Začátek roku 2018 je na Přibližovadlech ve znamení „divných“ koloběžek :-) Nejprve neobvyklé domácí stavby od Matta, pak rezavý prototyp Miba, a k tomu luxusní karbonky Dušana Demoviče. Nic z toho samozřejmě nemyslím ve zlém, nicméně pokračujeme dál. Kostka Monster totiž taky není úplně „normální“.
Prolog
Pokud se občas podíváte i za obzor koloběžek, pak jistě víte, že ve světě horských kol jsou už, kromě jiných speciálů, pár let etablované takzvané fatbiky – jednoduše řečeno, kola s velmi tlustými plášti určená původně pro jízdu na plážovém písku, která se časem „transformovala“ spíše pro pohyb na sněhu. Proto se jim také někdy říká i snowbiky. (Mimochodem, četli jste rozhovor s Pavlem Richtrem, který na fatbiku několikrát jel aljašský závod 1 000 mil Iditarod Trail Invitational? Jestli ne, najdete ho zde na Přibližovadlech.)
S první sériově vyráběnou fatkoloběžkou, dají-li se tak kolobky na fatbikovém obutí nazývat, přišel teprve před zhruba dvěma lety finský Kickbike. A loni pak na veletrhu For Bikes představil svůj stroj s tlustými plášti také tuzemský výrobce Kostka – kolobka. A tomu jsem se trochu podíval na zoubek…
Ještě než se ale budu věnovat samotnému Monstrovi, rád bych zodpověděl otázku, na kterou sice mnozí z čtenářů odpověď znají, ale možná se najdou i tací, jimž v hlavě vězí dotaz: K čemu jsou dobré tak tlusté pláště?
Dobrá otázka. Nejde ani o módu (i když o určitém trendu by se hovořit dalo), ani o designový výstřelek. Jde jednoduše o cílené zvětšení kontaktní plochy plášťů s terénem, aby se stroj na – sypkém – podkladu nebořil. Jak už jsem napsal, původní fatbiky vznikly pro jízdu na plážovém písku. Zkusili jste někdy projet na běžné koloběžce pískovištěm? Moc to nejde. Pláště obvyklých šířek se do písku zaříznou, a vy stojíte na místě. A se sněhem, pokud tedy není ujezděný nebo zledovatělý, je to úplně stejné. Hmotnost koloběžky a jezdce je zkrátka nutné rozložit do co největší kontaktní plochy plášťů. Toš tak :-)
Konstrukce
Přestože se vám kola Kostky Monster mohou zdát obrovská (a po pravdě zrovna malá nejsou), čísla říkají, že jde o stroj s koly o průměru 26/20 palců. Čili takový obézní příbuzný koloběžek Kostka Tour. Monster ale není zbytnělý jen co se plášťů týče. Těm bylo samozřejmě nutné přizpůsobit i patřičně široké vidlice, stupátko, o samotných kolech ani nemluvě. Přední část koloběžky, tedy hlavní rámový profil a jeho napojení na stupátko, ale příbuznost s Tourkami nezapře. U zadní vidlice si nicméně nemůžete nevšimnout zpevnění šikmými vzpěrami navazujícími na mohutný chránič paty (spíše možná ochranný rám). Nemusím asi dodávat, že rám i přední vidlice jsou ocelové, opatřené povrchovou úpravou práškovým lakem.
Kostka Monster není koloběžka určená pro jízdu po rovině, neřkuli do kopce. Proč? Protože má vysoké stupátko. Pod ním naměříte světlost 160–170 mm, takže úplně klidně vyjedete běžný obrubník, aniž byste si škrtli. Ale tohle není koloběžka do města, je to stroj určený pro terénní sjezdy. Pro horské singletraily, sjezdovky, terén plný kořenů, kamenů a dalších nerovností. Takže zatímco u běžných koloběžek je žádoucí spíše nižší stupátko, zde je tomu právě naopak.
Jen dodávám, že světlost silně ovlivňuje nahuštění plášťů. Na tlustých gumách se nejezdí s tlakem „natvrdo“, ale huštění se přizpůsobuje charakteru terénu. Čím měkčí podklad, tím méně vzduchu. Není vůbec problém dostat se s tlakem pod jednu atmosféru… což mimo jiné zapřičiní také snížení světlosti koloběžky klidně i o 2–3 centimetry.
A poslední informace ke konstrukci: Standardně je Kostka Monster dodávaný s úchytem pro vodítko psa na hlavové trubce. Extrémnímu mushingu zdar!
Komponenty
Začnu od toho nejzajímavějšího – od kol. A půjdu na to z vnější strany. Pláště Big Daddy značky Chaoyang mají rozměry 26 × 4″ a 20 × 4″. V reálu jsou pláště široké 100 mm… Odlehčené děrované ráfky pak mají stejnou šířku (vně ráfku). Výplet 32 nerezovými dráty je křížený, což je nezbytné kvůli použití kotoučových brzd. Ostatně ráfkové brzdy pro takováto kola neexistují :-)
Velmi důležitou komponentou nejen kol, ale celé koloběžky Kostka Monster jsou 150 široké náboje s pevnou osou z vlastní produkce Kostky. Dokud jsem to nevyzkoušel, nevěřil bych, jak pevné osy, musím použít to slovo – brutálně –, zpevní koloběžku zejména ve zkrutu. Jakkoliv se rám Monstra zdá v porovnání s koly subtilní, realita je taková, že jde o neočekávaně velmi tuhý stroj. K tomu se ale ještě dostanu v části Jízdní vlastnosti.
Monstra brzdí, jak už jsem uvedl, kotoučové brzdy. Koloběžka je osazená běžnými hydraulickými brzdami Shimano Deore s kotouči o průměru 180 mm. Na účinnost brzd jsem si nestěžoval (i když vysokohorské sjezdovky jsem po pravdě nesjížděl).
Potěšila mě šířka oversized řídítek BBB Riser, která činí 75 cm. Pro ovládání takového stroje typem i označením (M)monstra, si užší řízení ani nedovedu představit. Krátký 5cm 3D Forged představec s vyložením v ostrém úhlu nahoru taktéž dodala značka BBB.
Jízdní vlastnosti
Omlouvám se výrobci, ale když jsem si Monstra půjčoval na test, představoval jsem si, jak se toto monstrum bude pode mnou za jízdy vlnit, bude si samo určovat stopu, zkrátka nic moc pozitivního. Jaké ale bylo moje překvapení! Kostka Monster má naprosto parádní jízdní vlastnosti! Už jsem to psal – koloběžka je velmi tuhá ve zkrutu. To je velmi důležité, protože ve sjezdu často měníte těžiště i tak, že mnohdy stojíte na okraji širokého stupátka. Nějaké křížení rámu? Ani náhodou. Když k tomu připočtete skvěle navrženou geometrii, kdy stroj naprosto přesně, ale opravdu naprosto přesně reaguje na řízení, zjistíte, že tahle koloběžka je ovladatelná úplně stejně jako malý nebo středně velký stroj. Paráda!
Ještě – zejména pro hnidopichy – k tuhosti rámu. O tuhosti ve zkrutu nemá cenu se dál rozepisovat. Pak je zde ale ještě průhyb rámu. O Kostkách se ví, že zkrátka mírně pruží. (Mně to vyhovuje, o problematice pružení respektive tuhosti koloběžek jsem psal před časem v tomto článku.) Pruží i Kostka Monster. Vadí vám to? Nemělo by. Pokud totiž budete využívat výhod podhuštění fatbikových plášťů (jestliže nebudete, pak takovou koloběžku na nic nemáte :-) ), bude to právě obutí, které pruží mnohem víc nežli samotný rám. Ostatně i proto jsou běžnější fatbiky s pevnou než s odpruženou přední vidlicí.
Celkové hodnocení
Krátce a rychle: Na terénní sjezdy je Kostka Monster skvělé přibližovadlo. Naladíte správný tlak v pláštích, nahoře naskočíte na stupátko a pak už si jen užíváte adrenalinu vyplaveného do krve. Pro jízdu po rovině nebo do kopce se ale poohlédněte po jiném modelu koloběžky – to není Monstrův šálek kávy. Jednoduše řečeno – Kostka Monster je speciál, nikoliv univerzální treková koloběžka. Nicméně jako speciál funguje výborně.
Konkurence
Jedinou konkurencí Monstra na českém trhu je – mezi sériově vyráběnými fatkoloběžkami – Kickbike Fat Max. Stejně jako Kostka Monster je to koloběžka s koly 26/20″, Fat Max je ale díky hliníkovému rámu podle údaje výrobce/dovozce o 3 kg lehčí a má také nižší světlost. Jeho kola však mají náboje na běžné rychloupínáky a koloběžka je o necelé dva tisíce dražší.
Cenové srovnání
(k datu 2. 3. 2018, ceny uváděné výrobci /dovozci/)
Kostka Monster | 21 100 Kč
Kickbike Fat Max | 22 990 Kč
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 2. 3. 2018: 21 100 Kč
2 komentáře
No vida, už je to tady. Kdo sbírá koloběžky, jistě ocení pěkný kousek do sbírky. ;o)
(Chybí už jen kolobky na drony.)
Ale stejně mi to přijde jako spíše snobský speciál. Na fatbiku člověk aspoň tu Aljašku nějak projede, kola se prostě od pedálů víceméně točí. Ale koloběžku by tahal podél těla, když se na rovině od sněhu (či písku) prostě neodrazí, n’est-ce pas? Vážně tedy jen na sjezd a pro psy?
Petře, nemáš nějakou zkušenost se sjezdovými kolobkami typu Gravity (či cokoliv podobného)? Je Monster čistě na ty sjezdy ve všech ohledech lepší?
Za mě vidím jednu veledůležitou a širokospektrální myšlenku. Pevné osy výrazně zvýší tuhost CELKU!!!
To jsem zvědav, kdy to bude pochopeno u koloběžek tak, jak to už začíná být vidět nejen na MTB kolech (zde to začíná být pravidlem), ale začíná se to objevovat i na silničkách.