé.

Mibo Universe
Mibo Universe
Konstrukce

Mibo vyrábí oceláče čili koloběžky s ocelovým rámem, ani model Universe není výjimkou. Stejně jako u GT nebo Splitu jsou zde použité tenkostěnné profily, které jsou synonymem pro Mibo typické velké tuhosti rámu při zachování „běžné“ hmotnosti. Ručička váhy v případě Universu těsně „podlézá“ deset kilogramů (vč. stojánku), což je v této velikostní třídě koloběžek s ocelovým rámem běžná hodnota.

Mibo Universe si můžete pořídit v jedné ze tří barev – černé, bílé nebo svítivé žluté. Nebo si můžete koupit všechny tři ;-) | Foto Mibo
Mibo Universe si můžete pořídit v jedné ze tří barev – černé, bílé nebo svítivé žluté. Nebo si můžete koupit všechny tři ;-) | Foto Mibo

Nebudu detailně popisovat konstrukci rámu – je to mibácká klasika, o které jsem psal už mnohokrát. Zastavím se ale u jedné na první pohled drobnosti, která má ale ve skutečnosti mnohem větší význam. Jak se totiž zdá, Mibo postupně snižuje zvednutí stupátka v jeho přední části. Skládací Split má pod patou světlost cca 50 mm, vpředu pak 75 mm – čili rozdíl 25 mm. Podobně je na tom „polozávodnička“ Mibo GT, pouze je celé stupátko o 10 mm níž, rozdíl „předek/zadek“ je ale pořád 25 mm. Ejhle, u nejnovějšího Universu činí onen rozdíl jen 15 mm – stupátko už není tolik „do kopce“.

Proč se nad tím pozastavuji? Protože je to samozřejmě dobře, jelikož to prospívá ergonomii jízdy, přesněji vašim achillovkám, které nejsou tolik namáhané. A mírné – ergonomicky přijatelnější – zvednutí stále zaručuje ochranu proti nárazu do překážky, kdy stupátko do nerovnosti nenarazí, ale sklouzne po ní. Takže super!

Mibo Universe
Mibo Universe
Mibo Universe
Mibo Universe

Slíbil jsem porovnání Universe vs. Split, tedy skládací vs. pevná verze koloběžky Mibo s koly 26/20 palců. O jedné odlišnosti – menším zdvihu stupátka v přední části jsem se už zmínil. Druhý, opět malý a bez přímého srovnání nepostřehnutelný rozdíl, je v přední vidlici, respektive hlavovém složení. Kromě toho, že pevný Universe využívá „hlávko“ typu A-head (Split má kvůli skládání závitové hlavové složení), lze pečlivým porovnáním zaznamenat jiný úhel hlavové trubky. Mibo Universe má tento úhel oproti Splitu o fous větší – „vidle“ je více položená. Což také znamená o 10 mm větší rozvor.

No a? V recenzi Splitu jsem napsal mimo jiné toto:
Nejprve k více „postavené“ přední vidlici. Tato vlastnost by teoreticky měla způsobovat živější jízdní projev. Čili nutnost více se věnovat řízení – zejména ve větších rychlostech – a méně se kochat krajinou. U Splitu je to ale trochu jinak. Sice nechápu proč, ale řízení je živější jen při pomalejší jízdě. Jakmile to rozjedete zhruba přes nějakých 40 km/h, jakoby řídítka ztuhla a koloběžka perfektně drží stopu. Takže menším sklonem vidlice výrobce koloběžku zkrátil (což je u skládačky dobře), ale nezhoršil nijak citelně její jízdní vlastnosti.

V případě Universe si prostě jen škrtněte větu „Sice nechápu proč, ale řízení je živější jen při pomalejší jízdě“. Není. Je takříkajíc konzistentní jak při courání se po chodníku, tak i při rychlém sjezdu. To se mi moc líbí!

Srovnání Mibo Universe vs. Mibo Split
Srovnání Mibo Universe vs. Mibo Split
Komponenty

V předchozím odstavci jsem skončil řízením, nyní jím začnu. Mibo totiž právě u řízení upgradovalo komponenty. Původní dlouho používaná řídítka a představce značky Zoom nahradil tuzemský brand Force. A já nemám nic proti. Dobře tvarovaná oversized řídítka typu vlaštovky mají klasickou šířku 68 cm, pěnové gripy jsou pohodlné a dobře tlumí mikrovibrace velmi tuhého rámu.

Mibo Universe
Mibo Universe

Představec Force basic má délku 90 mm a zdvih 10 stupňů. Já jsem při testování měl představec otočený dolů, protože mi v takovém nastavení výška řídítek vyhovovala lépe. Pokud by vám i tak připadala řídítka vysoká, můžete říznout do krku vidlice. Zkrátit jej – a snížit tak řídítka – až o 40 mm.

Brzdové páčky, stejně jako samotné V-brzdy, jsou opět klasikou – Shimano řady 4000 – sestava, která vás ani neurazí ani nenadchne. Nicméně brzdný účinek je naprosto dostatečný i se standardně dodávanými botkami. Na tom se však také podílí kvalitní ráfky se soustruženou brzdnou plochou.

Mibo Universe
Mibo Universe
Mibo Universe
Mibo Universe

Mimochodem, obligátní Remerx se nekoná – 19mm ráfky jsou od nizozemské značky Ryde. Náboje a výplet opět patří do mibácké klasiky. Kvalitní „náby“ Novatec A141SB propojuje s ráfky na obou kolech radiální 32drátový výplet. Oba náboje jsou běžné šířky 100 mm, úzké náboje – ani na zadním kole – Mibo nevede. Což je mimochodem docela škoda.

Kola si tuhostí nezadají s rámem, a to jsem ještě nepsal o obutí. Naposledy použiji slovo klasika… ano, Schwalbe Marathon Racer s šířkou 1,5″ (40 mm). Prostě pláště, které něco vydrží a zároveň výborně odvalují. Hustí se na maximum 6 barů (85 PSI), jejich decentní vzorek umožňuje bezproblémovou jízdu po nezpevněných komunikacích typu polní a lesní cesty, reflexní proužky na bocích zajišťují kus pasivní bezpečnosti za snížené viditelnosti. Ideální obutí pro trekovou koloběžku.

Mibo Universe
Mibo Universe
Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti jsem už v podstatě popsal, když jsem se zmiňoval o rozdílech Mibo Universe vs. Split. Zkrátka pohodová jízda takříkajíc turistického charakteru. Nemusíte se vůbec bát vjet do lehkého terénu, na hladkém asfaltu vám to pak bude o to více odsýpat. Stroj je sice trochu líný v rozjezdu – poměrně těžkým kolům chvíli trvá než se roztočí. Jakmile ale začne fungovat setrvačnost, už to jede samo. Skoro :-)

Mibo Universe
Mibo Universe
Celkové hodnocení

Mibo Universe údajně vzniklo proto, že někteří zákazníci nechápali koncept Miba GT s přední 28palcovou „žiletkou“ a běžným zadním 20″ „univerzálně-trekovým“ obutím. Pokud také patříte mezi ty koloběžkáře, kteří vyžadují shodné pláště na obou kolech, pak je Mibo Universe určené právě vám. Ale to by jaksi bylo trochu málo, že ano? Mně se moc líbí jak úprava „zdvihu“ stupátka, tak drobné doladění geometrie rámu ve smyslu sklonu hlavové trubky. Tohle se fakt povedlo.

Věřím, že z tohoto textu je zřejmé, že Mibo Universe je zkrátka pevnou verzí Miba Split. Vyžadujete skládání? Kupte si Split (mimochodem, ten je jen o 0,5 kg těžší nežli Universe). Nepotřebujete skládací koloběžku, jděte do Universe. Všechno ostatní je víceméně stejné, i když… třeba jízdní vlastnosti Universe se dají hodnotit o nějaký ten procentní bodík lépe. Obě jsou to nicméně výborné koloběžky.

Mibo Universe
Mibo Universe
Plusy a minusy

vysoká tuhost rámu
výborně odladěná geometrie
menší sklon stupátka
výborné jízdní vlastnosti

…ale

stále „plechové“ patky vidlic :-)

Mibo Universe
Mibo Universe

Konkurence

Předně je třeba uvést, že Mibo Universe je v kategorii koloběžek s koly 26/20 palců specifické svojí „čtvercovou“ geometrií – exaktně kratším rozvorem. S tím koresponduje pouze hliníkové Yedoo Trexx, oba dva oceloví konkurenti mají rozvor delší. Trexx také, spolu s Cavií od Morxesu může Universu konkurovat tuhostí rámu, Kostka Tour je měkčí.

Hmotnost mají všechny uvedené koloběžky plus-minus stejnou, ovšem samozřejmě s výjimkou hliníkového Trexxu, který je o 2 kg (!) lehčí.

Pro notorické okopávače vlastních kotníků uvádím, že jen Kostka a Yedoo používají úzké zadní náboje, Mibo a Morxes setrvávají na běžné „cyklošíři“ 100 mm, což se samozřejmě projevuje na šířce zadní stavby.

Jak se zdá, síly jsou tedy víceméně vyrovnané. Cenu si Universe drží spíše níže, takže pak je tu design, výběr barev, sympatie ke značce… Takže dobře vyberte ;-)

Cenové srovnání
(k datu 29. 4. 2019)

Mibo Universe | 10 690 Kč
Kostka Tour Max (G5) | 9 999 Kč
Morxes Cavia V-brake | 12 900 Kč
Yedoo Trexx | 12 590 Kč


Výrobce

MIBO

Do testu zapůjčil

Kolobky.cz


Galerie fotografií Mibo Universe



Koloběžka Mibo Universe byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

9 komentáře

  1. Dobrý den, opakovaně koloběžám MIBO vytýkáte „plechové“ patky vidlic. Můžu poprosit o upřesnění, co konkrétně je na nich špatné nebo v čem Vám vadí, či v čem jsou podle vás horší než řešení jiných výrobců?
    Děkuji

  2. @Richard: aby se dal rychloupínák řádně dotáhnout je potřeba použít pod něj podložky, jediná výjimka je Revoo Evo, to má patky z tlustšího plechu. Tenké patky se snadno ohnou, mají menší tuhost celkově. Chybí pojistka proti vypadnutí kola, když se náhodně povolí rychloupínák.

  3. Cokoli cpát pod upínák je zhovadilost. Aby fungoval jak je navržen, tak je dobrý, aby se nemuseli vyhazovat pružinky, který pomáhají při jeho otevírání stejnoměrně na obou koncích a umožňovali rychlou výměnu kola. Tady se vyhodit musej, protože se při zavření nevejdou do tenkých patek, nebo se to může dobastlit tak, jak uvádí Vogo v příspěvku výše.
    Tenký plechový patky jsou přežitek z kol, když se ještě používali motýlci.
    Obecně ale na koloběžkách rychlá výměna kola není potřeba a pokud se upínák nahradí inbusovým šroubem do podložky a na druhé straně matkou, tak se nic hroznýho neděje a naopak hrozí menší nebezpečí ukopnutí kotníku, který je obecně tím menší, čím užší je zadní stavba, z čehož plyne výhoda úzkých nábojů až do průměru kola cca 24″.

  4. No, opravdu by mě zajímalo, komu se kdy podařilo ten 3 mm „slabý“ plech patek ohnout (navíc „snadno“). Mám MIBO Split GP sice zatím jen týden, ale v tomto konstrukčním řešení nevidím žádný problém, naopak ho považuji za lepší než řešit menší šířku úzkým nábojem kola. Ty patky opravdu nejsou tenké, měkké, rozhodně se snadno neohnou a nemají malou tuhost. Myslím, že pokud by tomu tak bylo, už dávno by to výrobce řešil jinak …
    Taky nevím, proč by se měly vyhazovat pružinky z upínáku – koloběžku jsem sestavil, jak byla dodaná, jsou tam podložky i pružinky, nic nebylo nutno vyhazovat či „dobastlit“ a žádný problém není …

  5. Dobastlit znamená narvat tam navíc ty podložky. Ty tam nemaj co dělat a u konstrukčně správně vyřešených patek jsou ty patky min o sílu těch podložek tlustší.
    Tuhost bych neřešil. Na tu při tý dýlce stačí i ty, co tam jsou.
    Když se vyhoděj ty pružinky, tak se pravděpodobně budou moci zahodit i ty podložky. Otázka je, jestli osička nebude přesahovat ty patky, ale to určo odpoví výrobce, či renomovaní prodejci.
    Navíc MIBO není jedinej výrobce, kdo ty tenký plechy na patky používá a osobně mně na koloběžkách nevaděj, páč se u nich ani při závodech nemění kola při defektu (teda až na výjimky) a v normálním provozu pružinek netřeba, jelikož zvýšení rychlosti vyndání kola o pár sekund zde nehraje roli.
    Naopak úzkou zadní stavbu ocení kdejakej Jouda.

  6. Tuhost těch patek u véčkových brzd nejde poznat, ale u kotoučových brzd už ano, při různém úhlu zatížení si sem tam desky škrtnou o kotouč, možná je to i kroutící se dlouhou zadní vidí (GS), ale myslím si, že patky na tom mají taky část viny. Inu zde se jasně ukazuje proč se u kol používat pevná osa.

  7. Ahoj, diky za recenzi, velmi nas v M-I-B-U potesila. Jemně pozměněné geometrie si všimne opravdu málokdo, velmi cením přístup recenzenta.
    K patkám, nebudeme měnit to, co funguje. Za posledních sedm let vím asi o třech případech ohnuté patky, jedním z nich je Petr Lindner, ve všech případech se jednalo o následky balíkové přepravy. Zlomenou jsem ještě neviděl.
    Ne, že by nesnesly vylepšení, ale teď se věnujeme jiným prioritám. Například pevné ose na trekové koloběžky, upravené geometrii na taperované hlavové složení atd.
    Pro úplnost osičky zakracujeme a v úzkém náboji zadní stavby nevidíme takový přínos, aby to vyvážilo negativa. Rámy jsou otevřená platforma, úzké náboje by ji znehodnotili. Stačí se podívat na internetu, jak moc mají tu variabilitu a konstrukční otevřenost zákazníci rádi.

  8. Podľa mňa by bolo zaujímavé porovnanie Universe a Malaga. Ak by sa do budúcna podarilo aj takéto porovnanie bolo by to super .

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *