Řada Pro – jak ostatně název výstižně napovídá – představuje u koloběžek Kostka „rodinné stříbro“, to nejlepší z produkce této firmy. Pravidelní čtenáři Přibližovadel.cz vědí, že naše redakce měla dočasně v držení model Kostka Hill Pro. Je tedy nejvyšší čas publikovat podrobnou recenzi této koloběžky.
Prolog
Aby, nikoliv poprvé, zase nedošlo ke zmýlené: Kostka Hill Pro není terénní koloběžka. Chápu, že někoho k tomu může svádět název Hill (kopec, hora, vrch, vysočina, …), jiný tak možná usuzuje podle kotoučových brzd, nicméně realita je taková, že se světlostí menší než 5 cm to prostě není terénní model ani náhodou.
Sice se s ní bez problémů můžete vydat i na tzv. „zpevněné lesní a polní cesty“ (to můžete s de facto každou koloběžkou), rozhodně však nepočítejte s terénním downhillem a podobnými hrátkami. A vůbec, na asfaltu to Hill Pro stejně nejvíce sluší.
Konstrukce
Kostka Hill Pro je stroj na dvou dvacetipalcových kolech, což není zrovna běžné provedení. Jestli mám správné informace, tak na českém trhu najdete už jen další tři takto osazené modely koloběžek. Jeden z nich má opět Kostka – Trip Mini Cross, dva pak Vella – Speedboard a Offroad.
Jakkoliv ale jde o málo vídanou konstrukci, musím hned na úvod zdůraznit, že se mi moc líbí. Detaily sdělím o něco dále v části Jízdní vlastnosti a Celkové hodnocení, nyní se pojďme na konstrukci podívat detailněji.
Předně je třeba uvést, že Hill Pro není malá koloběžka, jak ji znají například příznivci strojů K-bike. Rozvor 1 050 mm je větší než u mnohých skládacích kol, postavených na 20palcových kolech. Dokonce je jen o 20 mm kratší než u velkého modelu Racer. Z toho plyne první základní teoretický poznatek, který – jak předesílám – se projevuje také v praxi: Je to pohodlný kočár. Čtěte dále…
Hill Pro vychází z typického Kostkovic konceptu, základ tedy tvoří trubková konstrukce plynule protažená dozadu, kde se stává zadní vidlicí. Krk je vyroben z profilu kapkovitého průřezu, materiálem rámu i přední vidlice je ocel.
Konstrukce je velmi elegantní, u Kostky tradičně najdete zajímavé vychytávky, jako je zapuštěný zadní rychloupínák, efektní krytky zadních „výfuků“, či laserem vypálená stylizovaná koloběžka ve vzpěře mezi krkem a hlavovou trubkou. Vyzdvihnout je třeba také (po letech neúspěšného tápání) už nějaký ten čas perfektně funkční stojánek koloběžky.
Oproti „obyčejným“ koloběžkám má verze Pro tvarově mírně upravený a hlavně prodloužený nášlap. Dříve používané hliníkové nýty na vnějších trubkách nášlapné plochy nyní nahradila nerezová loga Kostka. Byť mně nikdy nevadily – a neklouzaly – ani původní nýty, do nerezových log se podrážka boty doslova zakusuje. Je to tedy jak funkční, tak i designově zdařilé provedení.
Tady ale výčet úprav rámu ještě nekončí. Pokud byste koloběžku otočili „vzhůru nohama“, zjistíte, že podél celé délky trubek nášlapné plochy je navařená „housenka“, stejné návarky najdete v přední části nášlapu a v přechodu ke krku – viz následující foto.
Toto opatření má dva významy – jednak chránit spodní rámové trubky koloběžky před podřením (či poněkud nereálným prodřením), druhak pak plní návarky funkci zpevnění rámu proti prohýbání konstrukce při zatížení. Zdali to skutečně funguje, se můžeme jen dohadovat – srovnání s nenavařeným rámem bohužel nemáme.
Komponenty
Jako obvykle začínám odshora a rovnou musím podotknout, že bude následovat asi jediná výtka k tomuto jinak skvělému stroji. Co se mi nezdá? Řídítka a představec.
Opravdu je nutné kazit elegantní vzhled koloběžky humpoláckými BMX řídítky s – na koloběžce naprosto zbytečnou – hrazdou a k tomu neméně předimenzovaným BMX představcem? Tak trochu mi to připadá, jakoby od hlavového složení nahoru Hill Pro konstruoval někdo jiný než od „hlávka“ směrem dolů. A přitom Kostka umí udělat vkusné vysoké vlaštovky – dokonce skládací – jak ukázal na veletrhu For Bikes u modelu Rubik. I kdybych ale překousnul estetický dojem, stěžoval jsem si na podivné zahnutí řídítek, které s ergonomií nemá mnoho společného.
No dobře, pojďme k příjemnějším zjištěním. Na fotografiích si můžete všimnout, že výrobce záměrně nechává delší krk přední vidlice, případné zkrácení je na vůli konkrétního uživatele. Počet podložek pod představcem jasně indikuje rozpětí čtyř centimetrů, kam až je možno říznout.
Na pěnové gripy BBB FoamFix jsem na Přibližovadlech.cz pěl chválu už několikrát, nezbývá mi, než se opakovat – jsou skvělé. Nicméně malá vsuvka – pro tento rok se kromě černého provedení dají pořídit také světle a tmavě šedé (ty nejspíš byly na testovaném Hill Pro), a kromě toho i bílé – ty by této koloběžce také slušely.
Brzdové páky Shimano Deore (BL-M595) sice nejsou nejmodernějšími páčkami pro „hydrauliky“, jde ale o klasiku, která neurazí a funguje bezvadně. Ještě o tom v této recenzi bude řeč.
Nyní ale pojďme k nejlepším a také nejdražším komponentám tohoto stroje. Byla-li řeč o brzdových pákách, můžeme pokračovat samotnými brzdami. Kotoučové brzdy na koloběžkách rozhodně nejsou obvyklé, hydraulické pak už vůbec ne.
Stejně jako páčky, patří i brzdové třmeny Shimano k řadě Deore. Pouze pro brzdové kotouče o průměru 160 mm, klasicky uchycené na šesti šroubech, sáhli u Kostky opět k firmě BBB. Co vám budu povídat, brzdí to jako čert – čtěte dále.
Naprosto luxusní jsou samotná kola, o která se postaral tuzemský Remerx. Náboje vlastní konstrukce s průmyslovými ložisky stejně dobře vypadají jako slouží. Ráfky Total Strong 406 × 18 jsou vypleteny čtyřiadvaceti napřímo usazenými plochými hliníkovými dráty. Kombinace bílé s červeným eloxem vezme za srdce nejednoho fajnšmekra. Stejně tak koloběžkáři ocení pláště Schwalbe Marathon Plus 35–406, které se dají „nafučet“ až na 95 psi. Že pak koloběžka krásně „valí“, o tom nemůže být sporu.
Testovaný kus byl nadstandardně osazen blatníky od německé firmy SKS. Jak sami vidíte na fotografiích, nejedná se o žádná šidítka, ale poctivé celoobvodové blatníky s gumovými zástěrkami, jež svoji funkci plní více než perfektně.
Jízdní vlastnosti
Jedním slovem: Perfektní! Jak jsem už naznačil, je to pohodlný kočár, který po cestě plave jako limuzína. Dvacetipalcová kola jsou velká tak akorát na to, aby nebyla cítit každá malá nerovnost povrchu, nášlapná plocha je doslova rozložitá, pohodlná ve sjezdu i na rovině. Při zvedání koloběžky na obrubníky a jiné překážky musíte počítat s tím, že máte „delší zadek“, těžiště je ale kupodivu až v přední části nášlapu. Hmotnost něco přes deset kilogramů sice není žádný zázrak, na druhou stranu dodává v pohodových úsecích setrvačnost, do kopce holt musíte trochu zabrat.
Musím se zmínit také o účinnosti použitých hydraulických kotoučových brzd. Tomu, kdo s nimi nemá žádné zkušenosti, se těžko vysvětluje, že i z toho nejprudšího kopce brzdíte ležérně jedním prstem. Že i pod tím nejdelším kopcem nemáte pocit únavy prstů rukou, jako je tomu při brždění V-brzdami. A že dávkovatelnost brzdného účinku je tak úžasně citlivá, že jiné brzdy už na svém stroji nikdy chtít mít nebudete…
Co by ale měli vědět nejnáročnější uživatelé, je skutečnost, že Kostka Hill Pro pruží. Tedy ona samozřejmě částečně pruží každá koloběžka, zde ale vlivem dlouhého rozvoru, kombinovaného s neméně dlouhým nášlapem, dochází k citelnějšímu propružení než například u kratších strojů.
Osobně tvrdím, že pro „hobíky“ je to vlastnost pozitivní, protože z nich při jízdě koloběžka nevytřese duši, profíci si pak musí sami udělat test, aby zjistili, jestli jim pružení skutečně bere energii při odrazu nebo je to zanedbatelné.
Celkové hodnocení
Za mě je to skvělý stroj, co vám budu nalhávat. Ano, ta řídítka bych vyměnil, jako celek ovšem nemám připomínek. Možná se ptáte, co vidím na stroji se stejnými koly, když většina koloběžek má přední kolo větší než zadní (pokud to zrovna není model s koly 12 + 12 palců), některé dokonce výrazně větší? Nepopírám, že se mi to v první řadě líbí. Konkrétně Kostka Hill Pro je jednou z nejhezčích koloběžek, jaké jsem viděl a aspoň trochu ojezdil. To je samozřejmě poněkud iracionální důvod (otázka ale zní, proč by nemohl být).
Podobně nevědecky se vyjádřím k dalšímu důvodu – jsou to specifické jízdní vlastnosti. Jsem asi špatný publicista, ale nenapadají mě slova, kterými bych to dostatečně exaktně popsal. Tahle koloběžka prostě jede tak nějak jinak než všechny ostatní. Dominantním pocitem je předvídatelný jízdní projev. Prostě na tom stojíte s jistotou…
No a konečně je tu ještě ryze praktický důvod, proč jít do stroje se stejnými koly. Ten důvod budou mít hlavně velcí cestovatelé, kteří „na těžko“ brázdí kraje stovky a tisíce kilometrů vzdálené. Stejná kola = stejné náhradní duše i pláště = úspora hmotnosti zavazadel. De facto si můžete s sebou vézt celou rezervu – náhradní kolo, které podle potřeby nasadíte stejně dobře dopředu nebo dozadu.
Vím ale, že se čtenáři nyní vrtí na židlích a už nějakou chvíli čekají komentář k ceně. Ano, sedmnáct tisíc je pěkná pálka, to se musí nechat. Nemyslete si, také jsem si poprvé po zjištění ceny sednul a vykřikoval něco o předraženosti apod. Pak jsem se ale podíval do ceníků použitých komponent a hned jsem bral svá slova zpět. Hill Pro není předražený stroj. Tohle je prostě luxusně vybavená koloběžka, jejíž cena odpovídá použitým komponentám.
Chápu, že většina lidí není ochotna dát za koloběžku více než dva tisíce korun (a podle toho to taky na našich cestách vypadá), ovšem zároveň věřím, že se najdou nadšenci, jimž ani ta „sedmnáctka“ nebude připadat mnoho – jen když budou vlastnit tento stroj.
Plusy a minusy
luxusní osazení komponentami
výborné jízdní vlastnosti
kvalitní dílenské zpracování
elegantní design
… ale
vyšší aktuální cena (nicméně nepředražená)
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 29. dubna 2012
16 900 Kč
Koloběžka Kostka Hill Pro byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Starling
55 komentáře
Navigace pro komentáře
Takže – díky za recenzi, ta mi mé rozhodování prostě usnadnila… Od 3.7. jsem majitelem této krasavice a zatím veliká nadšenost… Taky jsem si přivydělával, kde to jen šlo… Měl jsem Hill Crossku, která byla super, ale tato je prostě lepšejší (a taky několikanásobně dražší…). Koloběhu zdar! PS: Kdo si myslí, že snad jezdí sama, tak NEjezdí… Ale je to malilinko jednodušší… ;-)
Ahoj kolobkáři
Tak jsem si pořídil tuto nádhernou koloběžku od firmy Kostka. Nahradila u mne Hill verzi Cross. Mám standardně vybavený model, akorát místo pneumatik Marathon jsem si nechal namontovat pneumatiky Big Apple. Když jsem se ptal po mailu na tuto možnost u kostky, tak jsem dostal odpověď, že tento tip pneumatik na verzi PRO nejde nasadit, protože přední vidlice je příliš úzká. Koloběžku jsem tedy zakoupil v Plzeňském kolběhsportu, kde mi pan Jun ochotně pneumatiky přezul na požadované Big Apple, tímto mu děkuji. Big Apple se na kolobku pohodlně vejdou. Jinak jezdí náramně a o něco rychleji než Hill Cross. Kolobka má nádherně sladěné všechny designové detaily, perfektně brzdí a kola se v kvalitních nábojích protáčí jedna radost. Můžu jenom doporučit.
Proč ne Maraton Racer, který by na takhle narvanou kolobku pasovaly nejlíp?
Taky se mi zdá, že cesta od Marathonu k Big Apple je cestou zpět…
Bál sem se nízký světlosti, abych neškrtal na každé malé nerovnosti. Přece jenom je to jen o 1,5 cm vyšší než Kostka Racer a na tom škrtám docela dost :)
Proti gustu žádnej dišputát, ale za mě je to blbost :)
No třeba až jednou ty gumy sjedu, tak vyzkouším i ty Maratony. Ale protože na starší Hillce sem na nich najel skoro 3000 km, tak to asi nějakou dobu potrvá. Jinak pro mě jsou Jablečný gumy celkem fajn.
Ahoj,
potřeboval bych poradit od zkušenějších koloběžkářů. Přemýšlím, že by tato koloběžka nahradila moji K7, ale nevím, jestli bych s ní nebyl pomalejší ve stoupání, když je skoro o 3 kila těžší.
Laďa: 3 kg je hodně velký rozdíl. Neznám tvoji výkonnost, ale řekl bych, že pomalejší do kopců asi budeš…
Nemyslím si ze pojede pomaleji. Tři kila navíc vyváží větší kola a mnohem lepší náboje. Mě osobně průměrná rychlost vzrostla to o 2 km/h při změně z klasické hill na hill pro a tam je nárůst váhy taktéž.
Ondrej M: Otázka zněla na jízdu do kopce – i tam jsi rychlejší?
No pomalejší tam nebudu. Těch pár kilo nepoznam. Při mojí váze kolem metráku bych tři kila neviděl nějak děsivě. Ono když si nevezmu láhev na pití 0.75 l tak mám hned třičtvrtě kila dolů. Dál si nevemu brašnu s peněženkou, mobilem, nářadím atd… Tak si ulehcim o další cca půl kila. Tak to za jízdy v rekreačním tempu moc poznat nepůjde. Můj názor je že, co zhorší váha navíc, tak doháním kvalitními náboji. Na hill pro už toho vahove moc už ušetřit nejde. Já sám jsem zatím jen vyměnil predstavec za 34R orto BMX predstavec a uvažuji o jiných riditkach, též BMX, ale zde bude úspora váhy minimální oproti originálu – vrtání v oblasti gripu a tenkostene trubky. Jen cen je okolo 1000 až 1600. O této změně uvažuji tedy hlavně jako o doladění vzhledu než váhy a asi ji neuskutecnim.
A proto jsou lidé tak různí… ;) Já si zrovna myslím opak – že rekreační jezdec mnohem víc pozná (neříkám, že ocení) menší hmotnost než profináboje. Když to vezmu na sebe, tak na K-biku K7 vyjedu každej kopec na jeden zátah (no každej… Každej normální cca do 5 km délky). Na každé těžší koloběžce musím dát minimálně jednu přestávku na plivání plic… No a pak je to samozřejmě taky o výšce stupátka, o pláštích a jejich tlaku, ale z mého pohledu až někde na pátém místě náboje.
Ale to se nehádám – jak říkám, každý má na věc jiný názor, stejně jako někdo má rád ženský prsatý a druhej prdelatý, že jo? ;)
Jasně to je určitě pravda :)
Výška naslapu a pneumatiky budou určitě hrát větší roli, než náboje, ale při stejných gumach a trochu vyšším naslapu ( hill pro má světlou výšku s big apple větší než hill cross s těmi stejnými pneu o cca 1 cm ) mám pravidelně vyšší rychlost a i pocitově to tak nějak lépe jede :) a ta váha navíc není poznat, teda alespoň pro mě.
Tak místo těch jablek tam dej Kojaky, nebo maraton racery co snesou i 8bar a uvidíš to zlepšení. Navíc si srazíš i tu výšku nášlapu a to dost podstatně!
Tak já si tam ty jablka dal pro vyšší světlost, abych se nemusel bát každýho většího hrbolu a mohl se jet projet třeba po lesní cestě :). Ale ty Maratony jsem nezavrhl a na jaře je objednám.
Maratonů je moc druhů. Skutečně pouze ty Racer.
Uvažuji o marathonech racer, koukal jsem i na marathon racer plus s protiprurazovou vlozkou. U nich je větší hmotnost jinak jsou stejné.
Ta hmotnost je dvojnásobná!!! A nejsou stejné rozměrově Ty pluska jsou 35 nebo 47mm/406mm, racery 40/406mm.
Ukázka drobného tuningu Kostky Hill PRO https://www.facebook.com/media/set/?set=a.486165314798906.1073741829.398955026853269&type=1
Jedná se o výměnu řidítek a představce za kvalitnější kusy z lepších materiálů a jinou geometrii řidítek s větší šířkou a výškou.
Zdravím, na tuhle koloběžku jsem narazil při výběru nového stroje. jelikož jsem jezdil tři roky na cycabu :D (prostě takové ty první větší koloběžky… zelenočerné ) a strávil jsem s ní skoro 4 roky života .) a v Praze jsme snad byl i jedním z prvních kdo s tím jezdil po ulici. nyní ale ovšem koloběžky šli dále do světa a já nevím jak dále. prodal jsem je z důvodů toho že mi prostě již nijak nevyhovovali a ani už nebyli v nejlepším stavu. Rozhodně ne ta moje. Potřeboval bych něco jako je toto ale poměrně dost často jezdím i lesem a po zpevněných i nezpevněných cestách. potřebuji stoj jenž by mě na taková místa dostal a nemusel jsem každou chvíli slézat a nadávat že ten pitomej kořen se přejet nedá. Tento kousek se mi velmi zamlouvá ale jeho světlá výška mi přijde velmi malá na to abych splnila to co očekávám. neexistuje tedy podobná koleběžka s vyšším zdvihem a ve velmi podobném provedení. taktéž od kostky ? děkuji za Opověď a radu. Pokud možno do emailu děkuji moc za všechny rady .)
V podobné cenové relaci.
Podle mě, pokud nechceš 26-ku vepředu, tak asi těžko….. neboli…. budeš muset přenášet. :-(
No do dubna čas to vše ozkoušet :) poprvé jsem se dostal a myslel jsem na chvilku že jsem v ráji koloběžek :) už jsme si začínal myslet že jsem jediný svého druhu :D
Zdravím, zaujalo mě u tuningu (komentář 50) posazení řidítek velmi dopředu. Proč to tak vlastně je? Zkoušel jsem nedávno Kostku Hill Twenty vs Tour 26 a u té dvacítky mi zpočátku dělalo problém zvyknout si na to, že jsou řídítka níž a víc dopředu než u „tůrky“ u níž navíc člověk stál víc narovnaný (řídítka tak o 4 cm víš). U koloběhu jaká je správná výška resp. co výška řidítek ovlivňuje?
Děkuji.
Navigace pro komentáře