V poslední době trochu více jezdím na terénních koloběžkách. Ani jsem se nepochlubil, že mám nově v dočasném držení Kostku Mushing Racer Max (G6) – takže po Bejkovi a Jedůčku do třetice po sobě teréňák. Nemusíte ale mít obavy, jak se oteplí a oschnou silnice, z terénu zase na chvíli uteču. Ale teď v něm ještě zůstaňme. Připravil jsem souhrnný článek, tedy vlastně – jak je mým zvykem v poslední době – spíš pokec nežli text o jezdění v terénu, plus přehled terénních koloběžek na českém trhnu – to už v podobě textu a fotografií.
Nás koloběžkářů je málo, a terénních pak ještě míň. Zatímco na horských kolech jezdí půlka populace (byť netvrdím, že v terénu), terénní koloběžky jsou příslovečnou bílou vránou. Což je docela škoda, protože i na koloběžce se dá jezdit v terénu, a je to skvělá zábava!
Všechno o tom jsem vykecal v dalším dílu svého koloběžkového podcastu – kolobcastu. Kdyby se vám náhodou nechtělo tento kolobcast poslouchat, tak abych vás navnadil, prozradím vám, o čem v něm mluvím:
- Proč jezdit na koloběžce v terénu
- Že je to ještě větší dřina než na silnici
- ale stojí to za to
- Jaké tři základní parametry má mít echt terénní koloběžka
- Což jsou ony proklaté i – v tomto případě – požehnané terénní pláště
- Zvýšené stupátko (ale zase ne moc!)
- a… kotoučové brzdy. Jupí!
Tak! A teď už šup poslouchat! :-)
Pevné (neodpružené) terénní koloběžky
V kolobcastu říkám, že odpružení u terénních koloběžek není primární problematika, kterou byste měli řešit, naopak – spíše je lepší na něj zapomenout. Takže se pojďme rovnou věnovat neodpruženým koloběžkám na českém trhu, protože ty jsou zkrátka nejlepší :-)
Jenom malá poznámka: Pouze v této části přehledu terénních strojů najdete značku Doxtor – což je jediná speciálka na terénní, nebo možná spíše mushingové koloběžky. Oni tedy umí svůj rám osadit i koly s hladkými plášti, a umí udělat i silniční nebo trekový model, nicméně gros výroby Doxtora jsou právě terénní – a v poslední době už pouze neodpružené – koloběžky. A také vcelku logicky mají tím pádem i největší nabídku v tomto segmentu. Doxtor je v této části přehledu také první v abecedě, takže začínáme jím :-)
Pevné koloběžky – Doxtor
Podle trubkové konstrukce byste si klidně mohli tipnout, že jde o klasické ocelové koloběžky, nicméně jakmile Doxtorku vezmete do ruky, zjistíte svůj omyl. Tyto stroje jsou hliníkové a skutečně jsou velmi lehké – i největší koráb s koly 29/26 palců má pod deset kilo.
Terénní nebo chcete-li musherské koloběžky Doxtor jsou typické také stupátkem à la škrabadlo na boty, kterým propadne nečistota větší než malá, a také mohutnými půlměsícovými výztuhami přední a zadní části na spodku trubek stupátka. I díky tomu si může Doxtor dovolit v podstatě optimální světlost 6,5 cm.
Všechny Doxtorky jsou standardně vybavené hydraulickými kotoučovkami Shimano M396, všechny modely mají také semiintegrované hlavové složení, největší modely (F122 a F192) pak v provedení tapered (větší spodní ložisko). Koloběžky Doxtor jsou vyráběné na zakázku, za příplatek lze nechat navařit „tykadlo“ na vodítko musherského psa.
Zdroj: Doxtor.eu
Doxtor F443D+
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: N/A
Celková délka: N/A
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: N/A
Světlost stupátka/výška nášlapu: 65/105 mm**
Hmotnost: 9 kg**
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M396
Cena: 18 900 Kč*
Doxtor F152D+
Kola: 27,5/20″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: N/A
Celková délka: N/A
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: N/A
Světlost stupátka/výška nášlapu: 65/105 mm**
Hmotnost: 8,9 kg**
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M396
Cena: 18 900 Kč*
Doxtor F122
Kola: 27,5/24″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: N/A
Celková délka: N/A
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: N/A
Světlost stupátka/výška nášlapu: 65/105 mm**
Hmotnost: 9,4 kg**
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M396
Cena: 21 900 Kč*
Doxtor F192
Kola: 29/26″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: N/A
Celková délka: N/A
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: N/A
Světlost stupátka/výška nášlapu: 65/105 mm**
Hmotnost: 9,5 kg**
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M396
Cena: 22 900 Kč*
Pevné koloběžky – Kickbike
U značky Kickbike se, alespoň pokud já pamatuju, nějaká ta terénní mutace vyskytovala vždycky, a platí to dodneška – v této kategorii čili ve třídě pevných terénních koloběžek, má Kickbike dva zástupce. Obě dvě koloběžky jsou, jako většina modelů této značky, postavené na lehkých a tuhých hliníkových rámech, jehož nevýhodou je ale velká stavební výška stupátka a jeho horší samočisticí schopnost v terénu (stupátko je zkrátka málo děravé). Menší model Cross Fix má hliníkovou přední vidlici, velký koráb Cross 29er pak karbonovou na tapered hlavovém složení.
Zdroj: Kickcbikecz.cz
Kickbike Cross Fix
Kola: 27,5/20″
Šířky nábojů: 100/74 mm
Rozvor: 1 160 mm
Celková délka: 1 760 mm
Prostor pro jezdce: 630 mm
Výška řídítek: 950–1 000 mm
Světlost stupátka vpředu/vzadu | +výška nášlapu: 75/45 +38 mm
Hmotnost: 9,7 kg
Brzdy: kotoučové, mechanické – Shimano M375
Cena: 13 990 Kč*
Recenze na Přibližovadlech zde
Kickbike Cross 29er
Kola: 29/26″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 280 mm**
Celková délka: 1 980 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 990–1 040 mm**
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 60–80 +38 mm**
Hmotnost: 9,7 kg**
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Tektro Gemini
Cena: 21 490 Kč*
Pevné koloběžky – Kostka – kolobka
Náš největší výrobce koloběžek má sice celkově také největší nabídku nejrůznějších modelů, nicméně pevnou terénní koloběžku v jeho portfoliu najdete jen jednu – Kostka Mushing Racer Max v aktuální šesté vývojové verzi. Poprvé v tomto přehledu se dostáváme ke koloběžkám s ocelovým rámem, což je poznat i na hmotnosti. I když ani ne 11 kg u stroje s koly 27,5/24 palců, to je i tak pěkné číslo. Mushing Racer je už podle svého názvu koloběžkou, určenou pro závodní mushing, ale krásně se na ní projedete v terénu i za svoje – to díky výborně navržené výšce stupátka.
Zdroj: Kostka – kolobka
Kostka Mushing Racer Max (G6)
Kola: 27,5/24″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 240 mm
Celková délka: 1 900 mm
Prostor pro jezdce: 680 mm
Výška řídítek: 980–1 010 mm
Světlost stupátka vpředu/vzadu | +výška nášlapu: 80/65 mm
Hmotnost: 10,7 kg
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M355
Cena: 16 490 Kč*
Recenze na Přibližovadlech zde
Pevné koloběžky – Yedoo
Yedoo má mezi všemi svými koloběžkami jen jeden jediný terénní model, zato je to však lehká a rychlá terénní atletka, postavená na hliníkovém rámu Trexx. Je to stroj, určený pro jízdu „za svoje“, i když samozřejmě i zde je možné řádit v terénu se psem (či se psy) – vodítko lze dokoupit jako volitelnou výbavu. Nevýhodou je hladké plné stupátko, na kterém se drží nečistoty.
Zdroj: Yedoo.eu
Yedoo Trexx Disc
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 185 mm
Celková délka: 1 780 mm
Prostor pro jezdce: 630 mm
Výška řídítek: 930–1 000 mm
Světlost stupátka vpředu/vzadu | +výška nášlapu: 70/60 mm +27 mm
Hmotnost: 9,1 kg
Brzdy: kotoučové, mechanické – Tektro Aries MD-M300
Cena: 13 590 Kč*
Recenze na Přibližovadlech zde
Terénní koloběžky s odpruženou přední vidlicí
Tak dobře… lidi na odpruženou vidli slyší, a z mně neznámého důvodu mají rádi, když se to houpe. Ano, budu-li jezdit jenom terénní sjezdy, odpruženou přední vidlicí nepohrdnu. Ale tam, kde musím dupat sám za sebe, nechci, aby se při každém odrazu pode mnou koloběžka propadla, protože zamykání všech těch levných vidlic zrovna moc dobře nefunguje. Ostatně odpružení ani koloběžkám moc nesluší – ta do výšky zvednutá stupátka… nic moc, a o ergonomii ani nemluvě.
Mimochodem: Všichni zde uvedení výrobci, osazují na svoje stroje levné odpružené vidlice, obyčejné pružinovky, které váží dvě a půl kila i více. Dobře, když to chcete s sebou vozit, máte to mít…
Odpružené koloběžky – Crussis
Crussis má v nabídce jednu jedinou – odpruženou – terénní koloběžku Cross 6. Byť tedy jedna pani povidala, že by nový hliníkový rám modelu Cobra mohl být využitý i pro stavbu terénního stroje. Ale to se teprve uvidí. Aktuální Cross 6 představuje ocelovou klasiku s koly 26/20 palců, s hydraulickými kotoučovkami od Tektra a odpruženou přední vidlicí Suntour XCM, tedy prachobyčejnou pružinovkou se 100mm zdvihem, zamykatelnou páčkou na korunce vidlice.
Zdroj: Crussis.cz
Crussis Cross 6
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 200 mm**
Celková délka: 1 750 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 1 070 mm**
Světlost stupátka vpředu/vzadu | +výška nášlapu: 120/75 mm | N/A**
Hmotnost: 12 kg**
Přední vidlice: Suntour XCM HLO DS 26″, zdvih 100 mm
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Tektro Auriga
Cena: 13 590 Kč*
Odpružené koloběžky – Kickbike
Zatímco pevné terénní modely má Kickbike dva, odpružený zůstal v nabídce jen jeden. Stejně jako u Crussisu je to klasika s koly 26/20 palců, a lacinou pružinovkou od Suntouru – zde však na kvalitním hliníkovém rámu Kickbike. Tato koloběžka se nabízí se standardně dodávaným celoobvodovým zadním blatníkem, předním „lízátkem“ a stojánkem.
Zdroj: Kickcbikecz.cz
Kickbike Cross Max 20HD
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 100/74 mm
Rozvor: 1 190 mm**
Celková délka: 1 760 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 940–1 000 mm**
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 50–100 mm | +38 mm**
Hmotnost: 11,2 kg**
Přední vidlice: Suntour XCR, zdvih 100 mm
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Tektro Gemini
Cena: 18 490 Kč*
Odpružené koloběžky – Kostka – kolobka
Jestliže pevnou terénní koloběžku má Kostka jen jednu, tak odpružené modely najdete v jeho nabídce hned čtyři. Ale pozor, tři z nich jsou v podstatě „komponentové“ mutace klasiky s koly 26/20 palců. V oné trojici najdete i ekonomickou variantu Fun – jedinou terénní koloběžku tohoto přehledu s véčkovými brzdami. Ten čtvrtý (nebo druhý :-)) model 27,5/24 je už pro drsnou jízdu, zejména s dvojicí silných psů, zajímavější možná více, než všechny tři předchozí dohromady.
Zdroj: Kostka – kolobka
Kostka Mushing Fun (G5)
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 180 mm**
Celková délka: 1 760 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 1 200 mm**
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 80–125 mm | +28 mm**
Hmotnost: 11,9 kg**
Přední vidlice: Force, zdvih 100 mm
Brzdy: V-brzdy – Shimano 4000
Cena: 11 990 Kč*
Kostka Mushing Max (G5)
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 180 mm**
Celková délka: 1 760 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 1 220 mm**
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 80–125 mm | +28 mm**
Hmotnost: 13 kg**
Přední vidlice: Suntour XCM, zdvih 100 mm
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano 395
Cena: 15 990 Kč*
Kostka Mushing Pro (G5)
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 120 mm**
Celková délka: 1 780 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 1 220 mm**
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 80–125 mm | +28 mm**
Hmotnost: 12,9 kg**
Přední vidlice: Suntour XCM, zdvih 100 mm
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M615
Cena: 20 490 Kč*
Kostka Mushing Racer Pro (G5)
Kola: 27,5/24”
Šířky nábojů: 100/100 mm
Rozvor: 1 220 mm**
Celková délka: 1 870 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 1 120 mm**
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 78–110 mm | +28 mm**
Hmotnost: 12,5 kg**
Přední vidlice: Suntour XCM, zdvih 100 mm
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M615
Cena: 23 990 Kč*
Něco spešl – fatkoloběžky
V kolobcastu, který jste si – jak předpokládám – už poslechli :-) jsem nezmínil jednu poněkud specifickou kategorii terénních koloběžek – fatkoloběžky čili stroje obuté do plášťů, používaných na fatbicích, tedy na čtyřpalcových a širších gumách, na kterých můžete jezdit tak, jak chodil Ježíš po vodě. Dobře, trochu přeháním, pořád jsou to kola, nikoliv plováky.
Fatbiky byla původně kola, určená pro machrování na plážích, pro jízdu na jemném písku mezi lehátky spoře oděných slečen, snažících se sbalit nějakého toho výstředního milionáře na kole. Pak se zjistilo, že to dobře jede také na neujezděném sněhu a dalších materiálech, do kterých se pláště normální šířky boří, a kola se ze slunné Kalifornie rozšířila do světa. Koloběžkáři se, jak už to bývá, po bajkerech museli opičit, tak to vzali trochu přes kopírák.
Abych byl upřímný, tak osobně koloběžky na fatbikových pláštích považuji spíš za výstřelek nežli svébytnou kategorii koloběžek. Jsou to víceméně sjezdové stroje, protože odrážet se na takto vysokém stupátku nechcete, jsou těžké, obrovské, zkrátka fat… ale pokud byste měli zájem, na českém trhu tři pěkně vypasené modely najdete – jeden kousek od Kickbiku a dva modely od Kostky.
Kickbike Fat Max
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: N/A
Rozvor: N/A
Celková délka: N/A
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: N/A
Světlost stupátka | +výška nášlapu: N/A
Hmotnost: 12,5 kg**
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Tektro Gemini
Cena: 22 990 Kč*
Kostka Monster Max (G5)
Kola: 26/20″
Šířky nábojů: 150/150 mm
Rozvor: 1 270 mm
Celková délka: 1 920 mm
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 1 080 mm
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 160–170 mm | +28 mm
Hmotnost: 15,5 kg
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M615
Cena: 23 490 Kč*
Recenze na Přibližovadlech zde
Kostka Raptor Max (G5)
Kola: 20/20″
Šířky nábojů: 150/150 mm
Rozvor: 1 030 mm**
Celková délka: 1 680 mm**
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 940 mm**
Světlost stupátka | +výška nášlapu: 100–125 mm | +28 mm**
Hmotnost: 13,6 kg**
Brzdy: kotoučové, hydraulické – Shimano M615
Cena: 23 490 Kč*
Vysvětlivky
* – ceny uvedené výrobci nebo dovozci k datu vydání tohoto článku (26. 2. 2021)
** – údaj výrobce nebo dovozce (netestováno na Přibližovadlech)
5 komentáře
Moc tomu nerozumím, vždycky se tu mluvilo o tom, že na povrchy, na kterých se dá smysluplně odrážet, stačí běžná koloběžka na silnice, že na terén, který by vypadal na terénní stroj, náročnější terén, po kterém jezdí někteří cyklisté, kteří mají místo asfaltu rádi hlínu, trávu a třeba i nějaké to bláto, je pro kolobku nesjízdný, neboť spíše než o odrážení by se jednalo o tlačení, a najednou tu čtu o terénních strojích v souvislosti s jízdou za svoje.
Kde přesně se tu vždycky mluvilo o tom, že náročnější terén je pro kolobku nesjízdný? ;-)
Tady je špatně ten pohled na věc.
Vono jde o to sjízdný = od slova sjíždět, což se dá i na koloběžce sjet ledacos a pak jde o to odrážení. No a pokud je terén natolik nesoudržný, že se z něj odrazit nedá, tak se nejde.
A třetí do hry je poddajnost toho terénu ve smyslu boření se, a tady platí také to výše uvedené a navíc, čím víc se bořím (propadám do písku, sněhu, či bláta), tím hůř se mi jede, až nejedu vůbec.
Pomáhaj na to crossový boty, neklouzavý úpravy stupátek a širší obutí s né moc agresivním desénem, kterej se využije pouze u brutálnějších sjezdů, takže pro běžný ježdění minimálně.
Zásadně nesouhlasím s vynecháním K6. Prosím Petře! doplň tam tuto koloběžku. Dík
PS: „jeden rozměr vládne všem ….“
Jak budu mít jen chvíli čas, hned to tam doplním ;-)