Search
Close this search box.

Crussis kotoučový. A zbrojení do terénu

Když se v nabídce Crussisu před nedávnem objevil upgrade původní Cobry – Cobra Sport s kotoučovými brzdami, něco mi říkalo: „Zatím o tom nepiš, bude toho víc.“ Ostatně objevovaly se také různé náznaky z různých stran, takže jsem počkal. Zakrátko přišla kroska s odpruženou vidlicí. Moje děravá paměť si okamžitě vzpomněla, že jsem se „kdysi“ krátce projel i na pevném terénním modelu, takže jsem čekal dál. I ten už je oficiálně na světě, tudíž se pojďme s trojicí nových koloběžek Crussis seznámit – byť zatím jen od stolu.

 

Třikrát kotouče

Pojďme si nejprve tři nové modely koloběžek Crussis s hliníkovým rámem krátce představit:

Crussis Cobra Sport – univerzální či treková koloběžka na kolech 26/20 palců, s hydraulickými kotoučovými brzdami | Zdroj foto Crussis
Crussis Cobra Sport – univerzální či treková koloběžka na kolech 26/20 palců, s hydraulickými kotoučovými brzdami | Zdroj foto Crussis
Crussis Cross Hard – terénní koloběžka na kolech 27,5/20 palců, s hydraulickými kotoučovými brzdami a pevnou přední vidlicí | Zdroj foto Crussis
Crussis Cross Hard – terénní koloběžka na kolech 27,5/20 palců, s hydraulickými kotoučovými brzdami a pevnou přední vidlicí | Zdroj foto Crussis
Crussis Cross 6.2 – terénní koloběžka na kolech 26/20 palců, s hydraulickými kotoučovými brzdami a odpruženou přední vidlicí | Zdroj foto Crussis
Crussis Cross 6.2 – terénní koloběžka na kolech 26/20 palců, s hydraulickými kotoučovými brzdami a odpruženou přední vidlicí | Zdroj foto Crussis

Vzhledem k tomu, že koloběžky s ocelovým rámem už Crussis nějaký čas nevyrábí, pak kromě prvního modelu Cobra, má nyní v portfoliu výhradně hliníkové stroje v poměru 3 : 2 pro modely s kotoučovými brzdami. Ale není se čemu divit. U firmy, kterou živí bicykly (elektrokola) – u nichž se nad kotoučovými brzdami nikdo nepozastavuje, naopak jsou zde brané naprosto samozřejmě – je to více než logické.

U všech tří nových modelů jsou použité hydraulické kotoučové brzdy SRAM Level se 180mm kotouči na obou kolech. Dvoupístkové hydrauliky, to zní dobře. Ale proč tak zbytečně velké kotouče, to vážně nevím. Zvláště na malém zadním kole je taková brzda mnohonásobně předimenzovaná. Chápu, že u koloběžek jsou zejména vzadu konstrukční problémy, jak uchytit brzdový třmen pro menší kotouč, a Crussis také není jediný, kdo takové disky používá. Asi jediné Yedoo Trexx Disc využívá 160mm kotouče; a i tak by vzadu klidně stačil průměr 140 mm. Tak jsem si říkal, že by ten gordický uzel už konečně mohl někdo rozetnout…

Crussis One Cobra Sport v jedné z pěti jednobarevných verzí řady One | Zdroj foto Crussis
Crussis One Cobra Sport v jedné z pěti jednobarevných verzí řady One | Zdroj foto Crussis

V souvislosti s kotoučovými brzdami je dobré vědět, že se dost pravděpodobně rozšířila také zadní stavba. Crussis sice na svém webu uvádí, že si stupátko až k zadní vidlici zachovává hodnotu šíře 102 mm, nicméně zároveň zde píše, že zadní náboj má 100 mm. První informace podle všeho nejspíš zůstala překopírovaná po původní Kobře, protože se 100mm nábojem dost dobře není možné, aby šířka vidlice byla jen o dva milimetry větší.

Minimálně v oblasti zadní vidle došlo k dalším úpravám rámu. Na fotografiích si lze všimnout nových výztuh, které byly velmi pravděpodobně použité právě kvůli kotoučové brzdě. Ta dokáže – zvláště při tak velkém průměru kotouče – při ostřejším brzdění pěkně „zacvičit“ jak s výpletem kola, tak i se samotnou vidlicí. Vyztužení je tedy na místě – a s integrovaným chráničem paty navíc dobře vypadá. S úpravami zadní stavby souvisí také „nedvojitá“ zadní patka, což je v případě standardního osazení kotoučovou brzdou nanejvýš rozumné.

Crussis Cross Hard má v každé řadě – One a „bezone“ – dvě barevná provedení. Zde One Cross Hard 6.2-2 | Zdroj foto Crussis
Crussis Cross Hard má v každé řadě – One a „bezone“ – dvě barevná provedení. Zde One Cross Hard 6.2-2 | Zdroj foto Crussis

Zatímco Cobra Sport je řekněme upgradem původní Cobry, modely Cross Hard a Cross 6.2 ohlašují vjezd hliníkových Crussisů do skutečného terénu. Podle zveřejněných rozměrových náčrtů jsou snad oba rámy stejné, čistě teoreticky by se koloběžky měly lišit pouze v osazení přední vidlicí. A také velikostí předního kola. Zatímco pevňák Hard má přední kolo velikosti 27,5″, odpružená verze Cross 6.2 setrvává na 26palcové klasice.

Crussis Cross 6.2 má, stejně jako Cross Hard v obou barevných řadách po dvou barevných provedeních. Zde One Cross 6.2-2 | Zdroj foto Crussis
Crussis Cross 6.2 má, stejně jako Cross Hard v obou barevných řadách po dvou barevných provedeních. Zde One Cross 6.2-2 | Zdroj foto Crussis

Tolik krátké postřehy od stolu. Jarní novinky od Crussisu přišly ve třech vlnách či spíš vlnkách. Rozčeří český koloběžkový rybníček nebo zůstane u poklidného šplouchání? Uvidíme. Zvláště ceny jsou, nebojím se napsat, agresivní. A cena je, jak známo, vždy až na prvním místě. Aspoň se to tak říká. Ale třeba to není pravda :-)

Jednotlivé modely se pokusíme zapůjčit na testování, abychom vám mohli přinést tradiční podrobnou recenzi. Zůstaňte naladěni na Přibližovadla.cz :-)

Pod čarou

Když jsem výše zmiňoval ocelové modely koloběžek Crussis, pak i ty si – byť lehce ojeté – ještě můžete pořídit. Stačí na webu Crussisu navštívit stránku Koloběžky | Ve slevě. Nutno dodat, že zde najdete také hliníkové Cobry a červenou Roudku (možná je to ta, kterou jsem osobně testoval – a choval se k ní velmi slušně :-)) za zajímavé ceny.

Sdílej:

5 komentáře

  1. Něco mi říká, že tam dali tak velké kotouče protože nechtěli objednávat novou velikost. Využili prostě to co dávají k elektrokolům. Nebo je o ně menší poptávka, takže jsou levnější? `-}

  2. Skoro by mě i zajímalo, jak by vyšel ten HARD s předním 28″ silničním kolem (ta vidle by to měla dát a taky už nemá tu brutálně vysokou korunku) a zadním silničním pláštěm v šířkách cca 28-32mm.

      1. Njn., ten je pro 20″ kola moc širokej! Ale užší snad dává jen Yedoo. Chtělo by to pak pevný osy zapuštěný do patek zadní vidlice a ty zadní patky by musely kopírovat vnější rozměry ramen zadní vidle. Je to na předělání zadní partie nejen u tý Cobry.
        U kol to začíná bejt běžný i když tam jde víceméně jen o aerodynamiku protože pohybu to nepřekáží.

  3. Dobrý den, děkujeme za upozornění na chybu. Jde skutečně o chybu, která vznikla u tvorby textu z původní produktové karty Cobry. Náboj má opravdu 100 mm a zadní stavba je tomu adekvátně uzpůsobena. Nyní je to již i na webu opraveno. Přejeme hezký den a díky za pomoc. Tým Crussis

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *